Vanwege een doorfietsroute tussen Utrecht en Amersfoort gaan verschillende straten in en nabij de Zeeheldenbuurt op de schop. Bewoners kunnen op 8 oktober tijdens een bijeenkomst laten weten wat zij vinden van de plannen.
De plannen voor een snelfietsroute tussen Utrecht en Amersfoort liggen er al een tijdje. De route loopt van de Blauwkapelseweg naar de Alexander Numankade, Jan van Galenstraat, Kardinaal de Jongweg en gaat via de Biltse Rading Utrecht uit.
De Alexander Numankade en Jan van Galenstraat worden ingericht als fietsstraat, waar de auto te gast is. Het fietspad langs de Kardinaal de Jongweg en Biltse Rading wordt breder gemaakt. Het fietspad langs de Blauwkapelseweg wordt niet aangepast.
Daarnaast wordt het voetpad langs de Biltse Grift verlengd tot de Griftbrug. “Ook parkeren, vergroening en de voetganger krijgen een plek”, schrijft de gemeente in een brief aan omwonenden.
Bijeenkomst
Op 8 oktober is er een informatiebijeenkomst bij Peter’s Bistro aan de Blauwkapelseweg. “Na het beoordelen, en waar mogelijk het verwerken, van alle reacties zullen we het voorlopig ontwerp in januari 2025 laten vaststellen door het college van B&W. Dan volgt het opstellen van het definitief ontwerp en het selecteren van een aannemer. We verwachten in 2026 te kunnen starten met de uitvoering.”
Gekoppelde berichten
Aanleg snelfietsroute van start: fietsers kunnen in 2022 binnen een uur van Utrecht naar Amersfoort
De aanleg van de twintig kilometer lange snelfietsroute tussen Utrecht en Amersfoort gaat beginnen. De…
16 Reacties
ReagerenBelangrijk zijn deze routes om verder ( fosiel ) autorijden te verminderen en een gezond alternatief te bieden.
Het is ook belachelijk dat al die auto’s op de stoep staan, bij mij in de wijk werd er gelijk bekeurd, maar wel mooi dat er een snelweg komt. Nu nog naar alle andere steden.
Maar er mag ook wel wat aan al die fietsen gedaan worden die over voor de deuren slingeren, gewoon stalling bouwen waar deze bewoners hun stalen ros kunnen stallen, dat is ook beter zo, dan wordt het moeilijke gemaakt om fietsen en andere voertuigen te stelen, wat nu wel erg vaak voorkomt.
Utrecht CS-A’foort CS is 21km
dat is:
dik uur fietsen in weer en wind met kans op fietsrukkers
of kwartiertje comfortabel met de trein….
@kh: 21 km is prima te fietsen en enorm gezond.
Wat zijn fietsrukkers?
De foto van de Alexander Numankade maakt direct duidelijk dat de huizen een slecht energielabel status hebben. Ik zie kansen.
@koel hoofd Ligt er maar net aan waarin Utrecht en Amersfoort je moet zijn/ je vandaan komt 😉
Koel Hoofd trapt Open Deur in
Volgens mij heeft de gemeente een gierend tekort in de begroting. Ga eerst eens bezuinigen.
Beste Koel, het is uiteraard ook bedoeld voor fietsers uit Bilthoven, Den Dolder en Soest, of vandaar naar Amersfoort. Zelf mis ik vooral de verbinding van Overvecht en Blauwkapel naar Bilthoven. Dat merkte ik o.a toen er vanwege werkzaamheden geen treinen reden naar Amersfoort en ik toch van Overvecht naar Amersfoort Noord wilde, 28 km.
@Koel Hoofd Van deur tot deur is het al gauw richting de 45 minuten (afhankelijk natuurlijk van waar de deuren staan), wat de fiets niet veel langzamer maakt. Het is goed om alternatieve reisopties te hebben. Mooi initiatief
@ Koel Hoofd
Wat zijn fietsrukkers nu weer?
Overigens is Centrum Utrecht Centrum Amersfoort (vanaf de Neude tot aan Restaurant Sushi Koi) 20,3 km, maar dat is dus via de niet kortste route. De nieuwe snelfietsroute wordt een stuk korter. Ik fiets er nu (ook zonder snelfietsroute) 50 a 55 minuten over. Met snelfietsroute, de kortste weg, gaat dat alleen maar sneller.
Ik fiets dit stuk al jaren regelmatig en heb niet zo heel vaak last van bar en boos weer.
Het regent bijna nooit de hele dag en we kennen in Nederland sterk wisselend weer, dus een bui slaat al snel om in zon; en het waait ook zelden de hele dag; plus het is in Nederland slechts 3 maanden echt winters weer (november, december, januari), vanaf februari heb je al kans op zacht weer.
Alle kans dus om regelmatig te fietsen. Hoeft ook echt niet iedere week, iedere maand of ieder dag. Het gaat om de mogelijkheid die je hebt als je wil. Dat is vrijheid; in plaats van de auto (of trein) moeten pakken om van A naar B te gaan.
Ik zou dan wel willen dat er op zijn minst een maximum snelheid aan de snelfietsers word opgelegd in de stad. Anders gaan er o.a. aan de Alexander Numankade ongelukken gebeuren.
@Koel Hoofd
Dat valt wel mee hoor. Met een obesitas fiets red je het in minder dan een half uur hoor. Hoef je geeneens zelf te trappen.
25 km naar Amersfoort, mooie afstand voor een speedpedelec. Die kunnen 45 km/u met weinig moeite. Half uurtje trappen of wat meer. Niet eerst naar Utrecht Centraal maar zo vanaf je voordeur. Probleem is wel dat vrijwel niemand verwacht dat ze zo hard gaan en je hoort ze niet aankomen.
Alle maatregelen die worden genomen om het fietsverkeer aantrekkelijker te maken is ook niet alles. Niemand die ooit nadenkt over de uitstoot gecreerd met de productie van die batterijen.
Deze routes maken het makkelijker voor al die scooters om met 70kmh voorbij te scheuren, dit word toch niet gehandhaaft.
Persoonlijk zou ik het ook fijn vinden als er eens wat aan die zoeklichten op die fietsen gedaan word, dagelijks word ik verblind en zie ik haast niet waar ik zelf fiets.
Maar hier zal vast iemand een weerwoord op vinden..