Straten rond TivoliVredenburg en Hoog Catharijne krijgen opknapbeurt Straten rond TivoliVredenburg en Hoog Catharijne krijgen opknapbeurt

Straten rond TivoliVredenburg en Hoog Catharijne krijgen opknapbeurt

Straten rond TivoliVredenburg en Hoog Catharijne krijgen opknapbeurt
De gemeente Utrecht, TivoliVredenburg, Klépierre en direct omwonenden willen samen de straten rond het muziekgebouw en Hoog Catharijne aantrekkelijker maken. De straten Hollandse- en Vlaamse Toren zijn in de avonduren verlaten en worden als onveilig ervaren.

De gemeente Utrecht, TivoliVredenburg, Klépierre en direct omwonenden willen samen de straten rond het muziekgebouw en Hoog Catharijne aantrekkelijker maken. De straten Hollandse- en Vlaamse Toren zijn in de avonduren verlaten en worden als onveilig ervaren.

De verschillende betrokkenen werken aan een plan hoe het gebied aantrekkelijker gemaakt moet worden. Ook in 2017 liet de gemeente al weten dat de plinten van de Hollandse en Vlaamse Toren levendiger moeten worden.

In het najaar moet meer duidelijkheid komen over de toekomstplannen. Wel zijn er al een paar punten genoemd, zo krijgt TivoliVredenburg op termijn een extra entree aan de kant van het Vredenburgplein. Ook moeten er meer openbare verlichting, groen en zitplekken komen.

Wethouder Eerenberg (Stationsgebied): “De route van het Vredenburgplein naar Hoog Catharijne is een 24-uurs route; we willen dat iedereen zich dag en nacht veilig voelt. Dat geldt ook voor bezoekers van TivoliVredenburg, een van de grootste culturele trekkers van onze stad. Door de aanpassingen die we nu gaan doen, geven we deze belangrijke plek in Utrecht letterlijk meer kleur en smoel. Utrechts grootste muziekgebouw en winkelcentrum worden verweven met de openbare ruimte eromheen waardoor je straks met plezier door deze straatjes loopt.”

Muurschildering

Dan is er nog een verbeterpunt waar nu al hard aan gewerkt wordt. Op de gevel van TivoliVredenburg wordt door De Strakke Hand een muurschildering aangebracht, ontworpen door grafisch vormgever Hansje van Halem. Zij is sinds 2017 hoofdontwerper van Lowlands en won in 2018 een Dutch Design Award

Van Halem liet zich inspireren door het diagonale lijnenspel en kleurenschema van de Grote Zaal van het muziekgebouw. Het kunstwerk laat mensen buiten als het ware door de muur naar binnen kijken. De komende twee weken wordt er nog gewerkt aan de schildering.

De uitvoering van de openbare ruimte en verbouwing van TivoliVredenburg vinden in 2022 plaats.

Gekoppelde berichten

28 Reacties

Reageren
  1. Lexus

    Kennelijk heeft niemand bij de goedkeuring van deplannen gezien wat een grenzenloze (steden)bouwkundige wezenloosheid hier en helaas op de meeste plaatsen in het stationsgebied door de ontwerpers gecreëerd is. Dat is eigenlijk bij de bouw van Hoog Catharijne al begonnen. Nu is het ook hier weer voor vele jaren te laat. Een beetje oppoetsen helpt echt niet.

  2. JdV

    Ik heb zelf een aantal jaren.op de Hollandse Toren gewoond. Altijd leuk dat er 3 fietsen staan vastgemaakt aan de paal van het bord “verboden fietsen te plaatsen”.
    Graag HT en VT geheel fietsvrij maken, stalling Vredenburg zit om de hoek. Wat groen plaatsen zou fijn zijn. Geen bankjes oid, dat worden alleen maar hangplekken voor daklozen. Dagelijks handhaven, fietsen wegknippen en overlast na 22.00 uur aanpakken met boetes voor bezoekers en Tivoli.

  3. Kadoendra

    Het grote probleem is dat er jaren geleden gekozen is voor hoogbouw op die plek en iedereen die goed naar de bijgevoegde foto kijkt kan zien dat er nu sprake is van een nieuwe Utrechtse steeg.

    Je kan een stad compleet volbouwen met hoogbouw maar als er te weinig afstand tussen de verschillende hoogbouw is creëer je stegen en het grote probleem met stegen is dat het altijd plekken zijn waar de zon/licht zich niet veel vertoond en dat zijn nu net de plekken waar mensen niet lang voor hun plezier willen vertoeven.

    Een muurschildering gaat het zeer grote nadeel van een steeg nooit en ten nimmer veranderen want een verkeerde stedenbouwkundige beslissing valt uiteindelijk niet goed te maken met een kwast.

  4. Ton

    Tja, ondanks alle prachtige ‘artist impressions’ m.b.t. de nieuwbouw van Hoog Catharijne zijn het uiteindelijk toch weer blinde plinten geworden: naar binnen gekeerde winkels met blinde etalages. Menig winkelier zou graag wat meer etalage hebben. Sting en Zara hebben blijkbaar niets te showen ?

    Misschien kan er nog wat dag-horeca (koffie, lunch) op de hoek van de Vlaamse Toren, tegenover de Willemsstraat ?

  5. Joost B.

    Gelukkig, goed plan. Troosteloze doorgang. De ingang van Vredenburg aan de zijkant in dat eeuwige tochtgat is erg ongezellig en niet herkenbaar als ingang, nooit geweest ook. Ik hoop verder op grote bomen en andere beplanting, misschien ook mooie afdakken, in die doorgang lijkt het namelijk vaker te regenen dan elders, en dat maakt t extra on-uitnodigend daar doorheen te lopen. Desnoods een variant op dat bollenafdak van het stationsplein! Maar dan iets lager. Echter door de hoge bebouwing zal de wind er altijd vrij spel hebben in die twee doorgangen. We gaan het zien….

  6. Massegast

    Goed dat ook over de verlichting serieus wordt nagedacht. En probeer eens iets anders, bijv. lage lantaarns en/of ‘vloerverlichting’. Ja, en verder, daar hebben we die handhaving weer. Pak die niet regulier gestalde fietsen nou eens echt aan. Rigoureus opruimen met onvoorspelbare frequentie. Wees niet te ambtelijk in dat soort zaken.

  7. Inez

    Ik heb een lezing gezien een paar jaar geleden van Herman Herzberger,
    de ontwerper van de grote zaal van Vredenburg. Hij had ook al nagedacht over dit probleem en stelde voor om de stegen te overkappen zodat het een soort Passage wordt, die je in Den Haag en Milaan heb. Tenminste als ik het goed onthouden heb. Je zou die dan s nachts gewoon af kunnen sluiten.

  8. cas

    @ JdV, groen hoef je daar niet te plaatsen. Gaat niet groeien in dat stukje duisternis.

  9. De count

    Fietsen weg, mooi overgroeien zoals tegenover bij spaghetteria. Er bestaan vast planten die met wat minder daglicht kunnen. Desnoods kunstplanten. Verlichting op orde brengen en wat doorloop creeren naar winkels/tivoli. Zo moeilijk is het allemaal niet

  10. Tom

    @Katoendra

    De Zakkendragerssteeg is een tegenvoorbeeld van een steeg die voor veel mensen wel aantrekkelijk is als verblijfslocatie. Het hangt niet zozeer af van de ruimte maar wat er te doen is. De straten rond TivoliVredenburg zijn plekken om van A naar B te komen. Er is niks te doen en daarom is het doods en guur. Een brede straat tussen hoogbouw is als er niks te doen is net zo goed een plek waar je niet wilt zijn, zoals je op veel plekken in bijvoorbeeld Papendorp en Overvecht kunt zien.

    Wanneer werkt het dan wel? Zorg voor levendigheid en activiteit op de begane grond van de gebouwen (‘in de plint’). Dat kunnen winkels, horeca of naar de straat toe gekeerde woningen zijn, afhankelijk van wat wenselijk is op de locatie.

  11. BdV

    Ik vraag me af of die fietsen hier zoveel verschil maken. Zonder fietsen is het kaal, met fietsen is het, tsja, een steeg met links en rechts een rij geparkeerde fietsen (met name de Vlaamse Toren). Haal je de fietsen weg, dan wordt het niet opeens aantrekkelijk. Bij weghalen denk ik ook niet aan handmatig verwijderen en vervolgens eindeloos handhaven, maar eerder aan een inrichting die ervoor zorgt dat een fietsparkeerder deze locaties als ongeschikt gaat zien. Momenteel is het eigenlijk ook niet veel meer dan een geschikte plek om even snel je fiets neer te zetten.

    Bij groen kan ik me wel iets voorstellen, maar ook dat zal geen voor de hand liggend dertien in een dozijn ontwerp worden. Het moet dag en nacht aantrekkelijk, veilig, hufterproof, makkelijk te onderhouden en fietsparkeerontmoedigend zijn. Hetzelfde geldt voor muurschilderingen, verlichting en alle andere ideeën. Hoe doen ze dit in andere steden?

  12. Herman

    Dat dit een donkere sombere steeg zal worden is geen verassing.
    Ben benieuwd hoe je hier wel iets van kan maken?

  13. Katja

    Afsluiten met hekken.

  14. Moniek

    Had nu niemand een paar jaar (!) geleden kunnen bedenken dat deze oersaaie steeg een rommelige en luguber verlaten fietsenstalling zou worden?
    Toen het muziekcentrum en het centraal station nog aan HC vast zaten, waren er zeker tekortkomingen, maar je liep tenminste door een goed verlicht HC, en beschut tijdens slecht weer, geheel binnendoor vanaf het station naar je (krappe) stoel om van een concert te genieten. De redenen om los te koppelen, zijn me nog steeds onduidelijk. En evenzeer het domme moeten omlopen bij het station, en de ontbrekende trappen aan de Moreelsebrug. Dus of Klépierre laten meepraten en -beslissen nu zo handig is?

  15. Henk

    zo krijgt TivoliVredenburg op termijn een extra entree aan de kant van het Vredenburgplein.
    Wethouder Eerenberg (Stationsgebied): “De route van het Vredenburgplein naar Hoog Catharijne is een 24-uurs route

    — Dat plein heet toch echt gewoon “Vredenburg”.

  16. Tim

    Er moet wel iets bedacht worden voor de fietsen. Op een drukkere dag is de Vredenbirgstalling vol en kun je hem nergens in de directe omgeving kwijt. Wellicht gaat het helpen als de stalling in galeries modernes opengaat, maar aangezien daar weer meer functies in gaan komen, komen daar natuurlijk ook weer meer fietsers. Ben benieuwd waar ze verwachten dat je je fiets neer gaat zetten als de Vredenburgstalling vol zit en het laatste fatsoenlijke alternatief, in de stegen van Tivoli Vredenburg, verdwijnt.

  17. Len

    Gewoon een paar mooie strengen met lampions ophangen en wat hangplanten erbij, beetje Begijnesteeg 2.0 er van maken.

  18. Rob H.

    @Tim: Bij de grootste fietsenstalling van de wereld? Die is op een paar minuten lopen…

  19. Scherpschutter

    Een enorme geruststelling dat Kleppierre ook aan tafel zit. Dat is in ieder geval 1 partij die voeling heeft bij wat burgers willen.

  20. Don

    Utrecht de fietsloze fietsstad worden. Met allerhande snelfietsroutes worden we op de fiets de stad ingelokt om hem vervolgens nergens meer neer te kunnen zetten.

  21. Moniek

    Ik kan niet helemaal opmaken of u het positief waardeert dat Klépierre aan tafel zit, Scherpschutter of dat u het cynisch bedoelt. Persoonlijk heb ik het gevoel dat Klépierre een slechte partij is om mee te onderhandelen.

  22. JdV

    @tim: stallingen Korte Koestraat, Neude, Laag Catharijne. Binnen enkele minuten van Vredenburg.
    @Don: De middeleeuwse binnenstad van Utrecht is niet gebouwd op het verwerken van grote aantallen fietsers. Die moeten inderdaad om het centrum heen worden geleid en elders stallen.

  23. Stef

    De stad moet glad gestreken worden. Geen rafelrandjes meer en geen verrassingen. Alles voorspelbaar…..lekker dat Disney gevoel. Jippie!

  24. Koel Hoofd

    Fietsenstalling, afwerkplek, drugsdeal locatie, windtunnel, pissteeg …
    Een muurschildering zal dat echt allemaal niet gaan veranderen.
    Die kans is al op de tekentafels gemist…

  25. Ton

    @ JdV
    Je vergeet de stalling Laag Catharijne, de meest logische als je op het Vredenburg moet zijn

  26. Don

    @jdV het lastige is dat de bewoners van Utrecht naar de binnenstad willen om bv naar de markt te gaan en daar hun bestedingen te doen. Enkele minuten heen enkele minuten zoeken naar een plek in de stalling enkele minuten meer terug met zware tassen fiets zoeken die inmiddels ingebouwd is. Fiets met tassen tegen en helling op zeulen. Uiteindelijk gaan mensen niet meer naar de markt, markt verdwijnt zoals er al veel authentieke winkels behorend bij een historische binnenstad zijn verdwenen. Komen nog meer horeca keten tenten voor terug en Utrecht zakt verder af van een middeleeuwse stad naar een toeristen circus. Bewoners van Utrecht gaan de binnenstad mijden en dan hebben we Amsterdam 2.

  27. Rivierenwijk

    Een klein beetje groen zou niet misstaan.

  28. JdV

    @Ton: nee hoor, die staat echt in mijn opsomming.
    @Don: dus iedereen die naar de markt wil moet zijn fiets daar neer kunnen zetten? Vervang het woord fiets door auto en lees je reactie nog eens door.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).