StuComm van roosterapp naar technologiepartner | De Utrechtse Internet Courant StuComm van roosterapp naar technologiepartner | De Utrechtse Internet Courant

StuComm van roosterapp naar technologiepartner

StuComm van roosterapp naar technologiepartner
Wat brengt de toekomst voor Utrecht en op welke manier zijn Utrechters met de toekomst bezig? In deze rubriek geeft DUIC de creatievelingen achter innovatieve producten, diensten en ideeën de ruimte om te vertellen hoe zij Utrecht voorbereiden op de toekomst. Deze keer Ronald Kouvelt (31) oprichter en CEO van StuComm.

Wat brengt de toekomst voor Utrecht en op welke manier zijn Utrechters met de toekomst bezig? In deze rubriek geeft DUIC de creatievelingen achter innovatieve producten, diensten en ideeën de ruimte om te vertellen hoe zij Utrecht voorbereiden op de toekomst. Deze keer Ronald Kouvelt (31) oprichter en CEO van StuComm.

Je verwacht het niet bij een startup, maar Kouvelt wordt geïntroduceerd als CEO in zijn kantoorpand aan de Voorstraat in hartje Utrecht. Zijn bedrijf heeft een app ontwikkeld waarmee onderwijsinstellingen en studenten kunnen communiceren.

“We willen onderwijsinstellingen helpen om goed met hun studenten te communiceren. Studenten staan hierbij centraal. Wij zijn gegroeid van een roosterapp naar een technologiepartner. Ons product is nu de persoonlijke assistent van de student en denkt zelfs met ze mee. Als je een onvoldoende haalt, geeft de app je advies over wat je moet doen: inschrijven voor een herkansing of contact opnemen met je studieloopbaanbegeleider.”

Ook derden leveren content voor de app. “Zo kunnen we het rooster combineren met de reisschema’s van de NS en kan je zien welke bus je moet pakken om op tijd te komen voor je les. Ook worden voor verschillende vakken YouTube-filmpjes of digitale boeken aangeboden en die zijn te vinden in de app”, aldus Kouvelt.

StuComm bestaat sinds 2014. Het idee voor de app ontstond in café Le Journal aan de Neude waar Kouvelt een aantal studenten hoorde klagen over de communicatie van de universiteit. Hij had last van hetzelfde probleem in zijn studententijd en ging op onderzoek uit. “Je moest elke keer op allerlei verschillende systemen inloggen en niets was makkelijk toegankelijk via je telefoon. Het was echt een drama.”

Kouvelt zag een kans en bekeek hoe verschillende onderwijsinstellingen met hun studenten communiceerden. Er waren oplossingen, maar nergens werd een integraal systeem gebruikt. Met zijn compagnon William Viveen, met wie hij samen is opgegroeid, werkte hij het idee voor een app verder uit.

UtrechtInc gaf hen een uitvalsbasis waar zij hun bedrijf volledig konden opzetten. “In de prille eerste fase kan alles misgaan, maar ook alles goed. Dat was een hele gave periode waarbij UtrechtInc ons goed heeft geholpen. Ook was er een directe koppeling met de Universiteit Utrecht, wie onze eerste klant werd”, zegt Kouvelt met een trotse glimlach op zijn gezicht.

“Ik heb maar een paar kwaliteiten, maar die kan ik wel heel erg goed”, vervolgt Kouvelt. “Waaronder sales en business. Daar ben ik mij volledig op gaan focussen en ik ben potentiële klanten gaan bellen. Het voordeel in deze markt is dat zij allemaal bereikbaar zijn. De markt is heel overzichtelijk. Er zijn namelijk maar dertien universiteiten in Nederland. De Universiteit Utrecht was op dat moment al bezig met een app, maar dat project faalde en toen kregen wij de kans.”

Netwerk

Na UtrechtInc is StuComm bij Startupbootcamp terechtgekomen. Zij boden vooral een groot en waardevol netwerk. “Daar kennen ze zó veel mensen. Of het nou over financiering gaat, over groeien naar het buitenland, of over technologie. Door hen zit Google in onze advisory board.” StuComm sleepte de afgelopen jaren bijna alle mbo’s, hbo’s en universiteiten in Nederland binnen als klant. In vier jaar tijd is StuComm marktleider geworden. Kouvelt zegt dat 600.000 studenten gemiddeld vijf keer per werkdag gebruikmaken van de app. Volgens StuComm ligt de wereld nog aan hun voeten. Kouvelt: “Ik wil gewoon de beste zijn, ik wil winnen en ik wil het mooiste product leveren.”

Ondertussen is een boek gelanceerd over de eerste drie jaar van StuComm. Kouvelt noemt het zelf best arrogant: een boek terwijl je nog maar net begonnen bent. Na aandringen van de schrijver, gelooft Kouvelt toch dat het leuk is voor andere ondernemers om uit dit boek dingen te leren. Daarom is in het boek het verhaal van StuComm gecombineerd met de theorie van Lean Startup. Eind deze maand start StuComm een pilot om studenten via hun app te koppelen aan het werkveld en stageplekken of vacatures aan te bieden. De gemeente Utrecht wil hier ook aan meedoen.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).