Studenten onderzoeken hoe Steenweg aantrekkelijker kan worden voor publiek | De Utrechtse Internet Courant Studenten onderzoeken hoe Steenweg aantrekkelijker kan worden voor publiek | De Utrechtse Internet Courant

Studenten onderzoeken hoe Steenweg aantrekkelijker kan worden voor publiek

Studenten onderzoeken hoe Steenweg aantrekkelijker kan worden voor publiek
Steenweg. Foto: DUIC / Annelies Hoelen
De Utrechtse Steenweg zou een stuk aantrekkelijker gemaakt kunnen worden voor winkelend publiek. Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool Utrecht (HU) en ruimteontwerp- en adviesbureau Ruimteverhaal.

De Utrechtse Steenweg zou een stuk aantrekkelijker gemaakt kunnen worden voor winkelend publiek. Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool Utrecht (HU) en ruimteontwerp- en adviesbureau Ruimteverhaal.

In het onderzoek werd gekeken wat gemeenten, vastgoedeigenaren en ondernemers kunnen doen om winkelstraten aantrekkelijk te maken. De bezoekersaantallen van winkels neemt volgens de onderzoekers de afgelopen jaren af en leegstand van de panden neemt toe.

Studenten van de opleiding Built Environment vergeleken tijdens het project de Utrechtse Steenweg met de Langestraat in Amersfoort. Beide straten tonen veel overeenkomsten. Zo liggen ze in een historisch centrum, is een groot deel van de bezoeker ‘funshopper’ en zijn de straten vergelijkbaar in breedte.

Activiteiten

Op de Amersfoortse Langestraat bleek echter dat mensen veel meer activiteiten ondernemen dan op de Steenweg. Winkels werden vaker bezocht en de mensen stonden vaker stil om onder andere in etalages te kijken.

Volgens het onderzoek speelt de inrichting van de straat een belangrijke rol bij het gedrag van de bezoekers. Zo zorgen bijvoorbeeld horizontale lijnen in de bestrating ervoor dat mensen eerder geneigd zijn naar een winkel te kijken terwijl verticale lijnen stimuleren om door te lopen.

Zowel de Steenweg als de Langestraat hebben verticale lijnen in de bestrating, maar in Amersfoort zijn de zijstroken een stuk breder. In Utrecht is de middenstrook weer relatief breed. Hierdoor voelt het op de Langestraat natuurlijker om dicht langs de winkels te lopen. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat op de Steenweg de meeste mensen in het midden van de straat lopen, waardoor de afstand tot de winkel groter is.

Obstakels

Ook hebben obstakels op straat zoals lantaarnpalen, prullenbakken en fietsenrekken, maar ook uitstalling van winkels zoals sandwichborden een negatief effect. Deze obstakels leiden er juist toe dat bezoekers uit de buurt blijven bij de winkels.

Tot slot speelt het karakter van de straat een rol. Volgens de onderzoekers is de Steenweg stedelijk en onpersoonlijker. Hierdoor voelt de bezoeker zich mogelijk minder thuis wat weer leidt tot een lager activiteitenniveau.

Lees hier het hele onderzoek.

19 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Minder fietsers, bedelaars en colporteurs zou een goed begin zijn.

  2. Erwin

    Misschien helpt wat meer diversiteit In het winkelaanbod ook. De Steenweg bestaat uit kledingwinkels, schoenenwinkels en belwinkels. Daarvoor ga ik niet naar de stad, en blijkbaar vele anderen ook niet.

  3. Harry

    Minder eenheidsworsten en natuurlijk vrij parkeren op het Vredenburg.

  4. Yoshua

    Voor de jeugd is het gezellig om een rondje te wandelen door de stad.
    Wanneer ik iets nodig heb ga ik toch echt de stad niet in met de kans dat ik het niet kan vinden.
    Ze kunnen onderzoeken wat ze willen maar wanneer de millenniums kinderen krijgen hebben die ook geen tijd meer om nutteloos te shoppen in een winkelstraat.
    Het beste is om woonruimte te creëren in de winkelstraten.
    Horeca trekt bedelaars aan en die verjagen publiek.

  5. GK

    Iets anders wat mij opvalt, de Lijnmarkt is vaak drukker dan de Choorstraat, zou dat te maken hebben met het ontbreken van een koffie of eet gelegenheid ?
    Zou in mijn ogen voor de Steenweg of Lange Elizabethstraat een aanvulling zijn. Volgens mij zijn 2 a 3 stuks al voldoende.

  6. Fietser

    Mij lijkt een fietsstraat wel wat voor de kennelijk te brede Steenweg. Dan blijven er tenminste fietsers in de Binnenstad!

  7. George Knight

    Gaat het er nou om om de winkelstraten in de Utrechtse binnenstad meer bezoek te laten trekken of om het bezoek beter te verspreiden? Het is merkwaardig dat ‘aantrekkelijk’ lijkt te worden vertaald in ‘meer bezoek’. Is dat geen bias in dit onderzoek?

    Het ligt voor de hand hoe de Steenweg voor het winkelend publiek aantrekkelijker kan worden gemaakt, maar het is de vraag of de winkeliersvereniging en de gemeente Utrecht zich hier in kunnen vinden. 1) Diverser en kwalitatief meer hoogstaand winkelaanbod; 2) Strikte handhaving door de politie (verwijdering van fout geparkeerde fietsten die de toegang en doorstroom belemmeren en verwijdering van sandwichborden en ander mobiel straatmeubilair); 3) Creëren van een rustige en vertrouwenwekkende sfeer door een verbod op harde muziek, uitbundige lichtreclame en het uit de straat bannen van snackbars en popup-winkels ed.

    Het is te hopen dat de begeleiders van de HKU-studenten die dit onderzoek uitvoeren eens goed kijken of de randvoorwaarden van dit onderzoek wel kloppen. Hopelijk zijn ze in staat om met hun studenten tot een advies te komen dat de opdracht te buiten gaat en zich niet laat beperken door de randvoorwaarden ervan. Succes, HKU!

  8. Erik

    Uitstallingen in de binnenstad mogen helemaal niet, maar zoals zo vaak in Utrecht is handhaving ver te zoeken. Nu blijkt dat het economisch belang niet gediend is met uitstallingen zal di wel anders worden. Nu gaan ondernemers klagen en ja dan moet er worden ingegrepen. Ja zo gaat dat in Utrecht waar de VVD aan het bewind is. De VVD, het is toch Groenlinks of is het nou D66. Ik weet het niet meer.

  9. Koel Hoofd

    Op het eerste gezicht lijkt het een steekhoudend verhaal van de studenten. Lijkt…
    Het is echter weer het zoveelste bullshit onderzoek waar de overheid zal intrappen.

    1. De Langestraat en Steenweg niet te vergelijken, behalve dat het beide oude winkelstraten met klinkers zijn.
    2. Het gaat om consumenten en dat zijn intelligente mensen en geen geprogrammeerde poppetjes in een computermodel.
    3. Het publiek in beide steden is dan ook totaal anders.
    4. Het raar om winkelstraten aantrekkelijk te willen inrichten zonder dat er aantrekkelijke winkels zijn (stenen winkels kunnen niet concurreren met goedkope online shops) en de menselijke factor wordt totaal genegeerd.
    5. Er spelen zwaarwegende economische factoren mee welke totaal buiten beschouwing zijn gelaten.

    Het enige wat dit onderzoek doet is het politiek wanbeleid ondersteunen op kosten van de bevolking.

  10. W

    Het winkelaanbod in de Langestraat is véél diverser dan de Utrechtse Steenweg, en gezelliger ook. En in Amersfoort rijden fietsende studenten (!) of anderen die vinden dat zij het recht! hebben om maar óveral te mogen fietsen je niet van je sokken in het voetgangersgebied! Handhavers zijn nauwelijks zichtbaar in de Utrechtse winkelstraten of doen helaas niets(of te weinig). Om onder andere deze redenen gaan veel Utrechters heerlijk ontspannen winkelen in het lieflijke Amersfoort!
    Jammer dat Utrecht op deze manier Amsterdam achterna gaat.

  11. Scherpschutter

    Bereikbaarheid per auto. Bereikbaarheid per auto. En berieikbaarheid per auto. Met voldoende parkeergelegenheid uiteraard.

    Het immobiliseringsbeleid van de Gemeente is dodelijk, niet alleen voor arme winkeliers.

  12. Marcel

    Vreemd dat je als Utrechter al die rare commentaren hierboven leest en je je afvraagt of deze mensen wel de goede straat voor zich hebben. De Steenweg is prima, bijna geen fietsers, breed genoeg, diversiteit winkels, gezellige koffie shop etc.
    Snap dit gezeur hierboven echt niet. Ben rasechte Utrechter. Steenweg en het vervolg op deze weg ( zoek maar uit welke naam je t wil geven ) is de echte binnenstad. @ W : wat een geflut.

  13. Wim

    Diversiteit van de winkels!!!!

  14. Marcel

    @Erik
    Er is een college. U kunt de partijen zo opzoeken. Dat u het niet weet is echt bijzonder. Vooral dat u het o.a. de VVD verwijt. En zoiets pietluttige al helemaal.

  15. JdV

    @marcel: als eveneens geboren en getogen inwoner van deze stad tref ik toch echt vaak fietsers aan. En ook de door mij genoemde colporteurs (vanaf de Hema) en bedelaars bevolken deze straat en de Lange Elisabethstraat.

  16. Piet

    @scherpschutter, vertel mij even waarom je voor een schoenwinkel wil parkeren? Als je een paar schoenen vanaf de steenweg niet naar het station kan dragen moet je het gewoon laten thuisbezorgen. Andere winkels dan schoenwinkels, kledingwinkels of museum speelklok zit er niet dus pak lekker het openbaar vervoer of de fiets of blijf er weg.

  17. Rinke Doornekamp

    Ik vind de Steenweg prima niks aan doen alle geforceerde zogenaamde oplossingen of verbeteringen werken toch niet. Laat de tijdgeest gewoon zijn werk doen. Denk bijvoorbeeld aan het mooie Museum Van Speeldoos tot Pierement met de ingang aan de Steenweg. Of dat winkeltje met al die typisch Engelse producten. De in en uitgang van de Hema, en zo zijn er nog wel meer winkels op te noemen die beslist de moeite waard zijn. Vroeger werd de Steenweg de weg Naar Rome genoemd, het is één van de oudste straten van Utrecht, misschien zelfs wel de oudste van Nederland.

  18. Scherpschutter

    @Piet 17:42

    Wegblijven is dus precies wat ik doe en met mij vele anderen. En dat is nu weer precies het probleem.

  19. Marcel

    @Scherpschutter,
    Dat is een goed plan. Beter kan gewoon niet.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).