Whatsapp’en, pingen, smsen, tweeten, bellen en facebooken. Veel van ons doen het. Altijd en overal. Oók op de fiets. En dat gaat niet altijd even goed. Uit onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat maar liefst 80% van de ongevallen en 65% van de bijna-ongevallen voorafgaan aan onoplettendheid en afleiding. Vandaar dat TeamAlert het ‘Drop it indoor’ project op de Uithof in Utrecht lanceert.
De voorlichtingsmedewerkers van TeamAlert, een verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, gaan tijdens Drop it op een positieve manier in gesprek met jongeren over verschillende vormen van afleiding op de fiets. Op deze manier zet TeamAlert studenten aan het denken over hun fietsgedrag. TeamAlert verwacht dat het aantal ongelukken verminderd kan worden wanneer jongeren zich bewuster zijn van de risico’s in het verkeer.
Fotomuur
Gedurende het gesprek maakt het voorlichtingsteam gebruik van een fotomuur met bordjes waarop verschillende vormen van afleiding staan vermeld. Het team vraagt naar de reden van studenten om deze vorm van afleiding te vertonen en maakt hen bewust van de gevaren hiervan in het verkeer. Wanneer deze jongeren beloven goede verkeersgewoontes te vertonen mogen zij met hun nieuwe gewoonte op de foto voor de fotomuur. De foto’s kunnen jongeren de volgende dag op de website van TeamAlert terug vinden.
Test je gevarenkennis
Daarnaast lopen voorlichtingsmedewerkers van TeamAlert rond met een tablet, waar een animatiefilmpje wordt afgespeeld. Studenten krijgen hiermee inzicht in verschillende vormen van afleiding in het verkeer, ook kunnen zij meedoen aan een quiz die de kennis test over gevaren op de fiets.
5 Reacties
ReagerenEn dit kinderachtige filmpje moet studenten aanspreken?
De doelgroep van TeamAlert begint bij 12 jaar 🙂
Deze vormen van directe feed back moeten er meer komen. Alleen dan kunnen we voorkomen dat alles met wetten wordt dicht geregeld.
Ik moet wel erg denken aan “Dumb ways to die” (zie YouTube). Tot en met het muziekje.
Fietsers zijn inderdaad beschermt,maar als je als fietser bellend een aanrijding veroorzaakt ben je wel degelijk aansprakelijk en kan er zelfs vervolging worden ingestelt.
Ik fiets regelmatig en verbaas mij over het fiets gedrag en de houding,van mij kan niets gebeuren,jammer.