‘t Goylaan blijft tijdens en na werkzaamheden bereikbaar voor hulpdiensten | De Utrechtse Internet Courant ‘t Goylaan blijft tijdens en na werkzaamheden bereikbaar voor hulpdiensten | De Utrechtse Internet Courant

‘t Goylaan blijft tijdens en na werkzaamheden bereikbaar voor hulpdiensten

‘t Goylaan blijft tijdens en na werkzaamheden bereikbaar voor hulpdiensten

’t Goylaan wordt na de vorige week gestarte herinrichting een stadsboulevard met twee eenbaanswegen voor auto’s. DUIC vroeg zich af hoe de hulpdiensten in de toekomst snel ter plaatse kunnen zijn en hoe de ambulance weer snel de snelweg weet te vinden tijdens het spitsuur.

De gemeente laat weten dat de hulpdiensten tijdens de werkzaamheden en in de toekomstige situatie in geval van spits en file gebruik kunnen van de busbaan op de Brennerbaan als uitrukroute. Ook kunnen de hulpdiensten gebruik maken van het fietspad langs Het Goylaan, deze voldoet aan de minimale breedte voor hulpdiensten.

Deze huidige en toekomstige situatie vormt voor de hulpdiensten geen problemen laat de gemeente weten. “De plannen voor ’t Goylaan zijn in de voorbereiding meerdere malen besproken met en getoetst door alle hulpdiensten. Zij geven aan dat de nieuwe situatie voor hen geen problemen vormt.”

Geen extra maatregelen

Ook laat de woordvoering van de gemeente weten voorlopig geen extra maatregelen te zullen treffen vanwege de overlast die momenteel in de spitsuren ontstaat. “Het is gebruikelijk dat er tijdens de start van werkzaamheden extra vertragingen ontstaan. Het verkeer moet wennen aan de nieuwe situatie. De busbaan Brennerbaan is inmiddels open voor autoverkeer, dit verlicht de druk. Er is op dit moment geen aanleiding om extra maatregelen te treffen.”

De herinrichting van ’t Goylaan moet voor 1 oktober 2016 klaar zijn.

Gekoppelde berichten

17 Reacties

Reageren
  1. Johan

    Ambtelijke kromspraak. Nog zo’n Utrechts paradepaardje.

  2. Johnny

    Lijkt me wel geinig, zo’n uitrukkende ambulance op het fietspad. Een paar fietsers opzij kegelend.

  3. Peter

    Busbaan open? Dat is de halve waarheid want het is alleen voor de wijk uitrijden. Je moet toch nog over ‘t Goylaan om Lunetten in te komen…

  4. Hans Oudwijk

    Prima hoor, als een zaal vol naïef Groen ‘Links’ volk in totale vervoering raakt van de utopische fantasieën van een negenentwintig jarige snotneus, maar kom niet aan zetten met het verhaal dat de Utrechtse hulpdiensten, politie, brandweer en ambulance er geen probleem mee hebben om in geval van verkeersopstoppingen structureel gebruik te moeten maken van alternatieve routes over vaak bomvolle fietspaden en busbanen.
    Knettergek en in potentie levensgevaarlijk, dat groen ‘links’ wanbeleid.

  5. Michiel B

    @Hans Oudwijk,

    Inderdaad, dat die hulpdiensten dat hebben verklaard klopt dus totaal niet en zal wel een links complot zijn om deze herinrichting door de strot van de echte Utrechter te duwen!

  6. Isabella

    @ Michiel B

    De hulpdiensten hebben onlangs publiekelijk verklaard zich ernstig zorgen te maken over de bereikbaarheidseffecten van de Utrechtse verkeersplannen. De uitspraak van die ambtenaar in het item hierboven lijkt dus inderdaad Orwelliaanse Newspeak te zijn.

  7. Toine Goossens

    Een topvoorbeeld van geldverspilling. Iets wat goed functioneert op de schop gooien.

    Ondertussen moeten fragiele ouderen en andere kwetsbaren het in Utrecht maar zelf uitzoeken. Daar is geen geld voor. ´Het is hoog tijd dat u eens zelfvoorzienend wordt, gij oude en kwetsbare Utrechters. De fietsers leggen beslag op uw geld.´

    Dat is niet Groen, nee dat is asociaal. 20% van de ouderen die mantelzorg nodig hebben kunnen op niets en niemand terugvallen. De kwalificatie ´barmhartige samaritaan´ is bepaald niet voor wethouder Lot weggelegd. Inclusief denken is bepaald niet haar sterkste punt.

    Ik voorspel Utrecht is haar laatste openbare functie. Straks zit zij, als Lot, op de mestvaalt.

  8. BramD

    De autoknufdelpartij heeft dit toch ook goedgekeurd? Die zitten toch ook in de stadsregering?
    U weet wel, die van het gezond verstand.
    Dus dan zal het wel goedzitten.

  9. Kuch

    @ Hans Oudwijk

    Ik denk dat de hulpdiensten oud en wijs genoeg zijn om zelf te kunnen bepalen wat ze vinden en zeggen.

    Daarnaast goed van de gemeente dat ze in een vroegtijdig stadium de hulpdiensten betrekt bij de plannen. Iets waar de reageerders hier helemaal geen weet van hebben.

    Ik heb zo ook mijn twijfels bij een hard rijdende ambulance op het fietspad, maar de hulpdiensten zelf hebben hier de beste kijk op. Daarnaast is het helemaal niet gezegd dat ambulances per sé hard moeten rijden om op tijd op de bestemming te zijn, dat is helemaal geen juiste aanname.

    Hier drukt Groen Links dus helemaal niks door. Het is een argument van de hulpdiensten zelf. Gelooft hier serieus iemand dat die zich laten ompraten door de politiek? Het is ook niet zo dat dit per sé een plan van Groen Links is. het is een plan dat door het voltallige college gedragen wordt, ook door de VVD. De wethouder spreekt namens het college en niet namens haar partij. Zo hoort dat eigenlijk te wreken in Nederland. Daarnaast zijn dit plannen die al lang door de ambtenaren, die dus allerlei politieke kleuren hebben, voorbereid zijn. Al ver voor de komst van Lot. Dat sommige reageerders dit allemaal niet willen zien of snappen? Kom op toch. Stop eens met dat zomaar loze geroeptoeter.

    Of de versmalling en aanpassing tot stadsboulevards de ideale oplossing is weet ik niet, maar geloof maar dat er flink wat rekenwerk en modellen aan vooraf zijn gegaan.

    Wanneer de ‘t Goylaan voor bestemmingsverkeer gebruikt zou worden, zou het mijn inziens kunnen. Blijft deze straat als toegangsweg vanuit de snelweg gebruikt worden, dan misschien niet. Ik vind het wel slecht dat in de overbruggingsperiode, totdat het nieuwe beleid echt werkt, het ontmoedigingsbeleid, de stadsboulevards waarschijnlijk meer opstoppingen meer overlast, ook tav de luchtkwaliteit gaan krijgen en dat de bewoners in de randwijken dit maar moeten slikken, met alle gevolgen van dien en dat om met name het centrum en direct daaraan grenzende wijken te ontzien. Je maakt geen vrienden door dot beleid.

  10. RobH

    Een wethouder probeert uit alle macht de stad leefbaar te maken voor al haar burgers en het rijkste deel ervan, de zogenaamde zielige bejaarden, is weer eens het kind van de rekening. Wellicht eens wat meer onderlinge solidariteit, dan zorgt de rest van de bevolking wel dat het gezond en leefbaar blijft in Utrecht.

  11. Toine Goossens

    RobH,

    Durf dit eens onder je eigen naam te zeggen. Het is werkelijk onacceptabel dat jij die 20% met rijkdom associeert.

    Ik vind dit een verachtelijke belediging van mensen die het zelf niet meer voor elkaar te krijgen.

  12. Dirk. K

    Jaren geleden een fietsstraat, later terug gedraaid en nu dit weer. Wanneer wordt het weer terug gedraaid.?

  13. Hans Oudwijk

    Kuch 26 APRIL 2016 OM 12:42
    Sorry maar ik ontzeg de hulpdiensten in het geheel niet hun eigen inbreng of zeggenschap over hun toch al zware taak.
    Sterker, ik verwacht van hen juist dat zij hun belangen – die ook de belangen van de Utrechtse burgers zijn – met verve te behartigen en te verdedigen ten overstaan van een wethouder die, zeker in figuurlijke zin, totaal de weg kwijt lijkt te zijn.

    En vergeef mij dat ik niet geloof dat de hulpdiensten akkoord gaan met de geboden levensgevaarlijke alternatieven.
    Het gaat hier niet om het verwisselen van een verkeerslichtlampie voor een holebi verkeerslichtlampie. Een actie, overigens, die bij gebrek aan werkelijke inhoud zo tekenend is voor de holle en met veel blabla omgeven symboolpolitiek van Groen ‘links’.

  14. Rob Hoveling

    @Toine: nogmaals

    http://www.nrc.nl/nieuws/2013/02/05/next-checkt-ouderen-vormen-de-rijkste-groep-van-nederland

  15. Dirk

    Mooi, dus het enige punt dat de criticasters mogelijk hadden, blijkt geen punt te zijn.

    Dan kunnen de klaagtokkies nu weer over gaan tot de orde van de dag met het persoonlijk beledigen van de wethouder en het neerzetten van haar als kwade genius achter het verkeersbeleid.

  16. Jansen

    @ Hans Oudwijk

    Ja, precies, daarom werd dat Holebi verkeerslicht onthuld door de wethouder van de VVD.

    De verkeersplannen liggen al een hele poos op de plan, langer dan dat deze Groen Links wethouder, wethouder is. Deze plannen worden gemaakt door ambtenaren op het stadskantoor en externe ingenieurbureaus. Wat is daar zo moeilijk aan om te begrijpen? De wethouder overziet slechts het geheel, mag de gemeenteraad en de pers informeren en mag een koers uitstippelen. het zijn anderen die bepalen hoe zo’n plan eruit komt te zien. Wat begrijpt u daar niet aan?

  17. Toine Goossens

    Beste Rob,

    Ik waardeer je reactie onder naam zeer. Dat maakt discussie voor mij heel wat aangenamer.

    Je hebt gelijk met je verwijzing naar de uitspraak destijds van Samsom over: ´Ouderen vormen de rijkste groep van Nederland´. Die uitspraak gaat niet over het inkomen van Nederlanders, maar over hun vermogen.
    Het is een duidelijke conclusie van het CBS. Dat tekent daar echter bij aan dat het een momentopname per 1 januari 2011 is, dat een groot deel van dat vermogen in de waarde van de eigen woning zit en het vermogen dus ook weer snel daalt.

    In hetzelfde rapport gaat het CBS ook in op het gemiddelde inkomen. In 2010 is het inkomen van van 65+, 73% van het Nederlandse gemiddelde. De 2013 CBS cijfers komen echter lager uit, 69%. Dat is een materiële afname.

    Utrecht is van oudsher een arbeidersstad. Veel van de huidige en komende ouderen hebben noch een groot vermogen, noch een groot inkomen. Natuurlijk, Utrecht verandert sterk. Afgestudeerden blijven meer en langer in Utrecht wonen, vermogende ouderen zonder kinderen trekken naar de binnenstad. Daardoor verandert de politieke focus, die zich richt op fietsen en op cultuur. Die focus is echter zo sterk dat de vraag hoe mensen die van autovervoer afhankelijk zijn niet aan de orde gesteld mag worden. Ik doe dat uitdrukkelijk wel.

    Het aantal ouderen in Utrecht stijgt van 10% naar 15%. Hun aantal verdubbeld. Ouderen worden verplicht om langer zelfstandig te blijven wonen en meer van de dagelijkse gang van zaken zelf op te lossen. Wie een hoog inkomen of een groot vermogen heeft redt zich (tijdelijk) wel. Anderen niet.

    20% van de huidige ouderen is eenzaam en heeft geen netwerk om op terug te vallen. Dat is waar ik het over heb.

    In het coalitieakkoord ´Utrecht maken we samen´ wordt over de toenemende vergrijzing niet gesproken, evenmin komt daar aan de orde welke gevolgen die vergrijzing heeft voor de mobiliteitsvraag.
    De prioriteiten in het akkoord gaan over Werk, over Onderwijs, over Duurzaamheid, over water in de singel en over Sturing en Dienstverlening. Het geld komt van Subsidies, van Armoedebeleid, van het Leefbaarheidsbudget, van minder Bieb en van besparen op Inkopen.

    Utrecht maken we samen, is een mooie slogan, maar ´Utrecht ZIJN we samen´, is essentiëler, dat dwingt ons inclusief te denken.

    Daarom blijf ik uitgaven voor luxe problemen bestrijden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).