’t Goylaan wordt stadsboulevard: zo moet het eruit gaan zien - De Utrechtse Internet Courant ’t Goylaan wordt stadsboulevard: zo moet het eruit gaan zien - De Utrechtse Internet Courant

’t Goylaan wordt stadsboulevard: zo moet het eruit gaan zien

’t Goylaan wordt stadsboulevard: zo moet het eruit gaan zien
’t Goylaan in Hoograven gaat in 2016 op de schop. De gemeente wil van deze straat een stadsboulevard maken; mooier ingericht, makkelijker over te steken, meer groen, minder geluid en een betere luchtkwaliteit.

’t Goylaan in Hoograven gaat in 2016 op de schop. De gemeente wil van deze straat een stadsboulevard maken; mooier ingericht, makkelijker over te steken, meer groen, minder geluid en een betere luchtkwaliteit.

De laan ligt tussen de buurten Nieuw Hoograven Noord en Zuid en Oud Hoograven Noord en Zuid. De gemeente wil de buurten aan weerszijden van de weg beter met elkaar verbinden en er moet meer ruimte worden geboden aan het openbaar vervoer, fietsers en voetgangers. Ook wil de gemeente het autoverkeer terugdringen, maar wel zorgen voor een goede doorstroming. Doorgaand verkeer zou van de buitenring en snelwegen gebruik moeten maken.

Een brede middenberm met een dubbele rij bomen moet de straat sieren. Volgens het huidige plan moeten er 124 nieuwe bomen bijkomen. Aan beide zijden komt een breed trottoir, daarnaast een ruim fietspad in twee richtingen en één rijstrook voor auto’s met ‘stil’ asfalt. Tussen het fietspad en de autorijbaan ligt een strook met ruimte voor parkeren, afslagen en bushaltes. De huidige oversteken voor fietsers en voetgangers blijven bestaan. Er komen nieuwe oversteken voor fietsers en voetgangers bij de Julianaweg en tussen de Wijnesteinlaan en Oud-Wulvenplantsoen.

‘t Goylaan is de eerste binnenstedelijke verbindingsweg van de stad die als zodanig wordt ingericht. Het conceptontwerp is nu klaar, omwonenden kunnen nog invloed uitoefenen op het verdere ontwerpproces. In april is er gelegenheid om schriftelijk te reageren of kunnen bewoners hun mening geven op een consultatieavond. Daarnaast kunnen omwonenden zitting nemen in een klankbordgroep die de hele herinrichting van ‘t Goylaan gaat begeleiden.

42 Reacties

Reageren
  1. Jacco

    Laat ze ajb eerst even zorgen dat het verkeer normaal rijdt. Het is nu rond de spitstijden een drama. Drukte tot en met. 1 voordeel is dan wel dat je tegen leuke bomen aan zit te kijken.

  2. Ronald

    Kap nou eens met die achterlijke “stadsboulevards”!
    Dit zijn gewoon de hoofdassen van de stad, die een verkeersfunctie hebben. Wegen zijn er niet alleen vanwege hun uiterlijk, ze hebben een functie!
    Je gaat niet flaneren op ‘t Goylaan, dat slaat gewoon nergens op. Je wilt graag naar huis via ‘t Goylaan. Of naar je werk.
    Maak van mooie binnenstadswegen zonder verkeersfunctie gerust een stadsboulevard, maar een hoofdweg versmallen betekent gewoon je ogen sluiten voor een stadsfile. Lekker voor de luchtkwaliteit ook…

  3. Ronald

    Trouwens, deze versmalling betekent impliciet dat het ALU met de knip bij Albatrosstraat niet meer uitgevoerd kan worden.
    Dat verkeer had volgens de plannen uit moeten wijken via een (verder te verbreden!) ‘t Goylaan.

  4. Jasper

    Wat is dit nu voor weer een raar plan? Is dit vanwege al het gekapte centrum groen, om zodoende de stad nog aan genoeg bomen te laten komen? Aan de andere kant vd stad verbreden met een grote fly-over richting centrum en op de Goylaan de boel versmallen? Je moet hiervoor echt gestudeerd hebben om dit nog te snappen!

  5. Henk

    Lot zet de stad op slot.

  6. Boehoehoehoe

    boehoehoe nog meer smog in de stad. Deze trechtergedachten werken juist verstikkend en als het nou via de ring lekker liep…..

  7. Bas

    Plan ziet er erg mooi en groen uit. Momenteel is het erg druk en onveilig zelfs met de verkeerslichten. Nieuwe situatie lijkt voor voetgangers en fietsers veel rust en veiligheid te creëren.

  8. Het wordt niet groener maar vuiler...

    Mensen moeten nou eenmaal met de auto de stad in en uit…daar helpt geen versmaling tegen,,,, het leidt tot nog meer file vorming, stop & go…dus meer uitstoot…het mag dan groener LIJKEN de lucht wordt vuiler, veel belangrijker is,zorg dat er een vlotte doorstroming is op een lage snelheid, dan is de lucht vervuiling het minst…
    Kijk na LESSING LAAN , hoe het niet moet..

  9. Rob

    Jammer dat we nog een tijd met Groen Links opgescheept zitten want
    die helpen de hele stad naar de verdoemenis!
    Nu is het in de spits al een ramp op de ‘t Goylaan, en dat gaan ze dan
    nog erger maken. De afrit vanaf de waterlinieweg en het verkeersplein
    staan nu al vol en dat wordt alleen maar erger.

  10. Jacco

    Ik vind het eigenlijk wel mooi dit. De Lessinglaan bevalt me ook wel, mooier dan b.v. ‘t Goylaan en Marnixlaan (om er maar 2 te noemen). Hoe groener hoe beter, en hoe meer auto’s de stad uit ook.

  11. Alwin

    Sprakeloos, wat een ongelooflijke mafketels daar boven in het stadskantoor.

  12. Peter

    Ja je krijgt wat je verdient als je op dit college hebt gestemd.
    Wat een mooie droom leven die groenlinksers in! Een groene maquettewereld waar alles past en werkt!
    De photoshopmensjes en de schuimplastic boompjes.Tot je wakker wordt in de echte wereld.

  13. Herman

    Mooi hoor zo’n artist impression, leuke vrouw, een enkele onopvallende auto, de bloemetjes bloeien, bomen zijn groen, mooie grasmat…

    Dan de werkelijkheid: heel, heel veel auto’s, bloemen zijn uitgebloeid, grasmat vol met kale plekken en ligt vol met zwerfvuil en hondendrollen en er zijn toch wat minder bomen….

  14. Lessinglaan bewoner

    @Herman, die bloemen staan er nu dus mooi wel hoor bij ons aan de Lessinglaan 🙂

    Het is bij ons weliswaar ontzettend druk… Maar het eenbaans-principe houdt het nog wel leefbaar. Persoonlijk rijd ik nooit door de stad, ik pak altijd direct de ring (snelweg). Ik rijd liever wat om waar het doorrijdt, zodat ik uiteindelijk sneller op bestemming ben. Ook richting Amersfoort bijvoorbeeld rijd ik mooi onder Utrecht langs (A2, A12, A27 -> A28).

    @Ronald, knips zijn tegenwoordig taboe bij de gemeente

  15. sander

    Als we even meegaan in de redenatie: ze willen de weg verkleinen, zodat er minder mensen over heen kunnen, en daarom zullen er mensen een andere weg kiezen zodat de weg geen capaciteits probleem meer heeft. (zodat er dus weer meer mensen overheen kunnen rijden…) En dit allemaal tegelijk met het verbeteren van de doorstroming, waardoor er meer mensen deze weg willen nemen. en het dus drukker wordt, waardoor minder mensen de weg nemen…… ik raak het nu al kwijt.

    zelfs als dit zou werken, dan kunnen ze ook de huidige situatie laten bestaan, want de weg heeft nu ook al niet genoeg capaciteit, dus willen minder mensen de weg nemen, waardoor….. ach laat maar zitten.

  16. Jacco

    Ik denk dat de enige vraag die je je moet stellen is:

    Is de Lessinglaan op dit moment een prettiger weg dan de ‘t Goylaan? Voor omwonenden sowieso, en als autorijder merk ik niet zo veel verschil (vind de Lessinglaan wel prettig om overheen te rijden, niet langzamer dan andere wegen in Utrecht). Op een of andere manier werkt het dus.

  17. John Kalksma

    Met interesse uw artikel gelezen.
    Mag ik u erop attenderen dat de naam van de laan ‘t Goylaan is en dat, als men deze laan in publicaties noemt, men moet schrijven: “de ‘t Goylaan”.

  18. Hans

    Alle zure reactie op deze site kunnen wel wat ‘tegengas’ gebruiken: dit is een heel goed plan van de gemeente Utrecht en past uitstekend in het verbeteren van het woon-leefklimaat in de stad Utrecht. Fietsers en voetgangers voorrang, de auto te gast op stil asfalt. Hulde! De ‘t Goylaan gaat er eindelijk, na 45 jaar enorm op vooruit op deze manier!

  19. Robb

    Tijdens de spits is het goylaan een onneembare vesting. Zowel in als uit staat het helemaal vast. En omdat het goylaan vast staat onstaan er ook gevaarlijke situaties op de waterlinieweg bij de op en afritten. Maar goed, zover kijken de geitenwollensokken natuurlijk nooit. Die kijken alleen maar naar het fijnstof. Ja o dat is zo belangrijk op het goylaan. (100 meter verderop wordt de A12 gewoon uitgebreid naar een 14baans weg).
    En wat als je een 1 baansweg maakt. Hoe moeten de brandweer en ambulances rijden naar de wijken als alles vast staat?

  20. Alwin

    Beste Hans,
    Dit zijn geen zure reacties, maar realistische. We wonen met z’n allen in een stad die moet blijven functioneren. Daar horen in en uitvalswegen bij. Het is 2015 ik denk niet dat we terug moeten willen naar de bakfiets, trekschuit en paard en wagen.

  21. Onno-Jacques van Bakbergen

    Utrecht is voor de rijken. Bij rijkdom hoort pracht en ruimte en luxe en groen en Mercedessen, niet zo’n vieze lelijke bende als de ‘t Goylaan nu is. Eenbaansweg van maken, en tol heffen!

  22. Hans

    Even bij de opponenten van dit plan die beweren dat hier Groen Links regeert in herinnering brengen dat het huidige college een coalitie is van VVD, D’66, SP en, inderdaad, ook Groen Links.
    Het verkeer wat de ‘t Goylaan nu als sluiproute gebruikt en niet door de wijk hoeft als bestemmingsverkeer gaat de afslag naar de ‘t Goylaan mijden en neemt de ringweg voortaan wel (huidige tijdwinst verdampt immers). Het winkelcentrum wat er nu al prima bijligt zal er verder van opbloeien, de wijk krijgt hier cachet door. De stinkgoot die de ‘t Goylaan nu is zal er voor de omwonenden een stuk gezonder en prettiger op worden. En ja, meer ruimte voor de fiets bevordert automatisch het gebruik van de fiets. Met sokken van welke geit ook gebreid heeft dit allemaal niets te maken. Het is een rationeel plan waar gesofisticeerde computerberekeningen van goed opgeleide en ervaren verkeersdeskundigen aan ten grondslag ligt.

  23. Lessinglaan bewoner

    Nog even ter aanvulling van mijn post eerder. Het is wel jammer dat de gemeente de knips tot taboe heeft gemaakt. Het is mijn opinie namelijk de enige manier waarmee je het kunt forceren dat de ring (snelweg) gebruikt gaat worden. Door geen knips te maken op de drukke binnenstedelijke wegen, zullen er altijd veel mensen zijn die de weg nog gebruiken en krijg je dus inderdaad filevorming. Deze filevorming is er echter ook bij 2×2 rijstroken. Filevorming los je in de praktijk zo ongeveer enkel op bij 3×3 of meer. En dat is echt niet wat we willen midden in de stad. Dan beter leefbaar 1×1 en de noodzakelijke knips. Dan dienen er natuurlijk wel voldoende afslagen op de snelweg te zijn, bijvoorbeeld een echt goede ontsluiting via de gele brug op de A2…

  24. Ronald

    “De ‘t Goylaan”?
    haha, ja dàg John Kalksma, oude taalpurist.
    Als oud-bewoner van ‘t Goylaan kan ik u verzekeren dat iedereen in Hoograven ‘t Goylaan, gewoon ‘t Goylaan noemt.
    Ook als je weet dat het vernoemt is naar ‘t Goy,.

  25. Ronald

    Vernoemd, dat natuurlijk wel 😉

  26. Marjolijn Rijkse

    Heerlijk voor de mensen in Lunetten, kunnen straks hun wijk niet meer in of uit, omdat de enige weg naar hun wijk waarschijnlijk het verkeer vast doet lopen. Zou leuk zijn als ze dan meteen investeren in een tweede toegang naar Lunetten. Persoonlijk denk ik dat ze beter het geld voor dit erg rooskleurig uitziend plaatje aan iets nuttigers kunnen besteden.

  27. @Marjolijn Rijkse

    Hoezo? Via de waterlinieweg, kun je zo de ring opkomen. En naar het centrum ga je met de fiets of met de bus, zoals dat hoort in een grote stad.

  28. Ed

    Wat een onzalig idee weer. De ‘groene’ kant van de gemeenteraad van Utrecht denkt dat ze een dorp besturen. Er wonen echter 330.000 inwoners in dat dorp en die hebben veel fietsen maar helaas – het is 2015 – ook auto’s. En gek hé – daar rijden ze ook nog af en toe mee. Je kunt knijpen wat je wilt maar eens moeten ze er toch af en toe mee van A naar B.

    Sommige afstanden die in een normale stad in 10 minuten te rijden zijn met de auto maar dat duurt nu over de afgeknepen wegen al een 20 minuten tot een half uur. Als je al rijdt. Het is zo raar dat de luchtvervuiling in Utrecht zo toeneemt; auto’s zijn tot 3 keer langer ‘onderweg’!

    Voordeel; de gemeente krijgt vanzelf weer een nieuwe reden (tja – Europese milieunormen) om de overbelaste, rond- en invalswegen om te bouwen tot dorps-boulevards.

  29. Ronald

    “En naar het centrum ga je met de fiets of met de bus, zoals dat hoort in een grote stad.”, Ga lekker wonen in een dictatuur.
    Je geeft wel een mooi inkijkje in hoe mensen kunnen denken: Mensen mogen officieel wel leven in vrijheid, maar alleen als ze dezelfde keuzes maken als jijzelf.

  30. Lotje

    Toch leuk al dit soort plannen. Het ziet er prachtig uit, maar iemand zal wel van lotje getikt zijn om te denken dat het een verbetering van de doorstroming is.
    De aansluiting van de ‘t Goylaan en Lunetten van/naar de waterlinie weg (Let wel, de weg om de binnenwegen te vermijden) is op dit moment al een ramp. Het was er altijd al druk, maar met de laatste wijzigingen van de stoplichten en rijbanen is het er al niet beter op geworden.

    Ik hoop serieus dat dit plan herzien wordt.

  31. hoogravenzuidbewoner

    Even samenvatten:
    – ‘t Goylaan heeft nu een capaciteitsprobleem in de spits. Het staat vast, meestal omdat de ring A12 al vast staat
    – ‘t Goylaan is de enige uitvalsweg om de waterlinieweg of de A12 te bereiken voor een hoop bewoners
    – Hoeveel berijders van ‘t Goylaan gebruiken dit als sluiproute? Is daar onderzoek naar gedaan? Ik zou deze weg niet gebruiken als sluiproute, veel te veel stoplichten.
    – Hoe zit het met de veiligheid als het vaststaat? Gaan de hulpdiensten over de 2-baans fietsstroken rijden?
    – Het wordt groener, ja over 20-30 jaar als die bomen groot zijn (maar tegen die tijd is de weg verbreed omdat het blijkt dat de luchtkwaliteit is afgenomen door de toegenomen files op ‘t Goylaan.)
    – De wijken zouden meer op elkaar gaan aansluiten? Dat is echt belachelijk, hoe lang kost het om de weg over te steken? Dat doe je toch alleen als je ergens naar toe wilt gaan? Wie gaat er nou denken, kom ik ga eens gezellig naar de overkant van ‘t Goylaan wandelen?
    – Wat kost dit geintje? Behalve een toename van de files, afname van de luchtkwaliteit, maandenlange opbrekingen door werkzaamheden, gefrustreerde wijkbewoners die met de auto de wijk uitwillen, toegenomen rijtijden voor de hulpdiensten en de financiële kosten?
    – Wat levert het op? Een beetje groen en wat mooier uitzicht voor wat aanwonenden? Hogere huizenprijzen aan ‘t Goylaan? Welke projectonwikkelaar wil hier aan verdienen?

  32. Daan

    Nou mooi dan, sta daar elke dag tussen de rest van de auto’s. Het is nu al onmogelijk om degelijk door te rijden. Laat staan als ze dit rampenplan uitvoeren. Snappen ze wel dat er mensen naar werk en terug moeten? Zeker weer een vervelende ambtenaar geweest die nooit in de buurt komt van ‘t goylaan. Dit is echt letterlijk het tegenovergestelde van wat er moet gebeuren.

  33. Hans

    Nee, nee, beste pessimisten! Dit is een heel goed plan. Vergroening van de leefomgeving, bomen die fijnstof wegvangen, een veel aangenamer aanblik, meer vogeltjes. Hetbleefklimaat gaat erop vooruit! Het verkeer wat hier niks te zoeken heeft en de ‘t Goylaan alleen gebruikt om van A naar B te rijden mijdt de route voortaan. Hulde aan de plannenmakers.

  34. John

    Eens!

  35. Diederik Kats

    Een slecht plan. Nu al sta je die paar keer dat je met de auto moet in de file om ‘t Goylaan op te kunnen rijden. Inderdaad ik ben een wijkbewoner. Dus geen illusie politiek alstublieft ! En zeker niet één die de wijkbewoners het meeste raakt. In het verleden is al vaker geprobeerd de Goylaan als verbinding tussne beide zijden te maken. Dat is niet gelukt. Daarop heeft men juist een mooie scheiding in functies aangebracht. Winkels aan de noordzijde en overige dienstverlening aan de andere zijde. Nee, dus niet doen. Als men aan de wijk wil denken mag men eerste we eens de verslechtering van de busverbindingen van 1,5 jaar geleden tenietdoen. Mere groen in de wijk: Heel goed maar niet op deze manier. Kijk ik doe alles met de fiets, daar is Utrecht met meeste geschikt voor. Maar als ik met de auto weg moet, alsjeblieft ga de wijkbewoners niet dwarszitten met naïeve plannen. .

  36. Chris

    Top plan! Utrecht is de enige grote stad in Nederland met die belachelijke tweebaans wegen. Nu de Kardinaal de Jong nog!

  37. Heleen Jansen

    Ik ga er vanuit dat de Socrateslaan meegenomen wordt tot aan de brug Toch???(Merwedekade)

    Of wordt er dan gescheurd vanaf de Zuiderbrug /Socrateslaan.??

    Ik ben ervan overtuigd dat men dit wel inziet, hoewel..

  38. Kees

    @Ronald: jij maakt er inperking van individuele vrijheid van, ik lees bij jou egoïsme en individualisme. En daarmee ben jij ook een soort dictator. Kies maar.

  39. pieddo

    Het autoverkeer groeit,danheb je meer asfalt nodig niet minder,of slimmere oplossingenmaar geen boulevards,maar slimmere oplossingen zijn duur,ik ben blij dat ik niet in utrecht woon

  40. Robert

    Wat een dom ondoordacht plan is dit als het gaat om terugdringing van fijnstof. Zoals ook door meerdere personen al is aangegeven is het er nu al een ramp qua doorstroming van auto’s. Dit zal ook al gaat men over tot 1 rijstrook alleen maar erger worden, autoverkeer is anno 2015 nu eenmaal onvermijdelijk zowel economisch als sociaal. Ook winkeliers zullen een omzetdaling gaan zien omdat er minder vervoersmogelijkheden zijn. Bij het toenemende gebruik van de ringweg ofwel watelinieweg die nu al vaak verstopt zit, neemt het fijnstof nog meer toe, dit bovenop de plannen de a 27 te verbreden bij amelisweerd. De wijk lunetten verstoft en verstikt tussen deze extra drukke wegen. De overlast voor omgeving,’ t Goylaan zal nauwelijks afnemen en die voor de wijk Lunetten worden vergroot. strak plan gemeente Utrecht.

  41. cavan maurik

    ja zeer gevaarlijk geworden auto,s rijden gewoon over het fietspad oversteken is gevaarlijke geworden en de luchtvervuiling neem toe zeker met de spits ik vind het gewoo n waardeloos

  42. Paul

    Ik sta elke ochtend 30 min vast vanwege de aanpassingen aan het goylaan. En nee ik kan geen andere route nemen. De bedenker van dit plan moet zich echt diep schamen. Tuurlijk krijg je minder auto’s als je te weinig stroken houdt. Als je wegen afschaft, dan krijg je pas echt weinig auto’s.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).