Tegenvaller: nog zeker een jaar geen direct tramverkeer tussen Utrecht Science Park en Nieuwegein en IJsselstein Tegenvaller: nog zeker een jaar geen direct tramverkeer tussen Utrecht Science Park en Nieuwegein en IJsselstein

Tegenvaller: nog zeker een jaar geen direct tramverkeer tussen Utrecht Science Park en Nieuwegein en IJsselstein

Tegenvaller: nog zeker een jaar geen direct tramverkeer tussen Utrecht Science Park en Nieuwegein en IJsselstein
De tram in Utrecht heeft te maken met een flinke tegenvaller. De koppeling van de Uithoflijn met de SUNIJ-lijn richting Nieuwegein en IJsselstein gaat nog een jaar duren. Volgens de huidige plannen kunnen er pas halverwege 2022 trams rijden tussen Jaarbeursplein en station Utrecht Centraal. Dit stond eerder gepland voor eind 2020. Tracé X is er nog niet klaar voor.

De tram in Utrecht heeft te maken met een flinke tegenvaller. De koppeling van de Uithoflijn met de SUNIJ-lijn richting Nieuwegein en IJsselstein gaat nog een jaar duren. Volgens de huidige plannen kunnen er pas halverwege 2022 trams rijden tussen Jaarbeursplein en station Utrecht Centraal. Dit stond eerder gepland voor eind 2020. Tracé X is er nog niet klaar voor.

Het idee is mooi, één lange trambaan vanaf het Utrecht Science Park tot in Nieuwegein en IJsselstein. Voorlopig zit het er niet in. Dit terwijl de rails er gewoon liggen, er rijden ook regelmatig trams overheen. Maar trams mét passagiers zullen nog zeker tot juli 2022 moeten wachten om tussen de haltes Jaarbeursplein en Utrecht Centraal te rijden. Wolfgang Spier en Eduard de Jong wezen DUIC al op het uitblijven van de koppeling, en de provincie schrijft er zelf ook over.

Wat is er aan de hand?

Op dit moment ligt er een lang traject vanaf het Utrecht Science Park (tram 22) helemaal tot in Nieuwegein (tram 60) en IJsselstein (tram 61). Er is alleen een heel kort stukje – met de naam Tracé X –  tussen halte Utrecht Centraal en halte Jaarbeursplein waar geen trams met passagiers rijden. Daardoor moeten reizigers die verder willen reizen uitstappen en de afstand tussen de twee haltes te voet overbruggen.

Er ligt al een paar jaar een gloednieuw viaduct voor de trams en bussen tussen de twee haltes, en er rijden ook af en toe trams overheen. Eind 2020 hadden de twee tracés ook aan elkaar gekoppeld moeten worden, maar Tracé X gaat de komende tijd niet gebruikt worden voor passagiers.

Werkzaamheden

Er is een projectteam opgericht dat zich helemaal gaat bezighouden met Tracé X. Het blijkt namelijk nog flink ingewikkeld om de koppeling te maken. Er moeten nog werkzaamheden plaatsvinden op het Jaarbeursplein, Smakkelaarspark en het Forum. De infrastructuur moet bijvoorbeeld op sommige plekken nog geschikt gemaakt worden voor trams met een lengte van 75 meter, maar ook het wisselbeveiligingssysteem is er nog niet klaar voor.

Een ander punt dat de provincie en gemeente noemen is de Leidseveertunnel. De twee overheden onderzoeken de route die taxi’s moeten gaan nemen. Een optie is om de taxi’s naast de trambaan door de Leidseveertunnel te leiden. Voor de planning van de koppeling van de tramlijnen heeft dit volgens de gemeente naar verwachting geen gevolgen. De provincie Utrecht omschrijft het juist wel als een reden voor vertraging.

 Voorlopig blijft het dus nog even lopen tussen de twee haltes.

25 Reacties

Reageren
  1. C.

    Dit geloof je toch niet. Hebben ze een en ander niet goed uitgemeten en sluiten de rails niet op elkaar aan? Nou, daar gaat dan het projectteam nog eens anderhalf jaar over doen. Wedden dat het — door al dan niet onvoorziene omstandigheden — uitloopt. Kom, kom, niet zo cynisch ….. beetje positief denken. Daar geeft de (gemeente)politiek immers alle aanleiding toe.

  2. Marcel 59

    Waarom zou je met de tram van Science Park naar Nieuwegein gaan. Gerekend vanaf het WKZ gaat tram 22 in 18 minuten naar Utrecht CS Centrumzijde; vanaf Utrecht CS Jaarbeurszijde is het met tram 60 17 minuten naar Nieuwgein Centrum. Doe daar 2 minuten bij voor Tracé X en je komt op een reisduur van 37 minuten. Pak je buslijn 31 bij het WKZ, dan ben je in 27 minuten in Nieuwegein Centrum; al rijdt die bus om via Rijnsweerd Noord.
    Zelfs buslijn 34 is nog sneller van Science Park naar P+R Westraven; in de spits 2 minuten en daarbuiten 5 minuten, ook via de omweg.

  3. Rivierenwijk

    De projectnaam kan beter ‘Project XU2030’ zijn. Tegen die tijd zijn de knelpunten wel in beeld.

  4. Herman

    Ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgen, maar deze tram is echt een grote aaneenschakeling van blunders. Per saldo kost dit geld en tijd.

    Laat zowel het onderhoud als nieuwbouw alsjeblieft zsm door professionele beheersorganisaties als Prorail, GVB, RET of HTM doen.

    Dit kan zo echt niet langer!

  5. André Veenbrink

    Niet boeiend. Bus 202 (voorheen 33) doet de rit tussen Nieuwegein-zuid en Science Park in de helft van de tijd. Koppeling is alleen misschien interessant voor bewoners van Kanaleneiland.

  6. Erik

    @Marcel 59: Het gaat niet om de vervoerswaarde van het complete traject maar van bv Kanaleneiland (grote studentenflat in het oude Ziekenhuis) naar de Uithof is met deze doorkoppeling een perfecte verbinding. Of van Kanaleneiland naar Vaartsche Rijn.

  7. Scherpschutter

    Herman

    Zo’n raadsel is dat niet. Je hoeft alleen maar naar de achtergrond te kijken van hen die bij de provincie en gemeente over infrastructuur gaan om in te zien dat hier een paar verbijsterend incapabele vakonbekwamen aan de knoppen draaien.

    Helemaal met je eens dat er iets moet gebeuren, maar schakel dan in vredesnaam niet opnieuw totaal incapabele semi-overheidsorganisaties in zoals Prorail of de RET. Dat is lood om oud ijzer!

    Dit soort klussen moet je aan private entiteiten overlaten. Zie bijvoorbeeld Shikansen in Japan. Dat is wat je krijgt met gemotiveerde en bekwame ondernemers aan het roer.

  8. Herman

    @Scherschutter, Nederlandse infrabeheerders doen prima werk. In Amstelveen is de complete sneltram lijn gerenoveerd, dat is zowel binnen tijd als budget gedaan.

    De tramlijn in Utrecht is een heel normale lijn op maaiveldhoogte met maar een enkel kunstwerk (brug/viaduct) daar is kennis en kunde genoeg beschikbaar voor, daar heb je geen Japanners voor nodig.
    Bovendien is de Japanse cultuur onvergelijkbaar met de onze, ook de NS is daar wezen kijken, maar hoe ze daar werken is deels onaanvaardbaar in de Nederlandse cultuur.

  9. De Spelende Vrouw

    Het is een schande! Kwak!

  10. Koel Hoofd

    Dat krijg je als je onbekwame mensen aan de knoppen laat draaien.
    Helaas, onbekwame stumperds kiezen is traditie in Utereg

  11. Scherpschutter

    @Herman

    Dan hadden ze het budget op voorhand waarschijnlijk veel te hoog ingeschat, Herman, want een Nederlandse (semi)overheids infrabeheerder die op tijd en binnen (redelijk) budget levert bestaat niet.

    Shikansen heeft niets met de Japanse cultuur te maken. Shikansen is het product van hongerige kundige ondernemers in een streven naar perfectie, eer en bovenal baggervette winsten. Werkelijk niets anders. Net zoals in Zwitserland eigenlijk, waar ook een enorm deel volledig geprivatiseerd is en tegen perfectie aan draait. Honger, Herman. Honger. Honger naar glorie, eer en geld; dat is wat vooruitgang drijft. Niet een overheid…

    Overheden zijn incompetent in werkelijk alles behalve belasting innen. Laat infrastructuur aan experts over.

  12. Wim

    Wat ik mis in dit nieuwsitem, is het antwoord op de vraag waarom deze punten nu pas aan de orde zijn en niet al in een veel eerder stadium opgekomen en ingepland zijn.

  13. Don

    Ik vraag me af hoe ver het moet komen dat er consequenties getrokken worden van deze niet aflatende stroom van tergende debacles en geld vernietigend geblunder. Ik denk dat de partij die zich gaat inzetten om mensen op dit soort posten te zetten die kennis van zaken hebben kostenbewust zijn en met hun voeten in de maatschappij staan veel stemmen gaan trekken bij de komende verkiezingen. Geen OZB verhogingen om te kunnen blijven investeren maar eerst de eigen organisatie op orde alvorens ergens in geïnvesteerd gaat worden.

  14. Len

    Ze hadden alleen maar het oude spoor hoeven nabouwen, net als dat ze het fietspad op de Croeselaan gewoon net als alle andere fietspaden hadden moeten neerleggen. Je zou toch zeggen dat we anno nu toch redelijk alle kennis en vaardigheid in huis hebben om het foolproof uit te kunnen voeren.

  15. Harry

    Waarom blijven de bestuurders die hier over gaan op hun plek? Waarom worden deze totaal incompetente mensen niet afgezet?

    Waarom stelt de media geen kritische vragen?

  16. Ton

    Nou nou wat een vertoning. Ik wacht al zo lang maar het wil maar niet van de grond komen dat traject X. Wanneer schoppen ze er iedereen uit die dit verpest heeft. Schande…!!

  17. Pee

    Hoeveel tekens zijn er nodig om te merken dat die hele tramlijn er niet had moeten komen.
    De voortekens zijn aanwezig.

  18. Zuilen030

    Als ik het goed begrijp past het Marklin gedeelte niet op het Fleischmann gedeelte??

  19. Jaap Zuijdendorp

    Wat wil ik zeggen?

    Ik heb er even over nagedacht.

    En natuurlijk ook alle reacties gelezen, van gewone mensen als ik, maar toch allemaal net effetjes anders.

    Ik voel een enorme behoefte om ook te reageren; misschien maak ik tijd, de komende dagen.

    Voorlopig hou ik de lol erin (met pijn in mijn hart); en houd ik me vast aan de humor van Zuilen030.

    Per slot van rekening ben ik oud genoeg om te beseffen dat Marklin en Fleischman niet erg goed op elkaar passen !

    Jaap.

  20. Moniek

    Ik kan niet wachten tot u gaat solliciteren bij die private entiteit, Scherpschutter.

  21. Scherpschutter

    @Moniek

    Ik ook niet! Het zal me een eer en genoegen zijn om onder dergelijk kundige en gedreven ondernemers te werken, in een gezamenlijk streven naar perfecte dienstverlening en moddervette winsten.

  22. Uuutje

    Ik vind de redenen die aangedragen worden maar vaag. er rijden dus zelfs gewoon trams over tracé x, dus het kan gewoon gebruikt worden.

    Met andere woorden, het racé heeft vooral een veiligheidskeuring nodig voor het specifieke type tram dat er overheen moet rijden, zodat er ook passagiers in de tram mogen. En de werkzaamheden op 3 plekken die daar moeten plaats vinden zijn nog steeds niet ingepland. Hoe kan dit?

    Mijn cynische modus zegt: er moeten vooral weer belangrijke mensen aan belangrijk werk geholpen worden in die commissie. Dit is namelijk helemaal geen werk voor een commissie, maar werk voor 1 of 2 ingenieurs.

  23. Julia

    Ha ha ha! Gelukkig hebben we leren lopen in Coronatijd. Er een tijdelijk wandelpad van maken?

  24. Nice!

    Ik lees hierboven een joint wish dat Scherpschutter nu eens aan het werk gaat. Lijkt me een win win voor all Utrecht society.

  25. Scherpschutter

    @Nice!

    Niks voor mij. Werken is voor arbeiders. 😉

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).