Televisieprogramma Zembla in het teken van verbreding A27 Televisieprogramma Zembla in het teken van verbreding A27

Televisieprogramma Zembla in het teken van verbreding A27

Televisieprogramma Zembla in het teken van verbreding A27
Het televisieprogramma Zembla gaat vanavond over de ‘strijd over asfalt’ die komt kijken bij de verbreding van de A27 bij Utrecht. De geplande wegverbreding kan ook veel kritiek rekenen. Veel bewoners, de gemeente Utrecht en belangengroepen zijn tegen het extra asfalt.

Het televisieprogramma Zembla gaat vanavond over de ‘strijd over asfalt’ die komt kijken bij de verbreding van de A27 bij Utrecht. De geplande wegverbreding kan ook veel kritiek rekenen. Veel bewoners, de gemeente Utrecht en belangengroepen zijn tegen het extra asfalt.

In de uitzending van vanavond is onder meer aandacht voor files, althans vooral het gebrek aan files. Sinds het uitbreken van de coronacrisis is het veel rustiger op de Nederlandse wegen. Het is nog niet bekend hoe dit in de toekomst precies gaat zijn, maar toch werd wel de knoop doorgehakt om de A27 en A12 te verbreden.

Die verbreding zorgt voor veel kritiek. Zembla schrijft over de demonstrerende burgers: “Ze maken zich zorgen om de kap van bomen in natuurgebied Amelisweerd. En snappen niet hoe dit plan kan doorgaan midden in de huidige stikstof- en klimaatcrisis. Ook de gemeente en provincie Utrecht zijn tegen. Net als veel hoogleraren en adviesorganen van de overheid, die twijfelen aan de noodzaak en het ministerie oproepen een pas op de plaats te maken. Maar het ministerie, dat sinds 2007 al ruim 2000 kilometer asfalt aanlegde en de komende jaren zo’n €25 miljard uittrekt voor nieuwe wegen, zet de plannen voort.”

Kerngroep Ring Utrecht

Een ander punt van kritiek dat in de uitzending wordt aangehaald, is dat het  ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat voorafgaand aan het tracébesluit om de A27/A12 Ring Utrecht te verbreden, geen stikstofberekeningen of actuele verkeersprognoses heeft overlegd. Dit brengt omwonenden die de zaak aanvechten bij de Raad van State op een achterstandspositie.

Zembla volgt vrijwilligers van de Kerngroep Ring Utrecht, terwijl ze hun beroepschrift voorbereiden. Het is een oneerlijke strijd en kost bewoners ontzettend veel tijd en moeite, stelt Angela Gallé van de Kerngroep Ring Utrecht bij Zembla. “Het is David tegenover Goliath.”

Zembla – De strijd over asfalt– donderdag 18 februari – 20.25 uur bij BNNVARA op NPO2

Gekoppelde berichten

18 Reacties

Reageren
  1. Nina

    Een hele uitzending voor 15-20 bomen? Het is een stuk grond van 15 x 250 meter waar nu niemand wandelt.

    Laat Zembla de zendtijd nuttiger besteden. Er zijn inmiddels 100 biomassacentrales in Nederland waar tienduizenden keren zoveel bomen in verdwijnen.

    Deze zgn. redding van “het bos bij Amelisweerd” neemt buitenproportionele vormen aan, vind ik.

  2. blm

    Ik ga kijken!

  3. Hans

    Het is inderdaad David tegen Goliath.
    En wie een beetje bijbelkennis heeft weet hoe deze strijd beslecht werd.

  4. waldorff

    Nina je snapt ook wel dat je bewust de zaak bagataliseert- het gaat om een geraamd bedrag van 1,49 miljard…
    En jij weet ook dat bij elk bouwproject de geraamde bedragen (ver)worden overschreden.
    Dus ja het is heel goed dat hiervoor aandacht is.

  5. woutvr

    Dit plan is zo uit de tijd: laten we alsjeblieft zorgen dat het niet doorgaat.

  6. Kakhiel

    He Nina, kijk je toch lekker niet?!
    Ga je lekker Lange Frans kijken op youtube.
    Doei!

  7. Lachgas

    Bomen die gekapt worden. Erg, nee. Inwoners van Utrecht/Nederland maak je borst maar nat. 1 miljoen nieuwe woningen, bij voorkeur in de natuur. In deze opzet tellen deze bomen niet mee.
    En over 10 jaar krijgen we er nog meer woningen bij. En moet de A27 weer op schop. Nederland wordt volgebouwd.

  8. Nina

    @Kakhiel

    Dus omdat ik mijn mening geef waar jij het niet mee eens bent, zou ik graag naar de ideeën van Lange Frans willen kijken. Wat een bijzondere reactie.

    Ik ga overigens zeker kijken vanavond naar Zembla.

  9. Jw

    nu met Corona is het vervoer met de auto veiliger dan via OV en dat blijft voorlopig ook zo. Nu iedereen verplicht thuiswerkt zijn er geen fileproblemen in Utrecht e.o.: er werken mijns inziens gewoon teveel inwoners buiten de stad: we hebben de grootste fietsenstalling ter wereld om iedereen elke de stad uit en weer in te krijgen. Misschien het echte probleem aanpassen en zorgen dat inwoners dichter bij het werk gaat wonen ipv inzetten op symptoonbestijding…

  10. Koel Hoofd

    Het verdienmodel van de media is sensatie en emotie.
    Beide zijn er genoeg te vinden onder de hysterische groenlobby.

    Realiteit is, er komen 2 tot 4 miljoen inwoners bij in Nederland.
    Nederland wil de transporthub van het Europees achterland zijn.
    Dus het wegennet toekomstbestendig maken is handelen naar lange termijn visie.

    Lange termijn visie, dat is iets wat die groene klimaat wappies niet kennen omdat ze maar blijven hangen in de motionele hier en nu beleving…sommigen zelfs al sinds de jaren tachtig! Die hebben ook geen leven, enkel een mening.

    Dus ja, leuk item voor Zembla, lekker hysterisch nog meer olie op het intussen meer dan 40 jaar oude vuur gooien, goed voor de kijkcijfers.

  11. Scherpschutter

    Tijd om de NPO af te schaffen. Het is een relikwie uit vervlogen tijden. Ik heb niet eens een TV abonnement (kijk alles on demand), maar betaal wel (net als iedere Nederlander) 70 Euro per maand voor dit soort absolute bagger. En je kunt niet eens opzeggen…Omdat het pure troep is natuurlijk. Was het goed dan hoef je mensen niet te dwingen om te betalen voor ongewenste zooi. Je hoeft mensen ook niet te dwingen om te betalen voor Netflix…

    Afschaffen die handel. Plaats dit soort zooi maar op het Youtube kanaal van D66 of GL en probeer zo je geld op een eerlijke manier te verdienen…met een handvol kijkers.

  12. Nina

    Net de uitzending gekeken.

    Het alternatieve plan om 80 km per uur te rijden en daarmee in de bestaande bak twee rijstroken ten koste van de vluchtstroken te creëeren, vind ik ongewenst en blijkt tevens onveilig volgens het ministerie. Op de Waterlinieweg (de “oude” A27) kun je al met 70 km per uur rijden.

    Als direct omwonende van de A27 zie ik graag dat de verbreding doorgaat. Immers vervuilen rijdende auto’s minder dan filerijdende auto’s; ook als dit slechts op piekmomenten is. Die lucht moeten o.a. ik, (een aantal van) de bewoners die lid zijn van de protestgroep en de dieren inademen.

    Daarnaast zijn op die piekmomenten veel kinderen aan het sporten op de velden van o.a. de sportverenigingen Hercules, Kampong, Athletiekverenigingen en Sporting ’70 die direct naast de A27 liggen en daarvoor alleen al moeten de fileproblemen hoognodig worden opgelost.

    We hebben het over een strook van 15 x 250 meter met 15-20 volwassen bomen waarvan al een aantal zieke bomen. Hoe verdrietig ook: hier valt de wereld niet van om.

  13. Karel

    Als uw “voorstel” doorgaat, Scherpschutter, ga ik helemaal niet meer kijken en luisteren, ook niet “on demand”. Ik heb nog ongelezen boeken (bah, wat ouderwets!😅) genoeg voor de rest van mijn leven. U zou misschien ook eens een handje kunnen helpen door een voorstel aan te dragen wat u wél zou willen zien en horen. En ja, ik betaal graag mee aan allerlei dingen die ik niet rechtstreeks gebruik, zoals de scholen voor de kinderen van anderen.

    En Nina, het gaat niet alleen om 15-20 bomen, dat is een kwaadaardige simplificatie. Maar Zembla heeft u inmiddels vast al veel beter ingelicht dan ik hier zou kunnen doen?

  14. Herman

    Zijn ze ondertussen nog niet begonnen?
    Kom op zeg, hakken, slopen en storten! Er is nu genoeg gepraat.

    @Scherschutter, ik betaal die belasting voor de publieke omroep met liefde, zoveel goede, leuke en interessante programma’s. Moet er niet aan denken het alleen met die commerciële bagger te moeten doen. Dat je het niet altijd met de inhoud eens hoeft te zijn, is juist het mooie van de publieke TV.

  15. Hans

    De publieke omroep afschaffen. Kom nou toch. Het is de asfaltclub die we moeten afschaffen. En daar wordt gelukkig hard aan gewerkt.

  16. Scherpschutter

    Herman

    Wat is dat nou voor een flauwekul argument? Als Netflix u opzadelt met een onopzegbaar abonnement waar u niets mee kunt, dan zegt u toch ook niet “ja, ach, is goed, ik betaal graag als de rest er iets aan heeft” aan? Nee. U wilt van uw abonnement af kunnen en wel nu. En als Netflix u dit weigert dan wordt u terecht boos.

    Waarom is de NPO anders? Ik mot die zooi niet.

  17. herman

    @Scherpschutter, maak je niet zo druk en kijk naar wat je wel of niet wilt.
    Ondertussen is de publieke omroep enorm populair, kijk voor de grap eens naar de kijkcijfers, dan zie je dat de top meestal wordt gedomineerd door publieke omroep programma’s. De pulp van de commerciëlen is veel minder in trek.
    Dat jij toevallig een andere smaak hebt is pech voor jou, dat geldt ook voor mensen die nooit naar de schouwburg gaan, fietsen, musea bezoeken enz. enz. dat zijn allemaal dingen waar we met z’n allen aan meebetalen, soms profiteer je wel en soms niet. Zo werkt een maatschappij.
    Snap dat jij graag een individuele wereld zou hebben gezien je nogal uitgesproken opvattingen, maar ook jij hebt behoefte aan de maatschappij, anders zou je hier niet zoveel posten…..

  18. Nina

    @ Hans

    Je wilt de asfaltclub afschaffen, maar ondertussen groeit wel de bevolking (o.a. door betere zorg en immigratie).

    Dat gaat dus niet, want iedereen wil wonen, voedsel/goederen in de winkel kopen/laten bezorgen, werken, enz. en daar zijn wegen voor nodig ivm transport.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).