Testritten Uithoflijn tijdelijk stilgelegd op advies van inspectie | De Utrechtse Internet Courant Testritten Uithoflijn tijdelijk stilgelegd op advies van inspectie | De Utrechtse Internet Courant

Testritten Uithoflijn tijdelijk stilgelegd op advies van inspectie

Testritten Uithoflijn tijdelijk stilgelegd op advies van inspectie
Testtram van de Uithoflijn. Foto: Lucca Haans
De testritten van de Uithoflijn kunnen volgens de Inspectie Leefomgeving en  Transport (ILT) weer over de gehele route plaatsvinden. Dinsdag werd duidelijk dat er al een week alleen trams reden tussen de Koningsweg en station Utrecht Centraal omdat verschillende oversteekplaatsen en kruisingen op het overige traject niet veilig genoeg waren.

De testritten van de Uithoflijn kunnen volgens de Inspectie Leefomgeving en  Transport (ILT) weer over de gehele route plaatsvinden. Dinsdag werd duidelijk dat er al een week alleen trams reden tussen de Koningsweg en station Utrecht Centraal omdat verschillende oversteekplaatsen en kruisingen op het overige traject niet veilig genoeg waren.

De ritten waren sinds maandag 1 juli stilgelegd op advies van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport. Het bleek namelijk dat de zichtbaarheid van enkele tramlichten en de afstelling van waarschuwingslichten verbeterd moesten worden. Dat is ondertussen gebeurd. Woensdag kunnen de testenritten weer plaatsvinden.

Een woordvoerder van het ILT benadrukte woensdag als het om kleine verbeterpunten ging. Het stilleggen van de testritten is dan ook niet ongewoon in deze testfase. De inspectie en de gemeente verwachten niet dat het stilleggen van de testritten tot vertragingen zal leiden voor de ingebruikname van de tram.

Het ILT is verantwoordelijk voor het verlenen van de vergunning voor de testritten van de tramlijn. De definitieve vergunning, die nodig is om de tram met passagiers te laten rijden, moet worden uitgegeven door de Regionale Uitvoeringsdienst.

Datum ingebruikname blijft onduidelijk

Het is nog niet duidelijk wanneer de tram met passagiers gaat rijden. De projectleiders spraken in juni van een mogelijke start in de maand juli. Echter werd dit later weer bijgesteld, nu wordt er gesproken over een ingebruikname in het najaar.

Gekoppelde berichten

17 Reacties

Reageren
  1. BdV

    Toch niet een geheel zorgeloos bericht. De inspectie verwacht geen grote vertraging, maar dat is ook niet echt waar ze zich in hoeven te verdiepen om tot een conclusie te komen.

  2. Marcel 59

    Ongeloof, en verbijstering, dat de Inspectie Leefmilieu en Transport, daar nu pas mee komt. Van een dergelijke “professionele” organisatie mag je toch verwachten, dat men het probleem al op de ontwerptekeningen ziet. Gaat de ILT nu mede aansprakelijk worden gehouden voor de vertraging, die dit nu veroorzaakt?

  3. Herman

    Een grote afgang, dat krijg je met een amateuristische opdrachtgever.
    Last dit door een professionele opdrachtgever zoals ProRail verzorgen.

  4. Frits

    Het zou me niets verbazen als de problemen de kruisingen betreffen bij de Koningsweg (die overweginstallatie die men al een jaar probeert aan de praat te krijgen), bij het stadion (te weinig opstelruimte voor fietsers om te wachten op gelegenheid het fietspad op te rijden, na het passeren van de trambaan) en bij de Platolaan (er wordt daar zoveel door rood gereden,zowel door fietsers als automobilisten, dat fietsers het risico lopen stil te komen staan op de trambaan).

    Ja, de problemen had men aan kunnen zien komen. En ja, het is niet slim om op de trambaan stil te komen staan – maar iedereen weet, dat zulke dingen gebeuren. In Apeldoorn is een hek langs het spoor gebouwd, omdat mensen op de rails parkeerden. Ik bedoel maar.

  5. Jos

    Waarom reden er dan gewoon trams vandaag?

  6. Cor

    Dit is toch juist waar testritten voor bedoeld zijn: om zaken in de praktijk nog goed af te stellen. In dit geval een paar lampjes afstellen, big deal! Op die hele tramlijn valt genoeg te mopperen maar dit is dan wel weer een storm in een glas water….

  7. Hadjememaar

    Het betreft enkele kleine aanpassingen aan de installatie, die inmiddels al gedaan zijn. Ik snap de ophef niet.

  8. Utrechter

    @Marcel: De ILT is een inspectiedienst van het Rijk, die kijkt niet mee met allerlei bouwtekeningen. Daar ligt een grote verantwoordelijk bij…. (tromgeroffel) de gemeente!
    Dat de oversteek bij het stadion onveilig is (zeker vanwege dat onoverzichtelijke kruispunt waar rechtdoorgaande fietsers geen (?!) voorrang hebben), is al jaren bekend, maar de gemeente wacht blijkbaar liever na enkele jaren van ontkenning tot het eerste verkeersslachtoffer, net zoals bij bijvoorbeeld T Goylaan lijkt te gebeuren.

  9. JdV

    Waarom zoveel drukte over de fietsers naar de Uithof? Als die tram eenmaal werkt zitten die toch allemaal in de tram?

  10. Piet

    Tjonge wat een hoop gezeur om niks weer. Dit is nu juist waarom die testritten zoveel tijd in beslag nemen. Daarnaast zijn vaak de oversteekplaatsen niet onveilig maar het gedrag van de fietsers/voetgangers. De tram heeft voorrang en als je dat weet heeft de rest zich aan te passen. Als je toch met je fiets midden op de baan gaat staan kan het wel gevaarlijk worden.

  11. Ruud Parée Meijer

    Schandalig,
    En dit voor een tramlijn die al zo veel meer heeft gekost dan dat begroot was.
    En nog blijkt men dan niet instaat te zijn deze in één keer veilig te bouwen, zodat deze direct kan worden ingezet, na voltooiing ?
    Ik ben dan ook wel benieuwd of de meerkosten van alle aanpassingen die nodig waren nog eens boven de kosten op het toch al absurde bedrag dat is uitgegeven erbij komen.

  12. Teunemans

    Ach, en dat voor zoveel geld! Het mag wat kosten, we weten in elk geval waar ons belastinggeld voor gebruikt is.

  13. Anne

    De oversteek bij Platolaan-zwembad Kromme Rijn is door kriskras rijdende fietsers (héél erg veel fietsers in spitsuren ……..) nu al één grote warboel, en wordt straks als tram rijdt nog onoverzichtelijker.
    Belijning én de plaats van stop- en waarschuwingslichten zijn ook verwarrend, of de ruimtes te krap.
    Fijn dat tram vanwege nabije halte al wat langzamer zal rijden. Contact met fietser zal daarom wat ‘zachter’ uitvallen….

  14. JdV

    @anne. Prima te doen als je je gewoon aan de verkeersregels houd. Maar daar hebben fietsers inderdaad nog al moeite mee. Gelukkig gaat de tram er voor zorgen dat het daar beter gaat worden. Goedschiks of kwaadschiks.

  15. Koel Hoofd

    The saga continues….

  16. Eduard F.

    @JdV Nee, niet goed te doen. Fietsers vanaf de kant van het zwembad lopen vast op de voor het stoplicht opgestelde fietsers vanaf de Uithof. Dat heeft niks met je wel of niet aan de verkeersregels houden te maken.

    Een mogelijke oplossing is om de oversteekroute vanaf de kant van het zwembad naar links te verplaatsen, zodat de twee stromen elkaar voorbij de stoplichten kruisen in plaats van ervoor.

    En anders een kruis op het wegdek op de plek waar de twee stromen elkaar kruisen. Kan ook.

  17. Consta

    Als je slecht ter been bent kun je niet veilig de tramhalte bereiken. Ov zou voor iedereen veilig toegankelijk moeten zijn. En voor de veiligheid een grote omweg maken kan juist alsje slecht loopt echt niet.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).