Thom Broekman en De Rode Winkel failliet verklaard | De Utrechtse Internet Courant Thom Broekman en De Rode Winkel failliet verklaard | De Utrechtse Internet Courant

Thom Broekman en De Rode Winkel failliet verklaard

Thom Broekman en De Rode Winkel failliet verklaard
Winkelketen Thom Broekman, waar ook De Rode Winkel onderdeel van is, is failliet verklaard. Het van oorsprong Utrechtse modebedrijf heeft meerdere vestigingen in Nederland.

Winkelketen Thom Broekman, waar ook De Rode Winkel onderdeel van is, is failliet verklaard. Het van oorsprong Utrechtse modebedrijf heeft meerdere vestigingen in Nederland.

Een medewerker van één van de Utrechtse vestigingen bevestigt het faillissement van de winkel: “Gisteren werd het aan ons bekend gemaakt. Dus ook wij hebben een hele hoop vragen. Die zullen in de komende periode wel beantwoord gaan worden. Even afwachten dus.”

Het bedrijf heeft een lange Utrechtse geschiedenis. De winkel begon in 1834 aan de Lange Elisabethstraat in Utrecht. Het ging lang goed met de zaak en in 1911 werd aan de overkant van de straat een aantal panden gekocht. Hierin werd na een grondige verbouwing op 19 maart 1912 ‘Gebr. Broekman Heerenmode’ geopend. Aan de ene kant van de straat werd beroepskleding verkocht en aan de andere kant van de straat kon men terecht voor ‘het zondagse pak’.

Sinds 1987 staat de 5e generatie in de persoon van Tom Broekman aan het roer van het ruim 175 jaar oude familiebedrijf. De beroepskledingwinkel heeft zich onder de naam ‘De Rode Winkel’ ontwikkeld tot een jeansspecialist.

In Utrecht zit er een De Rode Winkel aan de Roelantdreef en een op de Lange Elisabethstraat. Thom Broekman zit ook aan de Lange Elisabethstraat. Het is nog niet bekend wat er met de winkels en het personeel gaat gebeuren.

In totaal zou het faillissement om 28 bedrijven gaan, waaronder alle tien winkels van Thom Broekman, gespecialiseerd in herenmode, en de acht winkels van jeansketen De Rode Winkel.

28 Reacties

Reageren
  1. Leshab

    De Rode Winkel voegt al jaren niets meer toe. Innovatiegebrek, overpriced en geen onderscheidend vermogen.

  2. Joop

    Voegt niets toe? Het is één van de weinige winkels in Utrecht die broeken verkoopt voor de lange man. Het gros van de kledingwinkels in Utrecht gaan er van uit dat iedereen van gemiddelde lengte is: maximale schoenmaat van 46, maat l of xl als grootste maat etc.

  3. David

    (Murmelt iets over Thom Broekman, koopzondagen en winkeliers die daardoor ab-so-luut niet failliet zouden gaan…)

    Verder uiteraard gewoon zuur voor de werknemers en succes gewenst.

  4. ot

    Weer tig lege panden erbij in de Lange Elisabethstraat…
    Kunnen misschien nog wat telefoonwinkels in…

  5. Stijn v

    Gelukkig opent de volgende multinational met de naam Bershka even verderop een keten.. Utrecht wordt steeds iets minder Utrecht

  6. Frank

    Jammer, maar ook een betje voorspelbaar. Ook deze panden zullen wel weer door ketens ingevuld worden.
    Zie https://view.publitas.com/dtz-zadelhoff/vastgoedvisierapport/page/8-9

  7. Angelica

    Utrecht holt achteruit. Alle mooie interessante winkels verdwijnen.

  8. Brie

    Heel jammer voor dit leuke bedrijf.
    Echt iets Utrechts.
    Mooie kleding,en ja het internet zal nog meer schade aanrichten.

  9. Rob

    Verdomd jammer, ok assortiment was redelijk algemeen zoals alle winkels tegenwoordig maar de service was excellent. Wat gaan we ervoor terug krijgen? Zeker geen betere service, ik ben bang dat dit nog niet de laatste winkel in herenmode land is.

  10. Roy

    De verschraling en ellende van het midden sigment.Internet heeft veel overgenomen. Lage kosten daar gaat het zo langzamerhand om.Heb ook een winkel,maar als je vandaag de dag ziet wat er moet gebeuren om alle kosten te betalen.Het wordt bijna ondoenlijk.huurprijzen ook niet meer van deze tijd zijn.300 tot 400 euro de meter,gewoon op een buurtwinkelcentum is maar niks. Banken verhuurders wordt wakker voordat deze ellende alleen maar groter wordt.

  11. HP

    Jammer jammer koop hier al zolang mijn spijkerbroeken.

  12. Suzan

    Waarom zou de oorzaak internet zijn, zoals enkele reaguurders suggereren..?

  13. R. beest

    Susan, intenet is de bevrijdijng van al die gladgestreken koppen van verkopers op de vloer. Die kerels kloppen je zakken leeg met een smile en proberen je een goed gevoel te geven bij het leeglopen. Allemaal zijn ze opgeleid om je meer te laten kopen dan je van plan was. Ik ben echt gelukkig dat ik nu die mensen kan omzeilen.

  14. waldorff

    Gladde verkopers of niet, met het verdwijnen van (typische Utrechtse zelfstandige(=niet-keten) winkels als Esman(juwelier), Mobach(design) en nu dus deze twee gaan we wel heel erg richting eenheidsworst.
    En dat is ook voor de grote spelers denk ik geen goede ontwikkeling, want het zijn juist de niet-keten gebonden winkels die het leuk maken….

  15. Suzan

    Het centrum wordt hoe-dan-ook steeds oninteressanter nu echte Utrechtse beeldbepalende winkels verdwijnen en er steeds meer ketens zich vestigen. Het is een zichzelf versterkend proces.

  16. StijnT

    Dit is werkelijk beroerd, niet alleen voor alle betrokkenen, maar zeker voor de stad Utrecht. Ik kocht hier heel vaak kleren en met plezier! Hopelijk is een doorstart mogelijk. Tegelijk is dit een sterk signaal voor de gemeente niet nog meer ongebreideld winkelmeters erbij te willen bouwen. Anno 2015 is iedere extra winkelmeter erbij ten minste een meter leegstand elders. Vaak meer leegstand, omdat “we” steeds meer via internet kopen.

  17. Bos

    Ik denk dat deze zaken van o.a. Broekman zijn beste tijd hebben gehad. De concurrentie is moordend en als je de prijzen bekijkt die dat soort zaken hanteert zijn niet meer van deze tijd.Service prima, alleen hangt er een fors prijskaartje aan vast. Winkelend publiek kijkt niet meer naar service maar naar prijzen van de artikelen.
    Alleen in de uitverkoop zijn deze artikelen nog een beetje betaalbaar, dus houdt 365 per jaar uitverkoop en er is niets aan de hand. Maarja daar kun je het personeel niet meer betalen, dus stappen de mensen naar internet.
    Personeel veel succes in het vinden van een nieuwe baan.

  18. monique

    Natuurlijk is het jammer dat dit soort zaken verdwijnen, maar in alle grote steden in de wereld is de middensegment winkelier allang weg. Een zelfstandige winkelier is per consequentie altijd te duur en leven vaak op te grote voet. Een kledingwinkelier is een doorgeefluik van groothandel naar consument, maar gedraagt zich veelal als innovator, ontwerper en grootheid. Kijk maar eens naar de auto’s die deze gasten rijden, Porche etc.
    New York, Londen, Hong Kong etc kent geen winkeliers meer, wel kleine niche specialisten. De echte specialist heeft zeker bestaansrecht maar haalt de Balkenende norm niet.

  19. Frank

    @Monique: In grote lijnen heb je gelijk als het om de ontwikkelingen gaat. Of dat van die auto’s waar is en relevant, laat ik even in het midden. Personeelskosten, huur en financieringskosten maken een oneindig veel groter deel uit van de lasten die op zo’n zaak drukken. En Broekman had 18 zaken en 110 medewerkers. Als dat fout gaat overleef je dat niet door je Porsche ( zo die er al is) te verruilen voor een Citroën C3, noch ga je failliet op de kosten ervan.

    Die kosten zijn ook de reden dat er bij de ketens vaak hele hordes onbenullige dozen staan met een sjachrijnige kop die hun eigen kleding, nagels telefoon en elkaar, belangrijker vinden dan de klant. Want if you pay peanuts, you get monkeys.

    De meeste mensen die zich beklagen over de verschraling van het aanbod hebben boter op het hoofd.
    – Zoeken naar de laagste prijs.
    – In de winkel kijken en online kopen.
    – Liever drie keer per jaar een flutjasje dan eens in de twee jaar iets goeds. (En nee: designerkleding is niet synoniem met: ‘iets goeds’. Vaak integendeel zelfs.)

    Allemaal ontwikkelingen waar de doorsnee consument massaal aan meedoet. En in die ontwikkelingen kan een zaak als Broekman, noch de Rode winkel het hoofd boven water houden.
    Je mag hopen dat er nog ruimte is voor een doorstart. Zelden is het zo dat alle zaken verliesgevend zijn.

    Uit het FD over Profoss:

    Ook in 2013 schreef het moederbedrijf rode cijfers, met een verlies van €587.185, zo blijkt het het jaarverslag. De omzet, die vorig jaar met 10,7% is gedaald, wordt niet in het verslag vermeld. Profoss Nederland had ook een langlopende schuld van ruim €6,9 mln. Daarvan moest het bedrijf dit jaar € 735.000 aflossen.

  20. Robb

    Vorige week was het nog ontzettend druk. Ze gaven bij 3 of meer producten 70% korting op de hele factuur!! Ik dacht dat ze van de oude voorraad af moesten. Maar het was waarschijnlijk de laatste noodsprong.
    Of nog even wat cash wegsluizen? Wie zal het zeggen.

  21. Frank

    @Robb: Wat bedoel je met ‘cash wegsluizen’? Elke dombo weet dat bij een bedrijf van een dergelijke omvang paulianeuze handelingen door de curator feilloos opgespoord en teruggedraaid worden en dat daar aangifte van gedaan wordt.
    Misschien is het je niet opgevallen, maar er is -als het dat niet zowat het hele jaar al is- gewoon wintersale.

  22. Robb

    @frank je gelooft zeker ook nog in sprookjes?

  23. Frank

    @Robb: Nee. Ik lees nu eenmaal regelmatig faillissementsverslagen en zie wat curatoren doen.

    Inmiddels wordt aan een doorstart gewerkt waarbij de vestigingen van Broekman en de Rode Winkel in Utrecht behouden blijven. Dus zij die bijna triomfantelijk wezen op nog meer dichtgetimmerde ramen (…) om hun argumenten kracht bij te zetten mogen de staart dus ook tussen de benen trekken.

  24. Corinne

    Jammer hoor. In ‘s-Hertogenbosch kwam ik met veel plezier in beide winkels. Prettige medewerkers en goede persoonlijke adviezen. Succes voor allen en dank jullie wel!

  25. Malvinas

    Heel jammer, want ik ben al 60 jaar klant bij Broekman.
    Het was altijd een genoegen om door behulpzaam en vakkundig personeel geholpen te worden. En je bepaalt uiteindelijk zelf wat je wilt kopen.
    Als je dat je niet bevalt, “al die gladgestreken koppen van verkopers op de vloer”, ja, wat wil dat zeggen.
    Meer over het gebrek aan eigen persoonlijkheid dan over “die al die gladgestreken koppen van verkopers op de vloer”.
    Ik hoop van harte dat er een goede oplossing zal komen voor Broekman en haar klantenkring.

  26. André

    Een mooi stuk jeans cultuur gaat verloren. Ik vind dat heel jammer.

  27. Sarah

    Jammer, de Rode Winkel is de enigste winkel waar ik broeken koop die níét na een maand kapot zijn (ik doe nogal veel met mijn jeans; paardrijden, bomen klimmen, etc). Als ik broeken koop bij de H&M, Sting, Men at Work, etc, dan zijn ze na een tijdje al stuk. Blijven er nog wat Rode winkels over?

    De service was altijd echt geweldig! Dat vind je denk ik in geen andere (kleding) winkel… Het was dan wel wat duurder dan bij andere winkels, maar ik kan er jaren mee rondlopen ! Dit zijn wel de broeken die je in de kringloopwinkel nog zou kunnen kopen, die je over de jaren heen kan dragen!

    Erg zonde dat het failliet is…:(

  28. Valli

    Tja, verloren van de primarkt. Zullen nog veel volgen

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).