‘Thomas à Kempisplantsoen moet een aantrekkelijk stuk stad worden’ - De Utrechtse Internet Courant ‘Thomas à Kempisplantsoen moet een aantrekkelijk stuk stad worden’ - De Utrechtse Internet Courant

‘Thomas à Kempisplantsoen moet een aantrekkelijk stuk stad worden’

‘Thomas à Kempisplantsoen moet een aantrekkelijk stuk stad worden’
Bron: Google Maps
Het Thomas à Kempisplantsoen gaat op de schop. Woningcorporaties Mitros en Portaal willen de bestaande woningen slopen en vervangen door nieuwbouw. Daarnaast willen de corporaties het Thomas à Kempisplantsoen meer aan laten sluiten bij Nieuw-Engeland, het ‘eilandgevoel’ van de locatie wegnemen en een aantrekkelijk nieuw stuk stad bouwen.

Het Thomas à Kempisplantsoen gaat op de schop. Woningcorporaties Mitros en Portaal willen de bestaande woningen slopen en vervangen door nieuwbouw. Daarnaast willen de corporaties het Thomas à Kempisplantsoen meer aan laten sluiten bij Nieuw-Engeland, het ‘eilandgevoel’ van de locatie wegnemen en een aantrekkelijk nieuw stuk stad bouwen.

Mitros en Portaal gaan samen met de gemeente Utrecht onderzoeken of het haalbaar is om de bestaande 178 woningen en 16 bedrijfsruimtes te slopen en op de locatie zo’n 400 nieuwe woningen te bouwen. Dit worden sociale huurwoningen, huisvesting voor de woongroep Majella en woningen in het middensegment.

Ook willen Mitros en Portaal meer groen in het gebied aanleggen. “Door de herontwikkeling is het volgens de corporaties mogelijk om meer woningen en meer groen te realiseren in het nu nog geïsoleerde en sterk verouderde woningblok aan de rand van Utrecht West. De mogelijkheden zijn ontstaan, nadat de gemeenteraad eind 2017 koos voor het bewonersinitiatief Fris Alternatief”, laten de corporaties in een gezamenlijke reactie weten.

Fris Alternatief

De Thomas à Kempisweg is onderdeel van de Westelijke Stadsboulevard en wordt net als de rest van het traject – dat loop van het 24 Oktoberplein tot de Marnixbrug – heringericht. Voor het deel bij de Thomas à Kempisweg is in 2017 gekozen voor het burgerinitiatief ‘Fris Alternatief’.  De basis van Fris Alternatief is dat de Thomas à Kempisweg volledig wordt vrijgemaakt van doorgaand gemotoriseerd verkeer en op termijn uit gebruik kan worden genomen.

De initiatiefnemers van Fris Alternatief zijn blij met de nieuwe ontwikkelingen en presenteren volgende week nieuwe plannen. “We hebben vanuit onze oorspronkelijke gedachte en het raadsbesluit met een brede bewonersgroep verder gewerkt aan de invulling van zowel het Thomas à Kempispark, de groene wijkverbinder die op de plaats moet komen van de huidige Thomas à Kempisweg, als aan de mogelijke invulling van het Thomas à Kempisplantsoen”, zegt Martijn den Dekker van het bewonersinitiatief.

Toekomstbestendig

De herontwikkeling draagt volgens de gemeente bij aan de verdichtingsopgave van de stad en aan uitbreiding van de voorraad sociale huurwoningen. Het mengen van sociale huurwoningen en huizen in het middensegment is onderdeel van de nieuwe strategie van de gemeente om wijken gemengder en ‘toekomstbestendiger’ te maken.

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. Fred

    Klinkt eigenlijk op alle vlakken als een goed idee.

    – Meer woningen
    – Duurzamere woningen
    – Aandacht voor sociale huur en middenhuur
    – Mix van huur en koop op buurtniveau
    – Meer groen

  2. Bertje 030

    Van 187 naar 400 woningen??????, het zoveelste blokkendoosconcept wat begeleid wordt met mooi marketing gebabbel

  3. cas

    Ik zie hier een mooie zijdebalen 2…..

  4. Paul

    Goed plan inderdaad en goed te horen dat men op deze mooie plek meer woningen wil realiseren zo in de bestaande stad.
    Ooit stond hier ook in het kader van het plan Randstad Spoor het station Majella gepland.
    Als de parallel weg overbouwd wordt dan kunnen er nog meer woningen bij met dan een directe eigen station bijvoorbeeld. Dat is optimaal ruimte gebruik !
    B@

  5. Bill

    @cas: Dat zou natuurlijk perfect zijn, ik vind Zijdebalen hét voorbeeld van kwalitatieve verdichting in de stad.

    Verder kan er bij de entree vanuit Leidsche Rijn bij de DE en/of bij de kruising Merwedekanaal-A’dam-Rijnkanaal ook wel een mooie woontoren worden gebouwd. Water met de scheepvaart brengt veel reuring, waarom niet meer hoogbouw rond het kanaal zodat er veel mensen van kunnen genieten.

  6. JdV

    @cas: een bezoek aan de opticien is dringend noodzakelijk.

  7. cas

    @ JdV, fijn dat je zelfreflectie toepast en aan mij kenbaar maakt.

  8. JdV

    @cas: jij ziet, jij ziet, wat ik niet zie.

  9. cas

    @ JdV: en het is…. hd kwaliteit

  10. Koel Hoofd

    178 woningen zijn nu al hoogbouw (2 tot 4 verdiepingen) en passen daarom als hoogbouweiland niet bij Nieuw-Engeland want uit laagbouw bestaat. Om daar 400 woningen neer te zetten en meer ruimte voor groen betekend dat de nieuwe flats minstens 2x zo hoog worden, dus 8 a 10 verdiepingen. En daarmee dus helemaal een eiland gaan vormen wat niet in de buurt past.

    @Fred Er staat niets over duurzaam of koopwoningen in het artikel behalve nieuwbouw, en dat betekend meer beton met steenstrips en dat is niet duurzaam. Deze woningen die er nu staan zijn ook van beton en al langer rijp om te slopen. Hoog Catharijne moest ook gesloopt worden vanwege betonrot, alleen zag het winkelend publiek dat niet. Aandacht voor sociale huurwoningen is een wassen neus want het is al jaar en dag beleid dat 25% van de woningvoorraad sociale huur moet zijn. Dat GL er nu mee schermt is echt loos gelul, ze doen gewoon wat in het beleid staat. Het is ook precies wat het nu daar is, sociale huur. Dat er nu ook middenhuur bij komt is het enige positieve voor de stad.

    @Bertje030 inderdaad marketing prietpraat waar helaas velen gevoelig voor zijn en met open oogjes intrappen.

    @cas Zijdebalen kan de sociale huur niet betalen. Sociale huur betekend zo goedkoop mogelijk bouwen zonder enige esthetische luxe. Middenhuur komt dan neer op meer ruimte in een lelijk gebouw op een interessante locatie.

    @Paul Die stations zijn al, ze heten Zuilen en Leidsche Rijn. Alleen zullen de nieuwe bewoners die 700m/1200m daar heen moeten lopen of fietsen.

  11. JdV

    @cas: welkom in 2019, met 4k kwaliteit.

  12. blm

    Daar kun je toch niet wonen… omgeven door drukke wegen… niet echt gezond… en dan nóg verder verdichten… afbreken en niet meer opbouwen… bouw dan iets leuks aan het kanaal… daar gaan bewoners/inwoners op vooruit.

  13. cas

    @ JdV, gelukkig is je kennis over nieuwe technologie beter dan je ogen.

  14. Cico

    Kinderachtige passief-agressief gebekvecht, doe dat lekker op Facebook

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).