Het contract dat de gemeente Utrecht met de Tourorganisatie ASO sloot is zojuist gepubliceerd. Naast dit contract zijn er tal van andere interessante documenten geopenbaard. Aanleiding voor de publicatie zijn twee verzoeken op de Wet Openbaarheid Bestuur van RTL Nieuws en de Volkskrant. Tien opvallende zaken uit het contract:
Republikeinse Garde
Motorrijders van de Franse Republikeinse Garde zullen in Utrecht gaan opereren. De agenten gaan in overleg met de Nederlandse politie in de stad rijden, of zoals in het contract staat: “Deze motorescorte zal worden overgeplaatst naar het Nederlandse grondgebied om daar in overleg en volmaakte harmonie met de politie van Nederland te opereren.”
Noodzakelijke maatregelen
In het contract staat beschreven dat de gemeente Utrecht noodzakelijke maatregelen moet nemen om te voorkomen dat er niet-officiële verkoop van voorwerpen en etenswaren zal plaatsvinden langs het parcours en in een straal van 500 meter om de start en de finish.
VIP
De gemeente Utrecht mag 20 belangrijke personen aanwijzen die voor de duur van de Tourstart overal toegang zullen krijgen.
Huisvesting
De gemeente heeft zich verplicht om de huisvesting te faciliteren voor de ploegen, organisatie, media en partners. Zo moet de gemeente op haar eigen kosten enkele ruimtes ter beschikking stellen met een totale omvang van 6000 vierkante meter voor de huisvesting van de organisatie. Daarnaast nog 1500 vierkante meter aan ruimte voor 500 journalisten. Ook moet er een zaal klaar staan voor 350 personen ten behoeve van de briefing van de ploegen.
Parkeerplaatsen
Zowel bij de start, de finish, het hoofdkwartier van de organisatie en het perscentrum moeten er een hele hoop parkeerplaatsen komen. Tourorganisatie ASO zal zo’n 2000 auto’s accrediteren, deze hebben allemaal een parkeerplek nodig.
Duurzame ontwikkeling
Naast veel logistieke en financiële eisen is er ook aandacht voor duurzaamheid. Zo moet voor al het drukwerk FSC-papier gebruikt worden. Ook krijgen alle bestuurders van auto’s en motoren een veiligheidstraining om milieuverantwoord te rijden en krijgen de leiderstruien van de Tour de France speciale afvalzakjes. De gemeente is ook verplicht om na de wedstrijd de ASO cijfers te overleggen over de hoeveelheid afval die is ingezameld.
Spandoeken
De gemeente mag niet zomaar spandoeken ophangen met het logo van de gemeente Utrecht. In het contract is precies vastgelegd waar er reclame gemaakt mag worden voor de stad. Er is onder andere plek gereserveerd voor het gemeentelogo bij de start en de finish. Als de gemeente op andere plekken, dan vooraf afgesproken, langs het parcours reclame wil maken voor de stad dan moet dit eerst vooraf worden goedgekeurd door de ASO. Ook andere partijen mogen niet zomaar spandoeken en borden ophangen.
Beeldschermen
Zomaar beeldschermen plaatsen door de stad voor live-uitzendingen van de Tour de France mag ook niet. Maar Tourorganisatie ASO geeft toestemming aan de gemeente Utrecht om op eigen kosten enkele videoschermen te plaatsen. Wel mag er geen enkele naam of merk in beeld komen anders dan die van de sponsoren van de Tour de France. Bij de finish van de etappe in Utrecht zal in ieder geval een beeldscherm met een oppervlakte van 30 vierkante meter neergezet worden.
Vliegverbod
Er gaat een vliegverbod gelden boven Utrecht. Het luchtruim mag alleen gebruikt worden voor de helikopters van de Tourorganisatie en voor de televisie-uitzendingen.
Kosten
De gemeente Utrecht moet als tegenprestatie om de Tourstart te mogen organiseren 4 miljoen euro overmaken naar ASO. Dit staat los van andere kosten die gemaakt moeten worden voor de organisatie van de Grand Départ in Utrecht.
11 Reacties
ReagerenIk wil niet lullig klinken, maar hoop dat het wat oplevert, anders word het tijd om van Zaaniken en consorten af te zetten, middels een Demonstratie van Utrechters.
Ik mag hopen dat die Franse politieagentjes ook een andere taal dan Frans spreken.
@Geenstijl@Utrecht: Ik denk dat de inkomsten aanzienlijk zullen zijn, en dat de kosten daarom wegvallen…
Verder is dit de erfenis van onze grote vriend Wolfsen, dus niet gelijk op Van Zanen lopen piepen.
Je hebt gelijk Bill, maar Van Zaaniken doet er net zo hard aan mee, dus net zo verantwoordelijk.
En trouwens dit is niet piepen maar de feiten, alles wat de gemeente Utrecht onderneemt, loopt uit op een financieel debacle, dus ik help het hopen Bill Kikkerdril.
Ik vind hier weinig geks klinken. Niet meer dan normale voorwaarden die worden opgelegd en al maanden bekend zijn bij de stad. Laat die Tour maar komen. Fantastisch!
Heel goed dat de lagere overheden commerciële activiteiten ondernemen; goed voor de middenstand + goed voor het publieksvermaak = goed voor de lokale economie.
Helemaal geweldig wanneer een batig saldo de inwoners en de middenstand ten goede komt.
Sneu en wel zo correct is dat een eventuele financieële tegenvaller niet over de rug van de inwoners wordt afgerekend.
De Gemeente is de risicodragend ondernemer; niet het volk.
@GeenStijlUtrecht: Van Zanen doet waarschijnlijk net zo hard mee omdat er ongetwijfeld een hele dikke boete staat op het afzeggen van het contract.
Toen vorig jaar bekend werd gemaakt dat utrecht de start zou krijgen, verviervoudigde de zoektermen op utrecht op reis- en boekingssites in het buitenland.
Ik gun ieder zijn lol en plezier, maar in dit geval hoop ik echt dat wij als stad niet een financieel debacle tegemoet gaan, die uit eindelijk door de belastingbetalers opgehoest moet worden, en ten koste gaat van diverse Utrechters.
Bijna alles wat de stad Utrecht heeft ondernomen is op een financieel debacle uitgelopen, o.a. de Vrede van Utrecht, Muziek Paleis, enz., enz.
Achteraf genaaid, of genaaid met voorkennis?
Uit onderzoek is gebleken dat die inkomsten wel zullen tegenvallen.
Een hersenloze actie middels een hersenloos overheidsbeleid.
Misschien moet Calimero eens stoppen met het zich op de kaart zetten om tegen elke prijs mee te willen spelen met de grote jongens in Europa. Een goede indruk in 2015 achtergelaten op bezoekers en toeristen heeft de enorme infrastructurele puinhoop tijdens het evenement, voor wie het lef had zich met een ander vervoermiddel op pad te begeven dan de benenwagen. Tenenkrommend kort termijndenken van beleidsmakers die zichzelf graag naar voren drukken, in schril contrast met de doorgeslagen participatiewetgeving. De slachtoffers voornamelijk minstbedeelden, waarop door de gemeente zo graag wordt bezuinigd. Wie draait er werkelijk op voor de kosten van dit kortstondig reclame momentje, deze poging de vliegenpoep op de wereldkaart te verheffen tot wat, een koeienvlaai? Zeg nou zelf, denkweg die Domtoren en kijk wat er dan nog overblijft. Voornamelijk criminaliteit en nog eens criminaliteit – voor degene met de bredere horizon en weinig str?*t in de ogen.