Veel sectoren hebben momenteel te maken met een groot personeelstekort. Ook de NS ondervindt daar de gevolgen van. De tienminutentrein tussen Utrecht en Schiphol gaat vanaf 13 juni tijdelijk weer elk kwartier rijden, in plaats van elke tien minuten.
De tienminutentrein rijdt op het traject Arnhem – Schiphol – Rotterdam en ging pas in december van start. Nu wordt de lijn weer tijdelijk teruggezet naar een kwartierdienst. Volgens de NS is dat met ‘de huidige lagere reizigersaantallen’ voldoende. Volgens de NS zijn de effecten voor reizigers voorlopig dan ook beperkt.
De NS was naar eigen zeggen al voorbereid op een uitstroom van personeelsleden, bijvoorbeeld vanwege pensioen en vertrekregelingen. Ook met de groei van een aantal afdelingen, zoals IT, was rekening gehouden. Toch kon de vervoerder het gat niet op tijd dichten en kwam in de knoop met het personeelstekort.
“NS had haar werving op die verwachtingen ingericht. Daar bovenop komt het ziekteverzuim dat in de nasleep van corona en de griepgolf nog steeds hoger is dan normaal gesproken. De krapte op de arbeidsmarkt na corona is veel groter dan vooraf door experts werd verwacht. De komst van nieuwe collega’s blijft daarom sterk achter bij de verwachtingen.”
In totaal heeft de NS momenteel 1100 vacatures, maar het aantal vacatures voor hoofdconducteurs is momenteel het grootst. Daarnaast heeft de NS behoefte aan machinisten, monteurs, veiligheid- en servicemedewerkers, IT’ers en retailmedewerkers op de stations.
Gekoppelde berichten
NS test nieuwe ‘tienminutentreinen’, vanaf Utrecht Centraal zes keer per uur naar Schiphol of Nijmegen
NS en ProRail gaan de komende 14 woensdagen nieuwe ‘tienminutentreinen’ testen. Het traject Schiphol-Nijmegen is…
Dit betekent de nieuwe dienstregeling van de NS voor Utrechters
De nieuwe dienstregeling van de NS is zondag ingegaan en dat heeft ook een aantal…
Miljoenen euro’s beschikbaar voor extra tienminutentreinen van en naar Utrecht
Spoorbeheerder ProRail krijgt van het Rijk 43 miljoen euro extra om op meer trajecten tienminutentreinen…
2 Reacties
ReagerenTja, wanneer blijkt dat veel kinderen zelfs na het verlaten van de basisschool moeite hebben met lezen, schrijven en rekenen, lijkt me dat niet zo verbazingwekkend.
Vraag me trouwens wel af wat zij tijdens die jaren dan wel geleerd hebben.
De NS doet echt haar uiterste best om mensen de auto weer in te krijgen.
@Loesje P
Ze leren wel heel goed punikken en dikke ikke spelen.
Het personeelsgebrek NS draait echter niet over schoolkennis maar om arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden.
Wil jij nog conducteur zijn terwijl de kans dat je wordt uitgescholden, bespuugd, geslagen, geschopt of ondergekotst gegarandeerd is omdat je werkgever daar geld aan verdiend?