Tienminutentrein tussen Utrecht en Schiphol na half jaar tijdelijk uitgerangeerd vanwege conducteurstekort Tienminutentrein tussen Utrecht en Schiphol na half jaar tijdelijk uitgerangeerd vanwege conducteurstekort

Tienminutentrein tussen Utrecht en Schiphol na half jaar tijdelijk uitgerangeerd vanwege conducteurstekort

Tienminutentrein tussen Utrecht en Schiphol na half jaar tijdelijk uitgerangeerd vanwege conducteurstekort
Utrecht Centraal. Foto: Robert Oosterbroek
Veel sectoren hebben momenteel te maken met een groot personeelstekort. Ook de NS ondervindt daar de gevolgen van. De tienminutentrein tussen Utrecht en Schiphol gaat vanaf 13 juni tijdelijk weer elk kwartier rijden, in plaats van elke tien minuten.

Veel sectoren hebben momenteel te maken met een groot personeelstekort. Ook de NS ondervindt daar de gevolgen van. De tienminutentrein tussen Utrecht en Schiphol gaat vanaf 13 juni tijdelijk weer elk kwartier rijden, in plaats van elke tien minuten.

De tienminutentrein rijdt op het traject Arnhem – Schiphol – Rotterdam en ging pas in december van start. Nu wordt de lijn weer tijdelijk teruggezet naar een kwartierdienst. Volgens de NS is dat met ‘de huidige lagere reizigersaantallen’ voldoende. Volgens de NS zijn de effecten voor reizigers voorlopig dan ook beperkt.

De NS was naar eigen zeggen al voorbereid op een uitstroom van personeelsleden, bijvoorbeeld vanwege pensioen en vertrekregelingen. Ook met de groei van een aantal afdelingen, zoals IT, was rekening gehouden. Toch kon de vervoerder het gat niet op tijd dichten en kwam in de knoop met het personeelstekort.

“NS had haar werving op die verwachtingen ingericht. Daar bovenop komt het ziekteverzuim dat in de nasleep van corona en de griepgolf nog steeds hoger is dan normaal gesproken. De krapte op de arbeidsmarkt na corona is veel groter dan vooraf door experts werd verwacht. De komst van nieuwe collega’s blijft daarom sterk achter bij de verwachtingen.”

In totaal heeft de NS momenteel 1100 vacatures, maar het aantal vacatures voor hoofdconducteurs is momenteel het grootst. Daarnaast heeft de NS behoefte aan machinisten, monteurs, veiligheid- en servicemedewerkers, IT’ers en retailmedewerkers op de stations.

Gekoppelde berichten

2 Reacties

Reageren
  1. LOESJE P.

    Tja, wanneer blijkt dat veel kinderen zelfs na het verlaten van de basisschool moeite hebben met lezen, schrijven en rekenen, lijkt me dat niet zo verbazingwekkend.
    Vraag me trouwens wel af wat zij tijdens die jaren dan wel geleerd hebben.

  2. Koel Hoofd

    De NS doet echt haar uiterste best om mensen de auto weer in te krijgen.

    @Loesje P
    Ze leren wel heel goed punikken en dikke ikke spelen.
    Het personeelsgebrek NS draait echter niet over schoolkennis maar om arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden.
    Wil jij nog conducteur zijn terwijl de kans dat je wordt uitgescholden, bespuugd, geslagen, geschopt of ondergekotst gegarandeerd is omdat je werkgever daar geld aan verdiend?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).