Tientallen automobilisten beboet bij wegwerkzaamheden aan Cartesiusweg in Utrecht Tientallen automobilisten beboet bij wegwerkzaamheden aan Cartesiusweg in Utrecht

Tientallen automobilisten beboet bij wegwerkzaamheden aan Cartesiusweg in Utrecht

Tientallen automobilisten beboet bij wegwerkzaamheden aan Cartesiusweg in Utrecht
Foto: Instagramaccount Politie Team Verkeer Midden-Nederland
Meer dan tachtig mensen zijn maandag beboet voor te hard rijden op de Cartesiusweg in Utrecht. Vanwege werkzaamheden langs de weg controleerde de politie op de snelheid. Binnenkort krijgen 83 bestuurders een bekeuring op de deurmat.

Meer dan tachtig mensen zijn maandag beboet voor te hard rijden op de Cartesiusweg in Utrecht. Vanwege werkzaamheden langs de weg controleerde de politie op de snelheid. Binnenkort krijgen 83 bestuurders een bekeuring op de deurmat.

Het politieteam Verkeer Midden-Nederland kondigt aan dat ze vaker gaan controleren op snelheid tijdens de werkzaamheden. “De wegwerkers waren ons dankbaar”, laat de politie weten via sociale media.

De werkzaamheden op de Cartesiusweg in Utrecht zijn onderdeel van het verkeersproject ‘Westelijke Stadsboulevard’. Tussen het 24 Oktoberplein en de Marnixbrug worden de wegen opnieuw ingericht. De weg wordt smaller met meer groen en bomen. Ook komt er meer ruimte voor voetgangers en fietsers. De verwachting is dat in maart 2025 het project is afgerond.

Gekoppelde berichten

17 Reacties

Reageren
  1. Lombokker

    Mooi, ook fijn dat ze dit vaker gaan doen. Nu ook nog op plaatsen waar geen werkzaamheden zijn, zoals Stadsboulevards die in de rustige uurtjes als racebaan worden gebruikt.

  2. ramona

    Levensgevaarlijk daar, ook op de Vleutenseweg alstublieft

  3. mees kees

    En ook graag op de overige racebanen waar gewoon 50 gereden moet worden.
    Als we in 2030 het onrustbarende aantal verkeersdoden gehalveerd willen hebben
    (https://swov.nl/nl/nieuws/halvering-aantal-verkeersslachtoffers-2030-ligt-buiten-bereik), dan begint dat streven met veel meer van dit soort controles. maar ook 30-km inrichting en https://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligente_snelheidsassistentie kunnen helpen. Helaas is het capaciteitstekort bij politie niet hoopgevend.

  4. JdV

    @ramona: zijn er op de vleutenseweg ook werkzaamheden? Bovendien, op slechts 1 rijbaan in elke richting voor auto’s is het lastig scheuren cq inhalen.

  5. Henkje

    Gaarne ook controle op de Wolgadreef. Een racebaan die zijn gelijke niet kent!
    Er wordt heel vaak geracec tussen een Mercedes en een Mini. Ook de nodige motoren en quads.
    Het gaat vaak de hele dag door en in de avond ook. Ik woon daar en word er helemaal gek van!
    Het zijn meestal nietsnutten die niet werken maar anderen lastig vallen met hun geluidsoverlast.
    Het is niet alleen racen maar ook de gigantische herrrie van meer dan 90 dB.
    Op het moment dat ik dit schrijf begint het weer! Help!

  6. JdV

    @mees kees: zucht. De afgelopen 20 jaar halvering van het aantal doden tegenover 20% extra mensen. Kan duic dit soort fakr news van mees kees niet gewoon negeren?

    In 2021 kwamen in Nederland 582 mensen om het leven door een verkeersongeval. Dit is 4,6 procent minder dan in 2020, toen er 610 verkeersdoden vielen, en het laagste aantal sinds 2015. Vergeleken met 2000 is het aantal dodelijke slachtoffers van verkeersongevallen gehalveerd, ondanks de groei van de bevolking. In 2000 vielen er nog 1 166 dodelijke slachtoffers in het verkeer. De daling vond voornamelijk plaats in de periode tot en met 2013, toen het aantal verkeersdoden halveerde naar 570. Na 2013 nam het aantal verkeersdoden toe tot 678 in 2018

  7. Klaasjan

    @JdV
    Die aantallen vindt u zodanig geruststellend dat maatregelen wel kunnen uitblijven? Of bedoelt u iets anders?

  8. JdV

    @ Klaasjan: Die aantallen zijn zeer hoopgevend. NL is een van de veiligste Europese landen qua verkeersdoden, Dus ja, zeer geruststellend aangezien het streven naar 0 een illusie is. De wet van de afnemende meeropbrengsten leert ons dat reductie steeds meer zal gaan kosten met steeds minder resultaat. Daarbij de stijgende bevolkingsaantallen. De stijging binnen de verkeersdoden zit bij de e-bikers van hogere leeftijd. Wegaanpassingen van doorgaande wegen en snelwegen leveren weinig tot geen winst op. Een helmplicht voor e-bikers is vele malen goedkoper en effectiever.

  9. GeeWee

    Je bron is het CBS @JdV, klopt dus helemaal. Maar wat mij betreft halveren we nog een keer in het komende decennium, daar kan toch niemand tegen zijn?

    Ook van het CBS: “De meeste verkeersslachtoffers in 2021 waren fietsers (207) en inzittenden van een personenauto (175). Van de verkeersdoden in de auto waren 137 bestuurders en 38 passagiers. Daarnaast overleden 52 motorrijders, 49 bromfietsers, 43 voetgangers en 32 bestuurders van een scootmobiel.”

    Heel veel doden zijn dus fietsers terwijl die , een enkeling daargelaten, niet de schuldige zijn.

  10. Klaasjan

    @JdV
    Nog steeds honderden verkeersdoden dus nog steeds zinvol verkeersovertreders flink te blijven beboeten.

  11. Lombokker

    @JdV
    Na een jarenlange daling, is het aantal verkeersdoden vorig jaar helaas weer gestegen.
    “In 2022 kwamen 737 mensen om door een verkeersongeval, 155 meer dan een jaar eerder; een toename van maar liefst 27 procent.”
    https://www.duic.nl/algemeen/tientallen-automobilisten-beboet-bij-wegwerkzaamheden-aan-cartesiusweg-in-utrecht/

    Op de Vleutenseweg wordt ondanks de ene rijbaan soms zéér hard gereden, zo kan ik u uit eigen ervaring melden. Ik ben daar onlangs bij het oversteken op de fiets bijna aangereden door een gek die pakweg 80 á 90 km per uur reed.

  12. JdV

    @Geewee: Exact, vandaar de helpmplicht voor e-bikers. Winst moet je pakken waar er veel winst te halen valt, niet in de marge. Veel verkeersslachtoffers in de auto vallen op snelwegen. Daar doe je als gemeente niks aan. De overige wel (scooters, voetgangers, brommobielen) want die vinden plaats binnen de bebouwde kom. Maar alles bij elkaar opgeteld is dat nog altijd minder dan uitsluitend de fietsers. En waarom als gemeente geen helmplicht invoeren voor e-bikers? Gemeentes kunnen tenslotte ook een helmplicht voor scooters invoeren zonder landelijk beleid.

  13. JdV

    @Klaasjan: Een kans van 1 op 25.000 om in NL om het leven te komen door een verkeersongeval. Het aantal mensen dat sterft door vermijdbare medische fouten is naar schatting 4 x zo hoog.
    Nog een leuk statistiekje:
    https://www.arbeidsdeskundigen.nl/nvva/actueel/jaarlijks-naar-schatting-4-000-sterfgevallen-door-werk
    https://nos.nl/artikel/2446863-verdubbeling-aantal-doden-door-een-ongelukkige-val
    Kortom, er zijn zoveel nuttigere oorzaken van overlijden om je tijd, geld en energie in te steken dan het verkeer.

  14. Rob H.

    JdV mag graag Jozef Stalin quoten:

    „De dood van één mens is een tragedie; de dood van miljoenen slechts een statistiek.”

  15. Klaasjan

    @JdV
    U vergelijkt appels met peren. Moeten we dan het een maar laten omdat het ander gevaarlijker zou zijn?

  16. JdV

    @Klaasjan: Nee. Je moet echter als je verstandig ben je beperkte middelen (geld, energie, tijd) inzetten waar elke euro of inspanning het meeste rendement oplevert.

  17. Klaasjan

    @JdV
    Het blijft vergelijken van appels met peren. Medische fouten worden niet door de politie begaan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).