Tientallen automobilisten in Utrecht op de bon | De Utrechtse Internet Courant Tientallen automobilisten in Utrecht op de bon | De Utrechtse Internet Courant

Tientallen automobilisten in Utrecht op de bon

Tientallen automobilisten in Utrecht op de bon
Archieffoto controle
De politie heeft afgelopen weekend in Utrecht tientallen automobilisten bekeurd. De hoogst gemeten snelheid gebeurde bij een automobilist op de Einsteindreef. Een bestuurder van een BMW reed daar 126 kilometer per uur, hij bleek ook een taser in de auto te hebben liggen.

De politie heeft afgelopen weekend in Utrecht tientallen automobilisten bekeurd. De hoogst gemeten snelheid gebeurde bij een automobilist op de Einsteindreef. Een bestuurder van een BMW reed daar 126 kilometer per uur, hij bleek ook een taser in de auto te hebben liggen.

Het Team Verkeer van de politie ging zaterdag en zondag de straat op in Utrecht. In de avonduren werden op de Beneluxlaan, J. Haydnlaan, Lessinglaan, Cartesiusweg, Marnixlaan en Einsteindreef auto’s gecontroleerd.

De politie liet 41 overtreders stoppen, waarbij twintig voor een te hoge snelheid en de rest voor andere feiten. De hoogste snelheid kwam – met 126 kilometer per uur – van de bestuurder van de BWM. Hij wilde er overigens nog vandoor gaan maar werd achterhaald door twee politiewagens.

21 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Twee avonden gecontroleerd op meerdere plekken en dan maar 20 snelheidsovertreders gepakt: er blijft weinig over van de “racebaanmythe” van de anti-autolobby in Utrecht….

  2. Lombokker

    Erg fijn dat ze nu eens doorpakken, goed bezig!!
    Gezien de hoeveelheid overtreders mogen ze nog wel even doorgaan.

  3. Theo

    Nu de Briljantlaan graag!

  4. Jonas

    Eindelijk

  5. Peet

    Not surprised, maar heel fijn nieuws dat ze gepakt zijn! Goed bezig politie! En waarom niet elke week daar staan? Dan begint het misschien door te dringen (en is goed voor de staatskas).

  6. Herman

    @Scherschutter, tegenwoordig is iedereen binnen 1 minuut op de hoogte van snelheidscontroles en wordt rijgedrag aangepast.
    Iets met social media……..

  7. Jos

    @ Scherpschutter

    Het was weekend en het was avond en het is Coronatijd.

    Ook op een ‘normale weekendavond’ is het rustig op de straten in Utrecht. Juist de reden dat ze als racebaan/ snelweg gebruikt worden.

    Ook worden alleen de excessen qua overtredingen eruit gepikt.

    Prima score derhalve en iedereen die iets weet van statistiek weet dat deze scores netjes zijn, als je al over netjes en prima kan spreken (het is eigenlijk triest> zeker de snelheden die bereikt worden). Stel dat er 20.000 auto’s in die beperkte tijd dat er gecontroleerd is zijn langsgekomen (wat best veel is voor een weekendavond), dan is een score van 10% overtredingen eigenlijk te triest voor woorden. Dat is een veel te hoge score. Zelfs bij 2000 auto’s vind ik een score van 1% al heel hoog. Dat zou eigenlijk al niet mogen plaatsvinden. Iedere snelheidsovertreding van de orde van grootte uit het artikel is een misdaad, gelet op de potentiële gevolgen bij een aanrijding of ongeluk.

    En ze hebben zin, omdat ze als overvaltactiek op de doelgroep uitgerold worden. Veel snelheidoverterders hebben ook criminele zaakje op hun kerfstok, zoals de vele jeugdbendes. drugsbendes en plofkraakbendes die in het Uterchtse actief zijn. Een aanhouding op basis van snelheid kan het begin zijn van deze lieden op de radar te hebben. .

  8. Scherpschutter

    @Jos 4/5/2020 – 13:53

    “Juist de reden dat ze als racebaan/ snelweg gebruikt worden.”

    Hetgeen dus op basis van de cijfers een aantoonbare onzin-stelling is. Er is geen racebaan. Een over-wel-di-gen-de meerderheid houdt zich keurig aan de regels.

    “Ook worden alleen de excessen qua overtredingen eruit gepikt.”

    Nee. Twintig snelheidsovertredingen zijn twintig snelheidsovertredingen en kennelijk was er maar 1 van die schamele 20 het extra vermelden waard.

    “Stel dat er 20.000 auto’s in die beperkte tijd dat er gecontroleerd is zijn langsgekomen (wat best veel is voor een weekendavond), dan is een score van 10% overtredingen eigenlijk te triest voor woorden”

    Wat ik persoonlijk te triest voor woorden vind is uw rekenvermogen. Als er 20.000 auto’s gecontroleerd zijn en er maar 20 te hard reden, dan reed natuurlijk niet 10% te hard (1 op de 10), maar slechts 0,1%, oftewel 1 op de 1000. Ben jij het, Jesse Klaver? 😉

    En zelfs bij een fictieve 2000 gecontroleerde auto’s zijn 20 hardrijders is er dus maar sprake van 1% hardrijders, ofwel 1 op de 100, waarvan het gros verwaarloosbare overtredingen begaat. Dat stelt natuurlijk statistisch gezien helemaal niets voor en vormt op geen enkele manier een legitimatie voor de term ‘racebaan’ die je zo vaak hoort van de anti-autolobby…

    “Iedere snelheidsovertreding van de orde van grootte uit het artikel is een misdaad”

    Wat is het nou? Een overtreding of een misdaad? Ik zal uw knoop even ontwarren: zelfs de exces is niets anders dan een overtreding. Uw juridische kennis is ook al niet van het helaas.

    Geen sterke beurt Jos. Niet voor het eerst.

  9. har

    Fijn. Doorpakken inderdaad. En ook eens kijken op de Spinozaweg. Ook motorrijders aanpakken die met bulderend lawaai door de stad scheuren.

  10. The true vlerk

    Het wordt steeds lastiger niet op Scherpschutter persoonlijk te reageren, te meer omdat zijn reacties veelal, hoewel nu niet, langer zijn dan de nieuwsberichten waarop hij reageert. De lezersreactieruimte van DUIC lijkt wel zijn persoonlijke bully pulpit. (Ik moet oppassen: hij laat zo een ellenlange ‘analyse’ los op zijn eigen reactieverleden.)

    Vandaag ziet hij een mythe ontkracht worden. Ik vind het opvallend dat hij een probleem kan wegzetten op basis van een gering aantal officiële, geregistreerde snelheidsovertredingen. Voor het gemak negeert hij de niet gepakte racers, mensen die hier bijvoorbeeld elke avond over de Einsteindreef jakkeren. Eerdere en gerelateerde berichten, onder andere over luitjes die hun rijbewijs konden inleveren wegens hardrijden, wegen evenmin mee.

    En die andere overtredingen van de groep van 41? Die tellen zeker niet? Wie weet wat voor onveilige situaties daar aanleiding toe waren? Het probleem behelst meer dan hard rijden. De aannames van Scherpschutter zijn gebaseerd op onvolledige informatie–terwijl hij zich vaak profileert als een vlieg op de muur.

    De tendens is inmiddels wel zichtbaar. Ook nu is dhr Scherpschutter selectief met als doel een ‘punt’ te maken.

    Laten we vooral niet vergeten wat een paar weken geleden voorviel als gevolg van fataal racegedrag. Is de tweede dader al gepakt?

    Ik zal mij vast verontschuldig voor mijn lange bericht.

  11. MJPD

    @niet-zo-Scherpschutter
    Misschien moet u de reactie van Herman eens lezen, daar staat nl. de reden. Binnen no-time is men op de hoogte via ‘social’ media. Herken hetzelfde bij controles die Handhaving “1x per 5 jaar” uitvoert op het fietspad waar ik op uit kijk. Opeens zijn de bezorgbrommertjes en opgevoerde snorscooters dan in geen velden of wegen meer te bekennen.

  12. Koel Hoofd

    – In 2019 waren er volgens het CBS/RDW 131.482 personenauto’s in Utrecht geregistreerd.
    – De weg omstandigheden zijn dankzij corona (en avonduren) nu wel zodanig dat er bijna overal waar asfalt ligt er veel te hard kan worden gereden.
    – Volgens het artikel zijn er 41 auto’s staande gehouden waarvan 20 voor te hard rijden, en ééntje ging 126km/u over de Einsteindreef.
    – Homo sapiens (de mens) is een opportunist van nature. Kijk maar hoe makkelijk coronaregels aan de laars worden gelapt vanwege de beleving van het eigen genot (het vermaak van sociale contacten). Daardoor vallen er duizenden doden en zijn er tienduizenden ziek (geweest) en is er de kans dat deze laatste allerlei verborgen lichamelijke gebreken opgelopen.

    Oftewel 0,0152% van alle auto’s in Utrecht ging te hard en 0,00076% ging achterlijk hard en kan voortaan gaan lopen.
    Die percentages zijn te verwaarlozen want de overige 99,985% auto’s zijn niet eens gecontroleerd. Dus is er zowel bij de opdrachtgever tot handhaving (gemeente) als bij de uitvoerders van handhaving (politie) de aanname dat deze zich op de overige locaties wel aan de verkeersregels houden.

    Inderdaad, dag anti-autolobby.

    Er zijn in LR veel meer plekken waar je 120km/u kan rijden dan in Utrecht.
    Maar daar wordt niet of zeer zelden gecontroleerd. Waarom is dat?
    Want waar wordt er nu systematisch in Utrecht stad gecontroleerd?
    Precies op die locaties waarvan de gemeente (o.i.v. belanghebbende NGOs en bedrijven) eist dat er een 30km/u boulevard komt, maar waar veel weerstand tegen is vanuit verschillende hoeken van de maatschappij.
    Er wordt nu dus heel bewust en heel gericht gezocht naar argumenten om de bevolking te vertuigen dat mensen die autorrijden ‘slecht zijn’ en dat mensen die wandelen/fietsen/sporten ‘goed zijn’. De politiek correcte variant hiervan vergt 15 extra regels, vandaar deze zwart/wit stelling want we weten allemaal waar het over gaat.

    Waar zal de anti-autolobby straks mee op de proppen komen om de eigen drogredenaties en leeftsijl aan de mensheid op te leggen? Met flinterdun bewijs wat is verkregen door het met een microscoop en een stofkam op te zoeken.
    Ergens vind ik dat moreel verwerpelijk, maar dat is mijn mening en ik heb het recht om die mening vrij te uiten.

  13. Scherpschutter

    @MJPD

    Zo blijkt uit welke wetenschappelijke studie of onderzoek? Onderbuikvermoedens zijn geen bewijzen uiteraard.

  14. Tiny

    Wat een leuke rekensommetjes! Zo ken ik er ook nog één. Er is op 6 plekken gemeten. Inschatting is dat er over ca. 100 meter per wegvak gemeten is. Het hele wegennet in Utrecht bedraagt ca. 1200 km. Dus op ca. 1/2000 van het netwerk in Utrecht reden 20 auto’s te hard. Dus over het hele netwerk reden tijdens de controles 40.000 auto’s te hard. Dat is zo’n 30% van alle Utrechtse auto’s. En nog meer dan 40.000 auto’s die andere zaken niet op orde hadden. En dan te bedenken dat in een auto gemiddeld 4 personen passen! Dramatisch.

  15. JdV

    @mjpd: maar de fietsers op uw fietspad rijden nog wel gewoon bellend of append zonder richting aan te geven op de stoep door het rode verkeerslicht toch mag ik hopen? Want stel je voor dat we de heilige fietser zouden controleren !

  16. Wouter

    Leuk al die rekensommetjes, maar kom eens een keer kijken op (onder meer) de Carnegiedreef ter hoogte van het winkelcentrum en aanschouw zelf dat ‘racebaan’ een prima typering is voor de manier waarop veel mensen daar rijden. Je dan zoals Scherpschutter verschuilen achter (het gebrek aan) wetenschappelijk bewijs daarvoor is vooral jezelf voor de gek houden.

  17. Wouter

    Carnegiedreef moest natuurlijk Einsteindreef zijn, hoewel op eerstgenoemde ook aardig doorgejakkerd wordt. Stop de tijd.

  18. Robert

    Goed om te horen! Nu tijd om door te pakken en de stad écht verkeersveilig te maken door te starten met structurele controles van de fietsterreur.

    Laten we hopen dat 120 rijden én vluchtgedrag met meer dan een foei bestraft gaat worden. Auto innemen, zeer hoge boete + educatie cursus én tien jaar rijontzegging lijkt me een prima begin.

  19. Frits

    Grappig, als er in de hyperspits tientallen fietsers worden bekeurd voor het niet voeren van verlichting, dan is het: zie je nou wel, alle fietsers rijden zonder licht.

    Als er tientallen automobilisten worden bekeurd op een stille avond, is het: zie je nou wel, dat zijn er niet zo heel veel.

    De boter is in de aanbieding?

  20. Katja

    @har : inderdaad, op de ASW scheuren ze met oorverdovend kabaal langs, handhaving 0,0.

  21. har

    @katja: thanks. Gelukkig ben ik niet de enige die dat hoort.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).