Tientallen bewoners boos over plan extra fietsenrekken bij station Overvecht | De Utrechtse Internet Courant Tientallen bewoners boos over plan extra fietsenrekken bij station Overvecht | De Utrechtse Internet Courant

Tientallen bewoners boos over plan extra fietsenrekken bij station Overvecht

Tientallen bewoners boos over plan extra fietsenrekken bij station Overvecht
Impressie van toekomstige situatie. Bron: ontwerpschets gemeente Utrecht
Enkele tientallen bewoners van de Albrecht Thaerlaan zijn boos over het plan van de gemeente Utrecht om honderden extra fietsenrekken te plaatsen aan de zijde van Tuindorp bij station Overvecht. De bewoners twijfelen aan de noodzaak van dubbeldeks fietsenrekken en zijn bang straks tegen een ‘fietsenmuur’ aan te kijken.

Enkele tientallen bewoners van de Albrecht Thaerlaan zijn boos over het plan van de gemeente Utrecht om honderden extra fietsenrekken te plaatsen aan de zijde van Tuindorp bij station Overvecht. De bewoners twijfelen aan de noodzaak van dubbeldeks fietsenrekken en zijn bang straks tegen een ‘fietsenmuur’ aan te kijken.

Volgens de gemeente zijn bij het station Overvecht aan beide zijden extra fietsparkeerplekken nodig. Aan de Tuindorpzijde van het station krijgt de gemeente regelmatig klachten over te weinig rekken of verkeerd gestalde fietsen. Door ProRail zijn in 2016 tellingen en schattingen gedaan. Daaruit blijkt dat voor de directe toekomst flink wat extra plekken nodig zijn.

Aan de zijde van Overvecht komen er, ná de herinrichting van het stationsgebied, zo’n 100 extra plekken bij. Bij de Tuindorpzijde van het station moeten er dubbellaagse rekken komen tussen het spoor en de Albrecht Thaerlaan. Hier staan nu al enkellaagse rekken. In totaal komen er 500 extra plekken.

In de maag splitsen

Maar als het aan enkele omwonenden ligt gaat dit niet gebeuren. Ze twijfelen aan het nut en de uitvoering van het plan. Voorzitter van de actiegroep, Marcella van Gool, zegt het gepresenteerde plan onacceptabel te vinden: “De bewoners zijn bewust dat ze aan een station wonen, maar het is in de basis een woonstraat voor gezinnen waarbij het vooruitzicht vanuit de huizen straks afschuwelijk wordt door de gemaakte plannen. We laten ons dit niet zomaar in de maag splitsen zolang de noodzaak niet duidelijk is en er voldoende alternatieven zijn om voldoende fietsen kwijt te kunnen.”

De actiegroep heeft zelf tellingen gedaan en meent dat er ruim voldoende plekken zijn. Bewoners hebben daarnaast zelf een plan bedacht. Door rekken efficiënter te plaatsen zouden er 192 plekken bij kunnen komen. “Mocht blijken dat er op de lange termijn toch behoefte zou ontstaan aan verdere toename van de fietsenopslag, dan is de Albrecht Thaerlaan daar niet voor geschikt”, is te lezen in het bezwaarschrift aan de gemeente. Onder het bezwaarschrift staan 64 handtekeningen van omwonenden.

De huidige situatie. Bron: ontwerpschets gemeente Utrecht

14 Reacties

Reageren
  1. Kees

    O jee, de elite, die zelf veel door de strot ramt bij alle klassen onder hun, ziet hun uitzicht bedorven en hun waarde van huis gedaald.

    Het is geen normale woonstraat, want toegang tot een druk gebruikt station.

    Nou, dan had je inderdaad niet naast een station in de 4e stad van Nederland moeten gaan wonen!

    Hou toch op, doei!

  2. Peter

    Als ik het goed zie wordt in de nieuwe situatie de ‘fietsenmuur’ aardig afgeschermd door een mooi groen bomenrijtje. Als ik dat vergelijk met de foto van de huidige situatie lijkt me dat toch echt een verbetering.

  3. Erik

    Wat er daar (en andere stationslocaties) écht nodig is: weesfietsen verwijderen. In sommige rekken staan wel 5 fietsen die al zeker een jaar niet meer van hun plek zijn geweest.

    Elke fiets met een doorgeroeste ketting of velg kan gewoon weg. Niemand die ze mist. Ik zie daar al minstens 2 jaar (sinds de vorige uitbreiding van het aantal fietsklemmen) fietsen wegroesten.
    Blijkbaar loopt daar iemand rond die binnen een dag de blauwe stickers van de fietsen haalt als de gemeente weer een fietsruimactie doet, maar er staan daar nog steeds fietsen met een groenwit label aan het stuur over fietsverlichting. Die actie was VORIG JAAR toen de wintertijd inging.

    Doorknippen en omsmelten die barrels.

  4. Jelle

    Als dagelijkse treinreiziger via station Overvecht juich ik dit plan van harte toe. Er zijn gewoon niet genoeg plekken. Ik zie elke dag fietsen tussen de bomen, struiken en rekken staan en liggen. Naar mijn mening is dat een nog veel en veel lelijker aanzicht dan een dubbeldeks fietsenrek. Zo’n rek is door bomen prima in de omgeving in te passen. Ik zou als bewoner dit juist een vooruitgang vinden. Vreemd die 64 handtekeningen..

  5. Chantal

    Waarom niet de ingang van het station volledig verleggen naar de Overvecht-kant, inclusief een grotw fietsenstalling? Station dus sluiten aan de Tuindorp-kant.
    Iedereen blij toch?

  6. fietsster

    Helemaal eens met Peter en Erik.

    Als je je realiseert naast een station te wonen, dan horen daar -behalve treinen-
    altijd fietsen bij, in Nederland.
    En een “woonstraat” kent meestal huizen aan 2 kanten; al dan niet door gezinnen
    bewoond. Waar voor kinderen de TV-uitzendingen veelal afschuwelijker uitzicht bieden, dan het voor-uitzicht van hun (ouderlijk) huis.
    Zitten deze 64 bewoners de hele zomer naast de voordeur in hun voortuin met het hele gezin? Naast de keukendeur zitten is niet alleen ook nog praktischer, maar
    bespaart je ook uitlaatgassen van autoos die mensen wegbrengen voor-
    of afhalen van een trein.

    Plant zelf wat struiken in de grond voor je huis en trek de gordijnen van je slaapkamer dicht als je gaat slapen!

  7. BW

    @Kees
    Ik vroeg me al lange tijd af waar ‘de elite’ toch woont die altijd maar van alles door mijn strot ramt, maar die woont dus in Tuindorp tegenover station Overvecht. Thanks man!

  8. BramD

    O, die heilige fiets toch. Die moet echt geparkeerd kunnen worden precies daar waar de fietser moet zijn. Iets verderop stallen en dan een stukje lopen is ondenkbaar.
    De bewoners mogen blij zijn dat ze hun voortuintje nog niet hoeven op te offeren.

  9. Roeptoeter

    @ Chantal

    Wat is dat nu weer voor een wazel, de Tuindorpkant sluiten?

    Om 64 blij te maken. Aan de Tuindorpkant van Overvecht wonen tienduizenden (!!!!) mensen die net als ik als ze gebruik maken van Overvecht en met de fiets gaan hun fiets gewoon aan die zijde willen neerzetten. Dat is het meest praktische.

  10. Kees

    @ BW

    Gelet op de prijzen die je moet betalen voor zo’n leuk jaren dertig huisje in Tuindorp, wonen daar idd de topmanagers en topmensen uit het bedrijfsleven (of de topambtenaren) (blijkt ook aardig te kloppen weet ik).

    Die duwen idd nogal veel door de strot van alle klassen in de samenleving onder hen, om er, of zelf beter van te worden, of om hun positie te behouden.

  11. henk

    NIMBY (not in my back yard) argument.

    Dit is een redelijk kleine aanpassing. Maar als dit argument ging gelden kan je nooit meer een nieuwbouwwijk plaatsen, nooit meer een weg verbreden, schiphol. Er is altijd wel iemand die z’n uitzicht aangetast ziet.

    Aangezien het hier om fietsen gaat, die niets uitstoten en politiek populair zijn, zullen de argumenten lastig te verdedigen zijn.

  12. herman

    Het is toch wat. Tientallen bewoners die hun fiets in hun eigen berging kunnen laten staan omdat ze tegenover station wonen, zijn boos omdat honderden fietsers hun fiets niet kwijt kunnen…..

    Laat ze hun tuin beschikbaar stellen, kunnen die fietsen daar staan.

  13. Bart

    Volgens mij staat er in het stuk dat de bewoners beseffen dat ze aan een station wonen en dat dit overlast met zich mee kan brengen. Ze begrijpen alleen niet waarom er voor wordt gekozen om 100 plekken aan de ‘kantoren kan’ van het station en 500 aan de ‘woonwijk kant’ van het station worden geplaatst. Het is namelijk voor reizigers uit de stad niet langer fietsen om aan de andere kant te parkeren (heeft de gemeente zelf al geruime tijd op de site staan).

    Daarnaast zie ik staan dat de bewoners als er dan toch 500 plaatsen bijkomen, de gekozen oplossing niet begrijpen en de Gemeente ze deze oplossing idd in de maag splitst. Is toch niet vreemd dat die mensen dan de publiciteit zoeken omdat de Gemeente anders blijkbaar niet luistert? Ze hebben tot nu toe blijkbaar ook niet hun best gedaan ‘het probleem’ op te lossen door fietsen die er al lange tijd staan of buiten de rekken worden geplaatst te verwijderen.

    Als er een oplossing komt waardoor er voldoende plekken zijn, de bewoners tevreden zijn en de Gemeente niet duurder uit is, zou dat toch super zijn? Ik begrijp al die zure bovenstaande berichten berichten niet…

  14. Thomas

    Wie is belangrijker? Honderden forensen en de veiligheid van de straat? Of 1-5 bewoners die een mooi uitzicht op de trein willen?

    Juist ja. Liefst vandaag nog bouwen die fietsenrekken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).