Tientallen boeren protesteren bij provinciehuis in Utrecht: ‘Geen boeren is geen eten’ | De Utrechtse Internet Courant Tientallen boeren protesteren bij provinciehuis in Utrecht: ‘Geen boeren is geen eten’ | De Utrechtse Internet Courant

Tientallen boeren protesteren bij provinciehuis in Utrecht: ‘Geen boeren is geen eten’

Tientallen boeren protesteren bij provinciehuis in Utrecht: ‘Geen boeren is geen eten’
Foto's: Robert Oosterbroek
Tientallen boeren protesteren in Utrecht tegen de provinciale beleidsregels over stikstof. Op het terrein van het Utrechtse provinciehuis aan de Archimedeslaan wordt actie gevoerd. Er kan overlast zijn voor verkeer rond Utrecht Science Park en Rijnsweerd.

Tientallen boeren protesteren in Utrecht tegen de provinciale beleidsregels over stikstof. Op het terrein van het Utrechtse provinciehuis aan de Archimedeslaan wordt actie gevoerd. Er kan overlast zijn voor verkeer rond Utrecht Science Park en Rijnsweerd.

De omgeving rond het provinciehuis staat vol met trekkers. Het hek van de provincie ging maandagochtend open voor tien tractoren en de rest heeft zich buiten opgesteld. Er worden spandoeken opgehangen om aandacht te vragen voor de boeren. Volgens belangenorganisatie LTO doen 200 trekkers mee aan de actie.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Bert Donselaar, voorzitter van LTO Noord Utrecht, vertelt: “We zijn het spuugzat. We voelen ons bestolen door de politiek, want we werken op alle fronten aan toekomstbestendigheid. Wij hebben als sector juist al veel gereduceerd. Onze eis is: geen extra beleidsregels van provincie over stikstof.”

De boeren zijn binnen ontvangen met broodjes en koffie. Ze willen dat de provinciale beleidsregels over stikstof van tafel gaan of worden opgeschort. Die regels zouden op verschillende punten vooruitlopen op het rijksbeleid en hebben een grote impact op boerenbedrijven en -gezinnen. Ook in andere provincies zijn acties van de boeren.

44 Reacties

Reageren
  1. Hadjememaar

    Geen boeren geen eten? Dat is wel heel kort door de bocht. Je zou ook kunnen stellen “Geen EU, geen afzetmarkt, geen subsidie, geen boeren”.

    Alle respect voor de boeren, maar het feit dat ze voor eten zorgen geeft ze niet het recht om onze leefomgeving te vernietigen.

    LTO speelt een gevaarlijk spel.

  2. Frits

    Zonder biodiversiteit geen bijen, zonder bijen geen boeren.

  3. Gerard Brugmans

    Die boeren leven nog in de vorige eeuw toen ze altijd uit de wind werden gehouden door hun vriendjes bij het CDA. Maar die tijden zijn echt wel voorbij en de rollen worden nu omgedraaid. Hoe zorgen we dat al die stoere trekkercoureurs eindelijk gaan beseffen dat ze klanten nodig hebben om hun spullen aan te verkopen, en dat je bepaald geen vrienden maakt met ernstige milieuvervuiling en wegblokkades?

  4. De count

    @hadjememaar,
    Weet U hoeveel leefomgeving U elders op de wereld vernietigd met uw consumptie. Beetje kortzichtig dit. NL boeren zijn de schoonste ter wereld, hier productie verminderen betekent elders op de wereld veel meer schade. En dat allemaal op basis van wat onbetrouwbare modellen.

  5. Ben

    Een variant op , “de beste stuurlui staan aan wal” = “De beste boer woont in de stad”

  6. Hadjememaar

    Kwam er net even langs. Het zijn wel heel veel tractoren hoor. Ze staan langs de Pythagoraslaan en de Waterlinieweg. Een stuk of 300? Best indrukwekkend, maar geen boer te zien.

    Ze staan allemaal fout geparkeerd, maar wat kan je doen? Wielklem? Wegslepen? Bekeuring gaat ook niet, de tractoren hebben geen kentekens. Boerlijke ongehoorzaamheid dus.

  7. John

    Geen boeren geen eten? 80% van het vlees is voor de export. En vlees kunnen wij en al onze komende generaties missen als kiespijn.

  8. Frits

    @De Count
    Wat een onzin

    Veel groenten worden in het buitenland beduidend effectiever geteeld dan in Nederland, zelfs als je het transport per boot of vrachtwagen meerekent.

    Er is niet veel schoons aan tomaten uit de Hollandse kas.

    En vergeet niet dat het Nederlandse vee wordt gevoed met soja, die hoofdzakelijk uit Zuid-Amerika wordt geïmporteerd. Over vernietiging van leefomgeving gesproken….

  9. Scherpschutter

    Hartverwarmend om te zien. Het moet nu echt afgelopen zijn met deze potsierlijke milieu- en klimaatzwendel om de corrupte wereldwijde monetaire systeem overeind te houden en macht te verschuiven naar supranationale oplichtingsclubs.

    Geen greenbonds! Gisteren niet. Vandaag niet. Nooit niet.

  10. Simon

    Zo is het John. De boeren proberen de aandacht af te leiden door te doen alsof de ‘stadsmens’ niet weet waar eten vandaan komt. Het gaat echter uiteraard om het feit dat ze gewoon niet bereid zijn zich aan te passen aan deze tijdsgeest en zich niet willen realiseren dat we moeten stoppen met het produceren van dierlijke producten.

  11. MJPD

    @John
    Inderdaad. Nederland moet stoppen om de “graanschuur” van de hele wereld te willen zijn. Zie: https://www.cov.nl/sector-in-cijfers

    – Ruim 100 miljoen mensen in 140 landen consumeren dagelijks vlees van Nederlandse makelij. (2016)
    – Circa driekwart van de Nederlandse varkensvleesproductie vindt een weg naar het buitenland. (2017)

  12. Toine Goossens

    @Brugmans, U kletst als een kip zonder kop. Leest u eerst eens de RIVM cijfers over de daling van de stikstofuitstoot door boeren.

  13. Hadjememaar

    @De count 14/10/2019 – 12:40

    Wat een kulbetoog. (a) ik consumeer zo bewust mogelijk. Eet lokale ambachtelijke voedingswaar (geen vlees). Draag mijn kleren 10 jaar. Bak zelf mijn brood, drink water uit de kraan, heb geen eigen auto en ga niet mijn mijn familie op vakantie naar het buitenland, (b) hoezo is het OK om onze levensomgeving te laten vernietigen door boeren die willen concurreren op de internationale markt voor agrarische producten? Ik zie geen reden om onze leefomgeving te (laten) vernietigen ongeacht wat er elders in de wereld gebeurt.

    Ik heb best waardering voor de Nederlandse boeren. Vrij veel zelfs. Maar volgens mij zijn ze naïf geweest door zich te laten verleiden door Rabo en LTO om steeds grotere stallen te bouwen en gaan ze nu (even naïf) mee in de verontwaardiging van LTO die probeert haar wanbeleid te verdoezelen.

    Die trekkers horen niet voor het provinciehuis, maar voor de kantoren van Rabo en LTO. Het adres van LTO is: Bezuidenhoutseweg 105-113 te Den Haag.

  14. De feiten

    https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/03/nederlandse-landbouwexport-op-recordhoogte

  15. Yoshua

    Geen boeren geen eten voor klanten uit landen ver van hier.
    Nederlandse boeren zijn grote uientelers terwijl hier in de supermarkt uien liggen uit Nieuw Zeeland.
    Broccoli uit Spanje, rundvlees uit Ierland, aardbeien uit Afrika.
    Zonder onze boeren zal niemand iets merken in dit land.
    Ze produceren niet voor ons maar voor het buitenland.
    Boeren vervuilen ons land kapot terwijl slechts 20% van de productie is voor binnenlandse consumptie.
    Zo snel mogelijk een verbod op boeren om het land te redden van de ondergang.
    Liever op plaats 104 van welvarende landen dan op de 4e plek waar boeren ons land onleefbaar hebben gemaakt.

  16. TEFK

    Een goed moment voor Nederland om onze specialisatie in LTO, die decennia geleden is begonnen, te ontmantelen en onszelf opnieuw uit te vinden. Tijd om vol in te zetten op het combineren van klimaatbehoud en (intensieve) biologische landbouw. Laten we ons hier kennis in op doen, over 15-20 jaar gaat de gehele wereld dit hard nodig hebben.
    We moeten onze boeren stimuleren af te bouwen of biologisch door te gaan. Weg met de niet biologische veehouderijen. Overstappen op het importeren (CETA?) van vlees bestemd voor verwerking in consumenten producten en een vleestaks (milieutaks) op niet-biologisch vlees erbij. Zo trekken we het prijsverschil met bio-producten samen, voorzien we minder(!) veehouders van een dikke boterham EN ontzien we ons milieu op landelijk niveau. Dat elders op de wereld de boel helemaal een ellende is, heeft onze landelijke politiek geen boodschap aan.

  17. Nina

    @John
    Als de productie verdwijnt naar andere landen is het milieu daar niet bij gebaat ivm met minder strenge milieu eisen buiten Nederland. Dat helpt de aarde niets.

    Dat is zoiets als zonnepanelen aanschaffen en vervolgens op vliegvakantie gaan en de wasdroger aanzetten. Of de snelwegverbreding tegenhouden vanwege het stikstofbesluit, maar wel de auto’s massaal in de file laten rijden waardoor ze veel meer rommel uitstoten dan wanneer ze doorrijden.

  18. Cico

    Bizar dat dit weer wordt opgevoerd als een fictieve strijd tussen burgers en boeren. Stad versus platteland.

    “Huilhuil jullie begrijpen ons niet.”
    “Nee JULLIE begrijpen ons niet.”

    Etc etc ad infinitum

    Het is een toneelspelletje dat om de zoveel jaar weer wordt opgevoerd. Trekkers die door de straten rijden. Ze zijn welkom hoor, maar het lost geen bal op.

    Want de boeren worden niet afgeknepen door stadse mensen ‘die geen verstand hebben van boeren’, maar door de supermarkt branche en de RABO bank.
    De supermarkten omdat ze steeds bodemprijzen hanteren, want dat is in het financiele belang van de supermarkt. De RABO bleef, tegen beter weten in, geld uitlenen aan boerenbedrijven om uit te breiden. Want die leningen zijn ook in hun financiele belang. Dat zijn hoofdredenen voor de constante intensifering.

    Nu wordt er een grens getrokken, omdat de landbouw te intensief is geworden. Nederland is al het meest efficiente landbouw land -ter wereld-, we produceren ontzettend veel ondanks het kleine grond oppervlak. Waar moet je dan een grens trekken?

  19. Scherpschutter

    @Yoshua

    Wat gaat er toch een hoop mis in uw jeudige opwinding en onwetendheid.

    “Boeren vervuilen ons land”

    Jongeman, het is niet “ons” land. Al helemaal niet “uw” land. Het land is maar van 1 iemand en dat is de boer…Jij gaat niet over het eigendom van een ander.

    “Het land te redden van de ondergang”

    LOL! Welke ondergang, jongeman? Neem even een kopje thee en ga even zitten. Je bent buiten zinnen.

    “Boeren ons land onleefbaar hebben gemaakt”

    Misschien moet je bij die thee ook maar wat valium nemen. Volgens mij gaat het niet zo goed met je haha.

  20. cas

    @ Yoshua, dat heet globalisering en open stellen van de onderlinge markt. Jij ons vlees, wij jullie auto’s zonder handelsbelemmeringen etc. Ben je hier tegen, dan ben je anti EU.
    Lokaal en biologisch klinkt leuk, maar zonder boeren in NL of alleen bio boeren maakt nog niet dat er iets oplost. Onze buren uit oekraine mogen namelijk hun veel slechtere chloorkippen hier verkopen zonder enige beperking van milieuwetgeving hier.
    Dus kunnen wij beter producten onder strenge wetgeving exporteren dat louche handel importeren voor het goede ver van mijn bed gevoel.

  21. Hadjememaar

    @ Yoshua, laat je niet neerhalen door die trollen! Je hebt helemaal gelijk en zij snappen er niks van.

  22. Ad gladium

    Ik zie beide kanten van de discussie wel. De boeren worden opeens hard aangepakt met regelgeving waar ze niet op gepland hebben, en hebben hun stikstofuitstoot al veel verlaagd ten opzichte van vroeger. Die is echter nog steeds (veel te) hoog, ze stoten nog altijd zo’n 45% van het landelijk totaal uit en zullen dat nog verder moeten reduceren.

    Het is belangrijk om te beseffen dat het stikstofprobleem een totaal ander issue is dan dan klimaatverandering en CO2/methaanuitstoot!
    Het heeft ook een andere aard: het is een lokaal probleem, net als zure regen dat vroeger was. Hier specifiek in Nederland hebben we een overschot, en helemaal in beschermde natuurgebieden naast agrarisch gebied, in het buitenland op veel plekken helemaal niet.

  23. maarten

    De slogan ‘geen boeren geen eten’ in dit verband idioterie. Het gaat hier om veehouderij niet over aardappeltelers. ‘Geen veehouders geen vlees’ zou meer accuraat zijn. Als je met je boerenverstand redeneert is er in een wereld waarin veehouders omscholen naar gewassen telen juist enorm veel meer aanbod van eten. Driekwart van het landbouwareaal in de wereld is bestemd voor veehouderij (vee of productie van hun voer).

    Overigens vind ik dat de samenleving netjes de veehouders ruim moet compenseren, omdat de overheid jarenlang intensivering heeft gestimuleerd en nu plots het tegendeel wil. Maar dat maakt het besluit dat nu in de lucht hangt niet minder terecht. Zulke intensieve veehouderij is niet houdbaar voor de toekomst, al helemaal niet in zo’n dichtbevolkt land (vreemd genoeg blijven de gezonheidsrisico’s onbesproken in deze discussie, remember q-koorts?) Leer lekker vegetarisch koken mensen! Vlees als verwennerij af en toe. Iedereen blij.

  24. Marpiet

    In de oorlog gingen de mensen naar de boeren om wat te eten.
    Blijkbaar zijn we vergeten dat we de boeren hart nodig hebben.
    Geen boeren geen eten.
    We worden kostsmisselijk over al die onzin verhalen die hier de ronde doen.
    Kijk in de wereld om ons heen allemaal allende en wij zeuren met een een buik vol eten.
    Ben de honger winter niet vergeten en de boeren hebben ons gered van de
    hongersdood.
    Kan alleen maar zeggen de boeren hebben gelijk en de amtenaren verzieken de
    de maatschappij door onzin verhalen en ze gelven het ook nog.

    Marpiet

  25. Harry

    Helaas is mijn bijdrage geblokt.

    Maar we staan volledig achter de boeren!

  26. Luuk Upuuk

    Natuurlijk absurd dat een klein land als nederland, na de USA de grootste exporteur ter wereld is van agrarische producten. Daa gaat het over!

  27. trol

    @hadjemaar: hoezo is onze leefomgeving vernietigd?
    We waren nog nooit zo gezond, we werden nog nooit zo oud, we hebben nog nooit zoveel keus, er gaat geen kind meer dood.

    Toegegeven de wereld was een stuk beter af met minder mensen, dat dan weer wel.

    De Nederlandse landbouw is voorloper in de wereld. in hoeverre moeten zij nu de boel aanpassen? Veehouderij…ik eet geen vlees, kunnen ze wat mij betreft verder ook mee kappen.
    Stel dat alle export van kennis en voedsel stopt. Stel dat ze dat elders niet op de rit krijgen….gaan wij dan weer met zijn allen betalen en we are the world zingen omdat ze in andere landen niets kunnen en ze van ons niks kunnen kopen?

    En Gerard 12:39….jij koop dus geen voedsel in NL geproduceerd?

  28. Scherpschutter

    @Luuk Upuuk

    Onze boeren zijn inderdaad belachelijk succesvol. U lijkt het te beschrijven alsof het een misdaad is…

  29. thomas

    Boeren zijn goed. De metingen van het RIVM zijn onzin. Bijvoorbeeld je gaat toch niet de boeren de schuld geven als je metingen doet bij een riolering schoonmaak bedrijf.

  30. M.

    Met name Toine Goossens trolt, en niet voor de eerste keer.
    Van de website van het RIVM:
    ‘Stikstofdioxide kan irritatie veroorzaken aan ogen, neus en keel en dringt door tot in de kleinste vertakkingen van de luchtwegen. Bij inademing kan longirritatie en een verminderde longfunctie worden waargenomen. Ook een toename van het aantal astma-aanvallen en ziekenhuisopnamen en een verhoogde gevoeligheid voor infecties komen voor. Het is aannemelijk dat de NO2 Stikstofdioxide -concentratie model staat voor een mengsel aan luchtverontreinigingen. Het is minder waarschijnlijk dat de gevonden associaties tussen NO2 en gezondheidseffecten door NO2 zelf worden veroorzaakt.’

  31. waldorff

    Al dat gereageer vanuit de onderbuik: hier wat feiten:
    @Thomas: https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/waarom-ligt-het-rivm-onder-vuur~b6d4c34c/

    @Scherpschutter: leuk dat we de hele wereld voeden, maar onze eigen natuur is naar de klote: https://www.gelderlander.nl/achterhoek/nijmeegse-hoogleraar-noemt-akkers-in-de-achterhoek-zombiegrond~a2050676/?referrer=https://www.google.com/

  32. Kadoendra

    @Marpiet

    Ik kan mij nog goed het verhaal van Wim Kok herinneren dat hij als 8 jarig jongetje zag hoe de mensen die honger hadden zeer waardevolle spullen tegen een zeer klein beetje eten ruilde met van die zeer gelovige christen boeren.

  33. Bert

    “Liever op plaats 104 van welvarende landen dan op de 4e plek waar boeren ons land onleefbaar hebben gemaakt.”

    Bwahahaha. En waar moeten dan al die debiele klimaat plannen van worden betaald?

    De reden dat er veel wordt geexporteerd en aan de andere kant weer wordt geimporteerd, is simpelweg door globalisatie en de macht van de supermarkten.
    (Overigens kan ik mij herinneren dat het volgens bepaalde onderzoeken soms duurzamer is om boontjes uit Kenia te importeren dan ze lokaal te telen)
    Oftewel: de EU en de Albert Heijn, die je in een straal van 1500m in elke stad kan vinden.

    Maar zelfs die dingen buiten beshouwing gelaten: er wordt of beroerd gemeten, of niet en er wordt maar berekend. Zo wordt alles van een vliegtuig boven de 3000 voet niet meegenomen, dus ook geen overvliegend internationaal verkeer. Ongeveer hetzelfde trucje wat Schiphol doet qua geluidsoverlast in Amsterdam en Lelystad. Ook wel frappant dat de Duitse boeren zich moeten houden aan een quotum, wat zo’n 400x hoger ligt.

    Zo kennen we beleidsmakers weer: alles berekenen i.p.v. meten. En dan achteraf als ze er naast zaten: “met de kennis van nu” of “ja het is geen exacte wetenschap en we hebben een paar onverwachte veranderingen niet voorzien”.

  34. W.

    Minder vliegen zou een veel groter effect hebben. Stoppen met een weekendje Rome met het vliegtuig!

  35. Hadjememaar

    Ik ben er toch wat dieper ingedoken en begrijp nu beter waarom de boeren zo vreselijk boos zijn. Volgens de provinciale maatregelen kunnen ze hun stikstof rechten niet meer verkopen. Tenminste, bij iedere verkoop leveren ze minstens 30% in. Stel, je verkoopt je huis en je moet 30% overdrachtsbelasting betalen, daar wordt je ook niet blij van. Als zo’n maatregel uit de lucht komt vallen en er is geen compensatie (die volgens mij wel beloofd was), dan doet dat pijn.

    Volgens mij is dat nog geen reden om met geweld je gelijk af te dwingen, daar hebben we rechtbanken voor.

    Overigens ben ik nog steeds van mening dat de boeren mede schuld hebben aan het stikstofprobleem en dat van hen verwacht mag worden dat ze meewerken/meebetalen aan een oplossing.

  36. Scherpschutter

    @Waldorff 21:33

    Diepe zucht…

    https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2018/04/23/dierecoloog-siepel-boodschapper-van-slecht-nieuws

    Doet u nou helemaal nergens onderzoek naar alvorens u iets roept? Leest u bijvoorbeeld nou eens WAT deze Siepel exact heeft onderzocht…Hij geeft nota bene ZELF aan dat er geen bewezen relatie tussen zijn metingetjes op zandgronden(!) is en de akkerlanden er omheen….

    Wil de volgende om niets panikerende zenuwpees zich graag melden bij balie 5? Dokter Scherpschutter zit voor u klaar met kamillethee.

  37. Toine Goossens

    Wie zijn neus schendt, schendt zijn aangezicht.

    Laten we het eens over de milieubelasting van ASML hebben. Wat is dat voor belachelijk gedoe dat 90% van de chipmachines van de wereld in Eindhoven wordt geproduceerd. Al die buitenlanders die daar werken verhogen op een onverantwoordelijke manier onze milieuitstoot. Direct mee stoppen.
    En dan Eindhoven Airport. Kan halveren als we alle hoogwaardige industrie daar sluiten. Weg daarmee! De TUe mag geen contacten met het buitenland meer onderhouden. Ook dat levert alleen maar onverantwoorde uitstoot op!

    Dan moet wel iedereen bereid zijn om op je 75e dood te gaan. Er is geen geld meer om ouder te worden. Zijn we in een keer van een paar opgefokte DUIC reaguurders af.

    Wat een verschrikkelijk stupide, discriminerende, ideeen worden hier over de Nederlandse landbouw gespuid. Stop daarmee.

  38. Geenstijl@Utrecht

    Wat een gezeur toch, we hebben juist nieuwe boeren in Nederland en die ruiken nog lekker ook …….Shoarma boeren.
    Misschien iets meer betalen voor eerlijk vlees en zuivel, zodat de boer niet 100 koeien nodig heeft maar met 25 koeien ook hetzelfde verdiend.

  39. Katja

    Boeren mogen wegen blokkeren met politiebescherming, maar klimaatstakers krijgen een boete ? Wat is dit voor gekkigheid ?

  40. Toine Goossens

    Ammoniakemissie door de land- en tuinbouw, 1990-2017 Indicator | 2 oktober 2019
    In de periode 1990-2017 zijn de berekende emissies van ammoniak door de land- en tuinbouw met
    66%
    afgenomen; in de periode tot 2000 was de afname sterker dan in de periode daarna.

    DiercategorieBronin_EU
    Ammoniakemissie door de land- en tuinbouw per diercategorie, 1990-2017. Klik hier voor de figuur:

    https://www.clo.nl/indicatoren/nl0101-ammoniakemissie-door-de-land–en-tuinbouw?ond=20880

    Toename ammoniakemissie in 2017
    De ammoniakemissie is in 2017 met 4 kiloton toegenomen ten opzichte van 2016. (zie cijfers in de tabbladen onder de grafieken). De toename komt door het hogere gehalte aan stikstof in de mest van rundvee in 2017. Het hogere stikstofgehalte compenseerde ruimschoots het effect van de afname van het aantal koeien.

    Er is per direct een verbod op de consumptie en verkoop van kaas, toetjes en andere zuivelproducten uitgevaardigd. Export mag nog wel, daar verdienen we aan. Maar die Nederlandse consumenten laten we eens fijn voor de gevolgen opdraaien.

  41. bee

    @Marpiet

    de mensen hebben een godsvermogen moeten neertellen bij die boeren om hun gezinnen te kunnen voeden maar dat vertel jij er niet bij.
    nu is het ook nog eens zo dat als de boeren een slecht jaar/oogst hebben worden ze gecompenseerd wat weer word doorgerekend aan de consument.
    een boer heeft altijd wat te zeuren.

  42. Trol

    @katja en blokkeer Friezen moeten DNA afstaan en klimaat stakers krijgen een boete. Zo is er altijd wel wat.

  43. Yvonne

    Er zijn ook boeren die het anders zien (gelukkig):
    https://joop.bnnvara.nl/opinies/landbouwsysteem-van-steeds-meer-voor-steeds-minder-is-doorgeschoten

  44. Ben

    30 jaar geleden hadden we veel meer vee, meer uitstoot per koe, en meer boeren. Boeren die er mee stopten werden overgenomen door collega, en groot gedeelte van de agrarische grond werd gekocht door Natuur/ landschap clubs.De uitstoot van de agrarische sector is flink gedaald.
    Ook koeien hebben tegenwoordig veel meer bewegingsruimte dan vroeger, toen stonden ze de hele winter op 1,5 m2 staloppervlak aan de ketting tot ze in het voorjaar weer naar buiten mochten. En zo zijn er meer dingen die voor de dieren enorm verbeterd zijn. En dat doet de boer in belang van zijn vee, en daar door heeft het vee meer .
    Ook betalen de boeren vaak de rekening van sancties die er worden opgelegd aan landen die een geschil of erger hebben (bijvoorbeeld de MH17 ramp)
    Nu hebben we in de politiek wel veel meer partijen die zeggen dat ze groen/diervriendelijk zijn. Het lijkt mij beter dat er in Den Haag wordt ingekrompen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).