Tientallen bomen geplant op Croeselaan | De Utrechtse Internet Courant Tientallen bomen geplant op Croeselaan | De Utrechtse Internet Courant

Tientallen bomen geplant op Croeselaan

Tientallen bomen geplant op Croeselaan
Tientallen bomen zijn afgelopen week geplant op een gedeelte van de Croeselaan. Voor het eind van het jaar komen ook bomen op en rond het Jaarbeursplein. Dat meldt CU2030.

Tientallen bomen zijn afgelopen week geplant op een gedeelte van de Croeselaan. Voor het eind van het jaar komen ook bomen op en rond het Jaarbeursplein. Dat meldt CU2030.

De bomen op de Croeselaan zijn geplant op het gedeelte tussen het Jaarbeursplein en Van Zijstweg. Met het plaatsen van de bomen is de Croeselaan weer een stap dichterbij om de groenste straat van Utrecht te worden. De straat krijgt uiteindelijk een brede middenberm met eromheen twee éénrichtingswegen voor het autoverkeer en wordt een 30 km/h zone.

Om de straat zo duurzaam mogelijk te maken zijn er verschillende maatregelen genomen. Zo zijn er verkeersborden van bamboe en wordt regen opgevangen en onder de rijbaan en geïnfiltreerd in de bodem. Ook is het fietspad aangelegd met duurzaam rood beton. Daarnaast krijgt het fietspad energiebesparende en dimbare led-verlichting. Het voetpad wordt verlicht middels zonnepaneellichtmasten. Ook wordt 97 procent van de oude weg hergebruikt.

Foto: CU2030

12 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Wat een prachtige straat zal dat worden. Een mooie compensatie voor de eindeloze rijen met auto’s die met stationair draaiende motoren de lucht gaan vervuilen omdat ze vast staan op eenenkelbaans rijweg. Ook leuk voor de bewoners die de hele dag auto’s voor hun deur krijgen. Met af en toe een mooi boompje is dat veel betet verdraagbaar. Goed bezig wethouder, ga zo door.

  2. SK

    Met de knip in de weg is het toch een min of meer doorlopende straat geworden? Dus hebben weinig auto’s hier straks iets te zoeken.

  3. Jasper

    @JvD: waarom denk je dat? De Croeselaan leidt alleen nog maar naar de nieuwe parkeergarage het Jaarbeursplein, Rabobank, Jaarbeurs en de andere kant op naar de Van Zijstweg. Sinds er geen doorgang meer is naar het Westplein is het qua files 100% afgenomen en staan er gaan eindeloze rijen met auto’s met stationair draaiende motoreren de lucht de bevuilen.

  4. BramD

    Wat is die straat toch mooi aan het worden.

  5. Adriaan

    Er is net als langs de Catharijnesingel niet bezuingd op plantgoed. Mooi!
    Grote vraag is of er wel is geinvesteerd in wortelschermen en natuurlijk inrichting plantplek met lekkere grond. Anders komt binnen 10 jaar de straat omhoog door wortelopdruk. Maar goed, dat is dan weer een groene verkeers beperkende maatregel, zullen we maar zeggen. Overigens zijn overheden al diverse keren aansprakelijk gesteld voor ongelukken door wortelopdruk….

    Bamboe borden duurzaam noemen is iets voor onwetenden. Die borden bestaan voor een aanzienlijk deel uit kunsthars om er 1 geheel van te maken. Uit bamboe zaag je immers geen planken, maar hele kleine dunne strookjes….. En waar komt bamboe vandaan? Van heeeel ver weg.

  6. JdV

    @Jasper: Wait and see….

  7. Bernhard

    Eens met JdV. De knip is onvoldoende. Nog minder auto’s toelaten op de Croeselaan! Ik stel voor dat we het rekeningrijden snel invoeren en voor het centrum van Utrecht 4x het reguliere tarief rekenen. Alles binnen de singel geheel autovrij maken.

  8. Simon

    @Jasper: Ga straks maar even kijken om 17:10.

  9. JdV

    Eens met Bernhard. Autorijden binnen de singels dient uitsluitend te zijn weggelegd voor mensen met veel geld. Armen, arbeiders en ander plebs gaat met het OV want dat is tenslotte bedacht voor massatransport. Overigens dienen ook fietsen geheel te worden verbannen binnen de singels aangezien hun banden veel stikstof met zich meebrengen en het absoluut onnodig is om via het centrum van A naar B te fietsen. Dat kan ook prima via een fietsringweg.

  10. cas

    Waarom wordt er steeds voor een brede middenberm gekozen? Elke meter dat auto’s verder van de gevels rijden is winst in geluidsbelasting. Hebben ze dan echt liever dat verkeer op 4 meter van de gevel voorbij raast dan op 6 meter.. ?

  11. Herman

    Ik fiets dagelijks over de Croeselaan en het is er inderdaad stukken rustiger geworden sinds de knip, afgezien van het bestemmingsverkeer heeft niemand er meer wat te zoeken. Nu met al die bomen wordt het weer een mooie laan,
    hopelijk wordt het stuken tussen Jaarbeurs en Beatrixgebouw ook nog wat, dat is nog een vlakte zoals in Oost Europa niet zal misstaan.

  12. Martijn

    @ Hetman
    Als je doelt op het voormalig veemarktplein, Daar komt Wonderwoods.

    Zie http://cu2030.nl/page/wonderwoods

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).