Tientallen fietsers bekeurd op de Burgemeester Reigerstraat | De Utrechtse Internet Courant Tientallen fietsers bekeurd op de Burgemeester Reigerstraat | De Utrechtse Internet Courant

Tientallen fietsers bekeurd op de Burgemeester Reigerstraat

Tientallen fietsers bekeurd op de Burgemeester Reigerstraat
De politie had zich vanochtend verdekt opgesteld tijdens een verkeerscontrole. Op de hoek van de Burgemeester Reigerstraat en Wagenstraat werden alle fietsen opgevangen die de Maliebaan overstaken terwijl het licht op rood stond. Tientallen fietsers konden zich melden bij de politie die uit het zicht stond.

De politie had zich vanochtend verdekt opgesteld tijdens een verkeerscontrole. Op de hoek van de Burgemeester Reigerstraat en Wagenstraat werden alle fietsen opgevangen die de Maliebaan overstaken terwijl het licht op rood stond. Tientallen fietsers konden zich melden bij de politie die uit het zicht stond.

Een enkele fietser ging er snel vandoor, de meeste stopten echter met tegenzin om een bekeuring te krijgen. De politie doet regelmatig zulke controles. Toch lijkt het soms dweilen met de kraan open in de binnenstad. “Op punten waar veel fietsers vaak door rood rijden houden wij regelmatig dit soort controles”, vertelt de politiewoordvoerder. “Natuurlijk is het niet leuk om een bekeuring te krijgen, maar we doen het voor de eigen veiligheid van de fietser.”

Verkeerscontrole 01 Verkeerscontrole 02

32 Reacties

Reageren
  1. Janneke

    Dan weet ik nog wel een paar plekken, bij de Wittevrouwenstraat/Biltstraat en bij de Lange Viestraat/Vredenburg…

  2. Ron

    Het jaarlijkse ritueel is weer begonnen. Wat een triestheid. Het quotum moet weer gehaald worden waarschijnlijk. Makkelijk bonnetjes uitschrijven aan de mensen die iets van hun leven aan het maken zijn. Bromsnor 2.0 niveau.

  3. Maurits

    Kinderachtig!!11!!! Tomffannynanlohy is er een petitie hiervoor te ondertekenenen?

  4. Robbie

    Typisch weer. Wordt er een keer gehandhaafd, is het kinderachtig. Maar als er volgende week een fietser onder de bus ligt, wordt er weer te weinig gehandhaafd…

  5. Peter Utrecht

    Fietsers die door rood rijden zijn wellicht hinderlijk, maar niet levensgevaarlijk voor anderen. Dat geldt wel voor automobilisten. Die rijden bv hoek Tolsteegsingel/Venuslaan massaal in spitsuur links waar dat niet mag. Terwijl fietsers dan groen hebben. Idem bij kruising Vondellaan richting Catharijnesingel. Daar gaan nog eens doden vallen. Maar wordt daarop gehandhaafd? Nooit! Want lastiger en bij fietsers is het lekker makkelijk en snel bonnen scoren.

  6. Hugo Bosch

    Ik zeg: iedere dag op een andere plek in de stad deze controle uitoefenen.
    En wordt je een 2de / 3de keer betrapt: bedrag vermenigvuldigen met de factor 2 / 3…..

    En ja; ook ik maak mij er wel eens schuldig aan!

    Maar denk ook eens aan die buschauffeurs die ineens een fietser voor zich zien opduiken.

  7. Jeroen Kaakdorst

    Hier kunnen de agenten zelf natuurlijk niks aan doen. De agenten in kwestie staan daar echt niet om jullie geld uit je zak te kloppen, die staan daar omdat hun baas dat vraagt.

  8. Niels Bokhove

    Waarom gaat de politie (ook) niet – vlakbij de Maliebaan – het verkeer regelen op de Nachtegaalstraat bij de Vd Weteringstraat, waar het door wegwerkzaamheden regelmatig een gevaarlijke puinhoop is? Luie(!) automobilisten rijden tegen verkeer in en brengen fietsers in gevaar, slordig geparkeerde vrachtauto’s belemmeren autobussen, op in- en uitlaadplekken geparkeerde auto’s blokkeren vrachtauto’s die willen uitladen, en ga zo maar door.

  9. Niels Bokhove

    En nog aan Ron: “mensen die iets van hun leven aan het maken zijn” horen zich ook aan de regels te houden. Dat maakt het leven voor medeweggebruikers plezieriger, lijkt me. Sociaal gedrag heet dat. Anders maken ze misschien niet zoveel van hun leven…

  10. Dennis

    Een terugkerend ritueel net als de getijden en het wisselen van de seizoenen.
    Let aub de komende tijd ook op lichtcontrole!!

  11. Roos Geerse

    Van mij mag er meer gedaan worden om de gewoonten van verkeersdeelnemers bij te sturen. Dat kan door duidelijker markeringen en voor langzaam verkeer eerlijker aanvoelende stoplichten, maar ook handhaving. Zo mag er van mij worden opgetreden worden tegen voetgangers die op de paar plekken waar je MAG fietsen op de Oudegracht midden op straat lopen en tegen fietsers die hun fiets midden in winkelgebied neerzetten.

    We hebben duidelijkheid nodig over wat okay is en wanneer je anderen hindert. Alles maar gedogen betekent dat de ene helft doet wat hij wil en daarmee de andere helft hindert, terwijl het voor iedereen stressvoller wordt en je meer ongelukken krijgt.
    Als iedereen rekening houdt met de ander, dwz echt alleen maar regels overtreedt als dat zonder verwarring voor anderen kan, is dat gewoon voor iedereen fijn!

  12. Tim

    @Janneke, mijn ervaring is dat het bij kruispunt Wittevrouwenstraat/Biltstraat veiliger als fietser is door rood te rijden, dan te wachten op het groene stoplicht. Met name als je komt vanaf het centrum/wittervrouwestraat en linksaf de wittevrouwesingel op wilt.

  13. René

    Op sommige plekken in Utrecht ( waar flink verbouwd is ) zijn de stoplichten nog steeds niet goed afgesteld.

    Vooral bij marnixlaan/amsterdamsestraatweg is het ritme zoek, er is een veelste groot moment waar de fiets gevraagd word stil te staan.Iedergeval flink veranderd na de verbouwing.Dit zorgt er op die plek voor dat mensen vaak denken ‘ nu kan ik ‘. Hier moet maar eens naar gekeken worden.Verder moet je niet zeiken als je aangehouden word voor door roodlicht rijden, je weet dat het duur kan zijn en dan moet je de gelopen schade in de portomonee gewoon accepteren.

  14. Coen

    Ik ving net zo’n bon – 97 E. Jammer, maar geen probleem. Slimme plek om geld te verdienen- drie stoplichten op een rijtje. (Maak er maar honderden bonnen van).
    Mijn ‘bonbuurman’ kreeg 187 E (twee stoplichten) voor precies hetzelfde vergrijp als ik. Zal door zijn eerste boze reactie komen.
    Wat wel mag veranderen: de fietsstoplichten staan weliswaar op rood (schuldig), maar de voetgangersstoplichten er direct naast staan op dat zelfde moment op groen. Daarom reed ik hier nu door.

  15. Niek

    Laat de politie eens controleren op de Waterlinieweg, waar de auto’s massaal de 70 km grens overtreden. Ivm milieu en woonwijk is dit een 70 km weg, maar iederen lapt dit aan zijn laars. Dit zou echt een guidmijn zijn voor de politie/gemeente.

  16. Ronald

    Waarom verdekt staan en niet preventief gevaar voorkomen?

  17. Deb

    Laat de gemeente eerst de verkeerslichten in de stad goed instellen. Als fietser, voetganger en automobilist ben ik de slecht ingestelde verkeerslichten in deze stad helemaal zat. Dagelijks sta ik voor rode lichten, minuten lang, terwijl niemand groen heeft. Auto’s, bussen, fietsers en voetgangers staan allemaal stil. Waarom?!
    En trouwens, ik zie politieauto’s regelmatig door rood vliegen, zonder flitsers en sirenen. Twee keer zelfs voor mijn neus toen ik zelf groen licht had en aan het oversteken was.
    Als de gemeente interesse heeft in veiligheid en goedlopende verkeer dient ze eerst wat aan de verkeerslichten te doen en dan pas boetes gaan uitschrijven.

  18. Jeroen

    Prima dit soort controles. Vroeger werden er regelmatig op de Oudegracht fietsers bekeurd voor het tegen de rijrichting in rijden. Helaas zie ik dan nu nooit meer. Gevolg is dat er inmiddels massaal tegen het verkeer wordt ingereden. Bij valpartijen die hierdoor echt aan de orde van de dag zijn is het vaak de verkeerd rijdende fietser die woedend reageert … Hoop dat er zo af en toe ook weer eens op de grachten wordt gecontroleerd.
    Met het geld dat de gemeente daarmee ophaalt kunnen ze misschien weer de prullenbakken op de Nieuwegracht weer terug plaatsen 😉

  19. Vissers

    Ze zouden zich natuurlijk ook bezig kunnen houden met het bestrijden van de criminaliteit in de stad, maar dat kost geld. Dit levert (bakken met) geld op.

  20. Eduard

    De Utrechtse politie deugt nergens voor en is nergens toe in staat, maar het staande houden van fietsers lukt hun nog net. Een misselijk makende activiteit. Als de politieagenten echt niets beters te doen hebben, laten zij zich snel melden bij het UWV voor het uitvoeren van vrijwilligerswerk.

  21. [email protected]

    Als iedere fietser zich nou eens gewoon aan de regels zou houden en zich niet onaantastbaar voelt op de fiets, zou de wereld er een stuk leuker uitzien.
    Mensen denken vaak te lichtzinnig over verlichting en bellen tijdens het fietsen, ik denk dan aan artikel 5,6, WvW.
    Het word tijd dat fietsers ook hun verantwoordelijkheid nemen en zich aan de regels gaan houden en niet verschuilen achter een domme verkeerswet die de fietser beschermd ook al is die fout bezig.
    Nu nog flink controleren op verlichting en dan zal het best goedkomen met de fietsers.
    Lampjes kosten bij de Action 2 euro, je leven of een boete kost meer.

  22. Criticus

    Er zijn hier meerdere dingen aan de hand.

    1. Op de hoofdfietsverbinding Uni-centrum, via Reigerstraat en Nachtegaalstraat zorgt een meerderheid van de fietsers voor (zeer) gevaarlijke situaties, zonder het zichzelf te realiseren. Ze bezorgen medefietsers nog het meeste gevaar. Vaak wordt ook aan bussen, op plekken waar dit wel hoort (kruising Oudijkerdwarsstraat) geen voorrang verleend met als gevolg of fiets (bijna) onder bus, of vertraging voor bus (bus moet op hordes fietsers wachten, omdat hij geen voorrang krijgt.

    Het is juist deze hoek (Reigerstraat/ Oudwijkerdwars) die een van de knelpunten is. Verder de hoek bij de Stadsschouburg (mede door zijn onoverzichtelijkheid) en natuurlijk Vredenburg bij Bijenkorf, al gaat het daar beter de laatste tijd). Het zijn juist deze knelpunten waar vaker bekeurd zou mogen worden (ik heb er nog nooit een actie gezien). Niet alleen om mensen tegen zichzelf te beschermen, maar ook om het straatbeeld rustig en beheerst te houden. Op sommige plekken zouden permanente verkeersregelaars in de spits zeer wenselijk zijn. Daar help je de stad nu mee.

    Mensen die hier nu alweer lopen te klagen (Ron bijv.), moeten eens objectief en neutraal de boel in de spits gaan observeren.

    2. Echter is de Maliebaan een raar punt. Hier staan 3 verkeerslichten achter elkaar en niet op elkaar afgesteld. De stoplichten bij de ventweggen zijn bijna overbodig bijv.. Daarnaast geeft het voetgangerslicht vaak groen en het fietslicht niet, zonder een zinnige reden vaak. Hier mensen voor bekeuren is soort van belachelijk.

    Op Niels Bokhove reagerend; mee eens, echter zijn het ook fietsers die hier nu midden op de weg gaan fietsen terwijl ze voorbij de werkzaamheden weer het fietspad op kunnen en zo ook de bussen ernstig hinderen. Daarnaast mag er idd harder opgetreden worden tegen idd lui en asociale laders en lossers (bijna allemaal zijn ze dat, vast vanwege werkdruk en stress), maar goed doorgaanbare wegen worden regelmatig geblokkeerd, waardoor idd vaak bussen niet door kunnen of schade rijden. Vrachtwagenchauffeurs kijken dan zelfs vaak de buschauffeur onverschillig aan.

    Tip aan de politie Utrecht, hopende dat ze meelezen: ieder dag handhaven ipv incidentele acties en geen flauwe boetes uitschrijven (zoals op de ventwegen van de Maliebaan).

  23. Criticus

    O JA, EN FIETSERS MET OORDOPPEN OP KEIHARD BEKEUREN AUB!

  24. Joost

    Fietsers zijn kwetsbaar en zetten hun eigen gezondheid op het spel als ze door rood rijden. Eigen risico dus, een boete heeft dan geen zin en is echt burgertje pesten. Controleer de automobilisten eens, die vormen een risico voor anderen.

  25. Criticus

    @ Joost

    Tuurlijk jongen

    Ga dat maar eens vertellen aan een automobilist die zo’n fietser doodrijdt of aan iemand als ik die 3 maanden niet heeft kunnen werken, omdat hij op de fiets is aangereden door een idioot die niet snapt (zoals jij) waarom er verkeersregels zijn. Overigens werk ik er niet meer door mijn afwezigheid van 3 maanden.

    Denk ook eens aan kleine kinderen die het voorbeeld van door rood rijden volgen, maar nog niet in staat zijn (hersenontwikkeling) verkeerssituaties in te schatten en hierdoor aangereden worden. Succes met volwassen worden trouwens Joost. Als er iets geen eigen verantwoordelijkheid is, is het, het verkeer!

  26. [email protected]

    Ik zie dat er duidelijk mensen zijn die fietsers goed praten om maar onder een bon uit te komen, jammer ik had meer verantwoordelijkheid”s gevoel verwacht.
    Fietsers neem de verkeersregels in acht en het word een stuk gezelliger en veiliger in het verkeer.

  27. Frederik

    Om te beginnen: ik verzoek DUIC deze lijst reacties aan de politie/gemeente ter hand te stellen, om iets te doen aan alle genoemde situaties waar stoplichten slecht zijn afgesteld.

    Fietsers die door rood rijden: studentes (liefst met z’n 3-en naast elkaar, al babbelend), maar ook moeders met kinderen voorop in hun bakfiets. Die kids gaan er dan als eerste aan. Ws. zit hun verstand in hun kleine teen. Veel fietsers wanen zich onaantastbaar. Het zal wel komen door de ‘alles moet kunnen’-mentaliteit.

    Naast de bekeuring (prima!) zou ik de bekeurden ook nog een verplichte cursus ‘wat zijn de gevolgen van een ongeluk’ opleggen, met een paar filmpjes van ernstige ongelukken en de gevolgen. Dat komt misschien binnen.

    Naast de door Criticus gemelde oortjes (met muziek – kunnen die lui dan nooit 1 tel zonder muziek?) graag ook vette boetes voor fietsers én automobilisten die, verslaafd als ze zijn, op hun fucking SMARTPHONE zitten te koekeloeren (kunnen die lui dan niet zonder 1 tel zonder ‘communicatie’?).

    Nog een puntje qua waardeloze én dus gevaarlijke stoplichtafstelling: fietsers die vanaf de Vaartsestraat de Bleekstraat oversteken richting station krijgen groen terwijl de fietsers vanaf de Catharijnesingel richting Vondellaan óók groen hebben. En zo kan ik er nog wel een paar noemen. De gemeente doet het niet, dus welke politieke partij stelt een site o.i.d. open waar verkeersdeelnemers gevaarlijke situaties kunnen melden?

  28. Otto

    @eduard: oei, scherpe reactie van je! Zeker bekeurinkje in de pocket?

  29. Henry

    Door rood fietsen is eerder regel dan uitzondering in de stad (evenals door rood lopen en ‘s avonds fietsen zonder licht). Wordt je gepakt, dan moet je betalen. De regels zijn er niet voor niets. Veiligheid staat voorop.

    Wel vallen me vaak twee dingen op:
    1. Als fietser of voetganger moet vaak lang worden gewacht voor stoplichten, ook als er niet of nauwelijks ander verkeer is. Dit lokt uit tot fietsen door rood.

    2. Soms zie ik mensen door rood fietsen of ‘s avonds zonder licht fietsen terwijl er een politieauto (met bemanning) in de buurt is. Ik weet dat ze de betreffende fietser gezien hebben, maar er volgt geen actie. Waarom niet vraag ik mezelf dan af. Waarom alleen met dit soort incidentele massale acties? De woorden “quota halen” liggen dan wel voor de hand.

  30. Elwin

    Sinds ik in Utrecht woon, 30 jaar, verbaas en erger ik me aan de slechte afstelling van de verkeerslichten. Dit levert “door rood” fietsen op en extra milieuvervuiling door onnodig wachtende auto’s.
    Het zou zoveel beter kunnen in 2014. De politieke partij die dit eens serieus neemt kan op mijn stem rekenen.

  31. Martijn

    Wat denk je van het oversteken van het Westplein? Het is daar als fietser veel veiliger om door rood te rijden. Als je wacht op groen licht sta je in een enorme fietsersfile en moet levensgevaarlijks acties uithalen om niet aangereden te worden.

  32. Chris

    De politie zou mensen moeten bekeuren omdat ze een onveilige situatie veroorzaken. Normaal gesproken ontstaat een onveilige situatie als iemand door rood rijdt. In Utrecht echter niet. Er zijn vele momenten waarop de verkeerslichten geen enkele functie hebben behalve het tegenhouden van auto’s, voetgangers en fietsers. Dit legitimeert uiteraard niet het negeren van het rode licht, maar stimuleert het wel. Door de ongeloofwaardige, onbegrijpelijke inregeling van verkeerslichten frustreert de gemeente de verkeersdeelnemers hetgeen leidt tot ongewenst en asociaal gedrag. Niet erg fair van de gemeente om dit gedrag enerzijds te stimuleren en tegelijk te bestraffen.

    Verkeersregeling en handhaving moeten met veel meer beleid worden uitgevoerd en op elkaar worden afgestemd. Zijn de verkeerslichten goed ingesteld, beboet dan diegene die echt gevaarlijke situaties veroorzaken. Ik liep eens door Amelisweerd waar hordes agenten fietsers stonden te bekeuren, nette babyboomers die rustig en zonder enige vorm van overlast fietsten waar dat blijkbaar niet mocht. En dat terwijl ik regelmatig omver gereden wordt op de Amsterdamsestraatweg door auto’s die door rood rijden, bezorgscooters en spookrijdende fietsers, zonder ooit politie te hebben gezien. Onbegrijpelijk hoe de politie capaciteit wordt ingezet.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).