Er zijn tientallen lekken ontdekt in het Utrechtse aardgasnetwerk. Onderzoekers van de Universiteit Utrecht hebben met een busje met zeer geavanceerde meetapparatuur zo’n 1300 km rondgereden in de stad. Door de resultaten te analyseren konden ze 81 methaanbronnen detecteren waarvan waarschijnlijk zo’n twee derde veroorzaakt door lekken in gasleidingen.
Nederland heeft een groot netwerk aan aardgasleidingen, die gasbedrijven nauwlettend in de gaten houden om lekken snel te kunnen repareren. Eerder onderzoek in de Verenigde Staten toonde aan dat nieuwe, geavanceerdere meetapparatuur aanzienlijk meer gaslekken detecteert dan de apparatuur die gasbedrijven nu gebruiken. Dit blijkt ook in Utrecht zo te zijn.
De onderzoekers reden in Volkswagen-busje door de stad om methaanconcentratie in de lucht te meten. Zo kwamen ze op 81 lekken uit, waarvan dus twee derde veroorzaakt wordt door lekken in gasleidingen. Naar schatting gaat er alleen al in Utrecht in totaal 120 ton methaan per jaar verloren door gaslekken.
Meer lekken vinden
De onderzoekers deelden hun resultaten met de gasnetbeheerder Stedin Utrecht. Stedin liet weten prioriteit te geven aan het herstel van de locaties met de hoogste emissies. Een derde van de totaal gemeten methaanuitstoot in Utrecht was afkomstig van één enkel lek, dat al gerepareerd bleek te zijn toen de resultaten eenmaal geanalyseerd waren, als onderdeel van regulier onderhoud aan het gasnetwerk.
Hoewel Stedin de grootste lekken kon identificeren en repareren, vormden deze slechts een deel van de complete lijst met mogelijke gaslekken die de wetenschappers vonden. “Dit is vergelijkbaar met andere steden in Duitsland en de VS, waar bleek dat gasnetbeheerders meer lekken terugvinden als ze de locaties bezoeken samen met wetenschappers met gevoelige meetinstrumenten”, aldus Hossein Maazallahi, die de metingen uitvoerde in het kader van zijn promotieonderzoek in Utrecht.
Verbaasd
Op basis van deze studie doen de onderzoekers een sterke aanbeveling aan gasbedrijven om mobiele metingen in te zetten als een snelle en nauwkeurige techniek om zelfs kleine methaanlekken te identificeren.
“De gasbedrijven waren verbaasd over het veel grotere aantal mogelijke gaslekken dat wij met onze meetmethode kunnen detecteren”, aldus hoofdonderzoeker Thomas Röckmann. “Zij zien kleine signalen vaak als vals alarm, maar wij zijn ervan overtuigd dat het daadwerkelijk kleine gaslekken zijn.”
Het onderzoek is ook uitgevoerd in de Duitse stad Hamburg en is vandaag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Atmospheric Chemistry and Physics.
26 Reacties
ReagerenLaat de scanauto’s van de parkeerpolitie meteen gaslekken scannen. Doet big brother ook iets positiefs
Goed onderzoek. En belangrijk. Maar mogen we nu ook weten waar ze zitten en of de raad in moet grijpen.
Ik denk dat ze bij GL erg blij zullen zijn met dit bericht.
@Marc: parkeerpolitie…? Al een tijdje niet meer buiten geweest…?
Als het niet voor de fiets of OV is dan laat GL de infrastructuur gewoon wegrotten.
Wat een indrukwekkende visie.
Kwam dat even goed uit. U moest namelijk toch al van het gas af binnenkort.
@lombokker GL = GasLek?
Hebben ze weer een reden meer om de mensen van het gas te halen ,al dan niet verplicht.
Zo komen we snel van het gas af….
Vreemd eigenlijk dat er wél zeer nauwkeurige apparatuur bestaat om gaslekken op te sporen, maar dat die in handen is van de ‘verkeerde’ instantie. Was natuurlijk een proefproject in het kader van promotieonderzoek. Had Stedin nog helemaal niet kunnen hebben!
Stedin gaat die snuffelneuzen nu natuurlijke per omgaande met het schaamrood op de kaken en rode randjes aan de oren aanschaffen…………….hoop ik (als bewoner van Overvecht, waar het ondergrondse leidingennet al op instorten staat op basis van geschatte levensduur).
Mooi, weg met dat gasnetwerk. Iedereen aan de energieverslindende en geluidsoverlast veroorzakende pomp. Warm in de zomer, koud in de winter en te duur op elke dag van het jaar. Het mag wat kosten, die linkse hobby projectjes. En u stemt er op dus mag nu ook de portemonnee trekken,
De gemeente Utrecht kan beter al deze gaslekken dichten in plaats van steeds meer straten bombarderen tot straten, waar de auto te gast is, en de fietsers daardoor veel meer gevaar lopen dan voorheen. Ik hoop, dat de lekken met voorrang gedicht worden, zodat we in Utrecht geen tweede Roompot Enschede meer kunnen worden.
Wat Marc zegt, fantastisch idee!
Hey, daar hebben we JdV, met dit keer een hoop ongefundeerde, onzinnige en gedateerde uitspraken over warmtepompen om op die manier “links” weg te zetten als “geldverslinderaars”. Het zal je hobby maar zijn!
Niemand die zich afvraagt wat die andere methaanbronnen zijn?
even voor iedereen, de gemeente is niet verantwoordelijk voor het gasnetwerk…..
Voor de zuurneuzen die denken dat dit onderzoek niet openbaar is valt het hier: https://acp.copernicus.org/articles/20/14717/2020/ te lezen. Bovendien is het helemaal niet vanzelfsprekend dat de netwerkbeheerders toegang hadden tot dezelfde apperatuur. Deze apperatuur is zeer (schade)gevoelig en bovendien erg duur. Chapeau voor dit belangrijke onderzoek, hopelijk kunnen er in de toekomst meer nederlandse steden worden getest. Een erg belangrijke stap voor het klimaat.
Tja, als je met een microscoop gaat zoeken zal je altijd wel iets kleins vinden wat uitvergroot in beeld komt. Nieuwe (vaak ook peperdure) techniek werkt ook meestal (bij windows niet altijd) beter dan oude techniek. Daarnaast, methaan is het nieuwe CO2: de uitstoot ervan moet verboden worden volgens klimaatrelis.
“De gasbedrijven waren verbaasd over het veel grotere aantal mogelijke gaslekken dat wij met onze meetmethode kunnen detecteren” Lijkt me heel erg sterk. Bij gasbedrijven werken techneuten die echt niet achterlijk zijn en hun vak goed kennen, ze zijn wel onder de indruk van wat nieuwe technologie allemaal kan. Maar investeren in peperdure hypergevoelige apparatuur is niet altijd even zinvol, kwestie van goede technische kosten-baten analyse maken. Dat kan Stedin wel, wat ook blijkt uit het feit dat: ” Een derde van de totaal gemeten methaanuitstoot in Utrecht was afkomstig van één enkel lek, dat al gerepareerd bleek te zijn toen de resultaten eenmaal geanalyseerd waren, als onderdeel van regulier onderhoud aan het gasnetwerk.”
Het is de wetenschapper die dat niet begrijpt want: “Zij zien kleine signalen vaak als vals alarm, maar wij zijn ervan overtuigd dat het daadwerkelijk kleine gaslekken zijn.” Het draait hier allemaal om hoe de term ‘vals alarm’ wordt geinterpreteerd.
Dus leuk dat die student er op promoveert, maar waar promoveert hij eigenlijk op? Dat nieuwe apparatuur beter is? Dat er methaan in de stad is ontdekt? Dat een Amerikaans tecnisch onderzoek reproduceerbaar is in Nederland? Of is dit gewoon het zoveelste groene onderzoek om de zoveelste argument te vinden om de wereld te overtuigen van het gas af te gaan?
Want waarom is dit onderzoek kennelijk nu alleen uitgevoerd in Duitsland (gaat aan het gas) en Nederland (moet van het gas af)? Dat is niet toevallig.
@Hetty
1. In RoomBEEK is destijds een vuurwerkdepot ontploft.
2. De gemeente dicht deze lekken niet, Stedin is daarvoor verantwoordelijk.
3. Wat hebben fietsstraten hiermee te maken?
@HAry, Bromsnor begrijpt het niet, Stedin is eigenaar van het netwerk, wat heeft dat met GL te maken?
@ Jopie slim, ja. Niets daarover in het stuk. Cliffhanger voor vervolgonderzoek? Methaan kan ook ontstaan door rotting van organisch materiaal in de grond (moerasgas), ik heb echter geen idee of dat hier het geval is. Methaan is in ieder geval een sterk broeikasgas, vele malen sterker dan CO2. Dus lekken is nooit een goed idee.
Interessante vraag van @Jopie Slim, wat zijn die andere bronnen? Uit het onderzoek (Dank voor de link @MdV) haal ik dat een derde niet is bevestigd als afkomstig van een lek, maar dus mogelijk toch wel door een lek in het netwerk kan zijn ontstaan. Of iets anders.
Een lekkende tank van een auto op gas? Een omwonende heeft per ongeluk een gaspitje even open laten staan? Bij het aansluiten van een nieuwe gasfles ten behoeve van werkzaamheden is wat gas ontsnapt? Valse meetresultaten? Uitstoot afkomstig van een weiland of stal of veewagen met koeien?
Dus kunnen wij vanaf volgend jaar met de auto op pad om de controles uit te voeren?
Ik moet dat nog zien.
Vanaf 10ppm, 10 deeltjes gas per 1.000.000 deeltjes lucht, geven we nu een lekkage door en deze wordt dan gerepareerd. Minder dan 10ppm is ERG weinig!
Bij kleinere lekken dan 10ppm, zou je meer monteurs voor de reparaties op pad moeten sturen.
En waar haal je die vandaan? Ze zijn nu al moeilijk te krijgen. De mensen willen schoon en warm werken terwijl dit een mooie baan is met een goed salaris en secondaire voorwaarden.
Dus die auto’s met super gevoelige apparatuur zie ik voorlopig niet rijden. 🚛🚙🚒
Een gaslekinspecteur.
Nog even voor de duidelijkheid : de netwerkbeheerders besteden de controles uit aan gaslekcontrole bedrijven. Soms laten ze in de rustige tijden enkele werknemers van de netwerkbeheerder gasleiding controles uitvoeren, maar het grootste deel wordt uitbesteed.
De controles worden gemiddeld een maal per 5 jaar uitgevoerd.
Een gaslekinspecteur.
Conclusie:
Reaguurders hebben weinig kaas gegeten van Staatsinrichting, van Nederlands recht, hoe de politiek werkt, wie waarvoor verantwoordelijk is (bedrijfsleven, lagere overheid, hogere overheid, gemeente, provincie, rijk; en Europa kan allen bestaan als de landelijke politiek akkoord is gegaan). Kortom, de gemiddelde reaguurder heeft niet zo goed opgelet op school en is daardoor extreem vatbaat voor populisme, fake news, desinformatie, complot gewap, etc., etc..
Klinkt heftig hoor, tot je het narekent. We hebben het hier dus over lekken van gemiddeld 0.004 kilo per minuut. Een aanstekertje dat iedere 60 seconden leegloopt, zeg maar. Waarschijnlijk een microscopische poreusheid in de pakkingen o.i.d.
‘Gasscheetjes’ lijkt me meer op z’n plaats dan gaslekken, als een dergelijke term al niet overdreven zou zijn. Niets aan het handje.