Tientallen nieuwe reclameschermen geplaatst in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Tientallen nieuwe reclameschermen geplaatst in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Tientallen nieuwe reclameschermen geplaatst in Utrecht

Tientallen nieuwe reclameschermen geplaatst in Utrecht
Een reclamescherm aan het Europaplein.
Het plaatsen van tientallen nieuwe reclameschermen in Utrecht is begonnen. Langs verschillende wegen zijn de digitale borden geplaatst.

Het plaatsen van tientallen nieuwe reclameschermen in Utrecht is begonnen. Langs verschillende wegen zijn de digitale borden geplaatst.

In totaal komen er 40 nieuwe schermen, waarvan 10 stuks hoger zijn dan 6 meter. De 30 andere hebben een kleiner formaat. De reclameschermen komen onder andere langs drukke wegen in de stad te staan en vervangen soms op dezelfde plek een ouder bord. De gemeente geeft aan dat er rekening is gehouden met zaken als verkeersveiligheid, ruimtelijke ordening, welstand en erfgoed.

(Tekst loopt door onder de foto)

De vernieuwingsslag van reclameschermen hangt samen met een nieuwe aanbieder van 400 bushokjes, reclameborden en informatieschermen in Utrecht. De gemeente is hiervoor eerder dit jaar, voor de komende 15 jaar, in zee gegaan met Reclamebureau Limburg.

Al eerder werd duidelijk dat er ook digitale informatieschermen komen waar bewoners en bezoekers via touchscreen informatie kunnen krijgen. Op de schermen kan allerlei informatie getoond worden, zoals een plattegrond en uitagenda. Deze touchscreen beeldschermen komen in de binnenstad en Leidsche Rijn Centrum.

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. UtrechtseSjoerd

    Er lopen nog een flink aantal bezwaarprocedures tegen deze schreeuwende reclamezuilen

    https://binnenstad030.wordpress.com/2018/10/08/visuele-herrie-op-komst/

    De eerste die werd geplaatst nabij de Amsterdamsestraatweg was een ware lichtexplosie die pas werd gedimd nadat bewoners klaagden. Excuus was hetzelfde als ooit bij Perrysport op het Vreeburg gebruikt werd “Censor stuk”.

    Blijft bizar. De gemeente biedt hun burgers NEE-NEE stickers aan om reclame uit hun huis te weren, maar ondertussen mag diezelfde burger niet nee zeggen tegen deze schreeuwende reclamezuilen.

    https://twitter.com/StevenIsLeven/status/1076086779873243136

  2. Rietje

    Spuuglelijk, veel te veel afleiding voor verkeersdeelnemers, stroomvreters, horizonvervuiling, lichtvervuiling, irritant, niemand zit er op te wachten, echt niemand. Maar ja, het zal wel veel geld opleveren, dus who cares. Net als die achterlijke reclame rotondes. Hou toch eens op met die onzin.

  3. Bernhard

    Te gek voor woorden. De gemeente die openbare ruimte vervuilt met reclame.

  4. R

    Ik betaal graag iets extra belasting om een geheel reclamevrije buitenruimte te hebben. Het begint in elk geval met dat de overheid álle reclame van derden van haar bushokjes en andere objecten verwijderd. Reclame zet aan tot onnodig aanschaffen van spullen. Anno 2018 hebben we heel veel spullen die we zelden tot nooit gebruiken. Waarom dan mensen stimuleren nog meer zooi te kopen? Overbodig stimuleren van de economie is tevens schadelijk voor het klimaat, daar alle onnodig geproduceerde spullen ook een CO2-uitstoot met zich meebrengen.

  5. G.H.

    Jaaa, reclame!

  6. wollie

    wildplakkers, leef u uit!

  7. 030

    Deze grote digitale reclameborden zijn in de eerste week van november al geplaatst, dus een beetje suf dat mensen nu pas er over gaan klagen…
    (Overigens doet Reclamebureau Limburg enkel het onderhoud, Clear Channel regelt de getoonde reclameboodschappen)

  8. Menno

    Jammer dit.

  9. Henk

    Ik ben een beetje verbaasd hierover. Deze soort van reclame maken is toch niet meer van deze tijd?

    De effectiviteit van deze manier van aanbieden is immers, in tegenstelling tot bijvoorbeeld reclame via internet en tv, totaal niet getarged. Daarnaast zijn we zo gewend om gebombardeerd te worden met reclame uitingen via internet en tv/film (ook in films dus heel veel tegenwoordig) dat de effectiviteit hiervan echt minimaal is. Dat zie je ook terug in de prijzen die betaald worden voor dit soort ongetargede reclames. Ze kosten haast niks meer.

    Dan blijft de vraag over: waarom in hemelsnaam deze reclame zuilen? Minimale inkomsten en effectiviteit, maximale irritatie bij bewoners…

  10. Alias

    Maak de reclamezuilen multifunctioneel door ingeval van calamiteiten of bij verkeerschaos waarschuwingen en/of aanwijzingen te geven. Krijgen ze ook een maatschappelijke functie (en minder kritiek 😉

  11. @Henk

    Op internet heeft iedereen een Adblocker, op tv zapt iedereen weg als er reclame wordt uitgezonden. Het grootste voordeel van deze reclame in de openbare ruimte is dat ze niet te missen zijn; je kan ze niet weg klikken/zappen. Voor adverteerders is dat natuurlijk zéér interessant…

  12. Niek

    Ik ben het helemaal eens met @UtrechtseSjoerd en de vorige reacties. Dit soort schreeuwende en bewegende lichtvervuiling is een gevaar voor rijdend verkeer. En ontzettende storend voor omwonenden.

    Laten we elke vorm van bezwaar aanpakken om dit tegen te gaan in Utrecht.

    Bedankt voor de links Sjoerd.

  13. Luuk Upuuk

    En voor hoeveel euri heeft de gemeente het openbaar aanzien verpatst?
    Zal wel een spotprijsje zijn, en de ambtenaar die dit geregeld heeft, zal wel niet in Utrecht wonen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).