Er waren tientallen roze schoenen te vinden op Utrecht Centraal Station vanochtend. Verspreid door de hal stonden de lege schoenen. De actie, opgezet door studenten van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, markeert de start van de jongerencampagne The Road To Happiness van Plan Nederland.
De campagne voor en door jongeren draait om de slechte en oneerlijke arbeidskansen van jonge vrouwen in Indonesië. De Utrechtse studenten reisden naar Indonesië om een interactieve video over de problematiek te maken. De video is deze zomer op festivals in Nederland met een virtual reality-bril te zien. Zo kunnen Nederlandse jongeren in de schoenen komen te staan van hun leeftijdsgenoten in Indonesië.
De actie op het station maakt onderdeel uit van een bredere campagne van 10 studenten van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht in het kader van een derdejaars stage. De studenten hebben in Indonesië onderzocht hoe zij de problematiek van meisjes in ontwikkelingslanden dichterbij de belevingswereld van studenten in Nederland kunnen plaatsen. Meisjes zouden in ontwikkelingslanden worden achtergesteld, gediscrimineerd en uitgebuit. De studenten hebben in Indonesië jonge vrouwen geïnterviewd over de oneerlijke positie op de arbeidsmarkt en de moeilijke keuzes die zij moeten maken. Bijvoorbeeld: gaat ze studeren? of geld verdienen voor haar familie?
Op basis van de interviews hebben de studenten de interactieve video Walk a mile in her shoes ontwikkeld. De beelden zijn door de studenten zelf geschoten. Om de interactieve video nog meer kracht bij te zetten, gebruiken de studenten een virtuele reality-bril . Dankzij deze bril waant de drager zich echt in het leven van een Indonesisch meisje en wordt geconfronteerd met haar keuzes.
Het campagneteam is een samenwerking van derde- en vierdejaars studenten van verschillende disciplines van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, namelijk Visual Arts and Design management, Theater management, Image and Media Technology, Interaction Design, Game Design, Audiovisuele Media en Eventmanagement.

geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.