Tijdelijk gratis deelfietsen voor studenten en dagjesmensen in Utrecht Tijdelijk gratis deelfietsen voor studenten en dagjesmensen in Utrecht

Tijdelijk gratis deelfietsen voor studenten en dagjesmensen in Utrecht

Tijdelijk gratis deelfietsen voor studenten en dagjesmensen in Utrecht
Mensen die Utrecht bezoeken of af en toe een fiets nodig hebben kunnen vanaf nu voor een bepaalde periode gratis een deelfiets huren bij Donkey Republic. De actie is een initiatief van de provincie en het idee erachter is dat mensen op deze manier vaker de fiets pakken.

Mensen die Utrecht bezoeken of af en toe een fiets nodig hebben kunnen vanaf nu voor een bepaalde periode gratis een deelfiets huren bij Donkey Republic. De actie is een initiatief van de provincie en het idee erachter is dat mensen op deze manier vaker de fiets pakken.

In Utrecht worden verschillende vormen van deelvervoer aangeboden. Zo staan er onder meer auto’s, fietsen, bakfietsen en elektrische bromfietsen door de stad verspreid, die mensen tijdelijk kunnen gebruiken.

Via de campagne ‘Ik Fiets’ kan iedereen vanaf nu het eerste uur kosteloos een fiets huren bij Donkey Republic. Mensen die gebruik willen maken van de actie kunnen zich aanmelden via de speciaal ingerichte website. Tot wanneer de campagne duurt is nog niet bekend, er is namelijk nog geen einddatum vastgesteld.

De actie is gericht op mensen die af en toe een fiets nodig hebben. Bijvoorbeeld om de stad te verkennen, tijdens de introductieweek of om naar de hogeschool of universiteit te gaan. De hoop is dat uiteindelijk meer mensen vaker de fiets gebruiken. “Stimuleren van fietsen draagt bij aan een gezondere leefstijl en een duurzame leefomgeving”, aldus de initiatiefnemers.

Gekoppelde berichten

20 Reacties

Reageren
  1. Hertz

    HUURfietsen !
    Gewoon ordinaire reclamecampagne van deze verhuurbedrijven !
    Gefaciliteerd door de gemeente Utrecht.
    Trap er niet in !

  2. louise

    Kan iemand mij uitleggen waarom het tegenwoordig allemaal opeens ” deel” voertuigen zijn terwijl het je ze toch gewoon huurt ? wat is het verschil met een huurfiets of huurauto ?

  3. Koel Hoofd

    De consumenten kunnen ook voor een paar euro fietsen huren bij bijvoorbeeld de NS of fietsverhuurbedrijven.
    De provincie heeft het initiatief genomen om commerciele bedrijven, Donkey Republic en GoAbout, consumenten gratis een fiets te laten lenen.
    Voor niets gaat de zon op, dus de provincie betaald die bedrijven voor die ‘gratis fietsuitleen’.
    Dat is staatssteun en bij wet verboden.

  4. Scherpschutter

    @Louise

    Met alle plezier. Het is niets anders dan een socialistisch semantisch foefje. Utrecht heeft een kneiterlinks stadsbestuur. Wat wil kneiterlinks? Geen individuele eigendomsrechten. Collectivisme. Dus wil je een bevolking die gewend is aan geen individueel eigendom meer hebben. Dus heb je liever dat iets een ‘deelfiets’ of ‘deelauto’ heet (wat collectief eigendom impliceert) dan ‘huurfiets’ of ‘huurauto’ (wat indicidueel eigendom van een ander impliceert). Zo hoop je als socialist langzaam in het concept van ‘bezitloosheid’ in je bevolking te injecteren.

    Het is typische socialistische rioolmarketing, beter bekend onder de noemer propaganda.

  5. Dorine

    Hee wat een goed idee, want er staan nog helemaal niet zoveel fietsen in de openbare ruimte! Nog meer fietsen zonder echte eigenaar rondslingerend in de stad, hoera!

  6. Angelique

    Het is niet gratis, het is gesubsidieerd. Bedrijven krijgen gewoon betaald.

  7. Inez

    Koel Hoofd: elke dag een OV-fiets huren telt aan hoor. Dan kan je beter je eigen fiets op het station neerzetten. Dan betaal je wel voor de stalling, maar goed.
    Ik denk dat je aan tijdelijk gratis fietsen lenen niet zoveel hebt, uiteindelijk moet je er toch voor gaan betalen.

  8. Lexus

    @Scherpschutter: wat een leerzaam college. En wat een geweldige visie! Overigens is Donkey Republic een door en door kapitalistisch concept (https://www.donkey.bike/nl/). Maar dat is natuurlijk maar een kleinigheid, dat wonderwel past in een wereldomvattend socialistisch complot. Overigens zal wat mij betreft de gemeente erop moeten toezien dat dit kapitistisch huurconcept niet uit de klauwen loopt. Huurfietsen bezorgen nu al overlast op verschillende plaatsen in de stad.

  9. JdV

    Elke automobilist die woont in de provincie Utrecht betaald via de MRB provinciale opcenten welk geld ten goede komt aan de (geheel overbodige) bestuurslaag genaamd provincie.
    Diezelfde provincie gaat dat geld wat is opgebracht door inwoners van Maarssen, Houten, IJsselstein, Vianen etc etc dus gebruiken om sinterklaas te spelen en gratis fietsen ter beschikking te stellen. in Utrecht. ietsen voor toeristen en studenten. Te gek voor woorden.

  10. Scherpschutter

    @Lexus

    In plaats van irrelevant geleuter, zou ik liever van u hebben gehoord wat dan wel de reden is dat huurfietsen ineens deelfietsen worden genoemd door het linkse ambtenarenleger.

    Dus…Verklaar u nader en draag wat zinnigs bij.

  11. Lexus

    @Scherpschutter: dat kunt u ze natuurlijk beter zelf vragen. Ik sta in geen enkele verbinding met het gemeentebestuur en dus ook niet met de ambtenaren. Op zijn website heeft het particuliere bedrijf Donkey Republic het gewoon over huur. Over geleuter en zinnigheid gesproken: steek de hand eens in eigen boezem; een beetje zelfreflectie kan geen kwaad. Maar uw geschiedenis hier op dit forum in aanmerking nemend, spreek ik hoogstwaarschijnlijk tegen dovemansoren.

  12. Pee

    Hier een goed voorbeeld waar we hier ook mee te maken gaan krijgen.
    https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/3744461/indrukwekkende-beelden-chinas-strijd-tegen-de-deelfiets

  13. Peter

    Collectief eigendom is iets anders dan iets wat je huurt, Scherpschutter. Deze fietsen zijn eigendom van dat bedrijf Donkey. Als huurder heb je helemaal niets meer als je de fiets weer hebt ingeleverd.

  14. Tom

    @Scherpschutter

    Als je het echt wilt weten: het semantische verschil is dat je huurfietsen of -auto’s vaak per dag(deel) huurt, terwijl deelfietsen en -auto’s een veel kortere huurtijd kunnen hebben. Bijvoorbeeld een kwartier om even snel iets op te halen. Een ander verschil is dat je voor huur vaak naar een verhuurbedrijf moet en daar allerlei papierwerk in moet vullen. Voor deelfietsen en -auto’s heb je een account in een app. Daardoor hoef je slechts eenmalig je gegevens af te geven om vervolgens laagdrempelig en op korte termijn een vervoersmiddel tot je beschikking te kunnen hebben.

  15. Lexus

    @Louise: anders dan Scherpschutter beweert, zit er geen enkele sociaaldemocratische partij in het Utrechts college van b. en w. GroenLinks en D66 zijn op zijn best linksliberale partijen, de ChristenUnie, die ook deel uitmaakt van het college is christendemocratisch, wat in sommige opzichten dichter bij de sociaaldemocratie staat dan het linksliberalisme. Voor mij is de Socialistische Partij nog de enige sociaaldemocratische partij in Nederland. De Partij van de Arbeid kan sinds het de toespraak van Kok in 1995 over het afschudden van de ideologische veren niet meer als zodanig beschouwd worden. Ook dat is op zijn hoogst een linksliberale partij geworden. Zelfs wie het partijprogramma van de SP bestudeert, zal er nog met moeite enig collectivistisch gedachtengoed in aantreffen. Maar volgens Scherpschutter zitten al die partijen in een complot om de particuliere eigendom af te schaffen…

  16. Deelmening

    @Scherpschutter
    Alsof de gemeente Utrecht of welke ambtenaar dan ook die ‘deel’-terminologie heeft uitgevonden. Deze termen zie je overal ter wereld. Het is gewoon een hip kapitalistisch marketingeufemisme.

  17. Scherpschutter

    @Deelmening

    Toon me 1 overheid die ‘fietsverhuur’ als terminologie gebruikt. 1…..Mag u het nog in het Engels proberen ook.

    En toen was het stil.

  18. Lexus

    @Scherpschutter: tegenvraag: is het dan geen “hip kapitalistisch marketingeufemisme”, zoals Deelmening terecht opmerkt? Of gaat het hier weer om een verhullend levensgevaarlijk complot van crypto-collectivistische ambtenaren en politici?

  19. Scherpschutter

    @Lexus

    Geen van beiden. Het is socialistische propaganda. Plain and simple.

  20. Lexus

    @Scherpschutter: bedacht door crypto-socialistische of misschien zelfs wel crypto-communistische ambtenaren en politici, die het vervolgens laten uitvoeren door een gewoon kapitalistisch bedrijf dus. En dat terwijl er ook nog andere dergelijke bedrijven op dit terrein actief zijn. Gelooft u het echt zelf?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).