Reizigers tussen Utrecht en Limburg hebben woensdag minder reisopties vanwege de sneeuwval die wordt verwacht in het zuiden van het land. Er rijden tijdelijk twee intercity’s in plaats van de gebruikelijke vier, om te anticiperen op mogelijke overlast. Extra reistijd kan volgens de NS 15 minuten zijn.
De reden voor de NS om minder treinen te laten rijden, is ‘om reizigers een betrouwbare en veilige reis te bieden’. Dat er minder treinen worden ingezet, is volgens de vervoerder geen garantie dat er geen aanvullende vertragingen of uitval van treinen zullen zijn. Er wordt geadviseerd om vlak voor vertrek de reisapp te raadplegen.
Preventieve maatregelen
Met de preventieve maatregelen wil de NS ‘eventuele problemen’ op het spoor voor zijn en snel oplossen. “Ook verkleinen we zo de kans dat storingen in Limburg elders tot hinder leiden”, wordt geschreven in het bericht.
Een deel van de reizigers uit de randstad kan een extra reistijd van 15 minuten verwachten. Ook kan er aanvullende vertraging ontstaan, en zouden treinen drukker kunnen zijn dan gewend. Met de winterse praktijken in acht gehouden, zet het treinbedrijf ook extra medewerkers in op stations, en houden ze storingsploegen en hulplocomotieven achter de hand. Naar eigen zeggen werken de NS en ProRail er ‘hard aan om eventuele problemen zo snel mogelijk te verhelpen’.
9 Reacties
ReagerenHoe hebben we ons — en in het bijzonder de NS zich — in het verleden gered met strengere winters met meer sneeuw dan nu? Ik herinner me nog de winter met veel sneeuw eind jaren zeventig en begin jaren tachtig van de twintigste eeuw. Met alle hoogstaande technische mogelijkheden van nu, is men kennelijk niet in staat treinen een beetje gegarandeerd en tijdig te laten rijden. Hoe gaan we dan die hele klimaatcrisis met technische oplossingen het hoofd bieden, zoals sommigen geloven.
@C: omdat het verleden geromantiseerd wordt. Treinen vielen toen ook uit en reden sowieso een stuk minder dan dat ze nu doen.
heeft de trein van Bern naar Zurich ook elke winter deze problemen? of die op het traject Helsinki- Oulu? graag hoor ik over de situatie aldaar
@C.
Ik kan mij herinneren dat er vroeger vaak wissels vastvroren als de temperatuur onder de nul kwam, daar hoor je tegenwoordig nooit meer wat over.
En wat de winters van ’78 en ’79 betreft; toen reden er maar weinig treinen hoor:
https://www.youtube.com/results?search_query=winter+1978+trein
@C
Ik heb dezelfde herinnering.
Toen hadden we namelijk meer dieslocs, die rijden altijd ook als het -25C is, en heel veel meer wissels.
Kortom, de NS was flexibeler om treinuitval of bevroren wissels op te vangen.
Maar kan je je de milieupaniek dankzij de rapporten Brundtland en RIVM (1987/1988) nog herinneren?
@Rob H.
Niks nostalgie of romantisering van het verleden.
In de jaren zeventig en tachtig reden ze namelijk altijd op tijd, elk kwartier een stoptrein en elk halfuur een intercity met christelijke overstaptijden op de grote stations. Dus als je er eentje miste paktje je de volgende en kon je het nog steeds redden om ergens op tijd te komen en, je hoefde ook zelden te staan. Er waren internationale treinen, nachttreinen en boottreinen en zelfs ook nog treinen met bar/restauratie. Je kon zelfs met de trein vanaf Utrecht naar Moskou….
Geen idee of je er ook ooit aankwam, met ijzeren gordijn en zo, maar het stond wel op de gele borden vermeld onder internationale treinen.
Maar de NS was toen zwaar noodlijdend… en dan was er ook nog de pure milieupaniek na rapporten Brundtland en RIVM….
Dus de politiek (Paars) greep in… Maar altijd als de politiek ergens ingrijpt maken ze het kapot omdat politici politieke keuzes maken, i.e. eigenbelang eerst want dat klootjesvolk stemt toch wel op ze bij gebrek aan concurrerende alternatieven die de vrije markt wel biedt.
Die treinuitval begon dan ook al gelijk medio/eind jaren negentig en wordt sindsdien alleen maar erger. Want om de treinen vol te krijgen heeft paars er gesubsidieerde (OV kaart) studenten in gestopt en om de kosten te drukken de NS opgesplitst in ProRail en NS. En later ook nog buitenlandse concurrentie op het spoor toegelaten want dat zou de prijzen voor de reiziger verlagen…. Oh ja, alles moest electrisch want diesellocs maken teringherrie en zijn milieuvervuilend…
Sindsdien rendeert de NS en worden de treinen weliswaar steeds comfortabeler, maar ook steeds voller (geen gegarandeerde zitplek voor een kaartje maar als je mazzel hebt een vervoerplek), hebben ze meer vertraging en vallen ze vaker uit. Dus een ritje wordt steeds duurder en de service steeds slechter omdat de NS haar uiterste best doet om al renderend mensen uit de trein de auto in te jagen.,..
En die concurrentie, doet het niet veel beter.
Zat oudjaar 1978 met grote vertraging in de trein Londen-Harwich. Ook Britisch Rail had dat jaar nogal last van bevroren wissels. Maar dat zelfs de (thee)watertank aan boord bevroor was wel de bloody limit….
Beste buurtbewoner, de sneeuw in Finland en de Alpen is veel droger door het landklimaat aldaar. Dan is het makkelijker om de sneeuw weg te blazen en schuiven, dan hier, waar deze tussen de wissels in smelt of juist weer opvriest. Ook is daar meer personeel op de onderwegstations.
Ook ik herinner me de winters van 78/79, toen ik al bij NS werkte en het me lang kostte om toen nog vanuit Haarlem hier te komen.
@Buurtbewoner, misschien je eerst inlezen/informeren/studeren/je ergens in verdiepen/kennis van zaken hebben voordat je maar gewoon wat roept. Het is blijkbaar iets van deze tijd om maar gewoon wat op het net te flikkeren zonder er over na te denken of nog erger: zonder kennis van de inhoud maar wat te roepen. Maar ach, je hebt je rechtse plasje weer kunnen plegen….
@ontopic: ook treinen in Zwitserland of Zweden of whatever hebben vertraging of vallen uit bij winterse dagen. En in Zwitserland is men veel beter ingespeeld (lees er gaat twee keer meer geld naar het spoor dan in NL met veel minder kilometers spoor) op de winter dan in Nederland waar maar doorgaans een paar dagen per jaar sneeuw valt.
@buurtbewoner Ik kom jaarlijks 4 tot 5 keer in Zwitserland
A. Het is echt een mythe dat Zwitserse treinen altijd op tijd rijden en nooit last van de sneeuw hebben
B. Een treinticket kost, als je het verschil in inkomen meerekent, ongeveer anderhalf keer zo veel in Zwitserland als in Nederland.