Er gaan weer treinen rijden naar het Spoorwegmuseum in Utrecht. Het treinverkeer ligt sinds 8 november stil nadat er incidenten waren rondom de detectie van treinen. Hierdoor kon de veiligheid niet gegarandeerd worden. Door tijdelijke aanpassingen kan het treinverkeer 12 december weer veilig opgestart worden, aldus ProRail.
De problemen worden veroorzaakt doordat de treindetectie niet goed werk. Hierdoor kan het gebeuren dat de spoorbomen bij een overweg niet sluiten terwijl er wel een trein rijdt. Dit is afgelopen decennia ook zeker zeven keer gebeurd. Ook dit jaar reed er nog een trein over een overweg waarvan de spoorbomen nog open waren.
ProRail gaat de komende tijd actief het spoor bladvrij maken en roest van de rails verwijderen. Ook worden er de komende weken extra schouwmomenten gepland om eventuele veiligheidsrisico’s bij overwegen uit te sluiten. Daarnaast wordt onderzocht wat de mogelijkheden zijn om de problemen op dit traject definitief op te lossen.
Nicole Kuppens, directeur van het Spoorwegmuseum, is blij dat de trein weer rijden gaat: “De kerstperiode is de drukste periode van het jaar voor ons museum. Daarom is het belangrijk dat bezoekers ook per trein kunnen aankomen. De laatste weken kon dat niet. Daarom ben ik blij dat we iedereen nu ook weer via het spoor kunnen verwelkomen.”
Gekoppelde berichten
Voorlopig geen treinen naar Spoorwegmuseum in Utrecht, veiligheid kan niet gegarandeerd worden
Er rijden voorlopig geen treinen meer tussen station Utrecht Centraal en station Maliebaan. De veiligheid…
13 Reacties
ReagerenGeweldig! Is ook het enigste OV alternatief als je slecht ter been bent, dus geen bushalte 2 KM verderop. Het openbaar vervoer is in deze hoek van Oost vrij mariginaal
Je kan ook vanuit de trein de taxi inspringen.
Gaat ook veel sneller.
Tja, wie verwacht dat nu? Bladeren op de rails in de herfst? Knap he dat ze dat hebben kunnen constateren. En dat slechts in een paar maanden. Complimenten!
Ze kunnen gewoon assentellers naast het spoor zetten, dat heeft ruim een halve eeuw goed gewerkt. Verder is het zo’n kort stukje dat ze ook prima ‘op zicht’ (30km/u) kunnen rijden met een vlaggenman die met een sleutel de overwegen bedient. Iets wat bij uitgerekend het spoorwegmuseum wel bijdraagt aan de beleving. (Bij de Isotopenweg gebeurt dat nu immers ook)
Begrijp nog steeds niet waarom de directe verbinding Hilversum>Utrecht Maliebaan nooit benut is,sterker nog,t.h.v. Blauwkapel zijn de rails verdwenen…..
Teun
Ja heel leuk idee eigenlijk ! En nostalgisch. Is toch ook de enige trein op dat stukje ?
Was ook altijd bij het spoortje van Harlingen naar Harlingenhaven, gaf altijd een extra dimentie,
Als het goed is, heb je geen haast op traject naar spoorwegmuseum toch ?
@Eric Die verbinding is nou precies de verbinding waar het om gaat en die (nog steeds) gebruikt wordt! Alleen niet vanaf Hilversum maar vanaf Amersfoort, omdat de trein vanaf Utrecht Centraal daar bij Blauwkapel ‘kop kan maken’. Aan de Hilversumse kant is daarvoor geen extra spoor beschikbaar.
Deze spoorlijn is overbodig en irritant. Bijna alle treinen die er over rijden, zijn leeg. Mensen moeten bij de spoorwegovergangen steeds wachten op het passeren van een lege trein.
De beste oplossing voor de geschetste problemen is opheffing van deze lijn en doortrekken van de Oosterspoorbaan in zijn huidige hoedanigheid.
Nou Perry, het lijntje blijft sowieso nodig, omdat het museum zo nu en dan zijn materieel moet kunnen uitwisselen.
@Perry
Mopperdemopperdemopperdemopper…
@ perry , nee, dat is een historische vergissing, want juist Malie baan zou ook een gewoon Treinstation ov moeten zijn.
@eric het kruis bij Blauwkapel had beweegbare bovenleiding, hetgeen nogal onderhoudsintensief, storingsgevoelig en kostbaar was.
https://www.duic.nl/algemeen/nog-een-laatste-keer-over-de-historische-kruising-mijn-klasgenoten-gamen-maar-ik-vind-treinen-leuker/
En sinds de lijn richting Lunetten is opgebroken wordt de lijn enkel nog door het spoorwegmuseum gebruikt.
En dan slaat het kosten-batenplaatje nogal negatief uit richting de kosten, temeer daar het spoorwegmuseum ook prima met kopmaken bij Blauwkapel overweg kan.
Ik snap dat het kosten technisch misschien niet handig is om deze lijn in stand te houden voor het Spoorweg museum, maar ben van mening dat dit hier niet erg is. Deze lijn moet gewoon in stand blijven, dit is zo’n toegevoegde waarde voor de beleving van het museum, dat snap je gewoon niet denk ik als je het niet zelf ervaren hebt (bij voorkeur samen met een jeugdig persoon).
Dat deze verbinding last heeft van bladeren op het spoor, terwijl je daar de afgelopen jaren eigenlijk nooit meer iets over hoord op andere trajecten na aanpassingen van Prorail en de trein vervoerders (tenzij ik iets mis) komt overigens juist omdat er zo weinig ritten over de lijn gaan, en de bladeren dan niet effectief door de treinen zelf er af gereden worden.