In de fietsenstalling Jaarbeursplein bij het station Utrecht Centraal en het Stadskantoor staan meer dan 15 tijdelijke steunpilaren, zogeheten bouwstempels, omdat er mogelijk iets mis is met de constructie.
Het euvel kwam aan het licht toen gebouwen, waarbij gebruik is gemaakt van breedvloerplaten, in Utrecht geïnspecteerd werden. Deze inspecties vonden plaats naar aanleiding van het instorten van de in aanbouw zijnde parkeergarage op Eindhoven Airport. Daar was ook gebruik gemaakt van deze vloerplaten.
Alleen wanneer de plaat en de ter plekke gestorte betonlaag één geheel vormen is er sprake van een veilige constructie. In Eindhoven was dit niet goed gebeurd waardoor de boel instortte. Er wordt nog onderzocht of er ook andere zaken hebben bijgedragen aan de instorting. Naar aanleiding van dit incident zijn er overal in Nederland gebouwen geïnspecteerd.
De fietsenstalling aan het Jaarbeursplein is een van de gebouwen in de stad die gecontroleerd is. Uit het onderzoek blijkt dat er in de vloer van de eerste verdieping drie plaatnaden hol klinken. Dit betekent dat op deze specifieke plekken de bovenvloer van beton niet goed gehecht is aan de ondervloer. Dit levert in het huidige gebruik geen risico’s op. Wel zijn er preventieve maatregelen genomen, het plaatsen van 15 á 20 steunpilaren die drie plekken in de vloer van de eerste verdieping ondersteunen. Hiermee blijft een veilig gebruik van de fietsenstalling mogelijk.
De gemeente heeft ook een ingenieursbureau in de arm genomen om nader onderzoek uit te voeren voor het nemen van definitieve maatregelen.
8 Reacties
ReagerenGeen risico, toch steunpilaren.
Ik stal m’n fiets weer even buiten bij het station…
Zo’n succesverhaal dat miljoenen/ miljarden slurpende stationsgebeidsproject.
Wat hebben we er voor terug gekregen behalve een onogelijk half ondergronds busstation, dat er nog slechter uit ziet dan het oude half ondergrondse busstation.
Verder: veel windgaten en veel schaduw; veel hoekjes waar het weer lekker vies is en waar niet wordt schoongemaakt (of tegen op lijkt te schoonmaken); een onderwereld van het station die niet afgebouwd wordt, een station met een golvend dak (duur dus) dat niet zichtbaar is, omdat er van alles voorgebouwd wordt, dat weer tocht, wind en schaduw creëert. Een hoog catherijne dat nu even schittert en glanst, maar dat over 15 jaar al weer achterhaald is, een hoog catherijne waar lokale ondernemers uit weggepest zijn en wat vol zit met mensenrechten onterende multinationals die geen zak om duurzaamheid geven (met hun 3e, 4e of 5e vestiging in de stad ook nog).
Verder een tramstation dat je strakjes alleen maar kan verlaten door gigantisch om te lopen, omdat je gedwongen wordt langs winkeltjes te lopen (maar door een grote glazen wand wel je bestemming ziet liggen op 100 meter afstand van je verwijdert); een verhoogd plein dat niet op de Moreesle Brug wordt aangesloten, door de belangen van de vastgoedpartijen, waardoor je ook weer noodgedwongen om moet lopen.
Ik ben vast nog een hoop vergeten. Zo’n succes dit. En er is al heel hard voor gewaarschuwd voordat de ontwerpen af waren en voordat er begonnen werd met bouwen. Maar ja……..
En dan ook nog een onderwereld bij Hoog Catherijne die nog steeds niet verdwenen of aangepast is, maar die gewoon blijft bestaan. + een overkluizing van twee voetbalvelden breed over de Catherijensingel. waardoor het daar nooit prettig fietsen of wandelen wordt.
Overdreven zeg. Als dat dak instort houden al die stalen fietsen het stukken beter omhoog dan een paar lullige stalen stempels.
@Sjiezus pffff je kan ook overdrijven.
Even wat onwaarheden.
1. Omlopen vanaf tramhalte gaat om veiligheid. Je komt langs vrijwel geen 1 winkel.
2. Het verhoogde plein (forum) wordt over enkele weken al aan gesloten op de Moreelse brug.
3. Voor de onderwereld van CS worden op dit moment plannen gemaakt om het af te maken.
4. Het golvende dak is vanaf de Moreelse brug, van af stationsplein west en straks vanaf de kant van het Moreelse park prima te zien.
@ simon
1) Veiligheid my als, en je wordt door de stationshal (winkels) via stationsplein (winkels) geloodst. Omweg van 750 meter ongeveer tov 10 meter wanneer je rechtstreeks het tramstation uit kan (zonder winkel te passeren). We hebben het hier wel over een belangrijke entree van de stad. Naast dat je mijn kritiek bagatelliseert verspreid je ook nog (doelbewust?) onwaarheden.
2) Dat forum waar je het over hebt ligt bij mijn weten aan de jaarbeurszijde en niet aan de centrumzijde. Aan de centrumzijde gaat het niet plaats hebben, dat aansluiten van de Moreelsburg op het verhoogde stationsplein.(rara)
3) Er worden plannen gemaakt om het af te maken? WTF?!!!!!! Hoezo zat dat niet in de plannen dan??????????? Daarnaast valt er van een dood paard niet zoveel meer te maken. Het is guur, winderig en vies (omdat het er dus bijvoorbeeld nooit regent, vuil kan niet wegspoelen). O ja; de nebdelaars hebben inmiddels ook al hun vaste stekjes gevonden.
4) Dus omdat je vanaf 2/3 van de omgeving van het station je het golvende dak niet meer kan zien ga jij het nu verkopen als iets positiefs dat je vanaf een paar hoekjes het dak nog net wel kan zien?
Wie overdrijft er nu in hemelsnaam.
O ja; en het is mijn mening dat ik het niks vindt. Jij hebt kennelijk een andere mening. Prima, maar ga niet met onwaarheden strooien aub.
Hopelijk kan het een beetje gemakkelijk in orde worden gemaakt.
De tramhalte is daar maar tijdelijk, geen paniek. Het tunneltje naar de oude tramhalte was ook niet echt fijn…
Er zijn nu meer palen, kan ik mooi een paar weken mijn fietswrak aan bevestigen. Chill.