Tijdelijke uitbreiding voetgangersgebied in centrum Utrecht verlengd tot 26 oktober Tijdelijke uitbreiding voetgangersgebied in centrum Utrecht verlengd tot 26 oktober

Tijdelijke uitbreiding voetgangersgebied in centrum Utrecht verlengd tot 26 oktober

Tijdelijke uitbreiding voetgangersgebied in centrum Utrecht verlengd tot 26 oktober
De tijdelijke uitbreiding van het voetgangersgebied in de binnenstad is verlengd tot 26 oktober. De uitbreiding geldt sinds 6 juli om meer ruimte te bieden aan voetgangers vanwege het coronavirus, en gold in eerste instantie tot 1 september. Het verbod voor fietsers en auto’s wordt nu met twee maanden verlengd.

De tijdelijke uitbreiding van het voetgangersgebied in de binnenstad is verlengd tot 26 oktober. De uitbreiding geldt sinds 6 juli om meer ruimte te bieden aan voetgangers vanwege het coronavirus, en gold in eerste instantie tot 1 september. Het verbod voor fietsers en auto’s wordt nu met twee maanden verlengd.

De tijdelijke uitbreiding is een noodmaatregel vanwege corona. Het reguliere voetgangersgebied is daarmee flink uitgebreid. Net als in het oorspronkelijke gebied mogen hier tussen 10.00 en 18.00 uur alleen voetgangers komen. Fietsers en automobilisten zijn niet welkom.

Vier maanden maximaal

Zo’n maatregel kan maximaal vier maanden gelden. Gerekend vanaf de eerste testdag op 27 juni is dat 26 oktober. Mocht inzet van de tijdelijke maatregel langer gewenst zijn, is een zogeheten verkeersbesluit nodig waarop inspraak mogelijk is.

De gemeente is daarom een evaluatie gestart om voor de periode na 26 oktober de voor- en nadelen van een eventuele verlenging goed af te wegen. Onderdeel van de evaluatie zijn onder meer een enquête, twee schouwen, een aan de wethouder aangeboden petitie van bewoners en vele reacties van betrokkenen.

36 Reacties

Reageren
  1. Barend

    Zu duwt de gemeente stukje bij beetje door. Dwars door alle weerstand heen. Met name het voetgangersgebied tussen de Hamburger- en Smeestraat is ridicuul, of beter nog bizar: doodse stilte daar op straat.

  2. soylent

    De verwachting is dat de gemeente al die reacties van belanghebbenden en bewoners naast zich neerlegt, en besluit dit een permanente situatie te maken. Daarnaast is de kans zeer groot dat de enquete per ongeluk maar ‘n paar mensen bereikt, en dat reacties van betrokkenen kwijtraken, zodat er alsnog in de sfeer van samenspraak en inspraak, ‘besloten’ kan worden. Dit geheel in lijn met eerdere maatregelen zoals deze.

    Dit besluit is allang genomen.

  3. Binnenstadsbewoners

    Voetgangersgebied is alleen maar het gevolg van contact D66 horecalobby en D66 wethouder Verschuure
    Voetgangersgebied is er alleen maar om de horeca in de binnenstad te plezieren
    Binnenstadsbewoners hebben geen enkele inspraak
    D66 staat voor democratie
    D66 wethouder verschuure heeft van inspraak Door Binnenstadsbewoners nog nooit gehoord
    Alleen zijn D66 vriendjes van de D66 horecalobby
    Die maken de dienst uit
    Zorgwekkend bestuur

  4. JJ

    Eerst is de gemeente pro-fiets, is het niet goed, nu zijn ze pro-voetganger, is het weer niet goed.

    Volstrekt logische tijdelijke verlenging. Mensen meer ruimte geven is een goed idee.

    Er is overigens nauwelijks weerstand tegen deze maatregelen. Alleen wat geroep van met name rechtse reaguurders (en wat klagerige bewoners) in hun online echoekamers, hetgeen DUIC helaas ook geworden is. Er is hier geen open debat meer, er zijn alleen nog elkaar versterkende usual suspects. De rest is afgehaakt bij zoveel ‘alternative facts'(=nonsens).

  5. JdV

    Heel goed. Een prima 1e stap op weg naar een totaal verbod op fietsen binnen het singelgebied.
    De middeleeuwse binnenstad is nu eenmaal niet geschikt om dagelijks tienduizenden fietsen te faciliteren. Dus verplicht stallen aan de rand van het singelgebied en verder met de benenwagen. Zoals het centrum ook in de middeleeuwen al gebruikt werd. Toch fietsen of fietsenstallen binnen de singel? Handhaven, bekeuren en afvoeren met dat beeldvervuilende blik.

  6. Binnenstadbewoner

    Barend, je vergeet de Annastraat, ofwel de Kalverstraat van Utrecht, zo logisch dat dat voetgangersgebied moet worden inderdaad.

    JdV: jij woont buiten de binnenstad neem ik aan? Jij parkeert lekker voor je eigen deur en zet je fietsen in je tuintje?

    Elke inwoner van de binnenstad weet dat dit corona gewoon een stok is om de hond mee te slaan zodat B&W alle verkeer uit de binnenstad weg kan pesten.

    Daarbij vergeet B&W voor het gemak dat er gewoon ook nog mensen wonen, die van en naar werk moeten, die betalen voor parkeervergunningen en die vooralsnog nergens in gehoord worden. Ofwel, politiek bedreven door mensen met oogkleppen op die blind zijn voor andere belangen dan hun eigen.

    Ten slotte, inspraak op zo’n verkeersbesluit is een wassen neus als B&W haar plannen wil doordrukken. Op juridische gronden krijgt geen enkele bewoner een voet aan de grond. Tekenend hiervoor is het totale gebrek aan communicatie over de ‘tijdelijke’ maatregelen naar bewoners tot nu toe: afwezig en na lang aandringen alsnog nul op het rekest.

  7. soylent

    JdV denkt kennelijk, net als de gemeente, vooral aan bezoekers en winkelaars. Er wonen daar mensen. Die kan je niet, middeleeuwse stad of niet, het recht ontzeggen om bij hun woning te komen te fiets of met de auto. Mijn overige commentaar werd door de moderators van duic kennelijk niet in lijn met het beleid gevonden, en dus weggemod. Jammer, want er stond niets ontvlambaars in..

  8. Don

    Beste winkeliers en horeca van de binnenstad dan ga ik mijn centjes tot 26 okt wel buiten de Binnenstad uitgeven. Maar ik begrijp dat JdV dat goed gaat maken in zijn fietsloze middeleeuwse binnenstad. Hoop voor jullie dat hij iets meer te besteden heeft dan in de middeleeuwen gebruikelijk was.

  9. J

    Moet toegeven dat ik merk dat ik mijn wekelijkse rondje op de fiets voor de “lekkere” boodschappen sinds de invoering van deze maatregelen verlegd heb van de binnenstad naar of de Twijnstraat of de brug. Reigerstraat….

  10. Ook binnenstadbewoner

    Goed idee om het definitief te maken. De meeste binnenstadbewoners denken dat het centrum van hen is. Wel de lusten maar niet de lasten. In het centrum wonen en maar piepen over geluidsoverlast en de auto niet kwijt kunnen. Het centrum is van iedereen dus ook van de bezoekers en ondernemers. Die overigens een flinke duit meer in het zakje doen dan bewoners qua parkeergeld precario en allerlei andere belastingen

  11. Jolanda

    Ik ben slecht ter been, met de fiets zijn bepaalde stukken voor mij te overbruggen en toegankelijk. Voor sommige boodschappen ga ik graag naar de binnenstad. Nu betekent dit gewoon dat ik sinds juli nauwelijks in de binnenstad geweest ben en dat ook tot oktober niet ga doen. Ik ga mijn geld lekker uitgeven in andere delen van Utrecht of Zeist of Houten. De Utrechtse binnenstad is er vooral voor jongeren en toeristen en terrasbezoekers, niet voor (andere) bewoners. Het erge is dat er nu kennelijk wel genoeg handhavers zijn, maar in het verleden waren die vooral goed in wegkijken.

  12. Binnenstadbewoner 2

    @Binnenstadbewoner. Spreek svp voor u zelf en verkondig uw mening niet als mijn mening. Van mij mag er nog veel meer voetgangersgebied bij. Auto’s en fietsen kunnen prima in de stalling of garage.

  13. wollie

    prima voorbereiding op het verwijderen van parkeerpkaatsen van de oudegracht. de werfkelders waren nooit bedoeld voor het semi-permanent stallen van bakken staal op wielen. bewoners bereiden zich al voor en kopen (stalruimte in) garages.

    auto voor de deur is een gunst, geen recht…

  14. Binnenstadsbewoners

    Er wonen 20.000 mensen in de binnenstad
    Die hebben geen enkele inspraak
    D66 wethouder verschuure zit volledig in de tas bij de D 66 horecalobby
    Horeca. Horeca horeca

  15. Ome Jan

    En de ouwgies die slecht ter been zijn en in de binnenstad wonen,en die afhankelijk zijn van taxi,auto en/of openbaar vervoer. Word daar ook aan gedacht?

    Ome Jan

  16. Ooginaller

    Aan alle klagers hierboven die beweren in de binnenstad te wonen: ook nu kun je met de fiets nog prima bij je huis komen. Je moet alleen de laatste minuut lopen met de fiets in je hand.

    Voor de rest is het een niet meer dan logische maatregel. Het is domweg te druk in die krappe straatjes om er doorheen te fietsen. Zeker nu mensen afstand moeten houden. De omrijroutes leveren 30 seconde tijdverlies op.

  17. Stadsbogie

    Het is moeilijk voor buitenstaanders om te beseffen wat een voetgangersgebied betekent. Dus een oordeel is snel geveld, dat begrijp ik wel.
    Maar:
    – kinders naar school: eerst fietsjes aan de hand en dan pas opstappen;
    – boodschappen doen die net te zwaar zijn om lang te tillen;
    – klusjesman, aannemer: probleem! Kan niet met materiaal bij je huis komen;
    – bezorgen? Dat betekent regelwerk: dat MOET binnen venstertijden. Daar is niet elke online-zaak op ingesteld;
    – mankeer je wat (ja, ook gezonde mensen kunnen een been breken): helaas;
    – familie of vrienden in de categorie ‘niet-goed-ter-been’: helaas, want ook een taxi mag niet;
    – even kinders of (vakantie-IKEA-wat dan ook) spullen in- of uitladen? Niet dus.
    Graag nodig ik iedereen uit om voor zichzelf na te gaan hoe vaak je ‘iets op wielen’ in het dagelijks leven gebruikt tot aan je voordeur. En wat je zelf aan slimme oplossingen ‘te voet’ zou kunnen verzinnen. Ik hoor het graag!

    Tot slot: er zijn meer mogelijkheden voor meer Coronaruimte, zonder dat dit ten koste gaat van zowel bewoners als ondernemers. Tom Poes, verzin een list!

  18. Koel Hoofd

    @Barend, Soylent, Binnenstadbewoner: jullie hebben gelijk.
    Zo is ook het betaald parkeren erdoor gedrukt, telkens een paar straten.
    Dan een falende evaluatie en hoppa, lekker uitbreiden naar het volgende blok….
    Als er dan problemen ontstaan, begint het handjes wassen en de slachtoffers van het kastje naar de muur en via de rechter met een kluitje het riet in sturen.

  19. Angelique

    @JJ hoe weet je te zeggen dat er nauwelijls weerstand is? En waarom zou weerstand van rechts komen? Ben benieuwd waar je dat op baseert?
    Jammer dat je andere reaguurders in diskrediet probeert te brengen.

  20. RWS

    Op 20 juni heb ik een brief aan de gemeente gestuurd, met het verzoek om een oplossing voor de door mij ontstane problemen door uitbreiding van het voetgangersgebied. Tot op heden geen inhoudelijke reactie van de gemeente mogen ontvangen, ook niet na herhaaldelijk bellen en mailen.

    Ook het indienen van een klacht over de gemeente resulteert in niks. Na twee keer klagen over het ook uitblijven van een inhoudelijke reactie op de klacht heeft het alleen een kastje muur antwoord opgeleverd.

  21. JdV

    @wollie: Fietsen en je fiets daar neersmijten waar het jou toevallig goed uitkomt is ook een gunst en geen recht. Tijd dat er aan die gunsten voor een selecte groep een einde komt en de rechten van de voetgangers worden hersteld. Het recht om niet van je sokken gereden te worden door fietsers van alle kanten. Het recht om gewoon over de stoep te kunnen lopen zonder te hoeven slalommen rond allerlei neergekwakte fietsen. Het recht van mindervaliden op een goede looproute zonder obstakels.

  22. WV

    Ooginaller, je kletst en weet niet waar je het over hebt. Vooral op dat stuk Oudegracht voorbij de Hamburgerbrug is het doodstil. Loop er eens heen. Geen enkele reden om dat af te sluiten

  23. Hadjememaar

    Zelf ben ik zeker vóór minder verkeer in de stad en heb ik liever geen fietsers in het bestaande voetgangersgebied, maar de uitbreiding van het voetgangersgebied naar het zuiden is m.i. volstrekt nutteloos.

  24. Tanja

    Wijkverpleegkundige hier. Ik heb het al druk, extra druk met Corona, en nu moet ik op de Oudegracht ook nog lopen van client tot client. Ik ben hier niet blij mee, het betekent dat ik minder mensen kan helpen omdat ik meer tijd kwijt ben om van het ene naar het andere adres te lopen. Of ik moet alles nog meer afraffelen dan mij lief is; de mensen die ik help willen ook graag een praatje maken omdat ze, juist door Corona, erg eenzaam zijn. Maar dat kan niet omdat ik moet lopen.
    Het is sowieso erg rustig op dit stuk overdag, dus ik zie de noodzaak hier niet eens van in.

  25. PJWestland

    Parkeren op de gracht en een voetgangersgebied zijn twee verschillende dingen. Het gaat er om dat ik en mijn bezoek/installateur/taxi/leverancier met hun fiets of auto bij mijn huis kan komen als dat noodzakelijk is. Dat ik niet op de Oudegracht voor mijn deur kan parkeren vind ik persoonlijk geen probleem, mits ik op acceptabele afstand elders kan parkeren. Maar een parkeerplaatsvrije Oudegracht is NIET hetzelfde als een voetgangersgebied. Een voetgangersgebied is simpelweg onleefbaar. Een parkeerplaatsvrije Oudegracht juich ik toe.

  26. Pee

    Dit zijn de dingen die er door kunnen worden geduwd dankzij corona.
    Zonder corona had dit nooit plaats gevonden .
    Vandaar dat ze corona in leven houden,figuurlijk,en er gaan nog meer dingen doorgedrukt worden onder de noemer corona.

  27. S.

    Ik kan helaas even zo snel de link niet terugvinden maar een oudere dame die in het Corona voetgangersgebied woont is recentelijk opgenomen met spoed in het ziekenhuis voor een acute blindedarmontsteking.

    Zij belde in de ochtend met haar huisarts, met erge pijn, en de arts vroeg haar met een taxi naar de praktijk te komen. Maar taxi’s komen daar niet vertelde ze in het artikel (klopt dit overigens?). De huisarts bood toen aan om zelf even langs te komen op de fiets maar door drukke werkzaamheden werd dat het einde van de middag. Hij heeft toen terstond een ambulance gebeld.

    Willen we dit soort dingen dan ook laten gebeuren is mijn vraag?

  28. Don

    @ooginaller als de binnenstad te druk wordt om te fietsen kun je ook wat doen aan de drukte bv door te stoppen met verdichting en het bouwen van autoloze (dus meer fietsen) flats. Zeker als we meer afstand moeten houden.

  29. Marcel W

    Er wordt iets niet genoemd, want volgens mij wel heel belangrijk is.
    Extra ruimte maken om voetgangers afstand te kunnen laten houden WERKT NIET. Want uit eigen maandenlange ervaring kan ik u zeggen dat ik nog nauwelijks een voetganger tegenkom die enige moeite doet om afstand te houden. Ze doen het gewoon niet, of ze er nu genoeg plaats voor hebben of niet.

  30. Cico

    Ik begrijp niet wat de relatie is tussen het beperken van besmettingsgevaar en het voetgangersgebied uitbreiden, dat alleen maar méér dagjesmensen aantrekt. Wat een rare smoes

  31. JJ

    Even reagerend op de kulargumenten van Stasbogie:

    Per punt geef ik een reactie achter de: >>>

    – kinders naar school: eerst fietsjes aan de hand en dan pas opstappen;>>>
    Wat is het probleem? Kinderen zijn nooit te oud om te leren. Leren die kinderen ook meteen waar ze wel en niet mogen en kunnen fietsen. Niks mis met de fiets aan de hand lopen. Voor de gestresste ouders met tijdsgebrek (doe je sowieso jezelf aan): GA EERDER VAN HUIS EN STA EERDER OP EN DOE DINGEN EENS RELAXED.
    – boodschappen doen die net te zwaar zijn om lang te tillen>>>Die kan je nog steeds lopen in een doos achterop de fiets of in e fietstas LOPEND vervoeren. Er verandert niks aan gewicht wanneer je loopt met de fiets aan de hand of wanneer fietst.
    – klusjesman, aannemer: probleem! Kan niet met materiaal bij je huis komen;>>> Klusjesmannen en aannemers kunnen ontheffingen en tijdsloten aanvragen; sterker nog, dat kan jij ook als opdrachtgever. Dat hoort een binnenstadsbewoner gewoon te weten of de gemeente kan je daar gewoon voorlichting over geven. Plannen heet dat.
    – bezorgen? Dat betekent regelwerk: dat MOET binnen venstertijden. Daar is niet elke online-zaak op ingesteld>>>Bezorgen is niet het probleem van de ontvanger, maar van de bezorger. Je kan ook pakketten op afhaalpunten laten bezorgen (hetgeen sowieso slimmer is), daarnaast wordt er veel te veel besteld en bezorgd; hetgeen voor wel meer problemen zorgt.
    – mankeer je wat (ja, ook gezonde mensen kunnen een been breken): helaas;>>>Als je been gebroken is kan je niet sowieso niet fietsen: KULARGUMENT. Mensen die echt invalide zijn kunnen ontheffingen voor zo’n beetje alles aanvragen.
    – familie of vrienden in de categorie ‘niet-goed-ter-been’: helaas, want ook een taxi mag niet>>> zie bovenstaand punt. Voor echte invalide mensen gelden compleet andere regels. Ook even contact opnemen met de gemeente is het devies. Sowieso slim als je in het centrum woont om eens echt op de hoogte te zijn van de regels in de plaats van af te gaan op geroeptoeter op sociale media. Wist je dat je ook gewoon kan aanbellen bij de paaltjes van de gemeente die over het algemeen gebieden afsluiten. Bel de gemeente van te voren bij deze uitbreiding van het voetgangersgebied. Ze vertellen je hoe en wat en helpen je.
    – even kinders of (vakantie-IKEA-wat dan ook) spullen in- of uitladen? Niet dus.>>>Jawel dus. OP bepaalde tijden en gewoon regelen met de gemeente. Maar inderdaad, voor compleet onnadenkenden en compleet impulsieve mensen is het centrum geen plek. Plannen is het devies. Of: wist je dat je ook gewoon bakfietsen kan huren? Zo haal ik altijd mijn ikeaspullen op. Ik ben zelfs verhuisd met een bakfiets. Kan ook met spullen er in lopend aan de hand, zo’n bakfiets. Of gewoon een trekkar natuurlijk.

  32. Ooginaller

    @WV: ik ben er de afgelopen maand een paar keer geweest. Ook op dat traject was het ramdruk. Het klopt vast dat dat niet altijd zo is, maar een soms-wel-soms-niet-fietsenmaatregel is veel te verwarrend. Een minuutje omrijden of een stukje lopen dus. Is dat nu zo erg?

    En echt, volgens mij is de begane grond van het voetgangersgebied bijna volledig bezet door winkelpanden. De woonhuizen zijn dus minstens één trap op. Als je kunt traplopen, kun je volgens mij ook een minuut met een fiets aan je hand lopen.

    Ik blijf zeggen: houd het maar gewoon voetgangersgebied en voor die hele incidentele bewoner van het gebied die geen minuut naast hun fiets kunnen lopen, willen de toezichtshouders (als die er al zijn ) vast een oogje toeknijpen.

  33. Marcel de Korte

    Heerlijk. Weg met die stalen rossen! en lekker aan de wandel in mijn eigen binnenstad, waar ik nu met nog plezier woon.

  34. Leo

    Stuitend hoe de gemeente zich in allerlei bochten wringt om de binnenstad autovrij te maken zonder rekening te houden met bewoners en ondernemers. Onder het mom van Corona. Waar normaal gesproken inspraak de norm is worden nu op slinkse wijze allerlei onzin argumenten aangegrepen om ook stukken van de Oudegracht waar nauwelijks verkeer is en vooral voetgangers en fietsers komen (tussen Smeebrug en Hamburgerbrug) en bewoners hun auto parkeren met veel kosten van zich vervelende handhavers, vrij gehouden. Waarom? Voor Corona? Daarvoor is het veel te rustig om uberhaupt besmet te worden. Het is hobby politiek van politici die lak hebben aan auto’s fietsers en inwoners.

  35. wollie

    @JdV eens.

  36. Toine Goossens

    Wie bezit de openbare ruimte??, Wie mag daar bij voorrang gebruik van maken??

    Wie draait op voor de kosten van een bewoner die afhankelijk is van vervoer dat niet meer voor de deur mag komen??

    Binnenkort krijgen we er een bureaucratische procedure bij: De DORER;
    De Openbare Ruimte Effect Rapportage.

    Op basis van de uitkomst van DORER binnenstad nemen GroenLinks en DUT66 daarna in de raad het standpunt in dat geen enkel vervoersmiddel meer de binnenstad in mag.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).