De huidige stadsbussen in Utrecht stoten veel minder schadelijke stoffen uit dan de vorige bussen. De zogeheten Euro-VI bussen, die sinds 2013 in Utrecht rondrijden en de Euro-III bussen hebben vervangen, zijn zo’n 85 tot 95 procent schoner. Dit blijkt uit metingen die TNO uitvoerde.
In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de gemeente Utrecht voerde TNO in juli metingen uit naar de uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden bij de huidige bussen. Allebei de concentraties zijn volgens het onderzoek in de praktijk erg laag. “Op basis van de metingen kan worden geconcludeerd dat met de aanschaf van de nieuwe bussen een effectieve maatregel is genomen om de luchtkwaliteit in de binnenstad te verbeteren”, laat TNO weten.
Hoewel de waardes een flinke verbetering laten zien geeft het kennisinstituut wel aan dat de volledige capaciteit van de schone bussen niet wordt gebruikt. De stikstofoxide-emissies zijn gevoelig voor de rijomstandigheden in de binnenstad door het vele stilstaan en de zeer lage snelheden. De katalysator die zorgt voor minder uitstoot zou daardoor niet altijd goed functioneren.
6 Reacties
ReagerenFijn, weer eens een beetje positief nieuws 🙂
Prima, schoner kan dus! En nu verder: brom-/snorfietsen elektrisch (vgl. Ppeking of all places!), roetfilters op schoorstenen bij open haard (in Duitsland verplicht, waarom hier niet?), rondvaartboten schoner, vuile auto’s verder aanpakken. Er zit veel te veel roet in de UTRECHTSE lucht, is giftig, slaat op mijn keel.
Hoeft niet in één keer, maar wél doen!
Dit is wel heel gemakkelijk scoren. De vorige bussen waren nl. niet te filmen zo verontreinigend….
Klopt, ze waren erg vuil, maar dat zijn brommers en snorfietsen (mengsmering), sommige auto’s, rondvaartboten en schoorstenenook! Eerst het lage fruit plukken, dan is er al veel gebeurd, en ontstaat er draagvlak voor volgende maatregelen
Ze migen dan wel schoon (..) zijn, ze trillen als de ziekte wanneer ze door mijn straat rijden. Al meerdere scheuren in het huis!!
@ Lauk: Helemaal eens: Schoner kan! Inmiddels worden 4 van de 8 overdekte schepen van dé rondvaartrederij in Utrecht elektrisch aangedreven. Dat is een stuk fijner als je op een terrasje zit en er komt zo’n boot voorbij. Maar aan de andere kant: zover ik weet is een elektromotor nog altijd minder efficiënt dan een diesel (al schijnt de efficiency snel te verbeteren). En hoe schoon is de opgewekte elektriciteit die via de wal naar de accu’s gaat? En die accu’s, tja, die zijn nou niet echt gemaakt van maiszetmeel en regenwater… Maar het gaat zeker de goede kant op! Ook ik kijk uit naar een nóg schoner Utrecht! ps Ik ga morgen maar weer met OV en fiets naar het werk 🙂