Toch derde rijbaan voor nieuwe Croeselaan | De Utrechtse Internet Courant Toch derde rijbaan voor nieuwe Croeselaan | De Utrechtse Internet Courant

Toch derde rijbaan voor nieuwe Croeselaan

Toch derde rijbaan voor nieuwe Croeselaan
Toekomstbeeld van de Croeselaan. Beeld: gemeente Utrecht
Er komt een derde rijbaan op de vernieuwde Croeselaan. Dat heeft de gemeente laten weten via een wijkbericht. Het verkeer is volgens de nieuwste modellen toch drukker dan eerder gedacht. 

Er komt een derde rijbaan op de vernieuwde Croeselaan. Dat heeft de gemeente laten weten via een wijkbericht. Het verkeer is volgens de nieuwste modellen toch drukker dan eerder gedacht. 

Met name in de spits zou het eerste model leiden tot files. In het nieuwe verkeersmodel voor het gebied zijn de verder ontwikkelde plannen voor het Beurskwartier en de Van Zijstweg meegenomen. En deze hebben consequenties voor de doorstroming op de Croeselaan.

In het oude ontwerp voor de Croeselaan komt een brede middenberm met eromheen twee éénrichtingswegen voor het autoverkeer. De Croeselaan wordt een dertig kilometer per uur zone.

Het kruispunt ter hoogte van de Rabostraat kan het verkeer in deze nieuwe situatie echter onvoldoende verwerken in de spits. Het gevolg is opstopping en file die terugslaat op het kruispunt met de Van Zijstweg. Met betrokken partijen is vervolgens onderzocht wat de beste oplossing zou zijn voor de files.

Uiteindelijk is gekozen voor een tweede rijbaan aan de kant van de woningen ter hoogte van de Rabostraat tot aan het kruispunt met de Van Zijstweg. “Op deze manier bieden we meer ruimte voor het verkeer om van de Croeselaan naar de Van Zijstweg te komen”, zo meldt de gemeente.

Maart 2018 moet de vernieuwde Croeselaan aangelegd zijn. Dinsdag 21 februari worden de plannen toegelicht in het Stadskantoor.

16 Reacties

Reageren
  1. Katja

    Dacht dat Utrecht het autogebruik wilde terugdringen ? En het gerucht gaat, en dat is zeer hardnekkig, dat we hier ook het grootste NS station van Nederland hebben, dus met de auto komen is overbodig.

  2. Paul

    goh, het verkeer is toch drukker dan gedacht. en dat zelfde bericht zien we ook al bij de lessinglaan etc. zou sander van waveren dan toch gelijk hebben?

    https://www.duic.nl/algemeen/cda-woedend-verkeersinfarct-bij-westplein-dreigt-door-manipulatie-nieuwe-verkeersplannen/

  3. Toine Goossens

    @Paul,

    Bravo, en lees allen ook de reactie van de gemeente:

    ´Tot slot laat de gemeente weten dat door het maatregelenpakket van het verkeersplan, het volgens de berekeningen mogelijk is om binnen de snelwegen de groei van de stad op te vangen zonder groei van het autoverkeer´.

    Daarmee zal de gemeente zeker niet de zuidpunt van de Waterlinieweg op het oog hebben. Daar staan tijdens de avondspits auto´s midden op de rijbaan stil, omdat de uitvoegstrook naar Lunetten volledig geblokkeerd is. Het is wachten op een ramp.

    Ik begrijp ook niet dat de bewoners van Lunetten zich hier niet veel grotere zorgen over maken, dan over de verbreding van de overdekte A27.

  4. JdV

    @Katja: Is goed hoor, vragen we gewoon AH om voortaan hun boodschappen per trein bij de winkels af te leveren. En alle afleveringen die voor elke beurs moeten worden op- en afgebouwd bij de Jaarbeurs komen voortaan gewoon met de sneltram of fiets. Hoe dom kun je zijn.

  5. Frits

    Correctie: er komt geen extra rijbaan.
    Wel een extra strookje op de reeds geplande rijbaan aan de kant van de woningen.

  6. Mo

    Wat nou Nieuwe Croeselaan? Zullen we vanaf nummer 96-177 gewoon een leuke nieuwe naam bedenken? De Vergeten Straat bijvoorbeeld???
    Daar is het een puinhoop: nieuwe inzamelen: mislukt! Inrichting: achterstallig onderhoud. Groenplan: mislukte moestuin lijkt het. Verlaagde snelheid: nee joh, racebaan!

  7. Wim

    Een 30km beperking op zon weg vraagt gewoon dat een ieder dan de wet overtreed om dat op zon weg niet aan te houden of er zijn enorme files het gevolg.
    Dit zijn al vrijliggende wegen en daar is 30 km absoluut niet nodig , want ik verwacht toch niet dat de omwonende dit als een speelterrein voor kinderen zien.
    Ik heb altijd geleerd dat je op speelplaatsen moeten spelen en niet op de weg.
    @Katja,
    Ik hoop dat jij afgelopen weken op je fiets lekker bevroren ben t geweest met je mandje boodschappen van de Lidl of kom je daar ook niet.

  8. WvR

    @Mo:
    Gedeelde smart wat “nieuw inzamelen” betreft: Het is een stukje verder op op de Croeselaan niet beter. Twee “tijdelijke” (4 maanden oud inmiddels) bovengrondse containers, die halverwege de week al volzitten. Vuilniszakken worden er naast gezet. Kan ook niet anders, want de containers van huiseigenaren zitten ook vol. Voorheen bouwde je gedurende een week op, en was daarna ALLES weg. Nu zijn er altijd vuilniszakken. Overal. De hele tijd. Want de capaciteit is volslagen onvoldoende (en ja, ik, en 99% van de overige VvE leden scheiden het afval).

    Ik heb inmiddels nog 2 of 3 “terugbelcontacten” met “De Projectleider” wat betreft “Het Nieuwe Inzamelen” van de gemeente openstaan. Nog nooit terug gebeld. Ook nooit terug gebeld over andere, totaal niet gerelateerde “terugbelcontacten” overigens. Ik interpreteer “terugbelcontact” inmiddels als een nieuwe manier om van je af te komen.

    Tot zoverre het off-topic nieuws.

  9. Luuk

    @JdV De jaarbeurs heeft al sinds jaar en dag andere aanvoerroutes dan de Croeselaan, en die paar vrachtwagens die de Albert Heijn bevoorraden zijn met 30 km/h ook wel ter plaatse voordat de slavinken over de datum zijn. In het centrum wonen en wandelen mensen – daar is een automobilist een noodzakelijk kwaad die gewoon wat geduld moet kunnen opbrengen.

  10. Ted Danson

    Zodra het louter AH vrachtwagens zijn die in en rond de binnenstad de wegen gebruiken krijg je van mij een krat bier, JdV, en ik verwacht dan trouwens ook geen files meer.

    Ik denk eerlijk gezegd dat het onzinnige aantal gezellige oerhollandse leaserijders met thuis een tweede wagen op de oprit – die jij gemakzuchtig even vergeet te noemen – een niet te verwaarlozen rol speelt in de hele verstoppingsproblematiek in onze stad. Heb je daar ook een mening over, of houd je het bij het suffe “er zijn ook vrachtwagens dus alle wegen moeten 2 keer zo breed”?

  11. JdV

    @luuk. Dan adviseer ik je om tijdens een van de volgende grote beurzen aan het begin of einde van elke beursdag of de dagen daarvoor op de croeselaan te gaan staan en voor elke vrachtwagen die langsrijdt een sinaasappel te eten. Dat wordt lachen. En dan heb ik het er nog niet over dat het aantal personenauto’s wat dan de buurt in of uit files veroorzaakt op letterlijk elke straat aan die kant van de stad.
    Croeselaan een stadsboulevard? Prima, maar dan wel de Jaarbeurs verplaatsen naar Leidse Rijn.

  12. Katja

    JdV : Kijk eens goed daar, bijna alle auto’s zijn personenauto’s

  13. BvM

    @JdV
    Uhhhh 1 AH vrachtwagen maakt nog geen file hoor…

  14. Samuel

    Het grootste probleem is hier de Rabobank. Ze hebben hun mond vol over duurzaamheid maar ondertussen een van de grootste parkeergarages van Utrecht. Vrijwel alle medewerkers krijgen een rode loper van de bank om met de auto te komen terwijl ze bovenop Utrecht Centraal zitten.
    Kom op Rabo, het 2017, ga met je tijd mee en help onze stad gezonder en leefbaarder te maken!

  15. Toine Goossens

    Het grootste probleem hier is de gemeente Utrecht. De mond vol van economische ontwikkeling, dat betekent autoverkeer, en tegelijk een nar die mobiliteit onmogelijk maakt.

  16. Fred

    De gemeente moet juist doorzetten op vermindering van rijbanen en niet steeds wee extra in en uitvoegstroken maken. Als je echt autoluw gebied wil moet je niet steeds weer autoverkeer faciliteren.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).