Nadat de gemeente vijf jaar geleden liet weten dat de werkzaamheden voor de fietsstraat tussen de Rode Brug en de David van Mollembrug werden uitgesteld, laat de gemeente nu weten dat er überhaupt geen fietsstraat komt. Voor het vervangen van de kademuur – wat nodig is om de fietsstraat aan te leggen – is op dit moment onvoldoende geld.
De fietsstraat zou onderdeel worden van de doorfietsroute langs de Vecht. Deze route loopt vanaf de Weerdsluis langs de westelijke oever van de Vecht tot de gemeentegrens met Maarssen. De route is grotendeels klaar, maar het laatste gedeelte moest dus nog onder handen worden genomen.
In 2016 had de gemeente een bewonersavond georganiseerd waarbij bewoners konden meedenken over de plannen. Na de eerste ontwerpschets werd duidelijk dat de kademuur vervangen moest worden voordat er een fietsstraat aangelegd kon worden.
Kademuur te duur, portemonnee te dun
De gemeente laat nu weten dat het vervangen van de kademuur tussen het stuk tussen de Rode Brug en David van Mollembrug te veel geld gaat kosten. Aangezien de gemeente dit geld nu niet heeft, zal de fietsstraat niet aangelegd worden en is de doorfietsroute daarmee niet voltooid. De gemeente schrijft: “We vinden het ontzettend jammer dat het zo lang heeft geduurd voor dit helder is geworden.”
De gemeente laat verder weten dat ze de kademuur ‘goed in de gaten blijft houden en maatregelen zal treffen als dat nodig blijkt te zijn’. De kademuur moet volgens de gemeente in de toekomst alsnog vervangen of versterkt worden, maar het kan nog jaren duren voordat dit daadwerkelijk aan de orde is.
14 Reacties
ReagerenGeem geld wordt nu het mantra van het schrappen van veel projecten. En waarom bericht DUIC nog niet over het rapport van de rekenkamer over Overvecht van het gas af?
Prima beslissing lijkt me. Even geen geld voor, maar ook geen hoge prio, helemaal oke om het op te pakken als de straat en kade toch al opnieuw aangepakt zouden worden.
Besturen is ook beslissen wat niet te doen.
Er word toch al gefietst tussen die twee bruggen?
Dus wat is dan het probleem?
Tsja. Met dit project kan je geen auto’s pesten hè. Dus heeft ons bestuur hier niet zo veel zin in. Misschien project Maliebaan schrappen college, om ruimte te maken voor dit project? Of anders project Zuidpoort?
Terwijl dat wegdek best een onderhoudsbeurtje mag hebben.
De link kademuur en fietsstraat is me niet helemaal helder, maar al sinds 2016 hiermee bezig zijn zegt ook wel wat over daadkracht.
Sterk punt @Wim: nu er minder geld is kun je ook andere projecten veel simpeler en effeciever aanvliegen en het budget beter verdelen, dat is een koers waar de gemeente nog wat aan moet wennen.
Ik fiets daar bijna elke dag, gaat prima hoor. Mag inderdaad wel een keer opnieuw bestraat worden.
Op zich heb je daar wel een route die qua fietsen prima is, maar de kwaliteit van het klinkerwegdek is best wel beroerd. Overigens als je dit beroerde wegdek meldt aan onze “fietsvriendelijke” gemeente, dan blijkt het nog prima te voldoen.
Vind de kwaliteit van de fietspaden in onze gemeente sowieso steeds slechter worden, heb je eindelijk asfalt, moet er weer gegraven worden en kan je maanden fietsen over een stukje noodbestrating
Ach, over een tijdje zal er wel een heugelijk bericht verschijnen dat de knappe koppen van de gemeente Utrecht een oplossing hebben gevonden om de fietsstraat toch mogelijk te maken: een parkeerverbod voor auto’s.
Het zou verhelderend zijn als het verband tussen versterken van de kademuur en het wel/niet ombouwen tot een fietsstraat duidelijker zou worden. De gemeente legt hier op haar eigen website helaas ook niets over uit. Is er ook nagedacht over een compromis? Zoals misschien niet de hele straat ombouwen tot een vorm met minder parkeerplekken en meer groen, maar wel zorgen dat de straat een geasfalteerde strook krijg, zodat het prettiger fietst (zeker in vergelijk tot de kuilerige bestrating die er nu ligt). Het lijkt een beetje groten-stappen-snel-thuis manier om niet over deelvarianten na te denken. Doet denken aan een traject dat vorig is gestart in mijn straat: een avond lang gepraat en enthousiast gewerkgroept over meer groen, meer veiligheid, en meer fietsparkeergelegenheid. Gróte plannen, totdat we vorige maand een briefje in de bus kregen dat het allemaal niet doorging vanwege geldgeberk, omdat meer groen elders meer prioriteit had. De verkeersveiligheid en de fietsparkeerplekken werden zonder uitleg met het badwater weggegooid.
Waarom zou de kademuur aangepast moeten worden voor die fietsstraat? Zou dat nodig zijn voor het zware bouwmaterieel? Anders zou ik het maar apart vinden, wat extra fietsers zouden toch niet zo veel verschil moeten maken, dat de kademuur het dan plots gaat begeven toch?
De gemeente vind het niet zo interessant wat er in utrecht noord gebeurt. Of dat nou een fietsstraat is of de zuilense ring / NRU aanpakken. Geven liever het geld uit aan kunstprojectjes in hun eigen buurtje of het subsidieren van e-bakfietsen.
@xyz: dat zou inderdaad heeeeeel fijn zijn!
@Marjon
U slaat de spijker op de kop.