Toch treinen tussen Utrecht en Arnhem; treindienstleider meldt zich bij ProRail voor vroege dienst Toch treinen tussen Utrecht en Arnhem; treindienstleider meldt zich bij ProRail voor vroege dienst

Toch treinen tussen Utrecht en Arnhem; treindienstleider meldt zich bij ProRail voor vroege dienst

Toch treinen tussen Utrecht en Arnhem; treindienstleider meldt zich bij ProRail voor vroege dienst
Het leek er dinsdag nog op dat vanwege een personeelstekort bij ProRail voor de tweede dag op rij een tijd geen treinen konden rijden tussen Utrecht en Arnhem, maar het probleem kon toch worden opgelost. Dinsdagavond meldde zich bij ProRail een treindienstleider voor de vroege dienst.

Het leek er dinsdag nog op dat vanwege een personeelstekort bij ProRail voor de tweede dag op rij een tijd geen treinen konden rijden tussen Utrecht en Arnhem, maar het probleem kon toch worden opgelost. Dinsdagavond meldde zich bij ProRail een treindienstleider voor de vroege dienst.

Het treinverkeer zou woensdag tussen 7.00 en 15.00 uur stilliggen tussen Utrecht en Arnhem en tussen Utrecht en Rhenen, maar de treinen kunnen nu toch rijden. Een verkeersleider die ProRail eerder nog niet te pakken had gekregen, meldde zich en gaf aan toch te kunnen werken.

“Dankzij de flexibiliteit van deze collega en die van Connexxion en NS, kunnen reizigers toch met de trein reizen”, aldus ProRail. Volgens ProRail doen de vervoerders ‘hun uiterste best om het treinverkeer volgens dienstregeling te laten verlopen’.

ProRail kampt met personeelstekorten bij de verkeersleiding, waardoor het bedrijf ook al moest besluiten dat dinsdagochtend geen treinen op het traject konden rijden. Ook eerder dit jaar was er al uitval door het personeelstekort. Volgens ProRail zijn er zo’n 750 verkeersleiders nodig om treinen veilig te laten rijden. Momenteel zijn er zestig vacatures.

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. Realist

    Er komt zomaar iemand uit de lucht vallen die de vroege dienst doet. Vreemd verhaal, klinkt toch wat als houtje touwtje.

  2. isabelle

    Hoog amateurgehalte voor een professionele organisatie.

  3. Peter R.

    Het woord ‘bizar’ is hier wel op zijn plek. Het vervoer van vele duizenden mensen is dus afhankelijk van de komst van één persoon?

  4. Erwin

    @peter r: ja

  5. Koel Hoofd

    Vele duizenden treinreizigers moeten die ene treindienstleider met zeer hoog verantwoordelijkheidsgevoel heel erg dankbaar zijn dat deze toch extra komt werken.
    Maar er zal wel niet voor hem geapplaudisseerd zijn vanochtend….

  6. Peter

    Ik snap wel dat het in een logistieke omgeving zo kan werken dat -1 in je personele bezetting kan leiden tot treinuitval. Daar zit het probleem niet.

    Wat mij wel bevreemdt is dat steeds meer werkgevers die bij prijsstelling graag op de markt vertrouwen moord en brand schreeuwen tav hun personeelstekort. Tsja, de markt heeft een manier om dit op te lossen hoor. Betaal hogere lonen. Werk (in een tijdelijk krappe arbeidsmarkt) met tijdelijke bonussen.

  7. Scherpschutter

    @Peter 3/11/2021 – 14:58

    Het probleem is dat staatsbedrijf ProFail zo ongelofelijk ouderwets en totaal achterhaald is, dat ze 750 man nodig heeft om een taak uit te voeren die door 20 man uitgevoerd kan worden i.c.m. automatisering.

    Shikansen (en o.a. ook het treinnetwerk rondom Tokyo) maken gebruik van een al sinds 2004 vlekkeloos opererend managementsysteem van Hitachi, dat ze in staat stelt om een vergelijkbare taak qua omvang en complexiteit met niet eens 20 medewerkers te verrichten. Dat niet alleen, de taak wordt ook nog eens 95% efficiënter en goedkoper uitgevoerd.

    Maar ja, waarom zou je als monopolistisch staatsbedrijf kiezen voor een goedkope, professionele en buitengewoon efficiënte oplossing om je klanten perfect te bedienen, als je het ook loeiduur, totaal inefficiënt en ronduit amateuristisch kunt doen? Heerlijk factureren, nul aansprakelijkheid of verantwoordelijkheid en het geld komt toch wel binnen. Wat maakt het ook allemaal uit he…? Het zal ProFail een biet wezen. Hoe slechter de dienst, hoe meer geld ze binnenhalen. Verliezen factureren ze gewoon aan de belastingbetaler. Hoe groter de verliezen, hoe beter.

  8. Derk van Dorth (NS'er)

    Zoals in het journaal al was te zien, vraagt het een nogal intensieve opleiding waar een derde van de mensen niet voor slaagt. Geld vergoedt veel, maar vol-continudienst vergt ook veel van mensen, het kan je ook opbreken na vele jaren. En mogen mensen tijdens hun vrije dagen ook even onbereikbaar zijn?

  9. Erwin

    Misschien moet @ss zijn kennis ter beschikking stellen van prorail? Ik zou zeggen: bel ze op, maak een afspraak, breng ze op de hoogte van je kennis.
    Je kennis hier spuien wordt nml wat gratuit.

  10. Scherpschutter

    @Erwin

    Ik heb de directeur gebeld, maar hij had helaas geen tijd voor me. Hij was tot 2030 te druk met het installeren van genderneutrale toiletten, zo werd me medegedeeld.

  11. Koel Hoofd

    @Derk van Dort, u heeft helemaal gelijk.
    Alleen is onze dienstenmaatschappij zo ontspoort dat dienstverleners geen recht meer op vrije tijd hebben omdat ze ten alle tijden dienstbaar moeten zijn.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).