Op verschillende plekken in Utrecht is donderdag stilgestaan bij Dodenherdenking, waaronder op het Domplein. Vlak voor 20.00 uur klonk het trompetsignaal, waarna twee minuten stilte werden gehouden. Burgemeester Sharon Dijksma heeft vervolgens een toespraak gehouden en samen met Rietje de Haan-Kooistra de eerste krans gelegd.
Burgemeester Dijksma stond in haar toespraak stil bij een foto die in 1942 werd gemaakt door de Utrechtse arts en fotograaf Nico Jesse. Hij fotografeerde de bloemenmarkt op het Janskerkhof, maar op de foto is ook een Joods meisje te zien. “Als je maar lang genoeg naar zo’n foto uit de oorlog kijkt, dan borrelen er zoveel vragen op. Vragen over toen. Maar ook vragen over nu – en over ons”, zei Dijksma in haar toespraak.
Dijksma benoemde daarnaast onder meer de oorlog in Oekraïne. “Onze Oekraïense vrienden leven al meer dan een jaar in onrecht en onvrijheid. Hun moed en standvastigheid zijn een groot voorbeeld voor ons”, zei ze.
De gehele toespraak van burgemeester Sharon Dijksma is hieronder te lezen.
Toespraak bij de Nationale Dodenherdenking, Domplein, 4 mei 2023
Op een zonnige zaterdagmorgen in 1942 maakte de Utrechtse arts en fotograaf Nico Jesse een foto, op de hoek van het Janskerkhof.
Op verzoek van de Utrechtse gemeentearchivaris maakte hij dat jaar heel veel foto’s op straat.
Want stel dat de stad platgebombardeerd zou worden, dan bleven er in ieder geval beelden bewaard van het dagelijkse leven.
500 foto’s werden het.
En 135 kleurendia’s.
Eén daarvan maakte Nico Jesse op de hoek van het Janskerkhof.
Het is er groen.
De bomen vol in blad.
Tegen de muren van de Janskerk bloeit klimop.
Op het plein is de bloemenmarkt in volle gang.
Het is een heel vertrouwd, Utrechts beeld.
Mensen lopen en fietsen voorbij over straat.
Iemand duwt een volgeladen handkar voor zich uit.
Een bord verwijst naar een fietsenstalling.
Er fietst een jongen door het beeld, zonder jas.
Hij draagt een rode ruitjesbloes en een bril.
Hij kijkt vluchtig opzij.
Niets aan de hand, zou je zeggen.
Maar dan wordt je blik getrokken naar iemand onderin in beeld.
Een jong meisje.
Ze loopt – zo te zien – toevallig in beeld.
Half zichtbaar, in de schaduw.
Draagt een donkere jurk met ruitjes, witte knopen en een kanten kraagje.
Donkere, ronde bril.
Een witte strik in het haar.
We weten niet waarnaar ze op weg is.
We weten niet hoe ze zich voelt.
Maar een ding weten we wel: ze is ten dode opgeschreven.
Ze draagt iets geels op haar jurk.
Een jodenster.
Dit merkteken moest ze verplicht dragen, vanaf 3 mei 1942.
Het maakte haar afkomst zichtbaar voor iedereen.
Zeker voor de bezetter, zodat ze haar niet zouden vergeten.
Hoe zouden die omstanders op het Janskerkhof naar dit meisje hebben gekeken?
Zouden ze haar überhaupt opgemerkt hebben?
Zou die gele ster op haar jurk hen opgevallen zijn?
Of zouden ze er niet meer van opgekeken hebben?
Zouden ze van binnen koken van woede, om het onrecht van de jodenvervolging?
Of zouden ze zich meer zorgen maken over hun eigen lot?
Of juist om allebei – in een verwarrende mengelmoes van emoties?
Als je maar lang genoeg naar zo’n foto uit de oorlog kijkt, dan borrelen er zoveel vragen op.
Vragen over toen.
Maar ook vragen over nu – en over ons.
Wat zou jij voelen – daar op het Janskerkhof?
Wat zou ú denken?
Wat zou ík doen?
We weten niet hoe het dit meisje is vergaan.
Maar we weten wel dat 100.000 Nederlandse joden de holocaust niet hebben overleefd.
Niet te bevatten cijfers.
En achter elk cijfer schuilt een mens.
Een mens zoals dit meisje.
Zo moeten we hen blijven zien.
Als mensen, zoals u en jij en ik.
Juist nu de kennis over deze enorme misdaad tegen de menselijkheid wegzakt.
En juist nu het zelfs actief wordt ontkend door een deel van onze samenleving.
Het sprak altijd vanzelf dat we dít nooit meer wilden.
En nu blijkt deze vanzelfsprekendheid weg te vallen.
Dat is ernstig.
Laat dit voor ons allemaal een alarmbel zijn.
Zoals de bezetting en de jodenvervolging ook een alarmbel was voor de ongeveer 45.000 Nederlandse helden, die kozen voor het verzet.
En voor de honderdduizenden die hen daarbij hielpen, op de achtergrond.
Helden zoals het echtpaar Wopke en Heiltje Kooistra.
In hun huis in de Rivierenwijk vingen ze 3 jaar lang 8 joodse mensen op.
Bij hen waren ze veilig.
En ondertussen reisde Wopke het land door om andere onderduikers op veilige plekken onder te brengen.
Rietje de Haan-Kooistra is hun dochter.
Als peuter maakte ze de oorlogsjaren mee.
Op scholen vertelt ze het verhaal van haar dappere ouders in de oorlog.
Zodat ook onze kinderen het niet vergeten.
Rietje en ik leggen zometeen samen een krans, ter nagedachtenis aan alle Utrechtse oorlogsslachtoffers.
Vijf jaar lang was Utrecht onvrij.
Gelukkig werd de stad niet platgebombardeerd.
Maar van de eerste tot de laatste dag van de oorlog kwamen er wel stadgenoten om het leven.
Joden.
Roma en Sinti.
Gehandicapten en geesteszieken.
Communisten, verzetsstrijders, homoseksuelen, vrijmetselaars, Jehova’s getuigen.
Burgers en militairen.
Vrouwen en mannen.
Ouderen en kinderen.
Zojuist waren we 2 minuten stil, om hen allemaal te herdenken en te eren.
Mede dankzij hún offer kunnen wij nu in alle vrijheid langs de bloemenmarkt lopen of fietsen.
Zonder gele ster of ander gedwongen merkteken.
Zonder om hun schouder te hoeven kijken.
Helemaal vrij.
Als je lang genoeg naar die foto van Nico Jesse kijkt, dan besef je dat échte vrijheid niet vanzelf spreekt.
Datzelfde besef nam ik twee weken geleden mee terug uit Kyiv.
De hoofdstad van een land dat nu lijdt onder een wrede bezetter.
Waar nu mensen onschuldig sterven, gewoon om wie ze zijn.
Onze Oekraïense vrienden leven al meer dan een jaar in onrecht en onvrijheid.
Hun moed en standvastigheid zijn een groot voorbeeld voor ons.
En ze doen tegelijk een appèl op ons:
Zijn wij bereid om de vrijheid – van onszelf én die van anderen – elke dag met zorg te onderhouden?
Zodat ook Utrecht een open en vrije stad is én blijft?
En mag die zorg ons iets kosten?
Op die foto uit 1942 zien we geen soldaten op het Janskerkhof.
Maar we weten dat ze er waren.
We weten dat er – ook op die zomerse zaterdag in 1942 – grote offers voor onze vrijheid zijn gebracht.
In Utrecht, in Nederland en elders in Europa en de wereld.
Door soldaten, die voor ons vochten.
Door onschuldige mensen, die werden vervolgd om wie ze waren.
Door gewone Utrechters, die in verzet kwamen en opstonden voor de vrijheid van anderen.
Wij gedenken hen allemaal met diep respect en grote dankbaarheid.
We eren hun moed.
En we beloven elkaar dat we het zullen blijven doorvertellen:
wat dat wandelende meisje op het Janskerkhof moest doorstaan, gewoon om wie ze was.
Maar ook dat er moedige helden opstonden, voor haar en voor ons.
We zullen hen nooit vergeten.
17 Reacties
ReagerenIk ben gestopt met reageren op DUIC omdat het mij opgevallen is dat gerechtvaardigdie kritiek op hoogwaardigheidsbekleders nooit door het filter heen komt. Er is geen enkele documentatie beschikbaar over de criteria waar een reactie aan moet voldoen. Er is niets gepubliceerd over de redenen waar een reactie voor kan worden geweigerd.
Dit wekt de schijn van willekeur. Zeker wanneeer er zich bepaalde patronen ontwaren.
Hierom zal ik mij verder ook onthouden van een oprechte reactie op het spreken van mevrouw Dijksma. We mogen immers hier niet reflecteren over de positie, politieke affiliatie en achtergrond van de Burgemeester, of hoe die zich verhoudt tot deze speach.
Dus tsja..
Fantastisch fijn! Mooi. Goed. Heel leuk. Mooi om te zien ook. Goed om bij te wonen. Fijn ook om deze integrale publicatie te lezen.
Thanks!
Sharon is een onderwerp vergeten in haar speech,de woonwagenbewoners die afgevoerd zijn vanuit Utrecht, door de Utrechtse politie,in opdracht van de Duitsers.
En de enigste Roma familie rond Utrecht, waren destijds de Petalo”s die rond IJsselstein vertoefden.
Niet de huidige Roma in Utrecht,die vanaf de Balkan kwamen,misschien toch wat beter je huiswerk doen.
Heel goed rmn,
Ik deel uw mening die, zoals ik vermoed, een andere is dan de applaudisserende voorgeschreven mening over dit stadshoofd. Ik zou graag meer van uw mening vernemen maar acht inderdaad de kans klein dat deze door het filter komt.
1984 van Orwell lijkt steeds meer een handleiding te worden.
@rmn: ik deel je mening, echter 180 graden omgedraaid. Rechts onderbuik Nederland kan zonder gene de meest verschrikkelijke zaken ventileren, tegengeluid komt niet door de moderatie. Dit medium gaat kapot aan geenstijlen, koelhoofden, jdv’s, realisten en scherpschutters.
@S,
Wat enorm jammer om zo te reageren, er zijn van mij ook vaak kritische stukjes niet geplaatst,si be it.
Maar blijkbaar mogen mensen met een andere mening niet reageren maak ik op uit jou reactie,maar volgens mij houd dat juist de discussie levendig al die reacties, links,rechts of midden.
Grappig dat mensen die klagen dat ze niks mogen zeggen, altijd gewoon alles mogen zeggen. Ze mogen gewoon desinformatie verspreiden (aan de lopende band), tot vervelends toe zelfs. Bijna alle reacties uit zeer rechtse hoek is desinformatie en is er op uit om de samenleving te ontwrichten.
Het regent hier trouwens voortdurend klagerige en gefrustreerde kritiek op de burgermoeder en het stadsbestuur.
Waar hebben jullie het in hemelsnaam over, @reaguurdertjes hierboven?
Ook nu weer zijn jullie reacties gewoon leesbaar hoor. Zo als zo goed als altijd.
@geenstijl; er vindt hier helemaal geen DISCUSSIE plaats. Het is vooral recht trollerig geroeptoeter.
Stel gewoon even een beleidje op voor reacties. Weten we waar we aan toe zijn. Kunnen we elkaar aan de afspraken houden. Is het ook allemaal toetsbaar enzo.
Helemaal mee eens rmn. Kritiek op onze wethouder van fietsen bv flipt er slecht door indien uiterst omfloerst verwoord.
Op Duic mag er redelijk vrij gereageerd worden. Maar kritiek op deze burgermeester lijkt steevast niet geplaatst te worden.
Terwijl ze 100% voor de staf bezig is, volledig onafhankelijk van Rutte, nooit buitenlandse reizen maakt en geen deel uitmaakt van een of andere landelijke organisatie.
De kern van het betoog van de burgemeester trof mij, n.l. de volgende passage:
‘Juist nu de kennis over deze enorme misdaad tegen de menselijkheid wegzakt.
En juist nu het zelfs actief wordt ontkend door een deel van onze samenleving.
Het sprak altijd vanzelf dat we dít nooit meer wilden.
En nu blijkt deze vanzelfsprekendheid weg te vallen.
Dat is ernstig.
Laat dit voor ons allemaal een alarmbel zijn.’
Deze woorden werden, terwijl ze klonken, overstemd – althans op de plek waar ik stond, dat was nabij de onderdoorgang van de domtoren – door het gekakel en geschaterlach wat opklonk vanaf de omliggende terrassen der alomtegenwoordige horeca. Toegegeven, 2 minuten stil zijn lukte nog net wel. Maar verder was het wat mager, de bijdrage van de horeca & haar publiek aan deze herdenking.
De alarmbel ging zachtjes rinkelen in mijn hoofd.
@rmn
Helemaal mee eens.
@S
De wereld is heel veel groter en grijzer dan wat ze jou vertellen en jij wilt horen.
Maar 100 jaar Hollywood heeft het zwart-wit denken tot grote hoogte verheven.
@allen
Dat er een keer iets niet door het filter komt is prima. Meer dan eens ben ik de moderator van dienst dankbaar geweest voor het blokkeren van de flagrante troep die in de kleine uurtjes mijn toetsenbord uit geperst is- het is heus niet allemaal kommer en kwel. Maar als het gaat over het bekritiseren van de macht zou het goed zijn om duidelijke spelregels te hebben. Het kan toch niet zo zijn dat een online platform dient als veilig doorgeefluik voor politici en bestuurders.
Wat een mooie toespraak
Je zal maar in een wereld willen leven met alleen ja-knikkers om je heen die je bevestigen in je mening.
Het is al vaak geprobeerd en leidt steevast tot ellende en arrogant übermensch gedrag. Lees de geschiedenisboeken er maar op na. Iedere oorlog begint met het opdringen van een mening.
Ik houd van discussie met goed onderbouwde argumenten waarbij ieder recht heeft op diens mening. Zeker ook als die mening afwijkt van de mijne.
Als dit niet meer kan, leven we in een dictatuur waarbij bepaald wordt wat de juiste mening is. Dat zou echt verschrikkelijk zijn.
Een opdracht voor iedereen om de democratie te waarborgen:
Houd respect voor een andere mening, omdat dat in een vrij land mag; een andere mening hebben.
Los van links, rechts of ten faveure of ten nadele van de zittende macht. Botsing van ideeen lijkt me zeer wenselijk net zoals (zeer) kritisch zijn op de zittende macht. Dit alles uiteraard op een volwassen manier. Alles maar afdoen als extreem links, rechts of desinfo is vaak een zwaktebod en een laffe manier om de discussie niet aan te hoeven gaan.
@Hans, dat lawaai viel mij (iets verder van de Domtoren) ook op. Weet niet of er reden is voor alarmbellen, maar storend was het wel. Ik hoop dat de horeca-ondernemers (al dan niet onder zachte dwang) volgend jaar die 2 tot 20 minuten weten op te rekken. En natuurlijk is al die vrolijkheid in de stad ook heel fijn.