TomTom filefeitjes: aantal files in Utrecht stijgt met twee procent | De Utrechtse Internet Courant TomTom filefeitjes: aantal files in Utrecht stijgt met twee procent | De Utrechtse Internet Courant

TomTom filefeitjes: aantal files in Utrecht stijgt met twee procent

TomTom filefeitjes: aantal files in Utrecht stijgt met twee procent
Auto's in de Utrechtse binnenstad. Archiefbeeld DUIC
Utrecht komt ondanks een stijging van twee procent goed uit de TomTom Traffic Index. Van de 17 onderzochte steden in Nederland, staat Utrecht op plek 12. Daarmee zijn er elf steden in Nederland waar meer files zijn. 

Utrecht komt ondanks een stijging van twee procent goed uit de TomTom Traffic Index. Van de 17 onderzochte steden in Nederland, staat Utrecht op plek 12. Daarmee zijn er elf steden in Nederland waar meer files zijn. 

De index van TomTom is naar eigen zeggen de meest accurate ter wereld, doordat het als enige de daadwerkelijke reistijden van automobilisten op zowel snelwegen als secundaire wegen meet.

Dit levert interessante feitjes op. Zo levert een rit in Utrecht gemiddeld achttien procent vertraging op door verkeersopstoppingen. Dat is twee procent meer dan vorig jaar. In de ochtend- en avondspits loopt de vertraging gemiddeld op met respectievelijk 34 en 53 procent.

Dat betekent dat iemand die dagelijks in de spits van en naar werk reed, vorig jaar zo’n 100 uur in de file heeft gestaan. Gemiddeld is de dagelijks extra reistijd 26 minuten in Utrecht. Op donderdagavond is de grootste kans op file. Dan is dat in 68 procent van de ritten het geval.

De grootste knelpunten in de stad zijn knooppunt Rijnsweerd, de op- en afrit van de N230 naar de A27 en de kruising Daalsetunnel/Catharijnebaan.

Het is al het tweede jaar op rij dat de files toenemen in de stad. Ook vorig jaar was de stijging al twee procent in vergelijking met een jaar eerder. Toch zijn in vergelijking met 2010 het aantal files wel afgenomen in Utrecht. Waar er nu in achttien procent van de gevallen files zijn in Utrecht, was dat in 2010 nog bij 22 procent van de ritten.

Gekoppelde berichten

4 Reacties

Reageren
  1. Wim B.

    Leve de stadsboulevard.

  2. John

    Utrecht komt er goed uit want er komt niemand in.

  3. Dirk

    “Het is al het tweede jaar op rij dat de files toenemen in de stad. Ook vorig jaar was de stijging al twee procent in vergelijking met een jaar eerder. Toch zijn in vergelijking met 2010 het aantal files wel afgenomen in Utrecht. Waar er nu in achttien procent van de gevallen files zijn in Utrecht, was dat in 2010 nog bij 22 procent van de ritten.”

    Dus als we deze cijfers mogen geloven: een daling ondanks flinke bevolkingsgroei en het feit dat we in 2010 in een recessie zaten met minder economische activiteit.

    Ik kan verder weinig met dit soort cijfers: het geeft slechts weer dat er veel mensen zijn die op hetzelfde moment allemaal de auto in willen en dat ze het kennelijk nog steeds niet zat zijn en eerder/later vertrekken of alternatief vervoer willen vinden.

    En dan komt zo’n Wim B. ook nog even langs om zonder enige onderbouwing de stadsboulevards als oorzaak aan te wijzen voor al het kwaad en niet de automobilist zelf. Prachtig.

  4. Johannes

    Geen wonder dat kruispunt Daalsetunnel/Catharijnetunnel bovenaan staat. Lotjebeleid: knijp Weerdsingel, minder rijbanen in Daalsetunnel. Staat ons overal in de stad te wachten als ze maar doorduwt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).