Op de Stadshuisbrug staan tientallen mensen stil. Ze wachten op de komst van burgemeester Jan van Zanen en wethouder Jeroen Kreijkamp. Samen met ASO-directeur Christian Prudhomme zullen zij zo meteen een groot beeld onthullen. Het is het startschot van de aanloop naar de Tour de France 2015, die volgend jaar van start zal gaan in de Domstad.
Iets later dan gepland komen burgemeester Van Zanen, wethouder Kreijkamp en ASO-directeur Prudhomme vanuit het gemeentehuis de Stadshuisbrug oplopen. Tientallen Utrechters, journalisten en een enkele Tour de France-fan staan klaar voor de onthulling van de ‘Grand Velo’, die “de stad warm moet gaan maken voor de Grand Départ 2015”.
Sommige voorbijgangers hebben geen idee wat er aan de hand is en houden (even) hun pas in. Anderen vinden “deze opstopping” maar irritant en lopen of fietsen direct door.
Na een korte toespraak van de burgemeester en een welkomstwoord van Christian Prudhomme, wordt het stalen beeld (6 meter breed, 1.20 meter diep en 3.50 meter hoog) onthuld. Langzaam trekken de drie mannen de gouden doek naar beneden.
Dan wordt de rood, gele reuzenfiets zichtbaar voor het aanwezige publiek. Tientallen (amateur)fotografen brengen hun camera’s of smartphone in stelling en beginnen te klikken. Zo ook de fotograaf van DUIC die onderstaande fotoserie maakte.
Gaat u zelf op de foto met de Grande Vélo en vindt u het leuk als uw foto wordt opgepikt op social media, gebruik dan de hastag #TDFUtrecht.



8 Reacties
ReagerenNou nou, wat een kunstwerk zeg en wat voor een knipoog naar de Tour.
Hoe lelijk kan iets zijn ? Fransen hebben geen stijl en geen smaak , en Utrecht is in de ban het wk voetbal – dus jongens, bal totaal misgeslagen ! Geen dank !
Mooi beeld, maar wat een gigantisch oppervlak! Naar mijn idee heeft het wat meer ruimte om zich heen nodig dan het kleine propperige pleintje voor ‘t stadhuis. De Neude geen optie??
Blijft dat gedrocht daar staan?! Wat een lelijk beeld..
Een mooie en opvallende reclame voor de Tour-start, maar het is ‘grand vélo’, en niet ‘grande vélo’!
Joost, dank voor je oplettendheid. Het is aangepast.
Een van de mooiste en meest gefotografeerde plekjes van Utrecht (de mooie gevels van de Vismarkt met de Domtoren daarachter) ontsierd door zo’n wanstaltig gedrocht. Een ondernemer moet tig vergunningen aanvragen voor een klein bordje op de gevel, maar dit kan dan blijkbaar wel.
Wat een foeilelijk ding zeg. Hoe lomp en horkerig kun je iets maken? Apart bovendien dat ze voor een Tour de France-logo de kleuren van de Vuelta hebben gekozen.