Tour de France levert stad 25,3 miljoen euro op

Tour de France levert stad 25,3 miljoen euro op
Wat levert zo’n Tour de France in de stad nou eigenlijk op? Dat is maandenlang de vraag die boven het hele evenement heeft gehangen. Nu is er antwoord: 25,3 miljoen euro. Dat heeft de Universiteit Utrecht in een rapport bekend gemaakt. De onderzoekers spreken van een groot succes op organisatorisch en economisch gebied. Kanttekening: het kostte de gemeente uiteindelijk een kleine vier ton meer dan begroot. 

Wat levert zo’n Tour de France in de stad nou eigenlijk op? Dat is maandenlang de vraag die boven het hele evenement heeft gehangen. Nu is er antwoord: 25,3 miljoen euro. Dat heeft de Universiteit Utrecht in een rapport bekend gemaakt. De onderzoekers spreken van een groot succes op organisatorisch en economisch gebied. Kanttekening: het kostte de gemeente uiteindelijk een kleine vier ton meer dan begroot. 

“Het was een groot feest zonder incidenten met een buitengewone saamhorigheid,” blikt de gemeente terug. “Een feest met veel crossovers tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen, culturele en sportorganisaties. De conclusies van de Universiteit Utrecht sluiten naadloos aan bij de eindrapportage die de gemeente Utrecht zelf heeft opgesteld.”

De Tour in Utrecht krijgt in het rapport een hoge waardering. Een 8.4 voor het weekend van de Tourstart en een 8.2 voor het activatieprogramma. Het evenement heeft een economische impact opgeleverd van 25.3 miljoen. Daarnaast is er ook nog eens minimaal 35 miljoen aan mediawaarde gerealiseerd. “De evaluatie laat zien dat alle doelstellingen zijn behaald en dat de gemeentelijke investering in het evenement een prachtig rendement heeft opgeleverd,” concludeert de gemeente.

De universiteit geeft aan het een prestatie te vinden dat het evenement met een relatief beperkt budget is gerealiseerd. De oorspronkelijke begroting bedroeg 15,4 miljoen euro. Onderdeel van de gemeentelijke eindrapportage is het financiële resultaat. Het project sluit af met een tekort van 386.200 euro. Dit wordt veroorzaakt door hittemaatregelen, minder inkomsten uit parkeren en iets lagere inkomsten vanuit private partners.

Download het eindrapport van Le Grand Départ hier.

16 Reacties

Reageren
  1. herman

    Mooi toch!
    Daarnaast waren het geweldige dagen waarvan heel veel mensen hebben genoten. En natuurlijk was er ook overlast.
    Wat mij betreft voor herhaling vatbaar!

  2. Utrechter

    Ik dacht dat er een tekort van 4 ton was, wat me overigens nog meevalt. Of heb ik dat allemaal verkeerd begrepen.

  3. Hetty Thompson

    Dit is fantastisch ,no only the financials,but it as also a very good way to put Utrecht on the World map.????????

  4. Wim

    @Utrechter: Op de begroting (kosten budget) was een tekort van 4 ton ja (iemand geeft daar uitstekend werk geleverd, een tekort van niks op de totale begroting).

    Dat tekort doet de “winst” iets slinken. Per saldo dus winst.

  5. Kees

    @Wim: je vergeet alleen even dat het tekort voor rekening van de Gemeente is, en de ‘winst’ voor het bedrijfsleven. Of heb ik het mis?

  6. Willem

    nou, gewoon een tekort hoor van 4 ton. Op een begroting van 15 miljoen is dat substatieel.
    “Winst” van 25 miljoen staat hier los van. Is schatting van economische impact door UU. Daar hadden ze ook 10 miljoen, of 60 miljoen kunnen roepen.

  7. Utrechter

    @Wim. Dan lijkt het me redelijk dat de winstmakers die vier ton storten op de gemeentelijke rekening. Dan hoeft de Utrechtse samenleving al geheel er niet onder te lijden.

  8. Wim

    @Willem: Een overschrijding van 2.7% is niet substantieel (kan je gewoon zelf uitrekenen 15.400.000 / 15.000.000). Ga eerst’ns kijken of je het in je huishoudbudget beter kan doen dan dat.

    @Kees (en @Utrechter): Geen idee. Utrecht heeft een begroting opgesteld voor de kosten voor het organiseren van de Tour: 15.000.000. Uiteindelijk benodigd budget: 15.400.000. Kosten overschrijding: 400.000. Da’s wat een begroting is: Een schatting van de kosten. Hoeveel er terugvloeit naar Utrecht: Geen idee, maar op 25.300.000 miljoen inkomsten (voor het bedrijfsleven naar ik aanneem) schat ik dat er minimal een klein batig saldo overblijft.

  9. pvc

    Nee, die kop klopt niet. Er komt 25,3 miljoen binnen, maar de kosten wareneven anders 15,4 miljoen.
    Het levert dus 9,9 miljoen op, geen 25,3.

    Het is me overigens niet duidelijk hoe die 25,3 precies wordt berekend.

  10. Geenstijl@Utrecht

    Beetje sneu voor de gemeente, als die winst voor de Utrechtse ondernemers is komt het vanzelf wel goed, en die vier ton verlies word denk ik weer goed gemaakt door het toerisme naar de stad Utrecht in 2016.
    Maar dat het geld ging kosten daar waren we het al over eens voor de Tour.

  11. Ronald

    Een tekort van 386.200 en toch levert het 25.300.000 op?
    Hoe kan dat DUIC? Die boekhouder wil ik ook wel.

  12. Johan

    Lieve mensen, we zijn weer aan het miezemuizen.

    Ik at vorige week in restaurant Blauw op de Springweg.
    Aan het tafeltje naast ons zaten twee Schotten.
    Op onze vraag hoe ze in hemelsnaam hier terechtkwamen vertelden ze dat ze vorig jaar op televisie de Tour de France in Utrecht gezien hadden. De vrouw had bij het tv-kijken tegen haar man gezegd dat dat zo’n leuke stad was. De man had dat onthouden en zijn vrouw voor haar verjaardag een tripje naar Utrecht aangeboden.

    Zie daar. Voorbeeld, maar de spin off is duidelijk. Deze Utrecht promotie was het geld waard.

  13. Utrechter

    Altijd draait het er weer op uit dat de winsten in enkele privézakken verdwijnen en de verliezen collectief door de samenleving gedragen moeten worden. Ook de commerciële sporten als wielrennen en voetballen zijn daar zeer sterk in. Zie bijvoorbeeld het debâcle met de FC Utrecht. Dat de door ons gekozen vertegenwoordigers daar doorgaans volop aan meewerken, is niet minder dan een grote schande.

  14. Willem

    @Johan: Restaurant Blauw blij, hotel blij, kroeg blij. Superfijn. Dit behoort tot de “winst” die de UU op ongeveer 25 miljoen schat. Daar staat tegenover dat de gemeente (dus jij en ik) er 4 ton bij zijn in geschoten. Hadden we een hoop andere leuke dingen voor kunnen doen.

  15. Jaap

    In dit financiele plaatje zijn niet de kosten opgenomen die door het Ondernemersfonds zijn uitgegeven aan de diverse TdF aktiviteiten. Dat gaat om nog eens 5 ton aan belastinggeld.

  16. Utrechter

    @Jaap. Het feit dat dit niet is meegenomen geeft te denken over het gehalte van het onderzoek. Opgeteld bij die vier ton gaat het nu dus al om negen ton. Zitten er nog meer financiële lijken in de kast? Het zou me niet verbazen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).