Tour zorgde voor duidelijke daling stikstofdioxide in Utrechtse lucht | De Utrechtse Internet Courant Tour zorgde voor duidelijke daling stikstofdioxide in Utrechtse lucht | De Utrechtse Internet Courant

Tour zorgde voor duidelijke daling stikstofdioxide in Utrechtse lucht

Tour zorgde voor duidelijke daling stikstofdioxide in Utrechtse lucht
Tour situatie: Stikstofoxide gemeten tijdens de eerste etappe van de Tour de France op 4 juli 2015 in een autovrije binnenstad van Utrecht. Blauw correspondeert met lagere concentraties stikstofdioxide. Bron KNMI

Tour situatie: Stikstofoxide gemeten tijdens de eerste etappe van de Tour de France op 4 juli 2015 in een autovrije binnenstad van Utrecht. Blauw correspondeert met lagere concentraties stikstofdioxide. Bron KNMI

De afsluiting van de Utrechtse binnenstad tijdens de Grand Départ op 4 juli heeft geleid tot een duidelijk meetbare vermindering van de hoeveelheid stikstofdioxide in de lucht. Dat blijkt uit metingen door het KNMI in het kader van een fiets-meetexperiment.

De resultaten zijn op 19 oktober gepresenteerd tijdens de workshop ”Meten op stadsniveau”. Op die workshop bij het KNMI in De Bilt zijn de nieuwste ontwikkelingen besproken op het gebied van meten en meetnetwerken in de stad. Met een nieuw, speciaal satellietinstrument kan het KNMI informatie over luchtkwaliteit op stads- of zelfs wijkniveau leveren.

Met het fietsexperiment kunnen variaties in luchtkwaliteit op nog kleinere schaal in kaart worden gebracht. Het meetinstrument dat voor de metingen op de fiets is gebruikt is ontwikkeld door het KNMI. Medewerkers van het KNMI en studenten van het Utrechtse University College fietsten in juni en begin juli met die meetstations door Utrecht.

Ook tijdens de Grand Départ van de Tour de France zijn de Utrechtse binnenstad metingen verricht. De tourstart was een ideale gelegenheid om te meten wat de lokale effecten van het verkeer zijn op NO2. De binnenstad van Utrecht was toen immers vrijwel geheel afgesloten.

Gekoppelde berichten

29 Reacties

Reageren
  1. Objectivist

    Buitengewoon tendentieuze berichtgeving van propaganda instituut KNMI. De titel van het artikel op de website van het KNMI luidt: “Duidelijk minder stikstofdioxide in autovrij Utrecht”, waar deze suggestieve conclusie in het geheel geen enkele wetenschappelijke grond kent….

    Er is welgeteld op twee dagen (3 juni en 4 juli ) een meting gedaan door fietsende studenten met meetkastjes. Daar valt natuurlijk op geen enkele wijze de conclusie uit te trekken dat een autovrij Utrecht zorgde voor een daling van stikstofdioxide in de lucht. Niet alleen is bijvoorbeeld volstrekt onbewezen dat 3 juni inderdaad een representatieve “basisdag” is voor een normaal NO2 niveau (dat vergt metingen over diverse jaren, niet één dag!), maar ook is op geen enkele wijze bewezen dat het marginaal lagere stikstofdioxide gehalte op 4 juli direct gerelateerd was aan de Tour de France. Zo is in het geheel geen verdere rekening gehouden met klimatologische omstandigheden als luchtvochtigheid, windrichting(!), temperatuur, bewolking etcetera etcetera….Ook is zeer duidelijk uit de foto’s dat op de twee dagen in kwestie nota bene op verschillende(!) punten is gemeten in de stad.

    Wetenschappelijke kwakzalverij van de bovenste plank en in haar naakte essentie is dit gewoon zuiver propaganda bedrijven van het KNMI op kosten van de belastingbetaler. Afschaffen en opheffen die handel, geld terug naar de belastingbetaler!

  2. Ulaan

    Binnenshuis kunnen de concentraties NO2 hoger zijn dan in de buitenlucht door het gebruik van afvoerloze geisers en gasfornuizen. Als U hoest tijdens het koken, ga dan over op groene sla uit eigen tuin.
    Nog even en Utrecht is synoniem aan platteland. We gaan ervoor: Kandidaatstelling Utrecht Plattelandste Stad van de wereld.
    Da’s weer eens een andere fiets.
    Koffie!

  3. Amoralist

    Goed nieuws…. Dus het kan wel! Maar er zou nog veel minder vervuiling zijn als verkeerslichten niet zo lang (tot bijna 4 minuten in Kanaleneiland!) op rood blijven. Het stinkt enorm op het Europaplein en rotondes op de Beneluxlaan, en het zal elders vast niet beter zijn in de stad.

  4. Natte Arie

    3 juni is een woensdag; 4 juli een zaterdag …

  5. Ronald

    Jammer dat het vooral verschillende locaties zijn, dat vergelijkt natuurlijk voor geen meter.
    Zo staat de streep met de meeste uitstoot (van de Bilt naar NRU) niet op het kaartje wat moet aantonen dat de uitstoot lager is.

  6. Marc

    Waar maken jullie uit op dat er maar op twee dagen is gemeten? Ik zie de kaartjes wel, maar ik denk dat dat voorbeelden zijn. Zonder het rapport te zien kunnen we hier weinig conclusies uit trekken. Met zo weinig informatie kan een ieder dit onderzoek voor zijn eigen karretje spannen; en zo geschiede. Dát kan je het KNMI wel kwalijk nemen.

  7. Subjectivist

    Zeer goed nieuws!
    Hopelijk leidt dit tot meer autobeperkende maatregelen in de stad Utrecht!

  8. beestje

    @Subjectivist, vergeet het maar. Er komen alleen maar meer auto’s richting binnenstad. Ik kon zojuist niet via Transwijk naar huis. Files vanwege Jaarbeurs. Bij de Jaarbeurs komt mega-bioscopencomplex en WTC, en daar wordt nu ondergrondse parkeergarage gebouwd. Ze kunnen dan wel stoer doen over de binnenstad, maar de toevoerwegen rond Jaarbeursgebied krijgen alleen maar meer te verwerken, en het wordt daar steeds smeriger.

  9. Existentialist

    Het geluid van @Objectivist begint wat sleets te worden. Tendentieus, propaganda, kwakzalverij en natuurlijk belastingbetaler. Zeer slaapverwekkend.

  10. Optimist

    Hoera! Wat is het fijn om je te kunnen uiten op het internet! Jahoe!

  11. Diepvrieskist

    De reactie van Objectivist laten me koud.

  12. sander

    @beestje
    en dit wordt alleen nog maar erger. er zijn verscheidene plannen om ervoor te zorgen dat verkeer dat de stad in moet eigenlijk alleen nog maar via de jaarbeurs kant kan komen.dus dat wordt alleen nog maar drukker

  13. GEIM

    Uiten op internet met lappen tekst vol baarlijke nonsens is blijkbaar een reden van bestaan.

  14. Wim

    Geweldig! Kunnen we natuurlijk gelijk 24-7 doen, maar ik denk dat de binnenstad dan sneller dood is dan zelfs de ergste luchtvervuiling ooit kan bewerkstelligen.

  15. Willem

    @wim: huh? U bedoelt..?

  16. Frank

    @GEIM:
    Duidelijk. Naast het schrijven van lappen tekst (onder diverse namen) rijdt hij naar eigen zeggen in driekwart jaar ook 60K Km in z’n auto. Wie de gemiddelde snelheid kent die je in het Nederlandse verkeer haalt en dat spreidt over de tijd waarin hij die kilometers zegt weg te rijden, kan leuke conclusies trekken.

  17. Objectivist

    @Frank 23 OKTOBER 2015 OM 11:33

    Ik wil die 60K kilometers toch even corrigeren. Het is eerder 70K kilometers per driekwart jaar, mijn onopgeleide vriend.

  18. BramD

    Ach, zolang het maar niet te veel in de binnenstad is. Daar horen nu eenmaal geen auto’s.

  19. Objectivist

    Trouwens mijn excuses. Ik had u niet onopgeleid moeten noemen. Ik besef me dat kwetsend over kan komen. Die kilometers, die doen er eigenlijk niet toe.

  20. Frank

    @Objectivist:
    Ah, nog meer kilometers. Dat bevestigt mijn verhaal nog meer.

    En het is inderdaad niet zo aardig om mij onopgeleid te noemen als je zelf niet weet dat beseffen geen wederkerend werkwoord is.

  21. Objectivist

    @Frank:
    Als ik u nou niet meer beledig. Beledigt u mij dan niet meer?

  22. Objectivist

    Frank 23 OKTOBER 2015 OM 12:42

    Misschien is het niet aardig om u “onopgeleid” te noemen, maar dat neemt niet weg dat het wel volstrekt juist is. Zou u in ieder geval een HBO’tje afgemaakt hebben, quod non, dan was u wellicht wél tot deugdelijk rekenwerk in staat geweest.

    @redactie

    Kan die (ongetwijfeld zelfde) clown die mijn nick opnieuw misbruikt (zie 12:31) op zijn minst even een waarschuwing krijgen…?

  23. Objectivist

    @redactie

    En nu opnieuw om 12:48….

    Wat mij betreft een IP ban. Dit is moedwillig een discussie verstoren.

  24. Frank

    @Objectivist: Ik denk dat de redactie wel betere dingen te doen heeft dan zich om de irritaties van een omhooggevallen LTS-er te bekommeren.

  25. Objectivist

    @Frank

    Bij nader inzien denk ik dat je gelijk hebt. Dit was ook niet echt een discussie te noemen. Het is weekend, laten we lekker een biertje gaan doen.

  26. Objectivist

    Frank 23 OKTOBER 2015 OM 13:03

    Het zou u sieren als lageropgeleide drop-out sieren wat meer respect te tonen voor iemand die een titel voor zijn voornaam mag noteren.

    Voorts zal ik niet zo pretentieus als u zijn door op de stoel van de redacteuren te gaan zitten. Voor mij volstaat de constatering dat de redactie op basis van eerdere verzoeken reeds reacties van het dubieuze heerschap heeft verwijderd.

    Ik stel overigens genoegzaam vast dat sommigen (uiteraard linksen) het kennelijk noodzakelijk achten naar dit soort “middelen” te grijpen, na de eerdere schier oneindige reeks ad-hominems. De paniek druipt er van af. Het betekent dat er inhoudelijk niet tegen mijn betogen te vechten is, maar dat had u zelf intussen reeds ook ongenoegzaam vastgesteld uiteraard.

    Groet,
    De enige échte Objectivist.

  27. Objectivist

    en ik hou ook van koekjes!

  28. Frank

    Objectivist 23 OKTOBER 2015 OM 13:28

    “Het zou u sieren als lageropgeleide drop-out sieren wat meer respect te tonen voor iemand die een titel voor zijn voornaam mag noteren.”

    Ah, Jonker Fris.
    Fijn dat ze bij Altrecht gratis internet hebben, toch?

    “De enige échte Objectivist.”

    Ja, dat zeggen ze allemaal…

  29. Toine Goossens

    KNMI,

    Waar staan de onderzoeksgegevens? U hebt een persbericht de wereld in geslingerd, maar zoeken op de trefwoorden levert op uw eigen website geen resultaten op.

    U hebt gemeten op hoofdwegen en kruispunten. Door die beperking zijn de conclusies die u openbaar hebt gemaakt niet valide. U vermeldt die beperkingen namelijk niet.

    Opnieuw extrapoleert u in het oneindige in het persbericht. U doet uw geloofwaardigheid geweld aan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).