Tramhalte Jaarbeursplein wordt tussenhalte - De Utrechtse Internet Courant Tramhalte Jaarbeursplein wordt tussenhalte - De Utrechtse Internet Courant

Tramhalte Jaarbeursplein wordt tussenhalte

Tramhalte Jaarbeursplein wordt tussenhalte
De huidige tramhalte op het Jaarbeursplein. Foto: CU2030
De huidige eindhalte van de tram op het Jaarbeursplein wordt vanaf 2020 een tussenhalte. Het bestaande tramnetwerk wordt dan aangesloten op de nieuwe Uithoflijn. Hiervoor worden de bestaande haltes en bestaande trams vervangen door nieuwe.

De huidige eindhalte van de tram op het Jaarbeursplein wordt vanaf 2020 een tussenhalte. Het bestaande tramnetwerk wordt dan aangesloten op de nieuwe Uithoflijn. Hiervoor worden de bestaande haltes en bestaande trams vervangen door nieuwe.

Dat heeft de provincie Utrecht laten weten. Met het koppelen van de huidige trambaan aan de nieuwe Uithoflijn wordt een knelpunt voor reizigers opgelost. De trambaan eindigt nu op het Jaarbeursplein in Utrecht bij een tijdelijke halte. Om naar het centrum van Utrecht te komen, moeten reizigers 800 meter lopen door het stationsgebied. De nieuwe koppeling zorgt voor een directe verbinding.

Ook gaan er op het traject langere trams rijden. In de 22 nieuwe trams van 75 meter lang, die de provincie gaat bestellen, zitten 490 zitplaatsen.

16 Reacties

Reageren
  1. Mick

    Fantastisch nieuws!

  2. Paul

    Misschien handig om even uit te leggen hoe men dit denkt te doen. Kaartje bijvoorbeeld?

  3. rob

    Inderdaad, wordt de loopafstand tot de binnenstad korter of nog langer?
    Ouderen en personen die moeilijk kunnen lopen kunnen niet de met de tram het centrum bereiken.

  4. Wim

    Had dit niet eerder bedacht kunnne worden, Dan hadden de rails die al naar de voorkant van he stations gebruikt kunnnen worden.
    Regeren is vooruitzien

  5. Erik

    @Paul: de rails liggen er al. Gewoon volgen.

  6. herman

    Goed nieuws, nou ja nieuws, het echte nieuws is het jaar waarin eea gereed is. Wel fijn is dat je straks uitstapt waar je moet zijn en dat is voor de meeste de stadszijde van het station.

    Die rails lopen al door, alleen de SUNY lijn heeft perrons en de Uithof lijn lagevloertrams. De SUNY trams dateren van 1983, dus dat die vervangen worden is niet raar. Wordt nog een beste klus al die perrons verlagen, in IJsselstein is het perron van de halte binnenstad op dak parkeergarage gebouwd.

    Hopelijk leidt dit doorrijden niet tot opheffing van de spitsbussen tussen IJsselstein/Nieuwegein en de Uithof, die bussen rijden in 25 minuten naar de Uithof, als je met de tram wilt reizen dan koste dit veel tijd omdat deze via Utrecht Centraals, terwijl die spitsbussen Utrecht Centraal links laten liggen.

  7. Lauk

    (1) Fijn dat de binnenstad zo voor iedereen beter bereikbaar wordt. (2) Dat maakt het wel extra noodzakelijk om na te denken over hoe die extra stroom bezoekers (want dat ligt voor de hand) in de binnenstad op te vangen. Die capaciteit is gewoon beperkt. Nu staat op een aantal plaatsen de balans tussen bewoners, bedrijven en bezoekers onder grote druk. Daarom moeten we goed nadenken over spreiding van functies, markten, winkels e.d. over de hele stad.

  8. TP

    Hopelijk wordt de rails ook bij de al bestaande lijn tussen CS en Nieuwegein vergroend. Nu is het zo’n lelijke spoorbaan, kan een mooi groen trace worden zoals bijvoorbeeld in Den Haag.

  9. Kees

    @Wim: de huidige trams kunnen de scherpe bochten tussen Jaarbeurszijde en Centrumzijde niet maken. Vandaar dat ze nu nog niet door kunnen rijden. Nieuwe trams kunnen dit wel.

  10. MichielK

    Goed nieuws. Dát het ging gebeuren was inderdaad al bekend, maar nog niet bekend was dat het al op relatie korte termijn gaat gebeuren.

    Hopelijk gaat men nu ook doorpakken en nadenken over verdere uitbreiding van het tramnet in Utrecht, zoals de ‘vertramming’ van de HOV-baan door de binnenstad en de Biltstraat richting Uithof (de huidige lijn 28). Het andere traject van lijn 28 door Leidsche Rijn richting Vleuten lijkt me overigens ook uitermate geschikt hiervoor. Ook hier ligt immers op de meeste plekken al een HOV-baan en het is een druk traject dwars door de wijk.

  11. Maria

    @ Kees

    Snap ik iets niet? Die tram uit Nieuwegein reed toch meer dan 30 jaar door de Leideseveertunnel naar de oostkant van het station? Waarom in hemelsnaam zou dat nu niet meer kunnen?

  12. cas

    Toch zonde dat de halte moreels park weg is. Was een ideale entree naar de stad geweest.

  13. herman

    @Maria, misschien een keer ter plekke gaan kijken?

    Voorheen maakt de tram vanuit een Leidscheveer een bocht en liep het trace ongeveer onder taxiplatform door.
    Nu is die bocht veel scherper en via nog een slinger loopt het trace veel dichter tegen de treinsporen aan.

    De nieuwe bocht (in spoortaal “boog”) is veel scherper dan de “oude”.

    @Cas de “nieuwe” halte Centraal Station licht hemelsbreed hooguit 200 meter van de halte Moreelsepark, je loopt straks vandaar uit ook zo de stad in.

  14. S. Martas

    Maria: Wat je niet snapt is dat de tram in de afgelopen 30 jaar nooit op het Jaarbeursplein stopte, maar recht vanaf het Westplein kwam. Dat is dus een nieuwe bocht.

  15. Maria

    @ s martas

    Beetje dom dus, om met Maxima te spreken. Dom dat de situatie nu zo is gemaakt dat de trams niet meer door kunnen rijden. Maar er gebeuren wel meer domme dingen in het stationsgebied.

  16. herman

    @Maria, de situatie is juist gemaakt dat de trams wel door kunnen rijden. Misschien eens op CU2030.nl kijken, daar kun staan alle projecten op……..

    De trams moeten ook wel door kunnen rijden, de Uithoftrams gaan gebruik maken van de zelfde remise waar nu de SUNY (sneltram Utrecht Nieuwegein/IJsselstein) al heen gaan.

    Er was tijdelijk geen doorgaande route mogelijk vanwege alle verbouwingen. Niets doms dus, alleen een tijdelijke situatie. Straks zijn we er allemaal beter van geworden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).