Tramhaltes op Uithoflijn in Utrecht worden komende zomer vernieuwd Tramhaltes op Uithoflijn in Utrecht worden komende zomer vernieuwd

Tramhaltes op Uithoflijn in Utrecht worden komende zomer vernieuwd

Tramhaltes op Uithoflijn in Utrecht worden komende zomer vernieuwd
Impressie van een nieuwe halte
De tramhaltes langs het spoor dat vanaf Vaartsche Rijn naar het Utrecht Science Park loopt worden de komende periode vernieuwd. De haltes worden groter en duurzamer. De provincie wil uiteindelijk dat alle haltes in de stad dit nieuwe ontwerp krijgen.

De tramhaltes langs het spoor dat vanaf Vaartsche Rijn naar het Utrecht Science Park loopt worden de komende periode vernieuwd. De haltes worden groter en duurzamer. De provincie wil uiteindelijk dat alle haltes in de stad dit nieuwe ontwerp krijgen.

“De huidige haltes op het traject Vaartsche Rijn – Utrecht Science Park krijgen de komende periode een flinke upgrade zodat ze beter voldoen aan de wensen en behoeften van reizigers”, schrijft de provincie Utrecht in een persbericht. Omdat bij sommige haltes veel meer mensen in-en uit de tram stappen verschillen ze straks wel qua formaat.

Op drukke plekken, zoals bijvoorbeeld de haltes Padualaan, Heidelberglaan en bij de ziekenhuizen worden de overkappingen zo’n 25 meter lang, terwijl de haltes nu nog een overkapping van 4 meter hebben.

Camera’s

In de overkappingen komen ook ledlampen, zonnepanelen, camera’s en ook in- en uitcheckpunten. Daarnaast komt er op sommige plekken een glaswand en worden de zittingen gemaakt van bamboe. Zodra de huidige panelen met de reisinformatie zijn afgeschreven worden de nieuwe ook geïntegreerd in de overkappingen. “Reizigers kunnen de vernieuwde tramhalte herkennen aan het U-OV logo”, aldus de provincie.

De werkzaamheden starten begin juni en in september moeten de nieuwe haltes klaar zijn. De halte op het ov-knooppunt Utrecht C.S. wordt niet vervangen omdat al is gemoderniseerd. Uiteindelijk wil de provincie alle tramhaltes in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein vervangen door het nieuwe ontwerp.

31 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Geen probleem, tijd en ruimte genoeg voor want zo vaak werkt die tram nou ook weer niet probleemloos. Gewoon bij de volgende uitval ff oppakken. Kost wat maar dan heb je ook niks.

  2. Peter van Zoest

    Dus 3,5 jaar na opening van de Uithoflijn moeten de haltes alweer vernieuwd worden. What’s next? #bodemlozeput

  3. Scherpschutter

    De lijn was ook al wel -wat is het?- een jaartje of 3 open? Het werd ook wel weer eens tijd voor een opfrisbeurtje….Het vers gegoten beton was immers net volledig uitgedroogd.

    Man man man.

  4. Groetjes

    Het meest duurzame product is het product dat je niet koopt, zeggen ze wel eens.

    Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat het na een paar jaar alweer vernieuwen van een tramhalte echt duurzaam is…

  5. Peter

    Het bewijs dat de bestuurslaag provincie zinloos is en teveel geld heeft.

  6. Lombokker

    Eeeh , , , hoe lang geleden zijn die haltes ook alweer gebouwd?

  7. Marc

    Ik denk dat het volgende project bestaat uit het opdoeken van de uithoflijn en alles wat erbij hoort want het blijkt vast allemaal te duur en niet rendabel….. omg ! Laten ze eerst investeren in betrouwbaarheid en dat de tram gewoon elke dag rijdt. En in het vooruitzicht een miljoenentekort…. keuzes keuzes.

  8. woutvr

    Het begrip duurzaam wordt weer eens flink uitgehold

  9. Koel Hoofd

    Me dunkt dat onze bestuurders maar eens een tripje naar de opticien moeten maken wegens gebrek aan visie. Regeren is vooruitzien, onze bestuuders kunnen echter niet verder zien dat het tipje van hun dopneusjes.

  10. Don

    Worden de haltes aangepast aan de tram die bijna nooit rijdt ?. Gelukkig blijft het provinciale college zitten deze keer met steun van het pluche geile vvd dus kunnen we de komende tijd blijven dokken voor deze aanhoudende onkunde en incompetentie.

  11. Herman

    Onvoorstelbaar!
    Tram rijdt nog geen 5 jaar. Blijkbaar is er geld henoeg/teveel.
    Provincie moet zich schamen.

  12. Uuu

    1) Het slopen van prima functionerende net nieuwe haltes is niet duurzaam; Het vervangen van prima functionerende haltes door andere haltes is niet duurzaam. Haltes kunnen namelijk 3en jaar of 25 mee, niet 3.

    2) Wat een prestigelul. De haltes zijn niet chique genoeg. Laten we daar het geld aan uitgeven, want dat is het belangrijkste aan een tram…..

    Misschien kan de provincie i.p.v. hierin investeren wat geld aan de stad Utrecht geven? Die kunnen ook al niet met geld omgaan. Wel heel veel geld aan dingen voor de leuk besteden, maar de noodzakelijke dingen niet kunnen betalen.

    Utrecht is als een deel van haar studenten: wel geld aan feesten en zuipen uitgeven, maar niet in staat zijn je dagelijkse boodschappen of je ziektekosten te betalen (en dus zelfstandig in leven te blijven).

  13. Uuu

    Allemaal materialen die snel vies worden (schoonmaak gebeurd veel te weinig) of snel gesloopt worden (zonder dat ze gemaakt worden). Hulde.

  14. Ton

    Ik sluit me bij eerdere opmerkingen aan. De cement is amper uitgehard of de sloophamer komt er al weer aan. En het mag natuurlijk weer wat kosten..!! Kijk nu eerst eens of de bestaande situatie ook aan te passen is en kom over een jaartje of 50 eens met vernieuwingsvoorstellen.

  15. R. Verheijden

    En dat allemaal voor studenten die hier niet thuis horen en de stad alleen maar tot last zijn; laten zoals het is. Je kan ook met de fiets gaan. En sowieso de kaartprijs verdubbelen.
    Rob, Hoograven

  16. jan v zijtveld

    Men leert het in Utrecht (gemeente) ook nooit hoe kan je dit type nieuwe wacht gelegenheid nu neerzetten in de Uithof zie geen enkele beschutting tegen regen en wind!! Dus ze blijven???? Kijk en ga ook nog eens naar station Leidsche Rijn ook hier heeft wind en regen vrij spel!! En maar duurzaam doen !

  17. HenQ

    Oh ja, die haltes zijn natuurlijk alweer super oud. Heel duurzaam ja! #fail

  18. Luuk Upuuk

    “Reizigers kunnen de vernieuwde tramhalte herkennen aan het U-OV logo”, aldus de provincie.: De provincie gaat er dus vanuit dat de reizigers net zo dom zijn als zij zelf. (of zijn de veranderingen zo gering dat ze anders niet opgemerkt zouden worden?)

  19. Bart van Dam

    Geen geld voor een fatsoenlijke randweg noord waarbij het veiliger en gezonder wordt voor iedereen in dat gebied, maar wel om iedere 3 jaar haltes van een tramlijn te vervangen die al miljoenen meer heeft gekost. Het is duidelijk waar de prioriteiten liggen.

  20. Pascal

    het artikel over deze stompzinnige aanpassingen komt in mijn feed na het bericht over geldtekort en bezuinigingen…. oei oei oei gemeente- domme denkfouten en onnodige kosten! Amateurs….

  21. Lachgas

    Waarschijnlijk weer zo’n geval van zo goedkoop mogelijk aanbesteden en daarna de dure zaken toevoegen. Wie bouwt er nu overkapping van 4 meter?

  22. Geld over de balk

    Wordt steeds gekker in Utrecht. Moet er in Den Haag niet ergens een belletje gaan rinkelen?
    Dit begint schandalige vormen aan te nemen met dit soort onzinnige (mislukte) projecten. Oooohw we gaan tekort komen op onze begroting………
    Met dit soort mensen in het stads/provinciaal bestuur zitten wij op een zinkend schip.

  23. Theo Oijevaar

    Lieve provincie, ik zou graag eerst het geld gebruiken voor een WEEKEND dienst regeling.
    Het duurste lijntje van NL en geen geld voor een weekend gebruik. Dank voor uw aandacht! Theo Oyevaar

  24. Uuu

    @Geld over de balk

    Dit is geld van de provincie, niet van de stad Utrecht. Kennelijk kunnen ze bij de provincie ook al niet met geld omgaan. De meeste provinciebestuurders wonen dan natuurlijk ook in de stad Utrecht. Soort zoekt soort.

  25. Uuu

    @ Pascal

    Niet de gemeente, maar de provincie.

    Probeer je eerst eens te verdiepen in het onderwerp, lees het artikel bijvoorbeeld eerst, voordat je reageert? Deal? Net als je collega reaguurders?

  26. Uuu

    @ R Verheijden

    Die studenten (import) horen hier meer thuis dan de import arbeiders die hier in de 19e, maar voornamelijk 20e eeuw terecht zijn gekomen (de mensen die zichzelf zogenaamde echte Utrechters noemen, die vaak uit de dorpen van de provincie Utrecht, of Noord-en Zuid-Holland komen, op zoek naar werk. Hoor je ook sterk terug in het volksbuurt Utregs, waar invloeden van die dialecten van elders in te vinden zijn).

    Voor die ex-arbeiders en hun familie is namelijk geen werk meer in de stad of regio Utrecht, en die families hebben vaak geen binding met de stad die verder terug gaat dan een paar decennia. Het leidt vaak tot families van uitkeringstrekkers en bijstandtrekkers in bepaalde wijken of delen van de stad.

    Veel studenten komen uit families waarvan de ouders en grootouders misschien ook wel al in Utrecht hebben gestudeerd. Dus een binding met de stad die vaak al heel erg lang terug gaat. Al voordat de arbeidersfamilies in Utreg neerstreken.

    De Universiteit Utrecht is de oudste van het land en 1 van de oudste van Europa. Al honderden jaren trekken studenten van elders naar deze stad en de groei en bloei van de stad is letterlijk verbonden met de universiteit.

    In steden komt de bevolking voornamelijk van elders. De economie van een stad trekt mensen aan, daarom is een stad ook een stad geworden. Anders zou het nog steeds een dorp zijn met een paar honderd inwoners.

    Zonder universiteit was Utrecht een soort van Amersfoort geweest. Dat je jezelf dat maar eens realiseert.

  27. Nina

    Wat kost dat?

    https://www.duic.nl/algemeen/miljoenentekort-dreigt-voor-gemeente-utrecht-keuzes-nodig-in-begroting/

  28. ilvy

    Heel slordig dat dit een paar jaar geleden niet direct is opgepakt!

  29. Boesje

    @ilvy Nee, toen bleken ‘alleen’ de perrons te laag zodat de instap te hoog uitviel. Vooral voor mindervaliden. Dus moesten die gelijk na opening opgehoogd worden. Daar was nog niet over nagedacht. Dat kon er nog wel bij. Er was maar 3 jaar vertraging en ettelijke miljoenen meer uitgegeven dan begroot.

  30. JdV

    @uuu: in NL komen 40% van de studenten inmiddels uit het buitenland. Tel daar bjj op de inwoners van Utrecht (kinderen daarvan) die studeren aan de UU en de conclusie is dat de import vanuit de rest van NL een minderheid is. De studenten vanuit het buitenland hebben 0,0 binding met deze stad. De import ook niet.
    Mijn familie heb ik bijna 300 jaar kunnen traceren als inwoner van Utrecht. Wat mij betreft mag de UU krimpen. De stad is er voor de 300.000 inwoners, niet voor de 40.000 studenten die weinig tot geen binding hebben.

  31. Maarten

    @JDV, ‘mijn familie…300 jaar’. Ik ontvang graag naam en rugnummers. Iets zomaar roepen kan ik ook.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).