Tramverkeer in Utrecht weer opgestart na storingen Tramverkeer in Utrecht weer opgestart na storingen

Tramverkeer in Utrecht weer opgestart na storingen

Tramverkeer in Utrecht weer opgestart na storingen
Archieffoto Uithoflijn. Foto: Robert Oosterbroek
In Utrecht reden maandag tijdelijk geen trams door storingen. Zowel de trams richting Utrecht Science Park als de trams naar Nieuwegein en IJsselstein konden niet rijden. De storingen waren rond 12.30 uur opgelost.

In Utrecht reden maandag tijdelijk geen trams door storingen. Zowel de trams richting Utrecht Science Park als de trams naar Nieuwegein en IJsselstein konden niet rijden. De storingen waren rond 12.30 uur opgelost.

Het is niet duidelijk wat de problemen precies veroorzaakte. U-OV meldde op Twitter dat tram 22 (de Uithoflijn) in ieder geval niet reed tot 12.30 uur. De trams naar Nieuwegein en IJsselstein zouden tot 12.50 uur niet rijden, maar die verstoring was iets eerder al opgelost.

U-OV raadde aan om naar Utrecht Science Park met de bus te reizen. Reizigers die naar Nieuwegein en IJsselstein moesten, konden met lijn 74 tussen Utrecht Centraal en halte Nieuwegein Orpheuslaan reizen. Vanaf daar konden ze 600 meter lopen naar tramhalte Zuilenstein, waar de trams wel vertrokken.

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

13 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Schaf dat OV gewoon af. Dit heeft echt geen enkele zin (meer)…Het is klaar. Voltooid leven en de stekker eruit.

  2. JdV

    Woehahaha. Waar zouden we zijn zonder de tram. In de bus wellicht. Fietsen zal met dit weer van vandaag wel teveel zijn voor de studerende sneeuwvlokjes. Dan liever hutje mutje een virus oplopen in de bus.
    Autorijden. Dat gaat nog eens heel groot worden voorspel ik u. Warm, veilig, comfortabel. Droog, een fijn muziekje, kopje koffie. Wanneer u wilt, van waar u bent naar waar u moet zijn. Niet wachten en kleumen bij een halte. In de regen staan. Opgepropt in een tram zitten die om de 100 meter stopt. Of in een overvolle bus omdat iedereen tegelijkertijd start en stopt. Heerlijk. Individueel vervoer, er is niks mooiers.

  3. Koel Hoofd

    Op de uithof een paar studentenflats bouwen was een stuk goedkoper en functioneler geweest dan deze oeverloze ellende.

  4. Adriaan

    Met zo veel herhaald prutswerk hoef je niet meer naar een komiek in het theater!

    En dan niet weten waar de storing zit…. Ik kom niet meer bij…….
    Dan heb je echt je besturing niet op orde. Die kan zo aangeven waar het mis gaat, mits juist geprogrammeerd.

    Ach, met max 5x per jaar OV, zal het mijn tijd wel duren. Je zult er maar wel van afhankelijk zijn!

  5. Moniek

    OV afschaffen, Scherpschutter? Ik mag voortaan van u wel gaan lopen, of fietsen? Dank!

  6. Scherpschutter

    @Moniek

    U mag zich van mij verplaatsen hoe u zelf wilt! Daar ga ik niet over, Moniek. Naast lopen of fietsen, mag u natuurlijk ook zelf een auto kopen bijvoorbeeld. Snel, goedkoop, comfortabel en buitengewoon efficient!

    Voorts kunt u natuurlijk altijd nog gebruik maken van een particuliere vervoerder na afschaffing van het OV. Afschaffing van het OV betekent natuurlijk immers niet een afschaffing van vervoer als zodanig, zoals u indirect lijkt te suggereren.

    Particuliere vervoersaanbieders (taxi’s, busbedrijven, Uber, etc etc) zullen uiteraard vechten om uw gunst op rendabele trajecten, resulterend in goedkoper, veiliger en efficienter vervoer.

  7. JdV

    Hoi Moniek. Ter info, een taxi is ook openbaar vervoer hoor. Dus je hoeft echt niet te lopen of fietsen als je niet wil.

  8. Moniek

    @Scherpschutter en JdV,
    Hebt u wel eens gezien hoeveel mensen er met dat zogenaamd wel af te schaffen OV reizen? Hebt u zich nooit afgevraagd waarom ze dat doen en dan nog wel met het OV?
    Wel eens met een taxi gereisd en gezien wat voor bedragen daarvoor worden gevraagd?
    Een auto kopen? Waarom zou ik? Wat is het voordeel als ik vanuit centrum Utrecht naar het centrum van Amsterdam wil? Is dat snel? Met de trein een half uurtje. Goedkoop? tja je moet een auto ook parkeren…). Efficient? Ik vraag het me af. Als ik naar Groningen reis, is het OV veel comfortabeler, want dan heb ik twee uren om iets nuttigs te doen.

  9. Scherpschutter

    @Moniek

    “Hebt u wel eens gezien hoeveel mensen er met dat zogenaamd wel af te schaffen OV reizen?”

    De cijfers bekijkende; met de dag minder en minder.

    “Hebt u zich nooit afgevraagd waarom ze dat doen en dan nog wel met het OV?”

    Absoluut. Ik kan er niet bij met mijn verstand. Ik gok dat het zelfhaat is.

    “Wel eens met een taxi gereisd en gezien wat voor bedragen daarvoor worden gevraagd?”

    Dan neemt u een Uber. Of u huurt een auto. Of u koopt een auto. Of u maakt gebruik van een andere private verhuurder. Opties ZAT buiten het OV, en met het afschaffen van het OV zullen die opties alleen maar meer toenemen.

    “Een auto kopen? Waarom zou ik? Wat is het voordeel als ik vanuit centrum Utrecht naar het centrum van Amsterdam wil? Is dat snel? Met de trein een half uurtje. Goedkoop? tja je moet een auto ook parkeren…). Efficient? Ik vraag het me af. Als ik naar Groningen reis, is het OV veel comfortabeler, want dan heb ik twee uren om iets nuttigs te doen.”

    Mevrouw, de werkelijke kosten van uw treinkaartje zijn twee keer zo hoog als wat u betaalt…Iedere treinreis die u maakt met het OV, is een treinreis waarbij een ander uw 50% korting op de werkelijke kosten van een kaartje betaalt. Met iedere treinreis zuigt de belastingbetaler leeg. Het OV is perpetuum verlieslijdend en is vandaag de dag zelfs schrikbarend verlieslijdend. Wie denkt u dat dit ophoest? U? Dat zal toch zeker niet?

    De auto is in werkelijkheid stukken goedkoper dan het OV, waarbij nog opgemerkt moet worden dat diezelfde overheid er tegelijk werkelijk alles aan doet ook om de auto zo duur mogelijk te maken, zodat haar eigen falende OV-dienst een enigszins interessante optie blijft voor de consument…

    U ziet de werkelijke kosten van het OV niet (en hoezeer u op andermans zakken teert), omdat de overheid de verliezen van haar falende dienst niet direct doorberekent aan de ‘klant’, maar dit via (extra) belastingen wel weer terug haalt. U ziet ook de werkelijke kosten/lasten van een auto niet.

    Zonder overheid kost een liter benzine 40 cent. Is er geen wegenbelasting. En kost een nieuwe auto die nu 100k kost, nog maar 45k. Parkeren voor een Euro per uur. Moet u dus nagaan; zelfs ondanks deze massieve diefstallen, is de auto nog steeds(!) goedkoper dan de trein…Zo ongelofelijk slecht en inefficient is deze dienst.

    Het is tijd om het OV af te schaffen. Het is afgelopen. Klaar. Als we dan tegelijk ook alle accijnsen, heffingen, belastingen en andere vormen van diefstal op autogebruik afschaffen en het wegennet privatiseren, moet u eens kijken wat een geweldig vervoersstelsel dit oplevert!! Heel Nederland twee Porsche’s voor de deur (tegen de kosten van een Golf nu), met niets dan biljartlakens om over te sjezen.

  10. Adriaan

    Wat lees ik weer een onzin retoriek reacties!
    OV is voor een heel aantal verbindingen een uitstekende manier van reizen.
    Er is geen parkeercapaciteit in Utrecht om iedereen en snel en überhaupt te kunnen laten parkeren.

    Alleen zijn er heel veel mensen die vaak naar of wisselende plekken moeten, of naar een buitengebied, waar OV minder snel is.
    En de overheid mag nog wat leren op vlak van organiseren………, laat staan het maken van pragmatische ipv politieke afwegingen.

  11. Moniek

    Tja, als je zoals Scherpschutter met oogkleppen op alleen maar naar de kosten kijkt en niet naar veel andere aspecten, houdt de discussie gauw op. Zelfhaat, als ik in een nuttig besteed half uurtje vanuit centrum Utrecht naar centrum Amsterdam (of heel eventjes langer naar Rotterdam of den Haag etc.) reis en me daar niet hoef te bekommeren om een parkeerplaats te vinden en te betalen? Kom nou, dat woord is lachwekkend. Er zijn inderdaad ook plaatsen (zoveel zijn dat niet want Utrecht is een prima knooppunt in het land) waar je iets lastiger met het OV komt, en dan neem je een auto. Twee Porsches voor de deur hoef ik niet en wil ik niet. Bovendien: waar zou ik ze hier in het centrum van Utrecht moeten neerzetten? Wel eens naar de prijzen van de parkeergarages gekeken?

  12. Scherpschutter

    @Moniek

    Om de discussie terug naar de kern te brengen (u dwaalt wel erg af nu); u vroeg mij of u voortaan moest lopen of fietsen na afschaffing van het O.V. Ik ben verheugd dat u nu inziet dat het afschaffen van het OV niet het einde van vervoer als zodanig betekent en dat u ook zonder O.V. alternatieven te over heeft om comfortabel en efficient te kunnen blijven reizen naar iedere bestemming. De auto, motoren, taxi’s, Uber, private treinverbindingen, private busreisaanbieders, scooters en fietsen (al dan niet elektrisch); de opties zijn legio en precies af te stemmen op uw wensen, eisen en portefeuille.

    Wat voor een argument is er nu nog over om dat OV in vredesnaam in stand te willen blijven houden he?

  13. Moniek

    Er zijn meer dan genoeg argumenten over om het OV te blijven gebruiken, Scherpschutter. U wilt ze alleen niet zien. Dwaalt u zelf maar liever niet af en blijft u vooral in uw eigen autobubbel zolang het nog kan. Over zelfhaat gesproken…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).