Tramverkeer in Utrecht ligt stil door ijzel | De Utrechtse Internet Courant Tramverkeer in Utrecht ligt stil door ijzel | De Utrechtse Internet Courant

Tramverkeer in Utrecht ligt stil door ijzel

Tramverkeer in Utrecht ligt stil door ijzel
Archieffoto tram Utrecht
De tram in Utrecht ligt stil door ijzel. U-OV meldt dat tot zeker 10.00 uur geen trams zullen rijden. Er wordt gewerkt aan een oplossing.

De tram in Utrecht ligt stil door ijzel. U-OV meldt dat tot zeker 10.00 uur geen trams zullen rijden. Er wordt gewerkt aan een oplossing.

Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd en worden geadviseerd om voorlopig de bus te nemen. De tram ligt al sinds 06.30 uur stil door ijzelvorming op de bovenleiding.

Het is niet bekend of de storing om 10.00 uur ook daadwerkelijk is opgelost. Er zijn geen vervangende bussen ingezet.

16 Reacties

Reageren
  1. Harry

    Ze verzinnen echt van alles om die half miljard verloren euros dat niet te laten doen waar het voor bedoeld is. Had er nou een busbaan van gemaakt dan hadden we een hoop centjes overgehad voor welzijn, zorg, democratie en onderwijs.

  2. [email protected]

    Ik zag in Nieuwegein de vonken er vanaf knetteren, dat was al om 6.15 vanmorgen.

  3. Guus Baas

    Dat belooft wat voor de nieuwe Uithoflijn, bij de 1e matige nachtvorst ligt de lijn eruit

  4. Scherpschutter

    Hoe kan dit nou toch? Er liggen overal ter wereld tram- en treinstelsels die functioneren bij -30 graden…Hier is een blaadje op de rails of wat ijzel op de bovenleiding voldoende om een heel stelsel plat te leggen.

    Heeft de overheid het definitief opgegeven om burgers een deugdelijk en betrouwbaar OV stelsel voor hun belastinggeld te geven?

  5. Teunis

    @Scherpschutter,
    Men had kennelijk niet in de gaten dat er vannacht ‘ijzelritten’ nodig zouden zijn.

  6. JdV

    @Teunis: Dat is dan verbazingwekkend aangezien er gisteren op alle nieuwsmedia uitgebreid is gemeld dat Rijkswaterstraat zou gaan strooien vannacht.
    Maar wellicht zit er niemand bij het OV die beschikt over een vaardigheid die begrijpend lezen heet.

  7. Tim

    Wat een gepruts, wat is er gebeurd met de tijd dat de tram gewoon door weer en wind reed?

  8. Teunis

    @JdV, gisteravond gaf het KNMI alleen een code geel voor gladheid voor Gelderland en Limburg. Utrecht leek buiten schot te zullen blijven.

    @Tim, de paardentram en de stoomtram hadden geen last van ijs op de bovenleiding.

  9. K.Pin

    @ Scherpschutter

    Dikke onzin.

    Ook in koude winterlanden zoals Noorwegen en Zwitserland vallen en treinen en trams uit door kou, sneeuw, gladheid en ijzel. In Canada rijden treinen soms rond met 8 uur vertraging.

    Echter zijn het dunnerbevolkte landen en gebieden. Ook moet men daar veel werk stoppen in het ijsvrij houden van de rails en bovenleidingen. Dat kost ook heel veel geld en onze marktpartijen weigeren zoveel geld uit te geven. Toch een bicth, die marktwerking. De NS had vroeger op ieder middelgroot station mannetjes met bezems en branders die belangrijke infrastructuur meteen ijsvrij konden maken. Nu is er een mannetje per regio die met een auto naar een plek toe moet rijden. Wisselverwarming is bij ProRail wegbezuinigd (in Belgique hebben ze dit nog wel). Lang levende markt!

  10. Hanneke

    Dat wordt wat als lijn 12 ( uithoflijn) vervalt als de Uithoflijntram gaat rijden! Hoezo vervangende bussen??

  11. Hanneke

    Dat wordt wat als buslijn 12 ( uithoflijn) vervalt als de Uithoflijntram gaat rijden! Hoezo vervangende bussen??

  12. Hetty

    Ijzelingwekkend nieuws. Het word in de reacties al genoemd, door Hanneke bijvoorbeeld. Als bus 12 vervalt, wat ik zeer vreemd vind, omdat deze vlak langs de IBB, en het nu gebouwd wordende nieuwe studentencomplex tegenover het Diak rijd, en de Uithoftram valt ook nog eens uit, dan zullen we lege collegezalen zien. Ik pleit ervoor, dat bus 12 gewoon blijft rijden, zoals ie nu doet.

  13. VincentDV

    De exploitant van de tramlijn wist dat het nuttig was twee trams te laten rijden gedurende de nacht om de bovenleiding ijsvrij te houden. Gekeken werd of het ook op een andere – goedkopere – manier kan. Dat is op zich een goed streven, je kunt een euro maar één keer uitgeven en iedere cent die je te veel uitgeeft, gaat ten koste van iets anders.

    De exploitant probeerde geld te besparen en het experiment is mislukt. Jammer, eigenlijk wel. En nu weer verder.

  14. Koel Hoofd

    @ scherpschutter en K.Pin
    In landen waar het zo koud is (Rusland, Canada), zijn er ook veel minder wissels in het spoor, en zijn er diesel locomotieven die altijd kunnen rijden. Electrische bovenleidingen zal geen enkele zinnige ingenieur daar gebruiken omdat die veel te kwetsbaar zijn.
    Maar het woord ‘diesel’ is in Nederland vloeken in de kerk geworden, laat staan dieseltram!

  15. Robertjc

    Harry (20/11) heeft volkomen gelijk. Dat gemeentelijke gedram over die tram is een geldverslindend duizendkoppig monster gebleken. De kwetsbaarheid van het vervoerssysteem is zo groot, dat die niet uit te schakelen factor alleen al had moeten leiden tot een no-go. Dat er moet worden verwezen naar vervangende bussen is al een gotspe. Terwijl de exemplarische uitval van een bus nimmer geleid heeft tot het verwijzen naar vervangende trams. Tegenwoordig rijden er al elektrische bussen. Had daar maar op ingezet, gemeente. Van het astronomische verschil in aanlegkosten, experimentskosten en onderhoud, hadden makkelijk tientallen chauffeurs en bussen extra kunnen worden ingezet. Verder had men de mengbaarheid van verschillende vervoerstypen door de stad kunnen stimuleren. Waar ik trouwens niemand over hoor, is de enorme hoeveelheid fysieke ruimte die zo’n tram opeist en inmiddels inneemt, ook op CS, met alle haltes onderweg en het eindpunt, plus de visuele vervuiling van al die staketsels als bovenleidingportalen en seinborden, rinkelbelpalen en gevaaraanduidingen. Zo zachtjesaan begin ik wel te begrijpen waarom Het Referendum is afgeschaft. De Uithoflijn zou zijn weggehoond…

  16. Herman

    De beheerder van dexinfra is zwaar incompetent. De tram is heel lang het toonbeeld van betrouwbaarheid geweest, het ding reed altijd.
    Nadat het beheer van ProRail is overgegaan naar de vervoetsregio is de betrouwbaarheid met sprongen achteruitgegaan. Een aantal hobbyisten rommelen maar wat aan. Zelfs nieuwe infra,wissels Nieuwegein centrum en beveiliging rond remise, heeft zeer vaak storing.
    Nog de,e week vertelde een hobbyistvvol trots dat ze een goedje op de bovenleiding smeten waardoor ijzelrijden niet meer nodig was, zie hier het resultaat.
    Beste hobbyisten, ga met je modelspoorbaan op zolder spelen en last beheer over aan deskundigen. Dit in belang reiziger.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).