Trein van en naar Utrechts station Leidsche Rijn rijdt ook in daluren weer vier keer per uur Trein van en naar Utrechts station Leidsche Rijn rijdt ook in daluren weer vier keer per uur

Trein van en naar Utrechts station Leidsche Rijn rijdt ook in daluren weer vier keer per uur

Trein van en naar Utrechts station Leidsche Rijn rijdt ook in daluren weer vier keer per uur
Foto: Bram van Toor
Reizigers kunnen vanaf 15 april ook in de daluren weer vier keer per uur van en naar station Leidsche Rijn reizen vanuit Utrecht of Leiden. Op deze manier wil de NS station Leidsche Rijn naar eigen zeggen beter bereikbaar maken.

Reizigers kunnen vanaf 15 april ook in de daluren weer vier keer per uur van en naar station Leidsche Rijn reizen vanuit Utrecht of Leiden. Op deze manier wil de NS station Leidsche Rijn naar eigen zeggen beter bereikbaar maken.

De trein van Utrecht naar Leiden en andersom stopt vanaf volgende week ook in daluren op station Leidsche Rijn, waardoor reizigers ook dan vier keer per uur van en naar Leidsche Rijn kunnen reizen. Tijdens de spits konden reizigers al vier keer per uur een trein nemen van en naar Leidsche Rijn.

Reizigers uit Leiden moeten vanwege deze stop rekening houden met twee minuten extra reistijd. Op 15 december start echter de nieuwe dienstregeling van de NS, die de problemen rondom onder meer personeelstekorten moet oplossen. Vanaf dan stopt de trein tussen Utrecht en Leiden niet meer vier keer per uur, maar wordt de Sprinter tussen Utrecht en Woerden ingezet om vier keer per uur te stoppen in Leidsche Rijn.

Nieuwe dienstregeling

NS wil met de dienstregeling van 2025 het reizen voor treinreizigers aantrekkelijker maken, door diverse regio’s van Nederland beter en vaker met elkaar te verbinden. Het beter bereikbaar maken van station Leidsche Rijn is daar een onderdeel van.

‘’Treinreizigers ondervinden momenteel hinder van minder beschikbaar materieel en personeel, snelheidsbeperkingen en noodzakelijke werkzaamheden. Hoewel deze nieuwe dienstregeling niet alle problemen op het spoor kan rechttrekken, hebben we toch een groot aantal verbeteringen kunnen doorvoeren. Stap voor stap maken we de trein voor steeds meer reizigers een aantrekkelijke manier van reizen’’, zegt Wouter Koolmees, president-directeur NS.

6 Reacties

Reageren
  1. Bram van Reemst

    Goed nieuws voor sommige reizigers, maar voor anderen een dooie mus: het gaat blijkbaar echt alleen om *station* Leidsche Rijn en niet om de andere twee stations in het stadsdeel Leidsche Rijn, namelijk Terwijde en Vleuten. Reizigers van of naar die stations moeten nog tot december wachten, dan kunnen die ook weer vaker reizen.

    Deze keus vind ik een beetje vreemd, want op station Vleuten waren in 2022 meer reizigers dan op station Leidsche Rijn. En Terwijde ligt centraler in het stadsdeel, dus als men tijdelijk maar één stop op dit traject wilde, was dat een logischer keus geweest.

    Het is de bedoeling dat de trein naar Leiden vanaf 2026 4x per uur gaat rijden. Ik neem aan dat 2 van de 4 uurlijkse stoptreinen van Utrecht naar Woerden vanaf dan doorrijdt naar Leiden. Voor een echte sneltrein naar Leiden (met alleen stops in Woerden en Alphen aan den Rijn) schijnen helaas geen plannen te zijn. Verder zouden de lokale en provinciale overheid graag een station in Harmelen (wat er honderd jaar geleden ook was…), maar daar heeft de landelijke regering voorlopig geen zin in.

  2. Sannekesan

    Niet in Terwijde dus? Het is echt belachelijk hoe onbereikbaar Terwijde is. Ik heb vaak gewoon 25 minuten overstaptijd op Utrecht centraal, vanwege de trein die maar 2x per uur vanaf Terwijde gaat. En dan woon je in een stad als Utrecht..

  3. Paul

    De plannen van Randstad Spoor metropool Utrecht zijn nog altijd niet voltooid…
    Meer woningen , en ook meer stations, voor goed metro rail netwerk.

  4. S

    @sanneke: pak de fiets

  5. Dion

    @ Bram
    In 2022 waren er op station Vleuten 3.311 reizigers per dag. Op station Leidsche Rijn waren dat er 3.125 per dag, destijds. Inmiddels is Leidsche Rijn verder gegroeid en zal het denk ik Leidsche Rijn zijn die in reizigersaantal groter is dan Terwijde en Vleuten, geen onlogische keuze van de NS dan gezien die statistieken.

    Overigens gaat er vrijwel ieder kwartier ook een rechtstreekse bus van Utrecht Centraal naar Terwijde en naar Vleuten dus klagen we misschien niet wat teveel?

  6. Utrechter2

    @S : met die redenatie kun je meteen een groot deel van het busnetwerk in Utrecht opheffen. Feitelijk alle haltes op vergelijkbare afstand tussen centrum en Terwijde en alles er tussenin.

    Ik krijg wel de indruk dat het OV steeds meer wordt verkocht door de usual suspects als een luxe-artikel in plaats van als een basisbehoefte. Maar hopelijk heb ik het mis.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).