Station Utrecht Lunetten werd in 2023 relatief vaak voorbijgereden door treinen die daar eigenlijk hadden moeten stoppen. Het station werd, om te voorkomen dat vertraging te ver oploopt, 101 keer overgeslagen. Utrecht Lunetten staat daarmee op plek 4 van overgeslagen stations in Nederland.
In 2023 sloegen NS-treinen 0,02 procent van alle stops bij stations over. Dat komt neer op 2788 overgeslagen stops op een totaal van 12 miljoen. De reden om een station over te slaan is volgens de NS bijna altijd dat een trein vertraging heeft opgelopen. Door een station over te slaan, wil de NS voorkomen dat de vertraging zover oploopt dat een trein helemaal geschrapt moet worden. Die keuze kan namelijk gemaakt worden als een vertraagde trein andere treinen in de weg gaat zitten.
Station Utrecht Lunetten staat op nummer 4 in de lijst van meest overgeslagen stations, onder Tilburg Universiteit, Nijmegen Dukenburg en Nijmegen Goffert. Volgens de NS zijn er in 2023 een aantal wijzigingen geweest, waardoor sprinters over intercitysporen reden. De treinen konden wel blijven rijden, maar in 0,2 procent van de gevallen niet stoppen bij Utrecht Lunetten omdat er geen perron aan dat spoor ligt.
Een andere reden dat treinen vaak vertraging oplopen, is een opgelegde snelheidsbeperking. Als de bodem onder het spoor bijvoorbeeld instabiel is, kan ProRail vanwege veiligheid besluiten dat treinen daar niet hun normale snelheid kunnen rijden. Tilburg Universiteit, het meest overgeslagen station, ligt in het traject waar zo’n snelheidsbeperking geldt en waar treinen dus vaak vertraging oplopen. Het station wordt volgens NS om die reden vaak overgeslagen. Zulke snelheidsbeperkingen zijn er bijvoorbeeld tussen Utrecht en ’s-Hertogenbosch.
10 Reacties
ReagerenIk snap dat wel. Als je er dan toch een moet overslaan laat het dan Lunetten zijn.
Dus vanaf nu is het Station LuNEEten?
“[…] niet stoppen bij Utrecht Lunetten omdat er geen perron aan dat spoor ligt”
Huh? Geen perron langs spoor station?
@Alex: gevalletje van klanten tegen elkaar uitspelen.
Wat ze op andere fora zeggen: dit vergroot de afhankelijk van de auto.
@Koel hoofd, verlaat je zolderkamertje een keer. Trek je korte broek aan, pak je fietsje en vraag of papa een stukje met je wil gaan fietsen.
Fiets dan rondje door Utrecht en ga ook even bij station Lunetten langs. Kijk naar de situatie en zie meerdere sporen, niet ieder spoor heeft een perron.
Nu verklap ik het een beetje, maar buitenlucht doet je sowieso goed!
@Herman: zo kennen we een bepaalde mensen die pro fiets zijn. Meteen weer dat denigrerende richting mensen die niet in de buurt van een station wonen. Je bent helaas totaal geen uitzondering.
(Hoop dat dit geplaatst wordt, immers jouw reactie werd terecht ook geplaatst. Vrijheid van meningsuiting)
“”De treinen konden wel blijven rijden, maar in 0,2 procent van de gevallen niet stoppen bij Utrecht Lunetten omdat er geen perron aan dat spoor ligt.”””” Ook in het geval van die 0,2 procent ligt er nog steeds geen perron langs het Intercityspoor… Ben trouwens blij als hobbyist dat ik dit nieuws al op 4 mei op de Facebookpagina van dit leuke stationnetje heb vermeld. De geschiedenis van ‘station Lunetten” gaat overigens veel verder dan de voorstadshalte op deze plek.
Ik wist niet eens dat daar een station was… 😵💫
@Utrechter2, heel verhaal,maar geen inhoud.
Koel hoofd reageert veel hier, maar geeft blijk dat hij de stad of niet kent, of er niets van snapt. Bij station Lunetten liggen meerdere sporen en niet ieder spoor heeft een perron.
Dit heeft niets met pro fiets/auto/trein of wat dan ook te maken. Wel alles met weten waarover je het hebt.
@Herman: hij toont verbazing en dan heb jij de keuze om het op twee manieren uit te leggen. Je koos ervoor om het ridiculiserend te doen. En dat verbaast mij weer niet 😉