Treinen tussen Utrecht en Arnhem rijden op vroege zaterdagochtend niet door personeelstekort Treinen tussen Utrecht en Arnhem rijden op vroege zaterdagochtend niet door personeelstekort

Treinen tussen Utrecht en Arnhem rijden op vroege zaterdagochtend niet door personeelstekort

Treinen tussen Utrecht en Arnhem rijden op vroege zaterdagochtend niet door personeelstekort
Station Utrecht Centraal. Foto: Robert Oosterbroek
Vanaf Utrecht Centraal rijden zaterdagochtend tussen 5.30 en 7.00 uur op twee trajecten geen treinen door personeelstekort bij de verkeersleiding van ProRail. Het gaat om de trajecten Utrecht – Arnhem en Utrecht Centraal – Rhenen – Ede-Wageningen – Barneveld-Zuid.

Vanaf Utrecht Centraal rijden zaterdagochtend tussen 5.30 en 7.00 uur op twee trajecten geen treinen door personeelstekort bij de verkeersleiding van ProRail. Het gaat om de trajecten Utrecht – Arnhem en Utrecht Centraal – Rhenen – Ede-Wageningen – Barneveld-Zuid.

ProRail adviseert reizigers op die trajecten om de reisplanner van de NS te raadplegen voor de alternatieve routes.

ProRail heeft de afgelopen tijd al vaker moeten besluiten om minder of geen treinen te laten rijden. Een van de redenen om de dienstregeling aan te passen is een tekort aan personeel op de verkeersleidingsposten.

Oorzaken

Het tekort aan personeel heeft volgens ProRail verschillende oorzaken, waaronder vergrijzing. Veel treinverkeersleiders gaan binnenkort met pensioen of zijn dat net gegaan. ProRail heeft verschillende verkeersleiders die onlangs met pensioen zijn gegaan gevraagd om toch weer bij te springen als de nood hoog is.

Naast vergrijzing spelen ook de pittige eisen aan treinsverkeersleiders en de specifieke kennis die zij nodig hebben een rol, aldus ProRail. Die factoren samen maken dat de druk op het rooster groot is. “In principe zijn we daarop voorbereid doordat er ‘reserve-personeel’ is. Door vakantie en verloop zijn we nu bij ziekte soms niet meer bij machte een werkplek te kunnen bedienen”, laat ProRail weten.

12 Reacties

Reageren
  1. Esrin W.

    Mooi elke keer weer die vruchten plukken van al die inmiddels decennia durende bezuinigingen doorgevoerd door al die “verander-managers” die meestal ook na een jaar weer gevlogen zijn en de puinhopen achterlaten. De slogan “less is more” is so nineties.

  2. Lombokker

    Welja, geef de vergrijzing maar de schuld. Alsof je dat niet al jaren van te voren kan zien aankomen. Dan hebben directie en de HR-afdeling gewoon zitten slapen.

  3. Ted Danson

    Wat een loze prietpraat, inclusief nodeloos Engels, Esrin. Je zou een goede verandermanager zijn.

  4. herman

    Die vrouw van die 18+ plus film kan toch weer ingehuurd worden?

  5. Esrin W.

    Dan heb je niet goed door wat ik hier zeg Ted, ik heb juist een enorme bloedhekel aan al die Engelse termen waar ook gewoon een Nederlands woord voor is. Zie de vacatures er anno nu maar eens op na. Iemand die bij een bank werkt moet nu een “financial” heten. Bah.

  6. Scherpschutter

    Super. Laat dat O.V. maar over aan de overheid. Shikansens moeten we niet willen hier. Straks laat iedereen z’n auto nog eens echt staan omdat je een functionerend O.V. stelsel hebt…LOL

  7. Ted Danson

    Oh sorry, ik had inderdaad niet door dat je niet ‘so nineties’ zei en verder alleen maar uitgekauwde clichés zonder onderbouwing te berde brengt. Hè, nu ik het nog eens lees lijkt het er toch wéér te staan. Ja, sorry, bij nader inzien blijf ik bij mijn oordeel dat je alle kenmerken van een verandermanager hebt.

  8. Rob H.

    @Scherpschutter: Voor een Shinkansesachtige trein is Nederland ook veel te klein.

  9. Koel Hoofd

    De verkoop van auto’s zal nog verder door het dak gaan.
    Mensen moeten nu eenmaal van A naar B, en hun wereld is namelijk heel wat groter dan het beperkte fietsbelevingswereldje wat ons stadsbestuur dicteert.
    Half Utrecht heeft namelijk helemaal geen binding met Utrecht, maar wel met de provincies!

    16 maart 2022 en dan mogen we weer stemmen!

  10. Esrin W.

    En jij denkt echt dat er dan ánders gestemd gaat worden door de meute Koel Hoofd?

  11. Cas

    Als ze dit met de vertragingen mee rekenen hoeven die kaartjes eens niet omhoog…. Zijn al belachelijk duur aangezien ze voor 40% al door de overheid worden gesubsidieerd

  12. Esrin W.

    Hoe is het vandaag met de treintjes?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).