Treinreizigers kunnen vanaf vandaag ook elektrische deelfietsen van Tier gebruiken met de NS-app. Utrecht is een van de eerste steden waar dit mogelijk is. De functie is nog niet voor iedereen beschikbaar, omdat de update geleidelijk wordt doorgevoerd.
De NS wil via de eigen app verschillende combinaties van vervoer kunnen aanbieden. Een reis is namelijk zelden van station naar station, de trein samen met de fiets zou een goede combinatie zijn. Daar is al de ov-fiets voor, en nu komt daar de elektrische deelfiets van Tier bij.
Reizigers kunnen in de NS-reisplanner een reis plannen met de fietsen van Tier. Ook kan een reiziger in de NS-app met de functie ‘In de buurt’ zien waar in de buurt een deelfiets van Tier staat en vervolgens de fiets boeken.
De NS meldt wel: “De fietsen van Tier zijn te zien in de laatste update van de NS-app. Vanaf 22 januari is deze update geleidelijk beschikbaar voor steeds meer reizigers. Het duurt een aantal weken voordat iedereen toegang heeft tot deze update.”
Mobility as a Service
De nieuwe mogelijkheid wordt een mijlpaal genoemd in de ontwikkeling Mobility as a Service, wat een ingewikkelde term is voor een app waar verschillende vervoermiddelen te kiezen zijn. Dus niet elke vervoerder en aanbieder een eigen app, maar één app waarop alles te vinden is. Tier is de eerste dienst waarvan reizigers via de NS-app volledig gebruik kunnen maken.
16 Reacties
ReagerenIk gebruik het vaak, dus top, graag TIER op meer plekken. Hopelijk wordt er ook beter gelet op de staat van de fietsen en kunnen ze dmv OTA updates doorvoeren dat de batterijstatus van de fiets al zichtbaar is voordat je m huurt. Zelfs op kleine stukjes heb ik regelmatig een deelfiets met vrijwel lege accu gehad, zeker met koud weer sneller last van en merkbaar.
De vraag naar die plastic TIER fietsen is veel te laag. En dat komt omdat ze veel te duur zijn. Staan veel te lang op dezelfde plek zonder dat ze worden verhuurd. Vaak omgewaaid of neergesmeten. Nemen zo zeer schaarse plekken in van gewone fietsen. Alleen interessant voor toeristen die geen OV fiets kunnen huren.
Elektrieke onzin. Wat is er verkeerd aan gewoon fietsen ? Energieverspilling.
Utrecht heeft dankzij het fietsbeleid een probleem met fietsen die van iemand zijn.
Oplossing: nog meer milieu/klimaat vervuilende fietsen die van niemand zijn
@binnenstadbewoner nog niet wakker denk ik? De vraag naar deelfietsen in massale wooncomplexen waar ik woon en rond co-working kantoren is echt enorm. Ze zijn hier rond spitstijd ook echt altijd weg. Het is een prima alternatief voor een haperend dorps binnenstedelijk OV wat Utrecht en omgeving helaas heeft. Als je naar nieuwegein wilt kun je zelfs beter een TIER pakken, gaat veel sneller.
A. Huurfiets B Hopelijk met waarschuwing dat het milieuonvriendelijk is.
@Katja: Er is niks verkeerd aan gewoon fietsen, maar elektrische fietsen vergroten je bereik flink, is sneller en/of kan soms een comfortabelere optie zijn omdat je bijvoorbeeld niet bezweet (of in elk geval minder bezweet) aan wilt komen bij je afspraak. Verder gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Enorme straatbeeldvervuiling, helemaal in de al overvolle binnenstad wijken, wat mij betreft. Liggen inderdaad vaak neergesmeten op uitritten/trottoirs e.d. en nemen veel ruimte in op plekken waar al nauwelijks voldoende fietsrekken staan. En die fietsrekken zijn geen overbodige luxe als je je fiets (heel) wilt houden.
@ H en Q komt u weleens in de buiten? Ze staan hier (binnenstad) overal en nergens. De publieke ruimte is uiterst beperkt. De chaos van geparkeerde en neergesmeten fietsen is enorm. Bovenop deze al veel te grote reguliere chaos komen deze TIER fietsen. Probleem met deze TIER fietsen is dat je ze zowat overal mag achterlaten en dat doet men dan ook. Dit gaat ten koste van fietsparkeerplekken. Sommige TIER fietsen heb ik wekenlang op dezelfde plek zien staan.
Met een OV fiets heb je dit probleem niet. inleveren en ophalen kan immers alleen op de uitgifte punten.
@Henq
Daar is 100 jaar geleden al een liberale kapitalistische oplossing voor bedacht, Henry Ford is er steenrijk en machtig door geworden: betaalbare automobiliteit… auto (Grieks) + mobilis (Latijn) = betaalbaar zelf (+familie/goederen) makkelijk te verplaatsen.
Een socialistisch antwoord daar op was publiek transport: individueel twee keer (belastingen + ritkaartje) betalen om ergens te komen waar je niet moet zijn.
Die auto heeft al voor WW2 de oorlog van zowel fiets en OV gewonnen omdat je er met je hele familie of handel mee kon komen waar je echt moest zijn.
Na WW2 werd het officieel definitief omdat het de wereld zoveel kleiner (handel werd makkelijker voor meer mensen) maakte en daarmee de welvaart voor iedereen liet groeien.
Tegenwoordig hebben we internet: je gedachten moeiteloos het wereld wijde web op sturen…
We staan nog steeds in de file omdat we mensen zijn, en geen bits&bites out of context….
Overigens, het kost allemaal energie.
@W
Het vergroot inderdaad het bereik omdat de gemiddelde fietsafstand gelijk staat aan een kwartierje fietsen. Dus kwartier op hogere snelheid brengt je verder.
Open deur ingetrapt.
Alleen zijn de gezondseffecten verwaarloosbaar of zelfs negatief.
Immers, met trapondersteuning wordt er minder trapenergie gevergd terwijl de totale energievraag weer afhankelijk is van de afstand tot eindbestemming.
Nederland is klein, van oudsher zit je dan al gauw op een gemiddelde (NB!) max afstand van 4 km tot de meeste eindbestemmingen welke met (ook dankzij comfortabel obstakelvrij rood asfalt) minder energieverbruik wordt bereikt.
Met andere woorden, als je een kilo wil afvallen, vet vervangen voor spieren, je hart wil versterken en je longinhoud wilt verbeteren, moet je met die ebikes minstens 2x zo ver fietsen als met een stadsbarrel op klinkers….
Dat is wetenschappelijk bewezen
Daar uit volgt de conclusie dat als je die compensatie niet doet, twee keer zo vaak/ver fietsen als je ebike gemakkelijk maakt, dan ben je slechts milieuvervuilend bezig vanwege je eigen comfortabele en gemakkelijke hartvervetting.
In het UMC schijnen ze er gespecialiseerd in te zijn, hartproblemen…
@Binnenstadbewoner
Nog steeds diep in slaap dus en nog nooit zo’n ding aangeraakt, want een TIER kun je gewoon op de plaats van bestemming, een vast stalpunt, achterlaten. Daardoor werkt het zo goed. In tegenstelling tot het gewone dorpse OV van Utrecht kun je er ‘s nachts gewoon gebruik van maken, heel handig als je wel eens uitgaat of op rare tijden werkt. Rommel ben ik met je eens, maar dat geldt ook voor gewone fietsen. Ondergrondse stallingen ofzo zou wel mooi zijn.
@KoelHoofd
Ik ben met SS wel ongeveer de minst linkse persoon van dit internetbord, maar die revolutionaire uitvinding van Henry Ford werkt niet in kleine middeleeuwse binnensteden, gelukkig sta jij niet aan het roer qua stadsplanning. Ik ben overigens niet anti-auto, want de mainstream linkse partij maakt er een bende van. Van Klaus Schwab mag ik ook helemaal niet zo’n automobiel. Own nothing and be happy, weet je nog? Mijn generatie kan dat helemaal niet betalen man, een percentage van ons heeft niet eens een rijbewijs, en echt niet omdat we allemaal zo linksig zijn..
Een e-bike doet heel weinig voor de conditie, tenzij er langere afstanden gefietst worden met lage ondersteuning. Het is voor het gezonde en redelijk fitte individu op de stadsafstanden niet meer dan een gemaksvoorziening.
Eerst maar eens focussen op een week ononderbroken de treinen een keer op tijd laten rijden zonder vertraging en uitval. First things first.
Waar komen de fietsen te staan? Er is nu al niet genoeg ruimte voor gewone OV fietsen. Die zijn vaak genoeg op.
@Koel Hoofd: dat zal allemaal best, maar mensen die een deelfiets gebruiken doen dat om van A naar B te komen, niet om aan hun gezondheid te werken. – dat is hoogstens mooi meegenomen Dan is die open deur die ik intrapte dus zo gek nog niet.