Treinstation Uithof: proefballonnetje in verkiezingstijd of reële optie voor de toekomst? | De Utrechtse Internet Courant Treinstation Uithof: proefballonnetje in verkiezingstijd of reële optie voor de toekomst? | De Utrechtse Internet Courant

Treinstation Uithof: proefballonnetje in verkiezingstijd of reële optie voor de toekomst?

Treinstation Uithof: proefballonnetje in verkiezingstijd of reële optie voor de toekomst?
Ondanks dat er voor ruim 400 miljoen euro de komende jaren nog aan de Uithoflijn (voor trams) wordt gewerkt, pleitte de provincie-afdeling van D66 in haar verkiezingsprogramma voor onderzoek naar de mogelijkheid van een treinstation op de Uithof. “Met de komst van een treinstation willen we een langetermijnprobleem voorkomen.”

Ondanks dat er voor ruim 400 miljoen euro de komende jaren nog aan de Uithoflijn (voor trams) wordt gewerkt, pleitte de provincie-afdeling van D66 in haar verkiezingsprogramma voor onderzoek naar de mogelijkheid van een treinstation op de Uithof. “Met de komst van een treinstation willen we een langetermijnprobleem voorkomen.”

Met een langetermijnprobleem doelt D66 op de groei van de Uithof: “Het is fantastisch dat de tram er komt en dat is ook hoog tijd, maar als de Uithof dusdanig blijft groeien dan kun je voorspellen dat de tramlijn niet genoeg is”, aldus fractievoorzitter Niels Hoefnagels van D66 provincie Utrecht.

Middels een aftakking van de spoorlijn Utrecht-Amersfoort die weer aantakt bij Utrecht-Lunetten kan volgens de partij een intercitystation gerealiseerd worden op de Uithof. Dit station kan een impuls vormen voor de bereikbaarheid van Utrecht-Oost. De Uithoflijn, die vanaf medio 2018 45.000 reizigers zal vervoeren, moet blijven bestaan.

De gemeente Utrecht, als opdrachtgever voor de Uithoflijn, laat aan DUIC weten dat de mogelijkheid van een treinstation wordt meegenomen in een breder onderzoek dat op de planning staat. De gemeente ziet in dat schaalvergroting nodig is, maar vindt het te vroeg om te zeggen dat dit specifieke treinstation nodig is of de beste invulling zal zijn. DUIC vroeg aan verschillende partijen wat zij vinden van een treinstation op de Uithof.

Sander van Waveren: fractievoorzitter CDA

“Ik vind het een aardig gevonden proefballonnetje in campagne tijd. We zijn net bezig met de aanleg van een tramlijn die meer capaciteit heeft dan kleinere treinlijnen in Nederland. Ik vraag me af of de verkeersbehoefte er is en waar ze het geld vandaan denken te halen.”

Marleen Haage: fractievoorzitter PvdA

“Ik werk zelf op de Uithof en het reizigers aantal is enorm. Een treinstation is een ontzettend goed idee, maar wel iets voor op de lange termijn. Laten we vooral onze energie steken in het laten rijden van de tram. Het Rijk moet ervoor zorgen dat er goed openbaar vervoer is.”

Thijs Weistra: raadslid GroenLinks

“Ik vind het een fantastisch plan: de bereikbaarheid van de uithof met het openbaar vervoer is topprioriteit voor GroenLinks. Het geld dat in de verbreding van de A27 komt, kan beter worden gestopt in een treinverbinding naar de Uithof. Het beste is als er twee trams én een treinstation zijn.”

Willem Buunk: raadslid VVD

“Het is een leuk idee voor in de krant, maar geen zinvolle bijdrage aan een betere bereikbaarheid van de Uithof. Het lijkt mij een bijzonder lastig uitvoerbaar idee. Als D66 van plan is om een spoorweg van Bunnik naar de Uithof dwars door het landgoederengebied Rhijnauwen te bouwen, lijkt mij dat een zinloze discussie. Het is een aanzienlijke aantasting van het landschap. We moeten voortborduren op tram en buslijnen.”

Tim Schipper: fractievoorzitter SP

“Het lijkt mij een fantastisch idee. Het is belangrijk om een paar OV-knooppunten in die regio te hebben. Wij hebben dit ook vaker bepleit. Veel mensen reizen nu onnodig langs Utrecht CS en als dit treinstation er is dan wordt Utrecht Centraal ontlast.”

24 Reacties

Reageren
  1. Heer kuch

    OK, leuk…

    Maareh…….waarom dan investeren in deze dure tramlijn?

    En waar zou dat spoor moeten komen te liggen? Door Amelisweerd? Daar zijn D’66, GL, SP en nog een hoop partijen, op de VVD na, toch tegen?

    En wie gaat dat dan weer betalen. Net of het bestuur in Utrecht er alleen nog is voor de hogere middenklasse, want daar gaat werkelijk al het geld naar toe……

    Genoeg vragen iig. Ook dit proefballonetje maakt duidelijk waarom D’66 erg veel kiezers trekt, ze zijn namelijk erg goed in marketing, zeker in verkiezingstijd, maar met echt besturen heeft het weer helemaal niets van doen.

  2. Henk de Tank

    Wat een ontzettend dom plan van D66. Dwars door Amelisweerd? De Bilt slopen? Utrecht zit al gevangen in een net van sporen en snelwegen, waarom dan een extra barriere door stad en natuur.

    Ik denk dat dit een plan is geweest om ook laagopgeleide kiezers te trekken. Kennelijk is dat goed gelukt in de stad Utrecht.

  3. Bram

    Yo, Utrecht, hou es op met bouwen.

  4. Y

    Meer trams we hebben genoeg treinen.

  5. Ruud

    D’66, dat was toch die partij die ooit dacht een tramtunnel te kunnen aanleggen door de binnenstad voor dezelfde prijs als een normale tramlijn?

  6. HH

    Grappig dat dit juist uit de koker van D66 komt, de partij die in de persoon van Nicky van ‘t Riet de tram richting de Uithof destijds (’90-’91) torpedeerde en nu met dit voorstel weer wat populariteit probeert te verkrijgen.

  7. Ronald

    Het lukt nog niet eens om een treinverbinding tussen Utrecht en Breda aan te leggen.
    Of zoiets eenvoudigs als 1 kilometer fietspad tussen de Uithof en Zeist.

    Dus: proefballonetje in verkiezingstijd

  8. heer Kuch

    Ja; en D’66 is wel de partij die van de meerderheid van de Utrechters het mandaat krijgt om te bepalen hoe het er aan toe gaat. Erg genoeg.

    Hoofdschuddend…………
    Overigens zou dat fietspad tussen Zeist en de Uithof nu echt concreet het autoverkeer verminderen en de fietsafstand tussen Zeist en de Uithof zou 5 minuten fietsen worden. Ook de reisafstand tussen Zeist en Utrecht zou gigantisch verkleind worden, dus dit lijkt me 1 van de eerste prioriteiten als het op fietsbeleid aankomt, echter maakt niemand hier nu eens werk van…..

    Ook met het oog op bevolkingsspreiding.

  9. John Barnes

    Dat zou inderdaad betekenen door Amelisweerd, plus het oppofferen van groen tussen Bilthoven en Utrecht.

    Niet actueel met de komst van de tram, trek die desnoods door naar station Bilthoven of Zeist

  10. Henk

    Wat een schandaal! Door onze straat een trambaan leggen van honderden miljoenen, met jaren overlast, prijsdalingen van de woningen als gevolg. En wat zeiden wij als bewoners al 10 jaar geleden: maak er een station en trek het spoor door. Sneller, goedkoper, minder overlast, effectiever. Alle partijen die nu opeens positief zijn, hebben dit jaren tegen gehouden met allerlei argumenten die nu kennelijk niet meer gelden. D66 voorop. Ik spat bijna uit elkaar van kwaadheid als ik dit lees. Wat een ongelofelijke lef moet je dan als politicus hebben. Waarom geloven we dit zootje ongeregeld nog met z’n allen?

  11. WS

    Een ‘proefballonnetje in verkiezingstijd’????? De verkiezingen zijn net geweest!!!!!!! Of was dat jullie ontgaan??? Niet gestemd ofzo???

    Afgezien daarvan denk ik dat het niet haalbaar is, meer inzetten op snelle tramverbindingen naast de Uithoflijn is wel een optie in mijn ogen.

  12. @ WS

    Kennelijk geen begrijpend lezen gehad, maar wel stemrecht? Meteen afpakken.

    Het nieuwsbericht is gebaseerd op het verkiezingsprogramma van D’66 voor PS.

    Voordat je andere de maat neemt; anderen lachen jou harder uit, sukkel.

  13. WS

    er is anders geen ruchtbaarheid aangegeven vóór de verkiezingen…. dus proefballonnetje??? Het idee van een proefballonnetje is dat je het ergens in de media laat vallen…

    NB scheldpartijtjes zijn zo puberaal gedrag…

  14. herman

    Wat een onkunde, niet alleen bij D66 ook bij andere.totale onwetendheid denk eens na wat de kosten van een aftakking zijn denk eens na over het mogelijke tracé en denk eens na over de exploitatie.
    Beetje nadenken en dan weet ieder weldenkend mens dat dit onmogelijk en onbetaalbaar is.

  15. Rinus Wagner

    Fietspad Zeist- de Uithof ligt er al jaar en dag.
    Vanaf het Herman Jordan tot aan Faculteit Diergeneeskunde ligt het ” zwarte weggetje” die autovrij is in de spitsuren.

  16. Luuk Upuuk

    D66 weer, verander dat groen maar in zwart!! Aftakken van de lijn Utrecht-Amersfoort betekent dus de kap van heel veel bomen tussen Den Dolder-Bilthoven en De Bilt, en dus vernietigen van cultuurhistorisch belangrijk landschap, of via de voormalige vliegbasis door Bosch en Duin. Afgezien van het feit dat zo’n spoorlijn met aan beide zijden hekken een onneembare barriere gaat vormen in de ecologiese hoofdstructuur waar miljoenen in ecoducten en ander fraais is gestoken , raken ook gemeenschappen van elkaar gescheiden; en ontstaat dus een nieuwe variant van het ijzeren gordijn. En dan moet er dus grond aangekocht gaan worden in een gebied waar de gemiddelde huizenprijs……………..afijn stupide idee D66!!

  17. John

    1 april?

  18. @ Rinus Wagner

    Wanneer men het heeft over de fietsverbinding Zeist-De Uithof, dan heeft men het niet over de landweggetjes die er nu liggen, maar dan heeft men het over vele kortere mogelijkheden die er zijn, door fietspaden over de kortste mogelijkheid door de velden en landbouwgronden te leggen. Hemelsbreed is de afstand tussen de laatste huizen Zeist en de Uithof hoogstens 2 km, als het niet minder is, terwijl de weggetjes behoorlijk om zijn.

  19. Bork

    Niet zo hard Amelisweerd roepen, er hoeft niks door Amelisweerd.
    Nu de Oosterbaan is verdwenen heeft Prorail geen opties meer om bij storingen op CS iets op te vangen. Een aftakking Driebergen-Zeist via de Uithof naar Blauwkapel is veel logischer, je vangt zo meerdere vliegen in 1 klap.

  20. @ Bork

    En hoe wil jij vanuit station Driebergen-Zeist via rails in de Uithof eracht komen? Waar wil je die rails gaan leggen?

  21. John Barnes

    Een verlengde Uithoflijn kan prima via de Universiteitsweg en de Utrechtseweg naar Zeist, dat wel een impuls kan gebruiken

  22. Rob Hoveling

    Er is in het verleden ook al eens over nagedacht. Hier een link naar een voorstel hoe het traject zou kunnen lopen…

    https://infrastruct.wordpress.com/2009/11/24/spoorlijn-naar-de-uithof/

  23. Bas Hijman

    Eens John Barnes uithoflijn verlengen tot en met Driebergen Zeist station via universiteitsweg dat scheelt enorm veel bussen door de oude binnenstad

  24. Bram de Goede

    Over 10 jaar krijgen we treintjes van zelf rijdende elektrische auto’s, waarom nieuwe rails?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).