Het treinverkeer van en naar Utrecht Centraal is momenteel flink verstoord. De machinist van een goederentrein rook een vreemde lucht, waarop ProRail en de brandweer besloten de trein stil te zetten bij Utrecht Vaartsche Rijn. Op meerdere trajecten rijden daardoor minder of helemaal geen treinen.
Een woordvoerder van ProRail laat weten dat de goederentrein bij Vaartsche Rijn is stilgezet omdat de machinist van trein een vreemde lucht rook. Hij trok aan de bel, waarop incidentenbestrijders van ProRail en de brandweer ter plaatse gingen. Zij hebben gekeken of er mogelijk iets lekte uit een van de wagons. Uit de inspectie bleek dat er geen lekkage was.
De trein is inmiddels verplaatst, maar de impact op het treinverkeer is groot. Een woordvoerder van de NS laat weten dat treinen vanuit het zuiden Utrecht Centraal niet binnen konden rijden vanwege de trein die vaststond bij Vaartsche Rijn. Treinen die vanuit het noorden naar Utrecht Centraal komen, konden niet verder.
Spits
Onder meer tussen Schiphol Airport en Utrecht Centraal rijden geen treinen, net als tussen Utrecht en Houten, Utrecht en Driebergen-Zeist en tussen Utrecht en Soest. Tussen Amsterdam Centraal en Utrecht rijden minder treinen. De NS doet er naar eigen zeggen alles aan om de problemen voor de spits op te lossen.
9 Reacties
ReagerenHandig om een mogelijk gevaarlijke gassen lekkende trein dan vrijwel in het centrum van de stad stil te zetten.
@S, doorrijden met een lekkende trein dwars door de stad is ook geen goed idee. Stoppen is meest veilig/minst onveilig.
Th A Kempisplantsoen was ook afgezet.
Nu kon het verkeer nog om dat blok heen rijden, na de nieuwbouw met nieuw stadspark niet meer.
Heeft er ooit iemand op dat stadskantoor over een rampenplan nagedacht?
Als de machinist wat ruikt kan het niet van de lading komen, want ik denk dat die gassen niet tegen de wind ingaan.
In hemelsnaam, waar zet je een trein met mogelijk gevaarlijke lekkende chemicalien stil ?? Juist, midden in een drukke stad. Wie bedenkt dit ? Waarom niet bijvoorbeeld op het rangeerspoor bij Maarsbergen, dan kan alles verder ook gewoon doorrijden.
@ Reageerders
De beste machinisten zitten thuis op hun bankstel.
Doorrijden met een (mogelijk) lekkende trein brengt meer risico’s met zich mee dan stilzetten lijkt mij.
Daarnaast, je doet het nooit voor iedereen goed. In geval van een ramp is er altijd wel wat te zeggen door deze of gene ‘Ze hadden door moeten rijden’ ‘Ze hadden ook nooit door moeten rijden’… Er is over dergelijke situaties goed nagedacht en een plan opgezet door rampenbestrijding en hulpdiensten, waar volgens mij keurig aan gehouden is.
Goed werk! En fijn dat de betreffende machinist alert is geweest.
Misschien toch hoog tijd voor een nieuw spoor om de steden heen waar je veilig zulke treinen kunt laten rijden? Een trein met gevaarlijke rotzooi hoort niet thuis in de stad, wie weet hoe dit af had kunnen lopen.
Dan blijft nog wel de vraag, waar die geur dan wel vandaan kwam, nu het niet van die goederentrein kwam. Want de volgende keer ruikt weer iemand iets (wellicht vanwege afvalstoffen in het riool), en dan moet wederom het treinverkeer worden stilgelegd.