TU Delft: verbreding A27 Amelisweerd niet verstandig | De Utrechtse Internet Courant TU Delft: verbreding A27 Amelisweerd niet verstandig | De Utrechtse Internet Courant

TU Delft: verbreding A27 Amelisweerd niet verstandig

TU Delft: verbreding A27 Amelisweerd niet verstandig

Uit onderzoek van de TU Delft blijkt dat het de maatschappij waarschijnlijk meer kost, om de A27 te verbreden bij Amelisweerd, dan dat het oplevert. Alleen bij een sterke economische groei kan de verbreding van de weg een positief saldo opleveren van 160 miljoen euro. Het advies aan minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen luidt dan ook om de beslissing enkele jaren uit te stellen.

Jan-Anne Annema van de TU Delft laat aan RTL nieuws weten: “Ons onderzoek gaat uit van een hoge groei scenario en een lage groei scenario. Bij het lage groei scenario wegen de kosten niet op tegen de baten.” Het advies is dan ook om nog enkele jaren te wachten met de beslissingen. De minister zou gebruik maken van een scenario met een hoge groei terwijl dit allerminst zeker is.

“Bij dit soort projecten, worden allemaal aannames gedaan. De cijfers uit de meer realistische scenario’s laten zien dat de verbreding veel meer kost dat het oplevert,” aldus GroenLinks-raadslid Peter van Corlor. Ook in de Tweede Kamer roept GroenLinks op om het rapport goed te bestuderen. Kamerlid Liesbeth van Tongeren grijpt het rapport aan om de minister nogmaals over de verbreding van de A27 te bevragen.

Negatief saldo

Volgens de studie levert het scenario met matige groei een negatief saldo op van 764 miljoen euro. Bij het uitblijven van groei is dat saldo zelfs 866 miljoen euro. Van Corler: “Alleen bij sterke economische groei kan het project volgens het onderzoek een positief saldo opleveren van 160 miljoen euro. Maar als de investeringskosten met 20 procent stijgen, valt dat voordeel ook weg. En gezien de grote technische risico’s en de ervaring bij andere grote infrastructurele projecten is het heel reëel dat deze kosten gaan stijgen.”

Er wordt al heel lang gediscussieerd over de verbreding van de A27 bij Amelisweerd.  Het stuk snelweg, dat ook wel ‘de bak’ genoemd wordt, moet volgens het plan verbreed worden tot 2×7 rijstroken om files tegen te gaan. Een stuk van het bos zou gekapt moeten worden om plaats te maken voor de snelweg, hierbij zouden meer dan 100 bomen verloren gaan. Naast de kap van de bomen zou de verbreding ten koste gaan van de luchtkwaliteit in en rondom Utrecht. Ondanks protesten van onder meer natuurorganisaties en lokale actiegroepen, politiek en bewoners besloot de minister eerder in 2018 een start te willen maken met de verbreding van de snelweg.  Met dit nieuwe rapport in handen hopen de tegenstanders dit tegen te gaan.

6 Reacties

Reageren
  1. Martijn Verheul

    Geweldig nieuws! Laat uitstel, afstel betekenen!!!!!
    Handen af van Amelisweerd.

  2. Wim Vreeswijk

    Ik was het hier al mee eens in diverse stemadviezen. Prima dus ! Eerst maar eens kijken of de economie ooit weer eens aantrekt.

  3. Bill

    Leuk dat uitstel/afstel, maar die bredere aansluiting/overkapping naar Amelisweerd over de A27 is me ook wat waard. Kan die niet alsnog doorgaan?

  4. Ronald

    Lekker eenzijdig weer, ik vul het wel weer even aan: ecoduct, ecoduct, ecoduct!

  5. Luukupuuk

    @ Ronald, ik neem aan dat je het over de 3 andere reacties hebt, want het zou wel erg kortzichtig zijn om een rapport van de TU Delft ook onder die noemer te scharen.

  6. Alphons Mantel

    Los van de niet voorspelbare econ. groei en een eventueel relevant rapport van de TU Delft moet deze weg nooit verbreed worden Immers, autogebruik veroorzaakt vele duizenden extra doden per jaar door longkanker en stoflongen.
    Bovendien worden mensen te dik als ze veel zitten in de auto. Men kan beter gaan fietsen bij korte afstand. Dat bespaart ook vele miljarden per jaar aan kosten voor gezondheidszorg inzake diabetes..

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).