De tunnel van de busbaan die onder de kruising Europalaan en Koningin Wilhelminalaan loopt is al weken dicht vanwege technische problemen. De onderdoorgang is onderdeel van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-netwerk in Utrecht en is sinds een paar jaar in gebruik.
De tunnel en HOV-verbinding werden in 2019 opgeleverd en zorgden voor enkele minuten tijdswinst voor het busverkeer. Sinds een paar weken is de tunnel onder de kruising van de Europalaan en Koningin Wilhelminalaan echter dicht. De bussen kunnen er niet meer doorheen rijden waardoor ze bovenlangs moeten rijden.
De gemeente laat weten dat er sprake was van overvloedig water in de onderdoorgang, waarschijnlijk door een verstopping in de afvoerleiding. De afvoerleiding is inmiddels gereinigd, maar er is nog water onder de wegverharding aanwezig. Daardoor kan er schade aan de weg ontstaan wanneer die belast wordt. Daarom is de onderdoorgang op dit moment nog afgesloten. Begin volgende week kan worden beoordeeld of er nog aanvullende maatregelen nodig zijn, of dat de onderdoorgang weer kan worden opengesteld.
Gekoppelde berichten
Maanden eerder dan gepland: Eerste passagiers op busbaan Transwijk
Twee bussen vol met bewoners van Woonzorgcentrum Transwijk, bestuurders en betrokkenen bij de bouw mochten…
Kijkje in de nieuwe tunnel onder het Anne Frankplein
In 2019 rijden Utrechtse bussen niet meer óver het Anne Frankplein en 5 Meiplein, maar…
10 Reacties
ReagerenIs dit het volgende verkeersproject van de gemeente utrecht dat een financieel debacle gaat worden ?. Als de tunnel al weken dicht is als gevolg van verstopt zijn van een afvoerleiding is er vast veel meer aan de hand.
Dure edoch onbruikbare tunnel voor paar minuten tijdswinst wat tijdsverlies blijkt.
Klinkt als typisch Utrechts broddelwerk.
Utrecht en tunnels een drama
En wie gaat dit betalen?
De aannemer die dit heeft aangelegd, of Utrechtse belastingbetalers?
@ Don
Je kan ook stellen dat aannemers en projectontwikkelaars de overheid voor vele miljarden oplichten EN geen kwaliteit leveren, want bij zo goed als ieder bouwproject treden tegenwoordig dit soort problemen op.
Misschien heeft het te maken met al die onderbetaalde (of soms niet betaalde) (en slecht gekwalificeerde) werkkrachten uit het buitenland waarmee bouwbedrijven tegenwoordig zo graag werken, soms via louche uitzendbureaus.
@Kloek.
Nee dit komt omdat bij aanbestedingen de gemeente voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten , en ook dat de specs gewoon niet goed zijn geschreven met bij behorende eisen.
Al mee dan 80 jaar geleden werd de eerste grote tunnel in Nederland geopend, de Maastunnnel. Die doet het nog steeds perfect. Velen volgden.
De meer moderne tunnels zijn een drama, reden is dat ze vol elektronica hangen. Allemaal zogenaamd vanwege de veiligheid.
@Wim:
“en ook dat de specs gewoon niet goed zijn geschreven met bij behorende eisen.”
dat een tunnel niet mag lekken, dat er geen plafondonderdelen naar beneden mogen komen en dat de tunnel niet vol mag lopen?
Ik heb eens aan tafel gezeten met de gemeente over een project aan de straat bij mij. Ik heb toen gehoord hoe het (vaak) in zijn werk gaat. De gemeente kiest voor de goedkoopste offerte of er moeten bijzondere omstandigheden meespelen.
Als een aannemer inschrijft voor een project, dan geeft ‘ie hiermee al aan dat ‘ie gaat voldoen aan de eisen (bestek) van de gemeente omtrent het project. In dat bestek staat alles uitvoerig beschreven, bijvoorbeeld putdeksels maximaal 0,2 cm diep, periode werkzaaheden, communicatie met de buurt, enz.
Na afloop controleert de gemeente. En de uitgevoerde werkzaaheden zijn dan net voldoende, het is vaak net niet slecht genoeg om de aannemer op de zwarte lijst voor volgende projecten te zetten,. De aannemer kent de gemeente natuurlijk ook en zal de werkzaamheden nooit uitstekend afleveren, maar altijd net voldoende. Vaak worden er ook goedkope krachten ingehuurd door de aannemer zodat hij aan zijn lage offerte toch nog wat verdient.
En zie hier waar je als buurt jaren mee blijft zitten, een 6 min.
@ Wim
Dan moeten de ingetekende aannemers zeggen dat het bedrag te laag is om de klus te klaren en de klus niet aannemen.
Maar aangezien zij denken toch nog hun zakken te kunnen vallen, zou het wel meevallen met de laagte van aanbesteding. Echter denken binnen de aanbesteding de aannemers nog verder te moeten besparen (gebeurd altijd) op materialen en kwaliteit (arbeid), om nog meer winst te boeken. En lees aannemers: supergrote internationale bouwbedrijven als BAM (die ondanks vele tientallen tot honderden bouwfraudezaken en oplichting toch steeds maar weer overheidsklussen binnen harkt).
Vandaar het gezeik bij zo goed als ieder bouwproject. De bouwinspectie in Nederland is namelijk behoorlijk corrupt en inspecteert niet tot nauwelijks. Zitten in de zak van de bouwbedrijven.
Bouwbedrijven weten dat ze de overheid kunnen oplichten, omdat die toch wel moet betalen (voor het meerwerk), omdat het project geklaard moet worden.
Het is trouwens niet de overheid die de tekeningen en de specs maakt, maar dat zijn ingehuurde ingenieursbureaus. Zo werkt dat tegenwoordig.
En aanbestedingen zijn verplicht volgens Europese regels waaraan Nederland zich geconformeerd heeft (eigen keus ministers en democratisch bepaald) en die aanbestedingen worden onder andere op prijs gevoerd, juist omdat anders de belastingbetaler nog meer dan nu loopt te piepen dat er te veel van zijn/ haar/ hen belastinggeld wordt besteed overheidsprojecten (waar de burger dan wel weer van gaat profiteren, want infrastructuur), maar goed.