Twee nieuwe trams nodig om 16 keer per uur te kunnen rijden op Uithoflijn Twee nieuwe trams nodig om 16 keer per uur te kunnen rijden op Uithoflijn

Twee nieuwe trams nodig om 16 keer per uur te kunnen rijden op Uithoflijn

Twee nieuwe trams nodig om 16 keer per uur te kunnen rijden op Uithoflijn
Er moeten twee nieuwe trams gekocht worden om de gewilde dienstregeling van 16 keer per uur op de Uithoflijn te halen. Dit komt omdat de beoogde rijtijd van 17 minuten voor een hele rit onmogelijk te halen blijkt. De rijtijd blijft op 18 minuten steken.

Er moeten twee nieuwe trams gekocht worden om de gewilde dienstregeling van 16 keer per uur op de Uithoflijn te halen. Dit komt omdat de beoogde rijtijd van 17 minuten voor een hele rit onmogelijk te halen blijkt. De rijtijd blijft op 18 minuten steken.

Het probleem met de rijtijd was al eerder bekend, maar het was nog niet duidelijk of die twee trams echt nodig waren. Daar lijkt het nu wel op. In de praktijk rijdt de tram gemiddeld 18 minuten over het traject, beoogd was 17 minuten. Dit klinkt niet problematisch, maar heeft achter de schermen wel grote gevolgen. Want de gewenste dienstregeling, van 16 ritten per uur, wordt dan niet gehaald.

Versnelling

Er zijn tal van oplossingen bedacht; van hele kleine (sneller de deuren sluiten) tot zeer ingrijpende (ongelijkvloerse kruisingen aanleggen, of de eindhalte P+R ombouwen). De conclusie is dat tegen zeer hoge kosten enige versnelling mogelijk is, maar dat de beoogde 17 minuten niet gehaald gaat worden.

Daarom wordt voortborduren op een rijtijd van 18 minuten nu het meest kosteneffectief genoemd. Maar om dan de 16 ritten per uur te halen zijn wel twee extra trams nodig.

Update: in de kwartaalrapportage over de Uithoflijn staat geschreven: “de aanschaf van twee extra CAF-tramstellen die in totaal ca. € 17,0 mln. kosten.” Dit blijkt echter te gaan om vijf tramstellen. Voor de twee nieuwe tramstellen moet 5,5 miljoen euro worden neergelegd.

 

18 Reacties

Reageren
  1. Erwin

    Dan rijd je toch wat minder vaak? Geen hond die het merkt en zo druk is die lijn nou ook weer niet..
    Overigens kun je in 18 minuten ook makkelijk naar de Uithof fietsen!! Nog gezond ook!

  2. Piet

    Tja die bestelling kan wel een tijdje vooruit geschoven worden. Voorlopig werken en studeren nog niet veel mensen op de Uithof. Laat ze maar bredere fietspaden aanleggen dan kunnen ze wat tramstellen zelfs terugsturen.

  3. Koel Hoofd

    Ach, ik moest gisteren die trambaan oversteken.
    Het stoplicht sprong op rood, ik wachte vol hartverwarmende anticipatie op de tram….zou ik hem dan eindelijk eens met eigen oogjes zien rijden?
    ik keek naar links….
    ….en naar rechts…..
    en weer naar links en toen naar rechts….
    En het stoplicht sprong weer op groen en alle auto’s mochten doorrijden…helaas… WEER GEEN TRAM gezien…

    En voor die grapjurken die dan roepen dat er een fietser moest oversteken, er waren helemaal geen fietsers want het regende pijpenstelen!

  4. Cynthia

    Serieus??? Mag toch zeker hopen dat de Gemeente dit toch niet gaat aanschaffen. Dan gaan er maar 13 per uur oid. Nog steeds meer dan de Uithoflijn en sneller. Er bestaat ook nog een fiets. Onze Lot wil toch dat iedereen in Utrecht de fiets neemt. Nou hier dan… Mooi voorbeeld om de iets te stimuleren. Dit is toch te zot voor woorden. Dat hele project heeft inmiddels al een godsvemogen gekost.

  5. Woei

    @Erwin
    Naar de P+R eindhalte kun je misschien net zo snel fietsen, maar de de reistijd naar de 1e halte Padualaan op de Uithof is slechts 10 minuten!

  6. Herman

    Misschien hebben ze in Wenen nog een paar oude trammetjes te koop?

  7. Marcel 59

    @ Cynthia: niet de gemeente maar de provincie Utrecht is hiervoor verantwoordelijk, die moet hier de portemonnee voor trekken.

  8. Marcel 59

    Er is bij de provincie gewoon gegokt, dat 11 trams wel voldoende zou zijn. Dit zijn 11 combinaties van 2 tramstellen, dus 22 tramstellen)
    Om 16 trams per uur te laten rijden moet er iedere 3 minuten en 45 seconden een tram vertrekken. Bij een beschikbaarheid van 11 trams, moet iedere tram dus na 41 minuten en 15 seconden aan zijn volgende ronde beginnen. Met een reistijd van 17 minuten heen en 17 minuten terug, blijven er bij elkaar zo’n 7 minuten over om aan het begin en eindpunt te “keren”. In die 3 en halve minuut per keerpunt moeten niet alleen de reizigers in en uitstappen maar moet ook de bestuurder naar de andere kant van de tram (75 meter) lopen. Dat lijkt nog te doen; maar iedere vertraging gaat gelijk van de keertijd af. Bij meer dan een minuut vertraging per richting ontstaat zo al een bijna onmogelijke situatie. Daarbij komt ook nog dat vertrekkende en binnenkomende trams met regelmaat moeten overkruisen (van het ene naar het andere spoor) en dus op elkaar moet wachten. Om dat te willen oplossen met een ongelijkvloerse kruising is echt buiten proportioneel.
    Het lijkt mij dat de provincie na alle ophef over de kostenoverschrijdingen op de aanleg van de baan, geprobeerd heeft om dan maar wat op het materieel te besparen. En dat pakt nu verkeerd uit.

  9. Scherpschutter

    @Cynthia

    Weinig zo duur als ambtelijk totaal incompetentie. Natuurlijk gaan ze die trams kopen, want de Alfa’s en Gammaatjes die deze stad bestieren (verstoeren, zo u wenst) kunnen rekenen, plannen, logisch redeneren noch gezond financieel beleid voeren.

  10. Rob H.

    Met datzelfde argument kunnen we ook wel al het autoverkeer afschaffen. U kunt namelijk wel fietsen.

  11. Joep

    @Scherpschutter

    Voor de triljoenste keer: tram = provincie Utrecht.

    De stad mag alleen voor een klein deeltje meedokken aan voornamelijk de infra (en de zwarte piet krijgen).

    Overigens zitten er ook beta’s op infra en fimanciën. Logisch ook wel. Eigenlijk.

  12. Joep

    @ scherp scutterende

    Voor de triljoenste keer: tram = provincie. Net als de rest van het OV.

    De gemeente mag alleen maar voor miljoenen meedokken (en de zwarte piet toegespeeld krijgen).

    Verder werken er op infra en financiën best veel beta’s. Logisch eigenlijk wel.

  13. Ger

    Stop met investeren in die antieke tram, ga voor een metro van USP via Centraal naar Leidsche Rijn dan ontlast je de binnenstad en de ring pas echt van fietsen en auto’s.

  14. Wim Vreeswijk

    Hebben deze politieke beleidsmakers een telmachine bij de hand? want we zitten inmiddels al ver over de 500 miljoen gemeenschapsgeld en wanneer wordt dit duurste lijntje ter wereld nou eens een keer rendabel ?

  15. isabelle

    Je verwacht het niet he…

    Op naar de 1 miljard voor 8km tramlijn!!

  16. Pieter

    Belachelijke geldverspillerij…wat is nu 18 x p.u veel langer dan 16 x p u
    Deze dure tram aankopen is voor het linkse circus van utrecht toch peanuts !

  17. Zeurbaard

    PROVINCIE…

  18. Joep

    @ Pieter

    1) Provincie, was een VVD aangelegenheid, nu (op dit dossier) Christen Unie. Niet links dus.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).